Konflikten gällande arbetsvillkoren på Öresundstågen, länken mellan Danmark och Sverige, fortsätter. I måndags gick samtliga Sekomedlemmar ut i strejk, vilket stoppade persontågen över Öresundsbron.
– Det står helt stilla. Vi håller ut så tills vi får igenom våra villkor på något sätt. Det håller inte att man dumpar villkoren på det här sättet, säger Vilhelm Bratuschek, lokförare och vice ordförande i Seko klubb 104, där han står på en kaosartad Malmö central under måndagsförmiddagen.
En syntetisk röst ljuder i högtalaren: ”Samtliga Öresundståg är inställda, detta beror på en arbetsmarknadskonflikt”.
Strejken är konsekvensen av sammanbrutna lokala förhandlingar mellan klubben och tågentreprenören Veolia som bemannar Öresundstågen på svenska sidan. Företaget har varslat 252 anställda om uppsägning på grund av arbetsbrist. Samtidigt har de erbjudit ett större antal att återvända som inringda timanställda, utan garanterat arbete eller lön.
– Det är en modern form av slaveri. Får Veolia som de vill kommer det att drabba även anställda på andra tågoperatörer. SJ kommer att göra likadant. Vi måste sätta ned foten någonstans, säger Vilhelm Bratuschek.
Samtidigt pågår centrala förhandlingar mellan arbetsköparorganisationen Almega och Seko om ett nytt kollektivavtal. Men även dessa har nu brutit samman och parterna är långt ifrån varandra. Seko har krävt begränsningar i antalet timanställda per fast anställda, något som arbetsköparna motsätter sig och ställer motkrav på ytterligare försämringar. Enligt läckta dokument från de lokala förhandlingarna kräver arbetsköparen nattpass längre än åtta timmar, dagpass på upp till 13 timmar och möjlig schemaläggning alla helger i månaden utan garanterade tio timmars vila mellan passen.
– Jag tycker att det är otroligt tråkigt och tycker att det är onödigt att vi ska ha strejk för den här typen av frågor, säger Mikael Danielsson, områdeschef på Veolia.
– Orsaken till att vi har fått säga upp och återanställa är att vi har en låsning i kollektivavtalet som gör att man inte kan få ut full arbetstid och det har vi diskuterat i två och ett halvt år utan att komma fram
i frågan.
Men enligt Seko har klubben gjort ett schemaläggningsförslag där 98 procent av tiden täcks upp utan att förändringar är nödvändiga i anställningarna, ett förslag som Seko tillbakavisat.
– Jag drar slutsatsen att det inte är där skon klämmer. De vill skaffa en större flexibilitet genom att öka antalet timanställda och införa deltid, säger Jan Rudén, Sekos förbundsordförande.
Enligt facket grundar sig Veolias agerande i att de i samband med upphandlingen av trafiken lagt ett bud på drygt 50 miljoner under konkurrenterna. Budet är för lågt för att driva verksamheten och företaget hoppas kunna spara på bekostnad av personalen.
– Det vore väl otroligt oansvarsfullt att säga att vi skulle ha högre betalt än vad vi behöver ha? Ska vi ha fler anställda än vad vi har behov av? säger Mikael Danielsson.
Men ordföranden i Seko-klubben är inte imponerad av svaret.
– Det kan låta hårt, men om de inte klarar att använda arbetskraften fullt ut inom ramarna i kollektivavtalet är de kanske inte lämpade att driva kollektivtrafik i Sverige, säger sekoklubbens ordförande Jens Christensen på tisdagen.
På tisdagen fortsatte strejken, men också Veolias försök att begränsa dess skadeverkan. På flera linjer som Veolia bemannar, däribland Skånetrafiken, har tågen förlängts för att täcka upp för Öresundstågen, något som upprör de strejkande då de betraktar det som strejkbryteri.
– Det tycker jag utan tvekan. Jag tycker inte att det är så bra och ser gärna att förbundsledningen tar beslut om att låta våra kamrater ute landet sympatistrejka om strejken fortsätter över helgen, säger Jens Christensen.
När denna tidning går i tryck har även arbetsköparen varslat om stridsåtgärder, genom en spegellockout som förväntas träda i kraft under onsdagen. På tisdagskvällen hade ännu inga kontakter om vidare förhandlingar upprättats mellan Almega och Seko.