Vad betyder det egentligen att ett konstverk är autentiskt? Och är det viktigt om det är det? Det är frågor som sysselsatt konsten och de estetiska vetenskaperna i åtminstone ett sekel. Och eftersom det inte finns något entydigt svar ser de ut att fortsätta göra det. Autencitet är kanske ett sken, men det tycks ändå vara mer eller mindre närvarande, mer eller mindre en del av det vi uppfattar som ett verks väsen.
Jag tänker på det när jag besöker Hisarlik i västra Turkiet, platsen för den historiska staden Troja. Det är alltså här som det trojanska kriget ska ha ägt rum. Här, där Iliaden utspelar sig; där Hektor dräpte Patroklos och själv gick under. Få platser är mer mytomspunna. Redan under senantiken företog man pilgrimsfärder hit. Bland annat lär Alexander den store ha besökt Akilles gravsten.
Turistindustrin har givetvis inte varit sen att slå mynt av platsens kulturhistoriska kapital. Utanför det arkeologiska utgrävningsområdet kan jag fotografera mig med en sommarjobbare i grekisk hoplituniform. Jag kan också köpa tröjor, affischer, paraplyer, kylskåpsmagneter och snökulor med den trojanska hästen på. Och till Çanakkale, tätorten närmast Troja, har man fraktat hästen från filmen Troy (2004), den där Brad Pitt spelar Akilles och alla ser ut som Conan Barbaren.
Till saken hör dock att det är mycket oklart huruvida det trojanska kriget någonsin ägde rum. Över huvud taget var det inte förrän i mitten på 1800-talet som man kunde fastslå att det historiska Troja faktiskt funnits. Även om man tack vare grekiska historiker som Strabo visste att staden borde legat på Anatoliens nordvästra kust, förblev den exakta platsen okänd tills den brittiske arkeologen Frank Calvert tog initiativ till en utgrävning. Hans arbete togs sedan över av Heinrich Schliemann, tysk affärsman och hobbyarkeolog.
Schliemann, som generellt var en person av den typ som det skrivs biografier om, var övertygad om att de ruiner han fann var rester av Homeros Troja. En grupp uppgrävda smycken och guldföremål döpte han till ”Priamos skatt” efter den trojanska kungen i Iliaden. Senare forskare har dock kommit fram till att den marknivå som Schliemann fokuserade på var av ett långt äldre samhälle. Ruiner från tiden omkring det trojanska kriget, cirka 1 200 före vår tideräkning, finns visserligen, men ingen vet om de är rester från byggnader som nämns i de homeriska eposen. Byggnader som alltså kanske inte ens fanns.
Så vad är det egentligen vi står och längtar efter, jag och de tre polska pensionärerna som vandrar runt på små träbroar mellan stenblocken? Dels så klart det hisnande i att ha varit på samma plats som Homeros (som för övrigt inte heller fanns, eller i alla fall inte var en enda person). Men också, och det tror jag är viktigt, en autencitet som fortfarande är diskutabel. En äkthet som kanske är falsk, en falskhet som kanske är äkta; som därför omgärdas av myt, av spänning, på ett helt annat sätt än sevärdheter vars härkomst och historia är obestridlig. Och som därför paradoxalt nog känns ännu mer äkta. Gåtan Troja, helt enkelt. Känd från filmen Troy.
Veckans tips: För sjätte året i rad anordnar Tensta Konsthall i Stockholm ett konstkollo för barn och ungdomar mellan 10 och 19 år. Deltagarna får prova på olika konstnärliga tekniker och praktiker tillsammans med etablerade konstnärer från de stora institutionerna. Slutresultaten ställs ut på Stockholms stadsmuseum i december. Om jag var eller hade en yngre person i min omgivning hade jag tagit chansen direkt! Mer info finns på tenstakonsthall.se.