Årets bild 2014:
Bäst:
Muren
Hany Abu-Assad har gjort en gastkramande anti-kolonialistisk thriller om intersektionalitet, om hur patriarkatets inre ideologiska mur bidrar till att bevara den yttre fysiska apartheidmuren.
Annat bra:
Line of Duty
Andra säsongen av de brittiska serien om polisens internutredare. Mindre tydligt än någonsin vilka som är de riktiga skurkarna.
Black Sails
Påkostad piratserie med extremt noggrann research, bland annat om hur piraternas ekonomi fungerar. Hade knappt börjat sändas förrän klartecken fanns för en andra säsong.
Under Gottsunda
På gränsen mellan dokumentär och spelfilm hittar vi Viktor Johanssons regidebut om en grupp ungdomar i Uppsalaförorten Gottsunda. En pärla i den sumpmark som är svensk film.
Tjuvarnas jul: Trollkarlens dotter
Stjäl från de rika, dela med de fattiga, lura polisen och kom ihåg att hyresvärdar ofta är giriga kräk. Äntligen en sund barnfilm med anständig moral.
Två dagar, en natt
Solen lyser numera i bröderna Dardennes filmer och strålar gör också Marion Cotillards Sandra, som lyser upp en väg för ”viljans optimism” genom ”intellektets pessimism”.
Nånting måste gå sönder
Visar kärleken när den är som råast. När den är så intensiv att man vill slicka i sig jorden från sin älskades fötter. Omväxlande öm och våldsam berättar filmen om transsexualitet och lämnar vackra spår.
Pride
En skön sannsaga som ger oss en försmak av det post-revolutionära samhälle där ”envars fria utveckling är förutsättningen för allas fria utveckling”, till toner av Bronski Beat och Billy Bragg
Nightcrawler
Filmen ger verkligen ingen smickrande bild av media. Problemet är att den dessutom inte är särskilt överdriven. Årets läskigaste.
Glue
Donnie Darko möter amerikansk collegefilm möter brittisk socialrealism. Det allra konstigaste är dock att blandningen fungerar alldeles utmärkt.
Tammy
Att Melissa McCarthy är en av världens roligaste kvinnor borde vara ett erkänt faktum vid det här laget. I Tammy får hon utrymme att spela ut sin allra grövsta sida och dra desperation till sin spets.
The Code
Australisk tv-serie om hackers, spioneri och storpolitik, som lyckas med konststycket att inte bli töntig som serier med sådana ingredienser brukar bli. Riktigt spännande.
Om våld
Göran Hugo Olsson återvänder från arkiven med ytterligare en märkvärdig dokumentär, där scener från antikoloniala motståndskamper tonsätter Franz Fanons stridskrift Jordens fördömda.
Still Life
Försagd kommunalarbetare får sparken och uppslukas av sin sista arbetsuppgift, att hitta anhöriga till en död granne. Still Life är en vacker elegi över kapitalismens brödkanter.
Kapitalet
Costa-Gavras fångar den incestuösa relationen mellan stat och kapital, ett sadomasochistiskt förhållande där det inte är något tvivel om vem som dominerar vem. Dock till bådas njutning.
Rectify
Andra minst lika obehagliga säsongen i skön southern gothic-stil om Daniel som suttit på death row i 19 år och som vi aldrig riktigt får veta om han är skyldig eller inte.
Tidigare år
2012: Äta, sova, dö
2013: Återträffen
Årets text 2014:
Bäst:
Ida Börjel: Ma
Ma är inte bara ett dystopiskt syskon till Inger Christensens klassiska diktverk Alfabet (1981). Det är också en majestätisk text i egen rätt. Här finns en annan anspråksfullhet, ett mer uttalat allvar än i Börjels tidigare verk, vilket innebär att vad som redan var ett av landets mest intressanta författarskap fått ytterligare en dimension.
Annat bra:
Edmund White:
En pojkes egen historia
Välkommen nyutgivning av gayklassiker, tillika första delen av tre i en självbiografisk romansvit. White är en Marcel Proust för den amerikanska efterkrigstiden.
Negar Naseh: Under all denna vinter
En välskriven, psykologiskt påfrestande roman som publicerats tillsammans med Negar Nasehs arbetsdagbok vilket lyfter den och blottlägger arbetsprocessen. Modigt och spännande.
Sara Stridsberg:
Beckomberga: Ode till min familj
En familjs berättelse berättar om folkhemmet i förändring, ett samhälle där inte alla får plats och om branten inom människan som ingen kommer undan.
Rummet
Av mediautrymmet att döma kan det verka som att Rummet alltid funnits. Så är det dock inte, och det är precis därför denna plattform för rasifierade feminister och socialister är så betydelsefull.
