Frida Kahlo bortom kvinnomartyrmyten

60 år efter sin död är konstnären Frida Kahlo ständigt aktuell, nu i och med en utställning på New York Botanical Garden. Men trots att hon var så politisk har hennes konst ofta tolkats utifrån hennes personliga lidande. Arbetarens Christin Sandberg har besökt utställningen i New York och pratat med Kahloexperten Eva Zetterstrand, som ifrågasätter den dominerande tolkningstraditionen.

I den nu pågående utställningen Frida Kahlo: Art, Garden, Life på New York Botanical Garden i Bronx ligger fokus på den mexikanska konstnären Frida Kahlos (1907-1954) relation till naturen.

Frida Kahlo inspirerades av den mångfald av växt- och djurarter som fanns i hennes hemland och avbildade den i sin konst, både i stilleben och i självporträtt.

Utställningens centrum återfinns i det vackra Hauptkonservatoriet, ett växthus byggt i början av 1900-talet, inspirerat av Crystal Palace i London och av italiensk renässans.

Här odlas mängder av växter – filodendron, fuchsia, ringblommor, ormbunkar, palmer och kaktusar, samt fruktträd såsom citrus, mango och papaya.

Inspirationen kommer från Frida Kahlos egen trädgård vid La Casa Azul, det indigoblå huset i den bohemiska stadsdelen Coyoacán i Mexico City, där hon bodde under större delen av sitt liv och som i dag är ett museum.

I den motsatta änden av trädgården finns biblioteket, som hyser en liten utställning med runt tolv originalmålningar och skisser.

Här finns utställningens absoluta höjdpunkt: målningen ”Självporträtt med törnhalsband och kolibri” från 1940, ur en serie med självporträtt med apor.

Det gröna är välkomponerat, och idén att fokusera på Kahlos förhållande till hemlandets natur med dess skönhet och mångfald är fin.

Men utställningen i sin helhet är knappast tillräcklig för att tillfredsställa alla förväntansfulla Frida Kahlo-fans.

De jippoliknande arrangemangen framför konservatoriet, där det bjuds på mexikansk mariachimusik, och menyn på kaféerna som domineras av mexikanska drycker och rätter – standardinnehåll på vilken servering som helst runtom i stan – gör ingen skillnad.

Inte minst är de hutlösa priserna på fickspeglar, kylskåpsmagneter och strumpor med Frida Kahlo-porträtt, färgglada dödskallar och andra estetiskt tilltalande mexikanska motiv en riktig ”rip-off” (lurendrejeri), som en tonårspojke spontant utbrister när han ser en av prisetiketterna.

Vad utställningen åtminstone inte gör är att spä på exploateringen av konstnärens privatliv. Legio när det gäller Kahlo är annars att göra just detta – och att tolka hennes konst utifrån privata trauman.

Frida Kahlo föddes 1907, in i en intellektuell och privilegierad elit. Hemifrån fick hon med sig ett intresse för kultur och politik som kom att utvecklas till ett starkt politiskt och socialt engagemang.

Under hela sitt liv ingick hon i den mexikanska kärntruppen av intellektuella konstnärer med vänstersympatier, och hon hade mycket utbyte och kontakt med likasinnade utomlands.

Ändå är det snarare bilden av Kahlo som en excentrisk ikon, en konstnär som transformerade sitt fysiska och känslomässiga lidande till konst, som kommit att dominera.

Hon målade visserligen blod och en stympad kropp, avbildade sig själv med ihopväxta ögonbryn och mustasch och utmanade den rådande idealbilden av en varm och återhållsam madonnalik kvinna på ett befriande sätt. Men frågan är vad hon verkligen ville säga.

Hur kommer det sig att Frida Kahlos konstnärsskap till så stor del har tolkats som ett uttryck för privata känslor, medan hennes partner Diego Riveras setts som en del av ett större politiskt engagemang, när de båda var intellektuella och politiskt engagerade konstnärer i ett postrevolutionärt Mexikos?

Enligt konstvetaren Eva Zetterman, som 2003 disputerade på en avhandling om Kahlo, kan de skilda tolkningarna spåras till Hayden Herreras biografi Frida Kahlo – en konstnärs liv (1983). I boken står just levnadsberättelsen och inte konsten i fokus.

– Hon framställs som en martyr, som går livet igenom stapplande på kryckor och lider, säger Eva Zetterman, och berättar att bokförlaget gav Herrera i uppdrag att salta och skarva historien.

Oavsett om det stämmer eller inte odlas i boken det som kom att bli ”sanningen” om Frida Kahlos liv, och som senare fick Fridakulten att explodera.

– Boken ligger också till grund för den tolkningstradition som sedan växte fram när det gäller Frida Kahlos bildspråk, säger Eva Zetterman.

Den händelse som enligt den dominerande berättelsen kom att bli avgörande för nästan allt Frida Kahlo tog sig för i livet var den spårvagnsolycka som hon var med om som 17-åring.

Efter att en ledstång genomborrat hennes kropp fick hon skador på bland annat bäckenet, högerfoten och ryggraden, varpå hon blev sängliggande i ett år. I sjuksängen sägs hon ha gjort sina första målningar.

Eva Zetterman menar att detta inte stämmer. Det finns dokumenterat att Frida Kahlo hade målat redan innan olyckan ägde rum. Detta är bara en av alla vrångbilder som Zetterman bemöter i sin avhandling.

Störst betydelse för tolkningen av Kahlos konst har kanske myten om de påstådda missfallen och barnlösheten fått.

– Men det finns inga dokumenterade missfall. Däremot finns det uppgifter som visar att Frida Kahlo gjorde tre aborter. Det finns inte heller något nedskrivet som tyder på att hon längtade efter barn.

Att Herreras biografi kunde få så stort genomslag tror Zetterman att det finns flera skäl till. En anledning var att boken var en kommersiell produkt, skriven för allmänheten snarare än för en liten krets konstintresserade.

Att Frida Kahlo var från Mexiko och inte från ett västland kan också ha inneburit att det redan fanns en bild av henne som en exotisk och märklig person, en bild som var tacksam att bygga vidare på.

Herreras bok kom dessutom mitt under det som brukar kallas andra vågens feminism, då det fanns ett stort intresse för att lyfta fram kvinnor i historien.

Frida Kahlo fick representera ”den kvinnliga konstnären”, samtidigt som Diego Rivera utmålades som källa till mycket ont i hennes liv.

På så vis skapades en historia som kan liknas vid den om skönheten och odjuret, menar Zetterman.

– Att Diego Rivera var så taskig som det ofta beskrivs är överdrivet. Tvärtom var han oerhört stödjande yrkesmässigt och skrev fram Kahlo som den största konstnären i sin tid.

Zetterman anser också att Riveras otrohetsaffärer, som fått förklara Frida Kahlos myckna känslomässiga lidande och vars resultat tolkats i målningar, måste ses i relation till att även Kahlo hade flera älskare under äktenskapet.

