”Om du inte ser upp kommer tidningarna att få dig att hata de som blir förtryckta och älska de som förtrycker”, sa Malcom X i ett tal 1964.
Jag vågar påstå att Arbetaren är en oberoende tidning. Med oberoende menar jag främst en sak: det är du som läser dessa rader som är vår uppdragsgivare. Ingen annan. Det är på ditt uppdrag vi tar reda på fakta, gör intervjuer, tar bilder och sammanställer informationen till artiklar. Vårt uppdrag som journalister är att granska samhället åt dig. Här på kultursidorna är uppdraget mer specifikt att genomskåda de berättelser, lögner och ideologiska konstruktioner som beskriver vårt samhälle.
Vi har visserligen en ägare som har förväntningar på tidningen. Men vi arbetar helt självständigt och vår ägare påverkar inte innehållet på något vis. Det finns heller ingen affärsidé bakom Arbetaren. Syftet är att ge ut en tidning, inte att tjäna pengar. Vi har knappt ens några annonser, något som brukar påverka tidningars innehåll, vad än de tidningarna påstår om detta själva.
Faktum är att Arbetaren, precis som alla andra oberoende tidningar, är rena förlustaffären. Det är inte bara så att det kostar mycket pengar att trycka, att ha redaktionslokaler och att ha anställda. Bra journalistik är dyrt. Det kan ligga veckor av arbete även bakom en kortare artikel. Det kostar, framför allt i form av tid, att granska och gräva fram sanningar. Särskilt med tanke på att många har intresse av att dölja samma sanningar och att dessa dessutom har gott om både pengar och andra resurser. Det kostar att ta reda på hur det verkligen ligger till. Gör vi inte detta är vi, och därmed också våra läsare, hänvisade till att i stället bara gissa och tycka.
I en tid med ökade klassklyftor, miljöförstöring, diskriminering, globala orättvisor, krig, hårdföra borgerliga regimer och fascister på gator och i parlament är en oberoende press viktigare än någonsin. Det behövs alternativ till de borgerliga perspektiv som helt dominerar svensk media. I Sverige har vi dessutom ett situation där arbetarrörelsen har gjort sig av med en stor del av sina egna tidningar. Många mediaföretag ägs istället av intressen som enligt mig lika gärna skulle kunna sälja kylskåp. Det är till och med så illa att vissa har som affärsidé att sälja sina läsare åt olika annonsörer.
Men som tur är finns det alternativ. Ett av dessa, Fria Tidningar, har precis dragit igång en kampanj som de kallar Pressoffensiven. Du hittar den på Facebook eller på http://www.fria.nu/pressoffensiven. Den handlar om vikten av att ha fri och oberoende press, men också om att detta faktiskt kostar. För 47 kronor i månaden kan du hjälpa till att se till att Fria Tidningar fortsätter att komma ut.
Så stöd din oberoende favorittidning. Oavsett om det är Arbetaren, Fria Tidningar eller någon annan. Oavsett om du är läsare eller har andra intressen i tidningen. Det här är nämligen minst lika mycket en uppmaning till alla som äger eller driver tidningar. Oberoende journalistik kostar. Det måste den får göra. Och vi borde vara beredda att betala priset. För det är ju som Antonio Gramsci brukade säga: sanningen är alltid revolutionär.