Vad är det här Popup-Bio?
– Det är en nytt sätt att för oss att distribuera dokumentärfilm vid sidan av våra andra kanaler, alltså bio, dvd, tv, digitala lösningar och så vidare. Det går till så att vem som helst, en organisation, förening eller en privatperson, bokar en av våra filmer och ordnar en egen visning. Var, när och för vilka den här visningen sker är helt upp till den som bokar filmen. Rent praktiskt går det till så att du av oss får en dvd, affischer och digitalt kampanjmaterial, samt även ett skriftligt diskussionsunderlag som vi tar fram till varje enskild film. Det skriftliga materialet ger lite mer bakgrund till den aktuella filmen samt diskussionsfrågor för att stimulera till samtal. Hela tanken med det här är att tillhandahålla en verktygslåda för folk att visa film på egen hand, och även skapa förutsättningar för folk att diskutera filmerna som visas.
Hur kommer det sig att ni valt att satsa på just dokumentärfilm?
– Vi har distribuerat ett gäng dokumentärer de senaste åren och märkt att det funnits ett ökat intresse för dokumentärer i allmänhet. Ibland har det smällt till ordentligt som i fallet med Searching for Sugar Man, men även för mer nischade dokumentärer ser vi att det finns ett större intresse. Speciellt för en mer berättande, narrativ typ av dokumentär som ibland närmar sig en fiktionsfilm i sin form, men som ändå är dokumentär. Samtidigt är det svårt att nå ut ordentligt; Dokumentärer går oftast bara upp i storstäderna, och får då kanske inte gå så länge; Jämfört med en film som Hundraåringen eller amerikansk storfilm drar de ju trots allt inte jättemycket folk. Popup-bio är ett sätt att få ut de här filmerna till fler helt enkelt. Sen inspirerades vi av bokklubbar, och författarsamtal och hur bokbranschen har skapat sammanhang för att läsa böcker i grupp och diskutera. Vi vill helt enkelt skapa en slags arena för att se och prata om dokumentärer som har nån form av samhällstema, det kan vara ojämlikhet, miljön, inkomstklyftor, välfärd, filmer som verkligen har en kärna som tål att diskuteras.
Vad har ni haft för filmer hittills?
– Den första film vi hade var Ken Loach Spirit of 45 som handlar om Labour i England efter andra världskriget och det brittiska välfärdsbygget, och hur det plockas isär. Film nummer två heter Inequality for all och är en amerikansk film som går att likna vid En obekväm sanning fast den handlar om nationalekonomi och inkomstklyftor. Den har Bill Clintons gamla arbetsmarknadsminister Robert Reich i huvudrollen som pratar utifrån en nordamerikansk kontext, men resonemangen är applicerbara på resten av världen. Vi har även tagit in Battle of the Sexes, som handlar om en tennismatch på 1970-talet när Billie Jean King slog Bobby Riggs, och därmed motbevisade hans påstående om att han som man kunde vinna över vilken kvinna som helst. Filmen följer de kvinnliga spelarnas kamp som bland annat lett fram till att tennis i dag är bland de enda sporterna där män och kvinnor får exakt samma prispengar.
Vilka är ni?
– Vi är ett distributionsbolag som heter NonStop Entertainment som köper in och distribuerar det som vanligtvis brukar kallas ”kvalitetsfilm”, film som oftast får hyggliga recensioner, kanske vinner priser, ofta sticker ut lite till form och innehåll och gärna skapar lite diskussion. Vi ägs egentligen av det största multinationella företaget som finns i mediabranschen i och med att vi ägs av Turner Broadcasting som ägs av Time Warner. Men så länge det vi gör fungerar och går runt så är det upp till oss vad vi gör och vilka projekt vi drar igång. Det här var något vi tyckte var intressant och vettigt och som förhoppningsvis fyller ett tomrum i den svenska diskussionsmiljön kring film. Vi hoppas att det ska växa men förstår att det tar tid, och det behöver inte gå jättesnabbt heller. Eftersom vi är baserade i Stockholm så har vi också samarbetat med ABF för att nå ut i landet, och så bygger vi själva hela tiden på vårt kontaktnät i den ideella och aktivistiska världen.
Er aktuella film 12 O’Clock Boys, varför valde ni ut den?
– Filmen handlar om de så kallade 12 O’Clock Boys som är grupp bestående av mestadels ungdomar i Baltimore som tillsammans racear med och gör olika tricks på sina motorcyklar och fyrhjulingar, mitt bland övrig trafik. I centrum för filmen står Pug, en ung kille som drömmer om att få vara med i 12 O’Clock Boys, som man får följa dels i detta men också i hans vardagsliv. Men filmen handlar också om hur det här farliga och även olagliga åkandet fungerar som en flykt och kanske till och med ett alternativ till droger och liknande i en stad som är en av de hårdaste och fattigaste i USA. Så vi valde den här filmen av samma anledningar som vi väljer alla våra filmer, för att det å ena sidan finns en intressant historia men att den också tar in en massa andra saker och öppnar upp för en diskussion.