Det krävdes drygt två veckors strejk, ett hårt ställningskrig, utökade strejkvarsel och sympativarsel från nio fackliga organisationer. Men på torsdagen förra veckan accepterade slutligen arbetsköparorganisationen Almega en begränsning av deltids- och timanställningarna på Veolia.
– Det känns bra utifrån det resultat vi uppnådde. Slutsatsen är att vi har levererat det vi sade att vi ville, säger Valle Karlsson, avtalsansvarig på Seko.
För de tåganställda på Veolia blev det slutligen en begränsning av deltids- och timanställningar. På Veolias spårtrafikområde får nu enbart 5 procent av årets arbetade timmar utföras av deltids- eller timanställda. Men enligt Almega innebär också avtalet att Seko nu förbinder sig att göra lokala undantag i kollektivavtalet. Ett sådant är att de anställda ska förmås jobba mer än varannan helg.
– Vad facket har sagt är att de nu kommer att göra lokala avsteg så att man kan få ut full arbetstid för de anställda. Nu är det inskrivet att de måste göra det, annars är det inget tak. Det fick vi igenom, säger Beata Hammarskiöld, förhandlingschef på Almega.
Men enligt Seko är inte alls 5-procentsregeln villkorad.
– Det är inte sant. Det finns inte en bokstav i det här avtalet som säger att vi gett upp några kollektivavtalsregler. Hon har ett intresse av att utåt få det att framstå så bra som möjligt ur deras perspektiv, säger Valle Karlsson.
Däremot har Seko gått med på att lokala avsteg från kollektivavtalet kan överenskommas med berörd fackklubb och att helgarbete kan utföras frivilligt. Men det är inte bara på punkten om villkoret som parterna gör olika tolkningar av innebörden.
Fackets ursprungliga krav var att företaget inte skulle kunna använda timanställningar mer än 40 000 timmar om året. Veolia har avvisat Arbetarens förfrågan om att få ta del av 2013 års totala produktionstimmar, vilket krävs för att göra en mer precis beräkning, men enligt Seko innebär 5 procentsregeln ett tak på mellan 25 000 och 30 000 timmar. Enligt Almegas Beata Hammarskiöld landar siffran på mellan 40 000 och 50 000.
– Då är hon inte så duktig på att räkna, men hon har ett intresse av att framställa det på det sättet, säger Valle Karlsson.
Och Beata Hammarskiöld erkänner, efter att ha konfronterats med Sekos siffror att siffrorna kan vara fel.
– Det här är min uppskattning, men jag har inte räknat på det. Det kanske stämmer, säger hon.
För både fack och arbetsköpare har frågan om en begränsning av timanställningarna varit principiell för hela branschen. Men i det slutliga avtalet gäller begränsningen enbart på Veolia.
– Det fanns en oro från flera i vår förhandlingsorganisation att en sådan regel skulle kunna leda till att de som i dag inte använder timanställda skulle gå upp till 5 procent, säger Valle Karlsson.
På branschnivå införs i stället en höjning av lönen för timanställda. Det kommer i praktiken att innebära att en timanställd kostar lika mycket som de högst betalda med samma arbetsuppgifter. Här är både Seko och Almega överens om att det faktiskt kommer att innebära en begränsning av de osäkra anställningsformerna.
– Den centrala överenskommelsen kommer att leda till att man gör sitt allra yttersta för att undvika det. Det kommer att leda till ett större fokus att få ned mängden, säger Beata Hammarskiöld.
Vilhelm Bratuschek, lokförare på Öresundstågen där strejken inleddes, är positiv och tror att timanställningar kan minimeras om bara företaget förbättrar sin planering.
– Det återstår att se vad företaget kommer fram till. Nu hoppas jag att de räknar rätt, men tidigare har de räknat med det som Peps sjunger om: Falsk matematik.