En annan som velat ändra bilden av Kahlo är den amerikanska konstnären och feministikonen Judy Chicago.

I boken Frida Kahlo: Face to Face (2010), skriven tillsammans med konstvetaren Frances Borzello, går hon medvetet emot den vanliga tolkningen av Kahlos konst som en reaktion på händelser i hennes relation med Diego Rivera.

Boken fokuserar i stället på Kahlos verk och låter dem stå på egna ben, bortom biografiska detaljer.

Myterna har således inte bara format bilden av personen Frida Kahlo, utan också inverkat på tolkningen av hennes konst.

Viljan att identifiera sig med hennes påstådda lidande är kanske förståelig, men har samtidigt stått i vägen för andra aspekter av konstnärsskapet – den intellektuella nivån i hennes bilder, de referenser hon valt att föra in, det politiska och radikala.

Kahlo var verksam under en dynamisk tid i Mexikos historia, då socialistiskt förankrad nationalism fick ett uppsving.

Klimatet beskrivs av Zetterman som ett ”hoppfullt framåtblickande förankrat i ett historiskt och kulturellt bakåtblickande”.

Detta bakåtblickande inkluderade ett intresse för äldre mexikanska kulturers mytologi och symbolik, som ett led i en ny nationell identitetsformulering efter revolutionen.

I självporträtten ser Zetterman att Kahlo hade ett projekt som var större än de enskilda målningarna.

– Hon introducerar ett nytt uttryck och upprepar som efter en mall ett färdigt koncept i sina självporträtt under tre decennier. På så vis skiljer hon sig från många andra porträttmålare, som skildrar en åldringsprocess eller känslostämningar.

Samtidigt finns det en uppsjö av detaljer i målningarna. Kahlo använder sig av ett brett spektrum av historiska, religiösa och mytiska kvinnogestalter från olika epoker, vissa från förkolonial tid, andra senare och katolska.

Just denna blandning gör hennes konst unik för sin tid, enligt Eva Zetterman tidlös både till innehåll och visuellt uttryck.

I jämförelse känns Diego Rveras muralmålningar mer daterade, eftersom de är så tidsspecifika.

I ljuset av behovet att omtolka Frida Kahlos konstnärskap och öppna för fler perspektiv ska utställningen Art, Garden, Life ha en eloge.

Även om den inte lyckas motsvara Kahlos storhet är det intressant att lyfta fram naturen som influens och källa till inspiration.

Och visst är det ett genialt drag att använda ett av världens kanske mest exponerade  ansikten som dragplåster för att locka folk till den i övrigt mycket eleganta och spatiösa trädgården.

Publicerad Uppdaterad
11 timmar sedan
Anna Jörgensdotter är författare och skribent. Foto: Foto: Adam Ihse/TT, Pernilla Wahlman

Anna Jörgensdotter:
Kampen för Palestina är att hedra andra världskrigets motstånd

”Aldrig igen, var demokratiernas rop efter andra världskrigets förintelse. FN bildades för att skydda oss från fascismen. Men de vita kapitaliststaterna har aldrig haft någon annan ambition än att rädda sig själva på bekostnad av andra” – då som nu, skriver Anna Jörgensdotter.

Den 31 mars 1939 trängdes tiotusentals antifascister i hamnen i Alicante och väntade på – visste – att västvärldens båtar skulle komma och rädda dem. En båt hade anlänt och redan farit, men fler måste vara på ingång. Italienska fascister samlades uppe i ett fort på det berg som inte kan kallas ett berg.

Jag är dålig på kartor, kass på geografi.

Ett år efter min pappas död drog jag och barnen till Mallorca för det lilla arv som blev. Kan jag placera ut exakt var i Mallorca vi var? Nej. Visste jag, som varit engagerad i Palestina sedan 90-talet exakt var Gaza och Västbanken ligger, och östra Jerusalem och andra annekterade områden? Nej. Jag vet det nu, men när jag gick i demos för Palestina 2004 och arrangerade stödkväll för Palestina 2014, visste jag inte gränserna, uppdelningen, ockupationen till fullo.

Alicante – den sista utposten

I hamnen i Alicante irrade jag runt för att hitta minnesstenen över de omkomna och tillfångatagna. Jag irrade för att hitta platsen där det varit ett koncentrationsläger, gick fel, hittade till slut minnesmärken i en liten park på baksidan av ett köpcentrum. Och det var så mycket bättre än ingenting. 

Jag försökte föreställa mig koncentrationslägret, människorna som tvingades dit av fascisterna. Alicante var den sista utposten, den sista “fria” delen av Spanien när inbördeskriget rasat i nästan tre år. De som kämpat mot fascisterna, och deras familjer, egentligen alla som inte sympatiserade med fascisterna, som fortfarande levde och trodde på västdemokratiernas hjälp, tog sig från hela Spanien till hamnen. Förvissade om att demokratiska länder, allierade, inte ville att Franco skulle hinna mörda ännu fler innan han segrade.

Men inga båtar kom.

Ett tjugotal människor tog sina liv (hellre än att bli avrättade av fascisterna), mammor höll sina barn hårdare, tröstade: det kommer att bli bra – men när fascisterna kom ner från kullen tidigt på morgonen den 1 april betydde tröst och kärlek ingenting. Barnen tas ifrån mödrarna. De små barnen ska dö och de äldre ska indoktrineras; placeras ut i lämpliga fascistfamiljer. Kvinnorna sätts i fängelser, separerade från sina bebisar: men de kan höra dem gråta från rummet intill.

Omvärldens svek

Tortyren i det. Ljudet av skott och skrik från innergården. Helvetet att vänta, inte veta. Det monumentala sveket från en medvetet blundande omvärld. Och Sveriges statsministern skriver till landets tidningar att de inte får publicera något ofördelaktigt om Herr Hitler och Herr Franco.

Kappor vänds. Så lätt vänds kappor. Så lätt urholkas demokrati och yttrandefrihet.

Det kör en högerextremist in i ett demonstrationståg för Palestina. Vårdslöshet i trafiken, rubriceras det först som. Rubrikerna är till en början tunna (långt senare ändras rubriken till hatbrott). Det är långt ifrån terrorattacken på Drottninggatan, eftersom det är en vit rasist: är det så vi tvingas tolka ignoransen hos polis och press?

Veckan efter tar en man tag i min Palestinaflagga och försöker slita den ur mina händer. Stämningen i tåget är annorlunda, gatan känns mer osäker. Det är den där förskjutningen som kallas normalisering men borde heta något annat: Brutalisering?

En vän säger: ”Hur är världen funtad, när det tycks som om ju fler barn som massakeras, desto mer okej blir det att visa rasism och zionism öppet?” 

