Seko lämnade på tisdagen över ett strejkvarsel till arbetsköparorganisationen Almega. Detta sedan försöken att förhandla fram ett nytt kollektivavtal strandat. Den utlösande faktorn var att Almega tillbakavisat Sekos förslag till reglering av användningen av timanställningar och deltidsanställningar i det centrala avtalet för spårtrafiken. Seko vill att den typen av anställningar bara ska få göras med den lokala fackklubbens godkännande.
Beata Hammarskiöld, Almegas avtalsansvariga för spårtrafik, beklagar Sekos strejkvarsel som hon menar är onödigt och kommer att drabba resenärerna hårt.
– Vi hade kommit en bit på vägen i konstruktionen av ett nytt kollektivavtal. Men sedan har vi fått ett krav mot oss om att det ska vara en facklig vetorätt när det kommer till deltidsanställningar. Det kan vi inte gå med på, säger hon.
Bakgrunden till hela konflikten är att tågoperatören Veolia tidigare i våras varslade om uppsägning för 252 anställda som arbetar inom Öresundstrafiken för att därefter erbjuda dem osäkrare deltids- och timanställningar. Efter att Seko förgäves försökt förmå Veolia att dra tillbaka uppsägningarna såg fackförbundet ingen annan råd än att föra upp frågan på central nivå.
– Vårt syfte är att stärka det centrala kollektivavtalet så att det blir mer enhetligt. Sedan avregleringen måste vi hålla på och springa runt och komplettera avtalen med alla de olika företagen, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén.
Veolia har drivit tågtrafiken i Öresundsregionen sedan 2011, då de enligt facket vann upphandlingen genom att lägga ett allt för lågt anbud.
– Vår uppfattning är att deras bud låg långt under konkurrenternas och att de nu ska försöka ta hem det hela genom att låta det gå ut över personalen. Sedan avregleringen av branschen är varje upphandling en stor fajt mot arbetsgivaren, säger Janne Rudén.
– När det gäller Veolia trodde vi att vi var på väg någonstans i förhandlingarna men de har inte visat något större intresse för att lyssna på oss och få till en förlikning. De är bara intresserade av att ha väldigt flexibla anställningar. Det kan vi inte acceptera.
Janne Rudéns uppfattning är att förbundets medlemmar ställer sig bakom strejkvarslet fullt ut. Den här typen av konfliktåtgärd är det sista som finns att ta till för att förhindra att ytterligare avsteg från den svenska modellen på arbetsmarknaden görs, enligt honom.
– Vi uppfattar det som att vi har ett brett stöd inte bara bland våra medlemmar på Veolia utan även inom hela järnvägsbranschen. Vi har tröttnat på det här och vill få ett slut på den villkorsdumpning som pågått de senaste åren.
Även SAC Syndikalisterna varslar om strejk som en sympatiåtgärd och kommer därmed att ta ut alla sina medlemmar inom branschen i enlighet med Sekos varsel.
– Det här handlar om den största fackliga frågan av alla, att förhindra osäkra anställningar. Det borde vara den högsta prioriteringen för alla fackliga organisationer att anlägga moteld. Nu står vi med ryggen mot väggen och kan inte backa längre, säger Liv Marend, generalsekreterare i SAC.
Liv Marend menar att avregleringen av spårtrafiken lett till sämre trafik vilket slår hårt både mot hela samhället och mot dem som arbetar inom den.
– Jag förstår att de är förbannade och trötta på det här. De får betala ett väldigt högt pris för att Veolia ska gå med vinst.
Medlare från statliga Medlingsinstitutet kommer nu att försöka leda förhandlingarna för att förhindra en strejk. Om ingen överenskommelse mellan parterna sker träder strejkvarslet, som omfattar alla Sekomedlemmar som arbetar inom Öresundståg och Snälltåget, i kraft den 2 juni.