Senast i tisdags i förra veckan spårade ett godståg ur vid Huddinge strax söder om Stockholm. Olyckan var den andra i samma område på kort tid och trots dokumenterade fel rättades inte bristerna till. Enligt regler från Transportsstyrelsen ska all tågtrafik stoppas omedelbart om ett larm kommer in, vilket inte gjordes i fallet vid Huddinge då en lokförare på ett x2000-tåg bara 40 minuter innan urspårningen varnat för fel i rälsen.
Nu växer kritiken mot skötseln av den svenska järnvägen. På flera bilder tagna av ombudsmän på Seko visas sönderbrutna växlar, rostskador och kraftiga sprickbildningar i rälsen.
– Det är naturligtvis otroligt problematiskt och det känns inte riktigt som att Trafikverket tar sin uppgift på allvar, säger Per-Ola Fällman, ombudsman på Seko med ansvar för järnvägsfrågor.
Enligt Seko, som får medhåll av både Miljöpartiet och Vänsterpartiet, är det ytterst regeringen som har ansvaret. Men de menar också att Trafikverket inte lyckats med uppgifter de är ålagda att sköta, nämligen underhållet av räls.
– Allt är utlagt på privatoperatörer, men ingen följer upp hur de uppdragen sköts, säger Per-Ola Fällman.
Borde inte ni i facket agera mer kraftfullt om ni får uppgifter om inrapporterade fel som riskerar era medlemmars säkerhet ute på järnvägen?
– Vi kommer säkert att få se mer av det framöver. När vi misstänker något som ser farligt ut kan vi ju via våra skyddsombud välja att stänga en viss sträcka, det är fullt möjligt och något vi faktiskt börjat fundera på.
I början av december förra året kom även Riksrevisionen med rapporten ”Tågförseningar- orsaker, ansvar och åtgärder”, där de pekar på att underhållet och planeringen av banarbetet inte skötts tillräckligt bra de senaste åren.
I ett Twitterinlägg, i samband med den senaste tågurspårningen, skrev Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt: ”Dags att byta politik och GD för Trafikverket. Underhåll i egen regi, mer pengar till spår och sluta leka affär med järnvägen”. Även Miljöpartiets språkrör Åsa Romson kräver att Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm sparkas från sin post, en fråga som också lyfts av Seko. I en debattartikel i Aftonbladet skriver Sekos förbundsordförande Janne Rudén att Trafikverket i dag enbart ser till priset under sina upphandlingar vid skötseln av järnvägen, och att detta leder till stora säkerhetsbrister och ställer till problem för såväl resenärer som tågpersonal.
Den högste ansvarige politikern för järnvägsfrågor är infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Hon säger till Svt att ansvaret för järnvägen är hennes. Hon meddelade samtidigt att hon har fullt förtroende för Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm. Däremot säger hon i intervjun med Svt att hon nu förväntar sig snabba åtgärder från Trafikverkets sida sedan rapporterna om bristerna på den svenska järnvägen återigen börjat diskuteras.
Enligt Sveriges Radios program Kaliber har antalet olyckor och tillbud ökat med omkring 300 procent sedan avregleringen av den svenska järnvägen.
Johnny Nadérus är vice ordförande i Sekos Stockholmsavdelning och arbetar själv vid järnvägen sedan drygt 30 år tillbaka. Han låter uppgiven när Arbetaren pratar med honom och han säger att det handlar om ett grundläggande systemfel att skötseln av räls och växlar inte fungerar.
– Man får den järnväg man ropar efter. Det bästa vore att socialisera allt. Ansvaret ligger helt och hållet på den nuvarande och den förra regeringen som privatiserat järnvägsunderhållet.
Hur är stämningen bland er som arbetar ute på rälsen?
– Många är både upprörda och förbannade hur detta kan fortsätta, säger Johnny Nadérus.
Även miljöorganisationen Jordens Vänner har i dagarna riktat hård kritik mot regeringen och skriver i ett pressmeddelande att de senaste tågurspårningarna beror på resursbrister efter avregleringen av det svenska järnvägsnätet. Jordens Vänner menar att de pengar regeringen nu skjuter in till nya vägbyggen i stället borde satsas på järnvägen genom utbyggda spår runt landets storstäder och andra tåginvesteringar.