Aldrig igen

Aldrig igen, var demokratiernas rop efter andra världskrigets förintelse. FN bildades för att skydda oss från fascismen: den som kommer att döda oss eller åtminstone separera oss från de vi älskar. Men de vita kapitaliststaterna (med århundraden av kolonialism i bagaget) har aldrig haft någon annan ambition än att rädda sig själva på bekostnad av andra.       

I boken What does Israel fear from Palestine? skriver Raja Shehadeh om behovet (hos vita världsledare) att hålla fast vid vit överlägsenhet (inklusive högerpopulistiska idéer) – och verklighetsbeskrivningar som går på tvärs mot alla siffror och kartor, all historia – för att rättfärdiga och förstärka sin existens.

Den som överlever på att förtrycka och förstöra människor och jord står för den verkliga terrorn, men kapitalismen får vi inte röra. Då stämplas vi som farliga och fiender, och blir villebråd för högerextrema våldsverkare som har rätten och makten på sin sida.

Vi lever inte i en uppochnedvänd värld, även om det känns så. Vi lever under kapitalismen. 

Så, vi höjer våra Palestinaflaggor för att de symboliserar människors rätt till liv och land (liksom Belarus flagga, Kurdistans, och Republikens i Spanien för drygt åttio år sedan). Vi väntar inte på den vita västvärldens räddning. Vi vet att bygget av en ny värld både beror och hänger på oss samt bygger på
människors lika värde.

Vi irrar och tröstar och övar på hopp (och drömmer mardrömmar om nätterna). Vi behöver inga minnesmärken, vi är vittnen just nu.

Barnen som bär flaggan längst fram i tåget skriker så högt efter rättvisa, frihet och medmänsklighet att alla borde höra.    

Publicerad Uppdaterad
15 timmar sedan
Grundandet av Solidariska städare den 10 april 2024.
Städsyndikatet Solidariska städare grundades i april. I dag har syndikatet runt 100 medlemmar. Foto: Vendela Engström

Facket Solidariska städare kräver ut över en miljon

Facket solidariska städare har sedan det grundades i våras ökat i medlemstal. Dessutom har flera medlemmar fått igen pengar för bland annat utebliven lön. – Städbranschen är minst lika förslummad som byggbranschen, säger Agnes Lansrot, förhandlingssekreterare på Stockholms LS Syndikalisterna av SAC.

Den 11 april grundades städsyndikatet Solidariska städare. Sedan dess har syndikatet med hjälp av förhandlare på Stockholms LS krävt ut 1 163 313 kronor till medlemmar från 9 olika företag. En medlem har fått ut 514 000 kronor i utebliven lön.

Agnes Lansrot är förhandlingssekreterare på Stockholms LS, och en av de som har förhandlat för syndikatets medlemmar. Hon berättar att det ofta börjar med att en medlem misstänker att hen inte fått ut hela sin lön.

Agnes Lansrot, förhandlingssekreterare på Stockholms LS. Foto: Johan Apel Röstlund

– När man går in och kollar är det oftast mer som saknas, eftersom många inte vet vad de har rätt till, som exempelvis ersättning för obekväm arbetstid och semesterersättning, säger Agnes Lansrot. 

Ofta har företag kollektivavtal som inte efterlevs.

– Om företaget har kollektivavtal, går vi igenom lönespecifikationer och ser vad som saknas. Det är jättemånga företag som har kollektivavtal men som ändå bara betalar ut timlön. Det är de absolut vanligaste ärendena vi har.

– Ska du bli anlitad av kommuner eller större företag ser det bättre ut om du har kollektivavtal, men det är tyvärr ingen garanti för att det följs, säger Agnes Lansrot.

Men det finns även rättigheter att åberopa för den som inte omfattas av kollektivavtal. Det händer att företag inte betalar övertidsersättning eller semesterersättning. Dessutom händer det att företag inte ger den anställda ett avtal, vilket kan göra att arbetsköparen behöver betala skadestånd.

Inom städsektorn finns både små och stora företag. När det gäller stora företag, berättar Agnes Lansrot att det finns ett problem att företagen inte har koll på sin personalstyrka.

– Om det är personer som inte pratar svenska, så kanske de har en arbetsledare som pratar svenska och ryska eller spanska. De kan ha direktkontakt med städerskorna och det är på den nivån som det kan ske konstigheter, som att timmar inte rapporteras.

Facket har fått fler medlemmar

Pamela Otarola, styrelsemedlem i Solidariska städare och migrantorganisatör på Stockholms LS. Foto: Julia Lindblom

– Vi har fått minst 30 nya medlemmar under sommaren, säger Pamela Otarola som är med i städsyndikatets styrelse samt förhandlare och migrantorganisatör på Stockholms LS.

Hittills har det nybildade facket haft två medlemsmöten. På varje möte har det kommit över 25 personer, berättar Pamela Otarola. Och det pratas både spanska och ryska. 

– Vi blandar: en pratar på ryska och en på spanska och så översätter vi. Det är inte omöjligt, när människor vill organisera och kommunicera så går det. Det tar lite mer tid, men det går. Det är fint att se att språket inte är en så stor barriär som man skulle kunna tro.

Behövs fler syndikat

Solidariska städare följer i fotspåren av syndikatet Solidariska byggare som startade 2021 och som i januari i år hade runt 800 medlemmar, vilket Arbetaren tidigare rapporterat om.

– Städbranschen är minst lika förslummad som byggbranschen. På sätt och vis är det värre, då det aldrig har funnits starka fackföreningar. I byggbranschen har det funnits en stark organisering som dalat, men i städ har det aldrig varit bra, säger Agnes Lansrot.

Hon lyfter att det inom städ inte finns en norm av att jobba heltid och att många kvinnor drabbas av att både ha en låg lön och inte få arbeta heltid.

– Det är sällan säkra anställningar, utan mer att du får timmar och hoppar runt. Det är mer prekärt på det sättet.

Inom städ är det också vanligt med arbetsskador. Det handlar framför allt om förslitningsskador, men det kan också ske plötsliga olyckor.

Enligt Pamela Otarola skulle det behövas syndikat i fler branscher och det skulle även behövas resurser och fler som förhandlar och tar hand om alla ärenden som kommer in.

– Vi skulle gärna ha ett restaurangsyndikat och alla möjliga syndikat, för det finns ett jättestort behov, säger Pamela Otarola.

Publicerad Uppdaterad
2 dagar sedan
Är du beredd att störta kapitalismen, även om du personligen förlorar på det?, frågar sig Moa Candil. Foto: Anders Wiklund/TT, privat

Moa Candil:
Att äga eller inte äga – det är frågan

Vad gör det med oss när vi äger mer än vi behöver? Och är vi beredda att ge upp möjligheten att få ännu mer, om nöden kräver det? Moa Candil i en reflektion över de stora skillnaderna inom medelklassen.

