Hittills i år har tre fackföreningsledare mördats på Filippinerna. Det senaste mordet ägde rum i slutet av juli i Cotabato på ön Mindanao. Bussföraren och transportfackledaren Alimudin Lucman hade just lämnat av sina barn i skolan då han sköts till döds av en okänd gärningsman i sin buss. Josua Mata, ordförande för den fackliga federationen APL, säger till den filippinska nyhetsbyrån Rappler att morden kan ha ett samband med att alla de tre mördade nyligen anmält de lokala transportmyndigheterna för korruption.
Våld, hot och olagliga uppsägningar av fackligt förtroendevalda är mycket vanligt på Filippinerna. I den Internationella fackliga samorganisationen IFS:s rapporter brukar Filippinerna, jämte Colombia och Guatemala, räknas till de länder där det är farligast att vara fackligt engagerad.
På skeppsvarvet i Subic Bay har arbetarna i flera år kämpat för att få sitt fackförbund erkänt av arbetsköparen – det sydkoreanska multinationella företaget Hanjin Heavy Industries. Arbetet är både tungt och farligt, sedan 2008 har minst 32 arbetare dött och 5 000 skadats på grund av den bristande säkerheten.
– Varje vecka rapporteras nya olyckor. I stället för att lyssna på våra krav om förbättrad säkerhet har ledningen avskedat flera medlemmar och trakasserat dem som vågar påpeka brister, säger Santiago Nolla som är organisatör för det nationella byggfacket.
Arbetarna på varvet började organisera sig 2008. Med stöd av det nationella byggfacket har de bildat förbundet Samahan som har runt 8 000 medlemmar. På helgerna ordnar de utbildningar för arbetarna om deras rättigheter och under de långa arbetsdagarna försöker de övertyga fler att gå med utan att bli upptäckta.
Santiago Nolla berättar att de många uppsägningarna och upprepade fallen av misshandel från arbetsledarna sprider en rädsla som gör det svårt för facket att rekrytera nya medlemmar. De osäkra anställningsformerna är också ett stort hinder. Av de omkring 21 000 anställda är det bara de koreanska förmännen och arbetsledarna som är anställda direkt av Hanjin.
– De filippinska arbetarna hyrs in av 18 olika bemanningsföretag. Trots att de arbetat på varvet i flera år tvingas de hoppa runt på tillfälliga kontrakt mellan de olika underleverantörerna. Hanjin smiter från allt ansvar och vägra att förhandla med facket eftersom arbetarna inte är anställda direkt av dem, säger Santiago Nolla.
Filippinernas ekonomi går just nu på högvarv och tillväxten drivs till stor del på av multinationella företag som Hanjin. Men tillväxten har inte kommit alla till del – snarare har löner och villkor försämrats genom att de otrygga anställningarna har blivit fler.
Enligt siffror från Filippinernas arbetsmarsmarknadsdepartement har de osäkra kontraktsanställningarna de senaste åren ökat med 20 procent. I till exempel byggsektorn är 85 procent tillfälligt anställda av underleverantörer, vilket gör det i stort sett omöjligt för facket att organisera.
Filippinernas beroende av stora utländska företag som Hanjin gör dessutom att politiker ofta tar arbetsköparnas parti i konflikter och det fackliga arbetet hindras av en rigorös lagstiftning. Ett fackförbund måste ha stöd av minst hälften av de anställda på arbetsplatsen för att få registrera sig, vilket avgörs i val som hålls vart fjärde år. Arbetsköpare utnyttjar ofta systemet genom att avskeda de som är fackligt aktiva strax innan valen ska hållas eller bilda egna så kallade ”gula” fackföreningar för att konkurrera ut de fria förbunden.
– När det senaste valet hölls hos Hanjin förlorade vi eftersom ledningen skickade iväg flera av arbetarna på semester just den dag då valet skulle hållas, berättar Santiago Nolla.
Trots bakslag som dessa har facket vuxit och Santiago Nolla är hoppfull inför framtiden.
– Vi har lyckats få med oss flera av de filippinska förmännen och riktar nu in oss på att organisera en majoritet inom alla de 18 olika bemanningsföretagen. Om vi lyckas med det blir ledningen till slut tvungen att börja förhandla.
Arbetarna på varvet i Subic Bay har fått mycket stöd utifrån av den sydkoreanska fackföreningsrörelsen, som också de länge motarbetats av Hanjin. Genom fackens internationella samarbetsorganisation, Byggnads- och träarbetarinternationalen, har de drivit en gemensam kampanj, med aktioner i både Sydkorea och på Filippinerna, för att få Hanjin att respektera fackliga rättigheter.
2011 inleddes en uppmärksammad sittstrejk efter att Hanjin givit 170 fackligt anslutna arbetare på varvet i sydkoreanska Busan sparken. Mest uppmärksamhet fick kranföraren och aktivisten Jin-suk Kim som i flera månader sittstrejkat uppe i en av varvskranarna. Efter sex månaders strejk gick företaget med på att återanställa 94 av de avskedade arbetarna.