Det fackliga arbetet inom transportbranschen har blivit farligare för den enskilda funktionären. Flera anställda och förtroendevalda hos fackförbundet Transport har av förbundet utrustats med bostads- och överfallslarm på grund av ett ökat antal hot mot förbundets anställda. I synnerhet i Västra Götaland och Smålandstrakten.
– Hoten har ökat i både frekvens och grovhet. De uppkommer ofta i samband med att man försöker teckna avtal eller för dialoger med myndigheter om företag som inte betalat löner eller skatter. Nu har även hoten blivit preventiva och riktats mot familjemedlemmar, säger Markus Pettersson, Transports förbundssekreterare.
En av dem vars familj nyligen hotats är Tommy Jonsson, ombudsman på Transports avdelning i Jönköping. Han bär ständigt ett överfallslarm.
– Jag blir ju bara förbannad, det är något man får ta med jobbet, men när det drabbar min son har det gått för långt. Honom hotade de via Facebook. Då fick jag larm installerat i lägenheten, säger han.
Bara sedan förra fredagen har Tommy Jonsson mottagit tre hotfulla mejl. Men de senaste hoten är inte de första. Under sin tid som ombudsman har han hotats vid flera tillfällen i sitt hem och ute i arbetet.
– Tidigare har de försökt bryta sig in i min lägenhet och jag har fått en blodig treudd målad på dörren. Åker jag ut till uppställningsplatserna här för att snacka med de utländska chaufförerna dröjer det inte många minuter förrän de är här med bilar och cirkulerar, säger han.
Hoten kommer inte bara via sms, telefonsamtal och sociala medier, flera har också fått påhälsning av hotfulla personer. Enligt Tommy Jonsson är kopplingen till det fackliga arbetet solklar.
– Det är ju inte populärt att jag är ute och förhandlar på vissa åkerier, avtalslösa eller oseriösa. Det märker man direkt och då får man förhandla på andra sätt än man är van vid, säger han.
Enligt Markus Pettersson beror de tilltagande hoten på en ökad andel kriminella element som etablerat sig inom taxinäringen och åkeribranschen.
– Det är dels typiska gangstrar, organiserad brottslighet som har sidoverksamhet inom taxi. Men inom åkeri har det skett en ökning av företag som baserar hela sin affärsidé på illegal verksamhet. När man börjar granska det blir det dålig stämning, säger han.
Markus Pettersson beskriver hur det inom inrikestransporten finns flera kriminella företag som utnyttjar oklarheterna i regelverken och den bristande myndighetstillsynen för att göra snabba pengar. Bilden kompliceras av att de större bolagen i åkeribranschen anlitar mindre nogräknade företag, direkt eller via underleverantörer.
– Hoten är en konsekvens av en allt hårdare arbetsmarknad i allmänhet och en kriminell verksamhet som ska göra pengar i våra branscher. Kontrollen från myndigheterna har minskat, vilket gör att våra ombudsmän måste arbeta med upprätthållande av ordning och då hamnar i skottlinjen, säger han.
Enligt honom tar Transport allvarligt på situationen och polisanmäler konsekvent alla hot, men det ökande antalet har gjort att flera medlemmar blivit tveksamma till att ta förtroendeuppdrag i förbundet. De som mottagit hot är också oroliga för att figurera i media. Men Tommy Jonsson låter sig inte skrämmas till tystnad.
– Det har inte påverkat mig. Min drivkraft att hjälpa medlemmarna och kämpa för kollektivet är starkare än så. Det är ett hot mot hela fackföreningsrörelsen och den svenska modellen när man försöker tysta fackföreningsmän. Ska vi backa på grund av hot, hotas hela arbetarrörelsen.