Jag skjutsar ett av barnen till en kompis. Kör ner mot Visby lasarettet, in i området med stora villor och gigantiska trädgårdar, området där bara läkare har råd att bo. Kompisens pappa är i full färd med att återställa hemmet efter sommarens uthyrning. ”Vi får 80 000 bara för Almedalsveckan så det är ju pengar man inte kan vara utan direkt hehe”. Nähä, hehe, nä visst. Jag säger hej då till barnet och åker hem till min hyresrätt och tänker på allt jag kunnat göra med 80 laxar…

I boken Medelklass – 200 år i samhällets mitt går ekonomhistoriker Lovisa Broström igenom den svenska medelklassens framväxt och utveckling, med hopp om en återuppväckt klassmedvetenhet, klassolidaritet och dito handling.

Att det svenska välfärdssamhället kunde växa fram byggde på en gemensam identifikation som löntagare, menar Broström. ”Även om medelklassen och den övre medelklassen kan känna sig långt från arbetarklassen och de fattigare lagren, både vad det gäller normer och livsstil, finns det många ekonomiska frågor som förenar merparten av medelklassen med arbetarklassen och de fattigare lagren i samhället.” 

Hon har så klart rätt i sak, Lovisa Broström. Ändå är känslan som jag bär med mig sommaren 2024 främst hur stora skillnaderna är mellan oss i medelklassen. Mellan dem som med höga löner kan köpa stora hus och sen hyra ut husen och bli ännu rikare. Och oss, som försöker få pengarna att räcka varje månad efter den senaste hyreshöjningen. 

Äga mer än vi behöver

Vi lever i en tid när målet tycks vara att bli så rik som möjligt. Att ha ett helt okej jobb med en lön som räcker till den 25:e är inte tillräckligt. Det kan inte vara tillräckligt! Inte när det finns så mycket pengar därute som lika gärna skulle kunna vara dina.

Har du pengar över som ligger och samlar damm på ett sparkonto? Usch! Pengarna måste röra på sig, växa. Investera i fastigheter, i aktier, köp och sälj. Du kan bli rik utan att gå utanför dörren! Barnbidraget – använder du det till blöjor och vinterskor? Oj då! Bara ett litet tips: Placera det i fonder i stället, så kan du kanske räcka över en mille på barnets 18-årsdag. Grattis älskling! Lycka till med fortsatt kapitalförvaltning.

Vad gör det med oss att äga mer än det vi behöver? Vad gör det med ett samhälle, när alla som kommit upp några steg i Maslows behovstrappa förväntas bli kapitalister och tjäna pengar på dem som är kvar där nere? Vad gör det med en politisk rättviserörelse, när medelklassen går in i rollen som ägare i den globala kapitalismen genom några klick i Avanza-appen?  

Vad är vi beredda att förlora?

Att äga eller inte äga. Kanske är det vad som avgör hur vi identifierar oss, solidariserar och handlar i senkapitalismen? Vad vi äger, men också: Hur vi hanterar ägandet. Vad vi är beredda att förlora. Är du beredd att låta din bostad användas av flera, när krigen eller krisen står vid dörren och knackar på?

Kommer du att säga nej till 80 lax i semesterkassan, om det är SD som vill hyra din villa? Är du okej med att pengarna du lagt i fonder övergår till arbetarna som skapar det värde du vill kapitalisera på?

Är du beredd att störta kapitalismen, även om du personligen förlorar på det?

Jag hoppas att jag är, men jag har å andra sidan inte särskilt mycket att förlora. 

Publicerad Uppdaterad
6 dagar sedan
En kvinna förs bort buren av två poliser efter en aktion för Återställ Våtmarker utanför Finlands ambassad.
Klimataktivister förs bort av polis efter en aktion för Återställ Våtmarker utanför Finlands ambassad. Flera aktivister från samma nätverk åtalades efter en aktion på E4:an i Solna 2022. Foto: Jessica Gow/TT

Ny förening ska stå upp för förföljda klimataktivister

Antalet klimataktivister som polisanmäls och åtalas efter att ha deltagit i klimataktioner ökar. Nu startar en ny förening för att stötta de klimataktivister som förföljs. – Protest är ett ovärderligt sätt att tala sanning till makten, säger Olga Lännevall Fedorina, talesperson för föreningen Rosamålet, till Arbetaren.

310 personer har ställts inför rätta sedan 2020 för att ha deltagit i fredliga klimatdemonstrationer. Totalt står de åtalade för 18 olika brott, framkommer i ett pressmeddelande från Rosamålet – den nystartade föreningen.

– Sveriges regering och rättsväsende behöver påminnas om att det är statens skyldighet att respektera, skydda och underlätta rätten till fredliga protester och demonstrationer, säger Olga Lännevall Fedorina, en av talespersonerna för föreningen Rosamålet och fortsätter:

– Engagerade, unga och äldre människor hamnar i rättsprocesser och förhindras i praktiken från att kunna delta i protester i framtiden. Man ska inte känna sig ensam och hopplös i kampen för framtiden.

Och det är där föreningen kommer in i bilden. Genom att klimataktivisterna får stöttning blir de mindre ensamma och utlämnade när de hamnar i rättsprocesser.

Protestaktioner mot makten viktiga i en demokrati

Olga Lännevall Fedorina understryker vikten av att det finns protester och protestaktioner mot makten i en demokrati.

– Protest är ett ovärderligt sätt att tala sanning till makten: historiskt har den många gånger använts av sociala rörelser för att kräva ansvar och rättvisa, inspirera och ge hopp. Den är fundamental för en fungerande demokrati, säger hon. 

Rosamålet, som tagit sitt namn för att hylla medborgarrätskämpen Rosa Parks, vill att Sveriges regering och myndigheter agerar utifrån den Europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna och garanterar en självklar rätt till fredlig protest och civil olydnad.

Olga Lännevall Fedorina, styrelseledamot i den nybildade föreningen Rosamålet. Foto: privat

Budskapet från klimataktivisterna till politikerna är att agera utifrån vetenskapligt perspektiv i klimatkatastrofen, vilket de menar ligger i allmänt intresse, lokalt som globalt.

– Svenska politiker kan se protest som en viktig del av den demokratiska processen och vara lyhörda gentemot medborgare och människorätt eller så kan de låta sig bli provocerade av kritiken och kraven, säger Olga Lännevall Fedorina.

Rätten till fredliga demonstrationer och strejker på arbetsplatser är begränsade nu. Det gör att fler bli tysta av rädsla för rättsliga förföljelser, och arbetstagare fruktar att bli av med arbetet och\eller lönen.

Vill använda internationella regelverk

Det internationella rättsliga läget till stöd för miljöförsvarare har förbättrats och förtydligats i beslut och
domar under 2020-talet. Ändå har alltså under samma tid flera hundra personer ställts inför rätta av
svenska staten för att ha deltagit i fredliga klimatprotester.

