Arbetaren träffade albumaktuella Mack Beats för en pratstund. ”Det är inte medel- eller överklassen som drabbas. Det är oftast underklassen, och de har det redan jävligt svårt. Men egentligen tror jag allt det där är bättre reklam för musiken än för själva polisen.”
I en soffa i den lilla studion som egentligen tillhör den hyllade rapduon Ison & Fille sitter Marko ”Mack Beats” Saez. Han är utan tvekan en av de viktigaste personerna inom den nya svenska hiphopvåg som svept över landet de senaste åren. Efter flera lyckade projekt tillsammans med de allra största namnen kom äntligen debutalbumet Centrum i mitten av juni och har redan hyllats som ett mästerverk i recension efter recension. Med på skivan finns artister som Linda Pira, Timbuktu och Chords, för att bara nämna några.
Men trots att rap på svenska varit stort i snart 20 år – The Latin Kings släppte sitt debutalbum Välkommen till förorten 1994 – så finns det fortfarande starka krafter som tycks se musiken som livsfarlig. Senast i maj slog polisen till med en massiv insats mot de 5000 ungdomar som kommit till Gröna Lund för att se bland annat Uppsalagruppen Labyrint spela. 52 personer omhändertogs misstänka för att ha rökt cannabis och mönstret känns igen från flera andra platser i Sverige där reggae eller hiphop spelas.
Samtidigt pågår organiseringen ute i förorterna och många av de ledande rapparna hörs i debatten om utförsäljningar och nedläggningar. Musiken tar ställning på ett sätt vi inte sett sedan Ebba Grön slog igenom i slutet av 1970-talet.
Det tog även lång tid för både festivalarrangörer och musikjournalister att ta genren på allvar, men via nätet och ute i storstädernas ytterområden har musiken alltid funnits där.
Mack Beats lutar sig tillbaka i soffan och tittar ut över det stora industriområdet där studion trängs bland fiskleverantörer, grönsakshandlare och lastbilsgarage.
– Centrum är ju min första skiva som jag skapar helt från grunden till att det är en helt färdig produkt. Och det är skitkul, förutom att jag får göra det jag tycker är kul så tycker även andra om vad jag gör, nu är det bara att bygga vidare.
Redan på skivans inledande spår rappar barndomskompisarna i Mohammed Ali om att växa upp med svensk hiphop. I låten Tre Legender blandas de egna uppväxterna med hyllningar till The Latin Kings samtidigt som Markos tillbakalutade beats mixas med en loopad pianoslinga.
Att det är just duon Mohammed Ali som står bakom mikrofonerna faller sig ganska naturligt. Precis som Marko är de uppvuxna i Flemingsberg i sydvästra Stockholm. The Latin Kings genombrott var det som öppnade dörren för en helt ny värld. Marko berättar att han alltid varit musikintresserad men att det var hiphop han fastnade för redan i tioårsåldern berodde framförallt på trion från Botkyrka som plötsligt satte de svenska miljonprogrammen på kartan under några i början och mitten av 1990-talet.
– Jag köpte allt jag kom åt med The Latin Kings och Infinite Mass. Via det där upptäckte jag att det fanns andra grejer man kunde göra inom hiphop förutom att rappa, bland annat rita. Om man var duktig på graffiti så var det också hiphop. Det var så jag blev aktiv, jag satt hemma jättemycket och bara ritade men jag upptäckte ju att många var betydligt bättre så i början av gymnasiet bestämde jag mig för att testa att producera musik i stället. Eftersom jag vuxit upp med killarna i Mohammed Ali och de rappat väldigt länge så fick jag hjälp att knyta kontakter och hitta studios och så där.
Men du började aldrig rappa själv?
– Nej, det var bara produktion direkt alltså.
Förutom att The Latin Kings fick in dig på hiphop. Vad har de betytt för hur den svenska rappscenen ser ut i dag?
– De lade grunden för hur allt ser ut. Byggde en pelare som vi andra fortfarande bygger på och var en röst som talade för oss. De gjorde det seriöst och jag kände igen mig i deras texter. Faktum är att musiken håller än i idag. Svensk hiphop är jättestort just nu och jag hoppas att det blir en accepterad genre och inte bara ses som något nytt och coolt. Jag vill verkligen att det ska bli ännu mer etablerat. För när musiken hörs och syns så kan den inspirera unga som ser att de går att bli något.
Du har otroligt många som gästar dig på skivan. Hur gick det till när du bestämde vilka som skulle vara med och rappa?
– Jag satt hemma och gjorde en lång lista med namn på alla jag kunde komma på och som jag ville skulle vara med. Samtidigt gjorde jag beats på datorn och formade skivan efter de produktionerna. De som var mest lämpade för beatsen kontaktade jag och så växte det fram.
Skivan har fått grymma recensioner, du har producerat de flesta stora namnen. Din sommar måste vara ganska fullbokad.
– Jag hade hoppats på en turné med min skiva men sådana saker måste ju planeras in redan i januari och plattan blev inte klart förrän maj, så vi får se om vi kan fixa nått till hösten i stället. Annars är det ganska mycket spelningar tillsammans med Malcolm B och så fortsätter jag jobba på som vanligt i studion med bland annat Ison & Filles kommande album. Men det ser väldigt ljust ut för svensk hiphop så vi har goda förutsättningar att det ska bli ännu större, jag ser fram mot att släppa fler skivor.