Anna Hallberg: Ljusgrönt och aska
Poeten Anna Hallbergs första bok på fyra år är hennes bästa på länge, en trestämmig lyrisk fotosyntes. Dessutom har den årets vackraste titel.
Jorge Luis Borges och Adolfo Bioy Casares: Sällsamma historier
Borges och Bioy Casares har inventerat litteraturhistorien och hittat kortare berättelser som är just sällsamma. Antologi från 1953 som äntligen fått sin första svenska översättning.
Henrik Bromander: Riv alla tempel
Svart och fantastisk historia om klass och manlighet i gymmiljö.
Fängelsetidningen Filen
Av fångar och före detta fångar om fängelser och kontrollpolitik. En unik röst i samhällsdebatten
James Ellroy: Perfidia
Ellroy kallas ofta världens bästa deckarförfattare. Det är miss-visande. Han är en av världens bästa författare överhuvudtaget.
Thomas Piketty: Capital in the Twenty-First Century
Gamla nyheter och otillfredsställande ”lösningar” (1), men Thomas Piketty tvingade ekonomijournalister att diskutera ojämlikhet som aldrig förr.
Naomi Klein: This Changes Every-thing: Capitalism vs. the Climate
Gamla nyheter och otillfredsställande ”lösningar” (2), men Naomi Klein lade frågan om systemskifte på bordet bara med titeln.
Tidigare år
2012: Johannes Anyuru En storm kom från paradiset
2013: Athena Farrokhzad Vitsvit
Årets ljud 2014:
Vinnare: Linda Pira Knäpper mina fingrar (remix)
Stor samlade en nästan orimligt stor del av allt som är bra med svensk musik och gjorde en video och en version av Masses och Linda Piras ”Knäpper mina fingrar”. Kumba, Roshanack ”Rosh” Anoushe, Vanessa Falk, Rawda, Julia Spada, Cleo, Sep och Joy. Resultatet blev det bästa som hände musiken 2014.
Annat bra:
Beyoncé: Beyoncé
Släpptes visserligen 2013 men 2014 var året då alla tjejer på in-stagram skrev ”I woke up like this” på sina selfies och hela dansgolv av tjejer som är kära i världen skreksjung ”Bow down bitches” tills de tappade rösten.
Min stora sorg: Mvh Anso M$$
Anso Lundin strålar lysande klart som Min stora sorg och hennes nakna, sårbara låtar är bland årets vackraste.
Iberia: Iberia
2014 släppte Iberia sitt efterlängtade och, sorgligt nog, enda album. Fyllt av drömska bilder, en känsla av att vara lycklig under vatten och Maja Milners röst som går rakt genom kroppen.
Cleo: Gå på salong
Cleo och Kristin Amparo rappar och sjunger om salongen som kvinnoseparatism och det får mig att vilja gå ut och röra om i patriarkatet med ett baseballträ och nymanikurerade naglar.
Grumbling Fur: Preternaturals
Ett skenbart rakt album som vecklar ut sig och blir egendomligare ju mer man lyssnar. Engelska Grumbling Fur är bättre än de flesta på att balansera popmusik med cerebral avantgardism.
Zamilska: Untune
Hård, slamrig techno från polska producenten Zamilska, vars egenutgivna debutalbum givit henne en välförtjänt hype. Duel 35 är en av årets bästa singlar.
Inga Copeland: Because I’m Worth It
Ena halvan av gruppen Hype Williams visar att hon kan minst lika bra på egen hand.
Sleaford Mods: Divide and Exit
Två engelska snubbar som låter som The Streets tagit fel mediciner och börjat hata samhället mer än någon hittills trott varit möjligt.
DJ Koze: Reincarnations Part 2
Stefan ”DJ Koze” Kozalla släpper återigen ett album med versioner av andras låtar som inte bara är bättre än de ursprungliga låtarna utan också bättre än den mesta annat som givits ut i år.
Beväpna er (Ebba Gröns klassiker i Ylva & Maja Karlssons version)
Aldrig har klasshat låtit så finstämt som när det serveras av
Ylva & Maja Karlsson. Rent och gnistrande som en nyputsad giljotinklinga i morgonsolen.
Rob Hustle: Call the Cops
Rob Hustle tvättade bort den läbbiga smaken av Band Aid 30 ur munnen med årets välgörenhetslåt. Intäkterna går till Baby Bou Bou, som fick en granat i vaggan i present av Georgias polis.
Tidigare år
2012: Terre Thaemlitz: Soulnessless
2013: Maya Jane Coles: Comfort