Uber startades av ett gäng IT-entreprenörer i San Francisco 2010 och är en internetbaserad app för beställning och betalning av taxiresor. Men företaget har inga egna bilar utan knyter i stället upp sig mot förare som med sina privata fordon hämtar och lämnar kunder genom kontakt via appen. Löneutbetalningen sker direkt och företaget tar 20 procent. Något som fått många att likna tjänsten vid svarttaxiverksamhet och som väckt hård kritik.
Sveriges Radio har nyligen granskat företaget och de personer som knutit upp sig som förare mot Uberpop, den del av tjänsten där privatbilister hämtar och lämnar kunderna, och där visar det sig att endast en tredjedel betalar någon skatt på de intjänade pengarna. Uber själva lämnar inte heller ut någon information om vilka de samarbetar med till Skatteverket. Något som fått länder som bland andra Tyskland och Belgien att helt förbjuda den kontroversiella tjänsten.
I Frankrike rasade så sent som i slutet av juni våldsamma protester då nästan 3 000 av landets taxiförare blockerade flera viktiga vägar i rädsla för att bli av med sina jobb om Uber och dess undertjänst Uberpop etablerar sig ytterligare.
Inrikesministern Bernard Cazeneuve gick till hårt angrepp mot taxiförarnas metoder, men fördömde företaget och krävde att polis och åklagare skulle få ett stopp på verksamheten i landet. Något som också skedde i början av juli, då Uber meddelade att man drog in sin taxitjänst i Frankrike i väntan på att författningsdomstolen ska säga sitt om det förbud som redan är i kraft, men som varit svårt att tillämpa.
Även i USA har taxiförare och fackförbund protesterat eftersom de menar att trenden banar väg för en snedvriden konkurrenssituation där utbildade och legitimerade chaufförer förlorar på systemet.
I Sverige, där Uber sedan förra året finns etablerade i Stockholm och Göteborg, oroar sig många över utvecklingen som bygger på en slags app-anpassade springvikariat.
Mattias Schulstad är utredare på Transportarbetarförbundet och jobbar mycket mot taxibranschen. Han säger till Arbetaren att Uber hjälper till att göra den svenska taximarknaden ännu mer avreglerad.
– Företaget slår ifrån sig all typ av arbetsgivaransvar.
Mattias Schulstad säger också att de från fackligt håll har svårt att diskutera problemen då Uber själva inte menar att de har något ansvar för de som kör. Företaget beskriver sig som ett teknikbolag snarare än företag som bedriver taxiverksamhet.
– Det blir ju svårt att föra dialog med ett företag som inte påstår sig ha något ansvar. På sikt riskerar det här att slå ut taxibranschen och det leder också till att man börjar ifrågasätta begrepp som kompetens, säkerhet och yrkeskunnighet. Det handlar helt enkelt om att arbetsgivaren får ännu mer makt över arbetssäljaren, säger Mattias Schulstad.
Till tidningen IDG säger Anders Sandoff, som är lektor i industriell och finansiell ekonomi vid Göteborgs universitet, att företag genom den nya informationstekniken i dag kan undvika transaktionskostnaden genom att lägga allt ansvar på individen. Något som han menar medfört en riskförflyttning från arbetsköpare till arbetssäljare.
Mattias Schulstad säger att det inte är teknikutvecklingen han och Transport vänder sig emot utan snarare sättet den används på.
– Vi är rädda därför att Uber kan konkurrera på helt andra villkor än de seriösa bolagen.
Claudio Skubla är arbetsköparorganisationen Svenska Taxiförbundets kommunikationschef och han säger till Arbetaren att de ser Ubers verksamhet som ett hot.
– Det handlar om klassisk svarttaxiverksamhet där förarna varken har trafiktillstånd för persontransporter eller försäkringar för yrkesmässig trafik. Därför måste vi ligga på och uppvakta så väl politiker som myndigheter för att mota Olle i grind, det gäller att få ett stopp för det här redan nu.
Hur påverkar det villkoren för taxiföretagens anställda?
– Det är klart de oroas över färre körningar och därigenom mindre betalt. Uber kan ju rekrytera vem som helst via sociala medier för en enda körning. Och då det är svårt att kontrollera för myndigheterna innebär det ju en enorm snedvridning i konkurrensen eftersom många kan köra på helt andra villkor.
Både Transport och Svenska Taxiförbundet menar att företaget varit duktiga på pr, och att de gömmer sig bakom formuleringar om så kallad delningsekonomi. Förutom taxibranschen oroas även övriga transportsektorn över utvecklingen. Studenter kan plötsligt lockas till att leverera paket för en tillfällig anställning på 20 minuter. Välbehövliga pengar för den som går på studielån. Något som redan prövats genom tyska DHL i Stockholm genom tjänsten Myways, där en person får ett sms med information om var en vara ska plockas upp och sedan lämnas. Betalning sker direkt via telefon. I andra länder har liknande system lanserats även för tyngre transporter. Och precis som UberPOP tycks vem som helst kunna ta på sig uppdraget, vilket får Claudio Skubla på Svenska Taxiförbundet att oroas.
– Det finns ingen som helst kontroll av vem som egentligen sitter bakom ratten.