– Vi har analyserat dom hundratals domarna mot klimatdemonstranter som beslutats under 2020-talet.
Ingen domare har tagit hänsyn till internationell rätt och det ger oss goda möjligheter att få igenom
krav på reparation för dom drabbade och reformerade lagar, säger Viktor Jonsson ordförande i
Rosamålet i ett pressmeddelande.

Genomgången av domarna mot klimataktivister visar också att de flesta som utsatts inte vågat protestera igen. Därför kommer föreningen kräva lagförändringar och höga skadestånd till de drabbade.

– Ingen ska behöva vara rädd för att protestera för en hållbar framtid, säger Olga Lännevall Fedorina, styrelseledamot i Rosamålet.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
Isak Gerson, skribent i Arbetaren. Foto: Jean-Baptiste Beranger

Isak Gerson:
Svenska judar är inte israeliska ockupanter

Hur är det att bära kippa sedan sjunde oktober? Isak Gerson tar tempen både på reaktionerna från högerspöken i församlingen och från den propalestinska rörelsen.

Vi är inte så himla många som rör oss dagligen i det offentliga Stockholm med synbart judisk klädsel, utöver en diskret davidsstjärna runt halsen. Efter att ha gjort det konsekvent i flera år kan jag säga att det för min del, även religion åsido, är mycket trevligt på det stora. Det ger mig trevliga kontakter med både judiska och icke-judiska främlingar. Obekvämligheterna brukar på sin höjd handla om skumma men vänliga och trevliga kristna sionister.

Men sedan den sjunde oktober har otrevligheterna blivit mer frekventa. Det kommer delvis från andra judar. Andra judar tar sig rätten att komma fram till en och skälla ut en och säga åt en att skämmas för att man gått i en propalestinsk demonstration. Man riskerar att hängas ut med bild i de internjudiska nätgrupperna (varav en är på flera tusen medlemmar, trots det ringa antalet judar i Sverige) och få en våg av hat mot en, inklusive förlöjliganden och hån för att man bär religiös klädsel. Det är ett fullkomligt ovärdigt beteende, men efter år av erfarenhet av församlingens högerspöken är det inget som kommer som en överraskning.

Folk tar sig rätten att trakassera

Vad som däremot kommer som en besvikelse är främlingar som tar sig rätten att ropa saker om att befria Palestina till en enbart för att de ser att man är klädd som en jude. Till att börja med kan vi konstatera att det är trakasserier. Man ska kunna besöka gudstjänster och begravningsplatser och röra sig i offentligheten med (eller utan) religiösa attribut utan att behöva svara inför andra i politiska frågor.

Dessutom kan vi konstatera att det är tydligt rasistiskt. Det bygger på idén om att alla judar tycker samma sak, vilket vi kan konstatera är ett snabbt bevis på att man inte träffat mer än en jude i sitt liv.

Men vidare måste vi också fråga oss vad det gör för gott. Även om det är en judisk sionist man trakasserar, tror man att en sådan som blir attackerad som jude och inte kritiserad som sionist kommer att rubbas i sin sionism? Det den kommer att lära sig från händelsen är att den är otrygg som jude i Sverige.

Otryggt för judar i Sverige

Och den otryggheten är lätt att mobilisera till starkare stöd för Israel. Som Per-Anders Svärd skildrar i sin text ”Missnöjets väg till israelisk högerpopulism” (Arbetaren #52/2024) är en av kärnorna i den israeliska högerns politik rädsla för antisemitism och förföljelser. Svaret på det måste vara motsatsen till antisemitism.

Om man är cynisk kan man konstatera att hitflyttade israeler inte är de som driver ockupationen, inte deltar i militären, inte lever på bosättningar. De är här. Det är inte de som är fienden, utan ockupationen och den stat och militär som är ansvarig för den.

Rysslands senaste invasion i Ukraina 2022 motiverades bland annat med att etniska ryssar och det ryska språket förföljdes och diskriminerades i Ukraina. Oavsett i vilken utsträckning det stämmer var det inte bara rasistiskt utan också kontraproduktivt att vissa attackerade oberoende rysk kultur i Sverige.

Mot Netanyahus och Putins imperialistiska idéer måste vi visa styrkan i mångkulturella samhällen, som inte skiljer på etnicitet. Det måste inkludera ryssar, och det måste inkludera judar och israeler.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
Bröderna Andersson som barn. Foto: Minka Jakerson/ TriArt Film

Arv och miljö med fyra bröder Andersson

I dokumentären Bröderna Andersson möter vi fyra pojkar som vuxit upp tillsammans, men med olika förutsättningar, och som under livets gång glider ifrån varandra. Filmaren Johanna Bernhardson, dotter till en av dem, hade en idé om att försöka sammanföra bröderna via filmen, vilket visar sig svårare än hon trott. Men filmen ställer ändå intressanta frågor om arv och miljö, och får öppenhjärtiga svar.

Regissören Johanna Bernhardsons filmdokumentär om sin pappa Leif och hans tre äldre bröder har premiär i helgen. Hon tycker att det är dags för syskonen att träffas. De börjar bli till åren och en dag kan det faktiskt vara för sent, men vem ska ta initiativet? Det är en av frågorna som kommer upp till ytan i Bröderna Andersson

Regissör Johanna Bernhardson har gjort en dokumentär om sin pappa och hans syskon – Bröderna Andersson. Foto: Gorki Glaser Müller

– Kanske har bara tiden gått – och ingen har tagit initiativ – män brukar inte vara så bra på det. Ofta är det väl fruar och kvinnliga släktingar som ser till att kontakten tas, upprätthålls, säger hon.

Johanna Bernhardson blir själv just den kvinnliga släktingen, ändå får hon inte riktigt till det med den där träffen med alla bröderna.

Det händer att bröderna ses två och två någon gång, men egentligen har de inte träffats allihopa tillsammans sedan Ronnys begravning i januari 2013, berättar Johanna Bernhardson. 

Den första av pojkarna i arbetarklassfamiljen Andersson från Göteborg var Roy, född i mars 1943, och numera världsberömd filmregissör. Han och hans lillebror Ronny, han som blev familjens sorgebarn och avled i missbruk 2013, växte upp i ett hem där pappan drack hårt, vilket förstås präglade deras barndom, säger Johanna Bernardson.

Hon är dotter till yngsta brodern Leif. Strax före honom kom Kjell. Mellan Roy och Leifs födslar var det åtta år och under den tiden hade pojkarnas pappa blivit nykter alkoholist med hjälp av självhjälpsverksamheten Länkarna.

Skilda uppväxter

– Min egen pappa Leif växte upp i ett nyktert hem. Det var en stor skillnad gentemot de äldre brödernas uppväxt, säger Johanna Bernhardson som började sin karriär i filmbranschen som dekormålare och rekvisitör hos farbror Roy Andersson. 

