I torsdags hindrades Pelle Andersson, Sekos regionala skyddsombud (RSO) för skärgårdstrafiken i Stockholm, från att utföra skyddsronder på fartyg som ägs av Strömma turism och sjöfart.
Bakgrunden till Sekos skyddsrond var en begäran från det lokala skyddsombudet. Detta eftersom några skyddsronder inte hade utförts sedan fartygen hade köpts in. Fastän ronderna var inbokade och arbetsköparen blivit informerad i förväg och gett sitt samtycke, så nekades Pelle Andersson att komma ombord på fartygen vid ankomsten.
– Strömmas representant sade när jag kom dit att det hade uppstått ”en politisk komplikation” och att han hade fått besked uppifrån, vad jag förstod det som från Almega, att inte släppa ombord mig, säger han till Arbetaren.
Pelle Andersson förklarade för Strömmas representant att arbetsköparen enligt arbetsmiljölagen inte hade rätt att stoppa honom och att det finns en uppgörelse mellan Seko och Almega rörande möjligheten för det regionala skyddsombudet att bistå de lokala skyddsorganisationerna. Trots det släpptes han inte ombord.
– Jag har aldrig varit med om att bli nekad när jag ska utföra en skyddsrond tidigare. Jag har svårt att se att agerandet inte hänger samman med den konflikt och den efterföljande strejken i skärgårdstrafiken som genomfördes i november, säger Pelle Andersson.
Mats Ekeklint, ombudsman på Seko, är den som för diskussioner med arbetsköparorganisationen Almega. Han är tydlig i sitt fördömande av Strömmas agerande.
– Det är förskräckligt att Strömma hindrar ett RSO från att utföra sina uppgifter. Vi kan inte hitta något som helst stöd för det beteendet i arbetsmiljölagen, säger han till Sekotidningen.
Han får stöd i sin bedömning av Mikael H Andersson på Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet i frågor som rör arbetsmiljön till sjöss.
– Om det hamnar på mitt bord kommer det bli ett föreläggande. De får inte hindra facket från att gå ombord. Det bryter mot internationella konventioner, säger han till den fackliga tidningen.
Strömmas vd Jan Larsén säger till Arbetaren att beslutet att neka Sekos RSO tillträde till företagets båtar föregicks av kontakter med Almega.
– Vi kollar allt vi gör med Almega så att allt blir korrekt och det gjorde vi även denna gång eftersom det tidigare förekommit att Sekos representanter trängde sig ombord på båtarna och agerade mycket hotfullt mot vår personal. Som jag förstår det nekades han eftersom han enligt ingångna avtal inte hade rätt att vara ombord, säger han.
Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk, reagerar starkt mot påståendena om tidigare förekomst av hot mot Strömmas personal.
– Det är trams. Att över huvud taget blanda ihop ett felaktigt nekande av ett regionalt skyddsombud med en gammal incident som rörde strejkbryteri är bara löjligt och respektlöst mot såväl besättning som passagerare. Man blir stum, säger han.