Hon har i flera av sina dokumentärer bland annat undersökt moderskapet och barnafödande under flera generationer i sin släkt. I den nya dokumentären är det däremot pojkarna och männen med sitt missbruksarv som står i fokus.

Genetik eller miljö är en fråga som kommer upp i filmen och inte får något egentligt svar, ”kanske en blandning”, som hon säger. 

– Under filmarbetet har jag tänkt mycket på farmor, vilken smäll det måste ha varit att leva med en alkoholist som lyckades bli nykter, och sedan tvingas se ett barns väg ner i missbruket.

Filmaren Roy – den äldste av bröderna Andersson. Foto: TriArt Film

I pojkarnas barndomshem fanns böcker och piano, en bildning där man läste den socialistiska veckotidningen Folket i Bild. Tre av de fyra bröderna var inriktade på att arbeta med kultur; måleri och film bland annat, och alla har druckit ”för mycket” som hon säger.

Roy Andersson har skrivit om hur han redan som ung påverkades av läsning och att han i femtonårsåldern planerade att bli författare. Senare framkom att den äldsta pojken också var den som föräldrarna satsade på, när det gällde studier.

För en arbetarfamilj fanns det inte alltid möjlighet att låta alla barn ta studenten. Ronny sökte till konstskola men misslyckades – ett hårt slag som blev en del i varför han gick ner sig i alkohol och tunga droger.

”Högre krav för kvinnor att klara alla bitar”

Jag frågar Johanna Bernardson hur hon ser på skillnaden mellan mäns och kvinnors möjlighet att balansera kulturarbete med missbruk. 

– Kvinnor har mycket högre krav på sig att klara alla bitar i livet. Jag skulle inte ens drömma om att dricka i jobbet. Män får också både uppbackning och tolerans av omgivningen, säger Johanna Bernhardson. 

Hon berättar att det egentligen inte var några problem att prata om alkoholismen i sina intervjuer. 

– Med Roy (som nu har slutat dricka) var det snarast han som förde det på tal tidigt i intervjun, det kom nästan av sig själv. 

Över huvudtaget är det ett gäng öppenhjärtiga bröder som berättar generöst och låter filmaren ta del av svåra stunder, som när Roy Andersson tvingas sälja sitt legendariska filmhus efter skilsmässan. Leif har svår MS, och sorgen efter Ronnys missbrukarkarriär och död är svår att hantera.

Ändå finns här i de flesta samtal drag av Roy Anderssons kända drag av Beckett-absurdism, en lätthet och humanism som hjälper till att hantera livets upp- och nergångar. Ibland kan det som först framstår som uppgivenhet vara en vila att låta saker få vara utan att bråka om saken.

Kanske är det den sidan av ”manligheten” som får en brödraskara att inte höras eller ses på så många år bara för att det inte blir av att ta initiativet. Eller också är det bara just detta gäng brorsor. 

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
Maksym Tjalych och Valentyna Mura som deltog i den fackliga blockaden mot handelsträdgården där de jobbade.
Maksym Tjalych och hans mamma Valentyna Mura förlorade rättegången mot den skånska grönsaksodlaren. Nu väljer Maksym Tjalych att själv överklaga domen. Foto: Volodya Vagner och Claudio Bresciani/TT

Migrantarbetare överklagar dom mot ökänd skånsk grönsaksodlare

Den ukrainska migrantarbetaren, Maksym Tjalych, kommer att överklaga tingsrättens dom där hans tidigare arbetsköpare, en skånsk grönsaksodlare, frias efter en svår arbetsplatsolycka.

Arbetaren har tidigare rapporterat om fallet där Maksym Tjalych brännskadades svårt efter att ha fått salpetersyra på foten i samband med jobbet på den skånska grönsaksodlarens handelsträdgård.

Arbetsförhållandena på gården, som ägs och drivs av företagaren Lars Jacobsen, har beskrivits som usla med arbetspass på upp till 17 timmar om dagen utan tillgång till skyddsutrustning.

Maksym Tjalych som efter olyckan tvingades uppsöka läkare fick sedan sparken.

Tidigare i somras kom tingsrättens dom där Lars Jacobsen frias och Maksym Tjalych själv döms till att betala rättegångskostnaderna på en halv miljon kronor.

Nu framkommer att Maksym Tjalych kommer att överklaga domen till Arbetsdomstolen.

När och om Arbetsdomstolen väntas ta upp fallet är fortfarande oklart.

Den här artikeln har uppdaterats efter publicering med en rättelse: Syndikalisterna står inte bakom överklagan av tingsrättens friande dom mot en ökänd grönsaksodlare, som Arbetaren tidigare rapporterat, utan det är den ukrainska migrantarbetaren, Maksym Tjalych, själv som driver fallet.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
Jona Elings Knutsson är läkare, kolumnist och författare.  Foto: Vendela Engström, Axel Öberg

Jona Elings Knutsson:
Efter semestern: Hata verkligheten

”Djupandning eller joggingtur kommer inte knäcka ångesten. Inte heller att börja första arbetsveckan på en onsdag för att få kortvecka. Det enda som hjälper är att ta bladet från munnen och sätta ord på vad som faktiskt händer på arbetsplatsen, högt.”, skriver Jona Elings Knutsson i en efter-semestern-reflektion.

Efter att i flera veckor ägt sin tid, somnat utan att ställa klockan, hunnit träffa vänner, stoppat fötterna i sanden, tänkt på livet både på längden, bredden och tvären så tar det slut med en smäll. Det som borde vara normaltillstånd för en människa får lov att rymmas under en begränsad period som i bästa fall kallas semester och genererar betalning, eller bara är tid då vi säger nej till våra timanställningar och knaprar på marginaler som inte finns.

I stället börjar löneslaveriet igen. Och varje augusti fylls också tidningarna av käcka artiklar som Klara jobbstressen efter semestern! eller Hantera din jobbångest! Tvärtom, säger jag.

Aldrig ser vi det lika tydligt som när vi varit borta ett tag. Hur tight schemat är, hur galna arbetsförhållanden som råder, hur vansinniga beslut som ledningen fattar. Behåll den känslan. Den stämmer nämligen.

Under de elva månader som gått sedan förra semestern gav du succesivt upp, likt en groda som sakta kokas hoppade du aldrig ur vattnet. Du pallade inte vara den bråkiga jäveln på varenda APT, du såg på aktivitetsklockan hur pulsen gick upp 20 slag varje gång du mötte chefen i korridoren och på mötet om nya arbetssätt som egentligen bestod i gamla arbetssätt men med färre personal låtsades du få ett hemskt viktigt samtal, lämnade rummet och satte dig på toaletten och spelade ett fullständigt meningslöst spel på telefonen tills mötestiden var över.

Ångesten kryper på

Men allt det där tog bara några dagar av ledighet att rinna av ändå, för när livet börjar på riktigt ter sig löneslaveriet bara som en korkad och tämligen misslyckad komedi där du tyvärr haft en roll du aldrig borde blivit castad till. Och nu står verkligheten framför dig, kall, klar och tydlig. Och det är elva månader tills du får vara människa nästa gång. Inte konstigt att ångesten kryper på. Kjell Höglund sjunger det bäst i Man vänjer sig.

”Så blir det fredag alla fall man super lite håglöst
Och på lördan går man ut i parken unnar sig en pizza
Och på kvällen kommer gråten
Det är skönt att våga bli förtvivlad känna sig verklig”

Djupandning eller joggingtur kommer inte knäcka ångesten. Inte heller att börja första arbetsveckan på en onsdag för att få kortvecka. Det enda som hjälper är att ta bladet från munnen och sätta ord på vad som faktiskt händer på arbetsplatsen, högt.

Att gå samman med arbetskamraterna och kräva förändring. Att göra motstånd. Att våga bli förtvivlade tillsammans.  Livet är för kort för ännu ett individuellt lönesamtal eller en skyddsrond vars protokoll HR torkar champangeglasen med efter nästa kick off. Att inte vänja sig är enda sättet att förbli mänsklig. Känn dig verklig. Hata verkligheten.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
Emil Boss är poet, författare och facklig organisatör i syndikalistiska Stockholms LS Foto: Tomas Oneborg/TT, Axel Green

Emil Boss:
Byggjättar som Serneke tjänar på förslumningen av villkoren

Det talas mycket om förslumningen av arbetsvillkoren. Vad innebär det? Hur kan det se ut i praktiken? Låt oss titta närmare på ett vanligt bygge på Lidingö.

Tunnelbanelinjer och sjukhus, arkitektritade villor, sjukhus och batterifabriker. Vad är egentligen ett vanligt bygge? Det närmaste man kommer är kanske nyproduktion av lägenheter i växande tätorter, skriver Emil Boss.

2023 byggdes ett bostadskvarter, Torselden, av byggjätten Serneke. Det var ett ganska litet projekt med ett fyrtiotal lägenheter. I mars 2023 publicerade tidningen Byggnadsarbetaren en rad chockerande bilder. Byggare utan fallskydd knatade runt på hög höjd med risk för livet, tungt byggmaterial lyftes med kran över huvudet på levande människor som skulle ha krossats om någonting gått fel. 

Arbetsmiljöverket ryckte ut och gjorde en inspektion. De hittade enligt Byggnadsarbetaren ännu fler brister. I juni publicerade Byggnadsarbetaren nya bilder på arbetare som utan fallskydd lutade sig över kanten när de arbetade med balkonger utan räcken flera våningar upp i luften.

Byggt utan att få lön

I juni besökte även Solidariska byggare projekt Torselden. Anledningen var att en grupp papperslösa uzbekiska snickare samt en snickare från Ukraina sade sig ha byggt där utan att ha fått någon lön. Fotobevisning visade tydligt att de hade arbetat på platsen. 

På plats och ställe pratade Solidariska byggare med en grupp spansktalande gipsmontörer och gav dem fackets kontaktuppgifter. Efter några månader tog de kontakt. De visade sig vara papperslösa från Colombia.

Av chefen, alltså Sernekes underentreprenör, hade de istället för arbetstillstånd fått förfalskade spanska pass. De hade behövt betala sextio tusen kronor vardera för att få jobbet, allt tydligt bevisat i SMS med chefen, och de saknade flera månadslöner för utfört arbete. 

Företaget utnyttjade papperslös – kunde inte betala hyran

Under sensommaren tog en ny grupp papperslösa uzbekiska snickare kontakt. Även de kunde visa mängder av foton när de arbetade på Torselden. Även de sade sig ha lurats på lön. En kollega förhandlade med Serneke som betalade ut delar av lönefordringarna i entreprenörsansvar. Men det finns tidsgränser i lagen och Serneke gick inte med på att betala en krona som inte lagen tydligt kräver.

I slutändan betalade man inte ens det. Ola Serneke lovade personligen i SMS att lösa det hela, ändå drog man ut på processen och undvek delar av fordringarna så pass att en ukrainsk snickare till slut blev vräkt från sin lägenhet och facket tvingades driva in de sista delarna i domstol. 

Förslumning av byggbranschen

Jag var med vid Solidariska byggares besök i juni. Vi möttes direkt av en grupp personer som bodde grannar med bygget. De sade att de hade klagat upprepade gånger eftersom det hade arbetats på helger och sent på nätterna.

Så kan det se ut på ett vanligt, ganska litet, bygge i Stockholm: Livsfarliga fallrisker, alltför långa arbetsdagar, lönebedrägerier, skattebrott, falska identiteter och byggherrar som gärna slipper ansvar.

Jag rekommenderar alla att lyssna på Kim Söderströms lysande sommarprat i P1. Han beskriver en verklighet som känns igen. Alla som ogillar förslumningen av byggbranschen har god anledning att stötta Byggnads. I programmet sätter Kim Söderström fingret på ett akut problem som måste lösas.

Han berättar att när Byggnads besöker arbetsplatser så springer ofta arbetarna sin väg, samma arbetare som har mobiltelefonerna fulla av värdefulla bevis och som behöver hjälp med att driva in stulna löner. Det är verkligen en viktig utmaning för LO att ändra sitt arbetssätt så att byggare slutar att springa iväg från deras ombud.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
Maja Alskog Bredberg lämnade ett liv som PR-strateg för att odla sin egen mat och har skrivit en bok om det. Foto: Märta Thisner

”Vi måste prata mat- och marktillgång”

Maja Alskog Bredberg lämnade ett liv som PR-strateg för att odla sin egen mat. Men det behövs mer än så för att rå på den orättvisa globala fördelningen av mark – en grundstomme i kapitalismens framväxt, menar Samira Ariadad och ser att motkraften finns i organisering, fler rörelser för matsuveränitet och att vi slutar utgå från städerna .

PR-strategen Maja Alskog Bredberg lämnar sitt yrke för gott, blir trädgårdsmästare, och skriver om mat, jordbruksrevolution och PR i Till Växten – En kärlekshistoria. Så vad hände?

Nästan alla har fattat att klimatförändringar, och dess ”utmaningar” är ett faktum och både finanshajar och allehanda företag försöker tjäna pengar på denna nya ”trend” som de kallar det. Se till exempel IBMs topplista över trender 2024, där hållbarhet samsas med generativ AI, som om det inte finns någon motsättning.

Under Maja Alskog Bredbergs jobbresa till World Economic Forum i Davos 2020 verkar hon få samma uppfattning. Dagarna bestod då av säljbara löften om hållbarhet och grön tillväxt, av att ”fossilberoende branscher, likt bilindustrin, förklarade hur mycket de faktiskt värnade om miljön”.

Allt det här fick ett avsky att växa sig starkt hos henne och inte minst såg hon hur hennes egen bransch, PR-branschen, möjliggjorde att den här förstörelsen får fortgå. Samtidigt som alla egentligen bara ville förändra världen till det bättre. Hon såg att det inte skulle hända där hon befann sig.

Rörelse tillbaka till jorden

Bredberg börjar att röra sig tillbaka till jorden. Att ägna sig åt den, odla den. Att börja skilja skog från plantager. Bli ödmjuk inför det organiska som växer, fröet, liv och dess materiella förutsättningar.

Det börjar på ett sätt genom kopplingen till en plats, ett torp hon och hennes familj köper för hennes reklampengar. Och det är kanske inte en slump att det är bortanför stadens hets som det finns plats för att hennes egen samhällskritik i fråga om vår matproduktion kan växa.

Hon är såklart inte först ut utan kan sägas vara del av den fjärde gröna vågen i Sverige. Alla kan inte flytta ut på landet och odla grönsaker säger kompisar i städerna, men alla kan flytta till städerna heller.

Men var ska vår mat komma ifrån? Ska den fortsätta förstöra planeten och ska den fortsätta vara baserad på andras slit? Bönderna som knappt går runt?

Orättvis fördelning av mark nyttjas av kapitalister

Diskussionen får mig att fundera på de olika ingångar som finns till att organisera sig för matsuveränitet, oavsett vart vi bor. Höga livsmedelspriser och dåliga arbetsvillkor, utarmning av jorden och hoten mot den biologiska mångfald som håller ihop ekosystemen. Vi har alla skäl att bry oss. Skäl till att kräva tillbaka den jord som blivit stulen från oss, i form av allmänningar och gemensamt ägda odlingsmarker.

Men innan vi börjar kräva någonting kanske vi ska gå igenom vad som gått förlorat och hur en ny form av den kan se ut. För en enkel översikt är David Jonstads, Jordad: Enklare liv i kollapsens skugga (2016) ypperlig.

Den går igenom hur orättvis fördelning av marken och jordbrukets produktion är en grundstomme i kapitalismens framväxt. Två grundvärden: Skapa industrier och få dit billig arbetskraft byggde hela det kapitalistiska maskineriet.

Då var det av vikt att ta marken ifrån människor, som tidigare brukade den som en allmänning och delade arbetet i form av ömsesidig hjälp i byalag. I detta, inte alltid så hårda liv som man kanske tror fanns inte många skäl att börja jobba för kapitalisten.

Rent konkret bestod förändringen i jordbruksreformer som skiftesreformerna, där små jordplättar tvingades ihop till större och där byns samägda tillgångar, som fisket i en sjö, fråntogs dem.

Jordbruk för profit inte för matförsörjning

Det är såhär man skapar en stor klass jordlösa som får bli lantbrukare på andras mark, man skapar statare. Jordbruket skulle drivas som en industri för profit, inte för matförsörjning, oavsett vilka liv man berövar på vägen. Vilket också hände, när vi exporterade mat medan folk svalt, under svältåren 1867-69.

Det är dessa reformer, tillsammans med konstgödslet, fossila bränslen och de lömska hybridfröerna som gjort att jorden armas ut. 

Till Växten består både i en kritisk framställning av jordbruksrevolutionen och personliga aspekter av att bryta kopplingen till naturen. Inte bara i fråga om mat utan även med kvinnokroppens tämjande med skönhetsrutiner och all konsumtion som går åt för att dölja åldern.

Arbetarna bakom jordbruken är inte osynliga även om de oftast nämns i förbifarten. Som den ukrainska flykting som fick salpetersyra på foten på en odling i Skåne, eller kvinnliga arbetare på druvodlingar i Sydafrika som utnyttjas sexuellt för att få behålla jobbet.

Vår mat kommer till hälften från svenska bönder som knappt går runt (förutom storbönderna då) med migrantarbetare som hjälp, eller från slavarbetare i växthus som i i Mar Del Plastico i spanska Almería. Just de senare ägnar Bredberg ett helt läsvärt kapitel åt, och intervjuar bland annat fackföreningen SOC-SAT.

Bredberg beskriver sin personliga resa, späckat med liknelser till olika växter och djurs liv, ibland blir det nästan för mycket. Men hon sätter fingret på något alltfler känner, i takt med att stressen sätter sig i fler kroppar, som ju samhällsandan och våra institutioner redan låtsas inte finns annat än för att arbeta eller av estetiska skäl. Fler ifrågasätter hur vi lever, och hur vi kan undslippa att bara arbeta och konsumera, grunden till den fjärde gröna vågen.

Matsuveränitetsrörelse i sin linda

Ett initiativ och en rörelse med kraft saknas. Jag undrar vilka som finns för att ta emot eller nå ut till både Bredberg och hennes läsare. De som känner igen sig, de som är redo att göra något åt det.

Den svenska matsuveränitetsrörelsen är enbart i sin linda, med NOrdbruk Matvärn och kulturfrö-föreningar som Sesam. Och förstås organisering av migrantarbetare som arbetar på de svenska jordbruken och plockar bär i skogarna.

Dessutom permakulturföreningar och föreningar för biologisk mångfald och hur man bidrar till det i sin trädgård och odling.

Men någon större koppling mellan dessa till varandra eller till de som faktiskt producerar en stor del av maten, bönderna, särskilt ekobönderna, känner jag inte till.

Coronapandemin, kriget i Ukraina, torka och översvämningar har gett både våra myndigheter (MSB, Jordbruksverket och så vidare) insikter om att just-in-time-leveranser kanske inte kommer i tid och hur fragilt vårt beroende av global handel för vår livsmedelsförsörjning är.

Vi måste prata mat- och marktillgång

I takt med det finns det luckor för förändring där folket kan hålla i rodret.

Därför är det viktigare än någonsin att vi blir en rörelse som pratar om mat- och marktillgång, om en jord som går att leva på, som inkluderar andra än vit medelklass. För bland ekoby-gemenskaperna i landet är det lite väl många vita glada själar som inte ser problem med att inkludera alla som vill prata ekologi och gemenskap, även fascister. Vi vet vart det barkar.

För att få tillbaka makten över vår mat och våra liv behöver vi en rörelse där olika grupper samarbetar i någon gemensam riktning, vare sig det gäller andelsjordbruk eller kräva tillgång till mark både i och utanför staden.

Men jag antar att vi först behöver vi ta oss ur arbetets gisslan-grepp om oss för att lyckas planera för vår egen tid.

Kanske kommer det vara svårt i städerna, och särskilt så länge vi inte vägrar att betala för våra allt dyrare levnadskostnader. Men börjar vi med att gemensamt ta hand om våra behov, kanske vi redan är på väg att skapa just en sån rörelse.

Samira Ariadad är frilansskribent och framtidsspanare, jobbar inom IT och är aktiv i ett byalag.

Publicerad Uppdaterad