För läsare av denna tidning kommer det väl knappast som en överraskning att den sedvanliga tekniken för att smeta ut jordglobens kartbilder på tvådimensionella ytor – Mercators projektion från 1569 – inte gör ländernas storlek rättvisa. Områdena nära polerna får groteskt uppblåsta proportioner, medan allt runt ekvatorn trycks ihop och förynkligas. Särskilt problematiskt blir detta […]
För läsare av denna tidning kommer det väl knappast som en överraskning att den sedvanliga tekniken för att smeta ut jordglobens kartbilder på tvådimensionella ytor – Mercators projektion från 1569 – inte gör ländernas storlek rättvisa. Områdena nära polerna får groteskt uppblåsta proportioner, medan allt runt ekvatorn trycks ihop och förynkligas. Särskilt problematiskt blir detta med tanke på att det generellt sett är närmare ekvatorn som de tidigare kolonialområdena, i dag ofta jordens fattigaste länder, ligger. Kartbilden blir ännu ett sätt att befästa nordbornas skeva omvärldsuppfattning.
Med sajten thetruesize.com behöver ingen längre gå okunnig. Det är bara att gå in på sidan, knappa in namnet på valfritt land och dra det till önskat ställa på världskartan. Vips ryms hela Sverige med lätthet inom Tchads gränser, och Frankrike kan passera som en kongolesisk provins.
Perfekt för regniga dagar och när man behöver fyllas med en känsla av ”Det var som fan!”
Fyra dagar med queera filmer
Den 24–27 september arrangeras Cinema Queer International Film Festival i Stockholm igen, för femte gången. Temat för årets festival är revolution.
Programmet inleds med filmen Screaming Queens – The Riot at Compton’s Cafeteria av Susan Stryker och Victor Silverman, som skildrar det i Sverige föga omtalade upploppet i Tenderloin i San Francisco 1966, alltså tre år före den mer kända Stonewallrevolten i New York. På Compton’s Cafeteria i Tenderloin var det transkvinnor och dragdrottningar som tog strid mot polisens trakasserier mot transpersoner.
Festivalprogrammet i dess helhet finns att läsa på cinemaqueer.se
Mellan usla kräk och Nils Ferlin
Arbetarrörelsens arkiv och biblioteks tidskrift Arbetarhistoria är nästan alltid läsvärd (om än så tematiskt mångskiftande så att man kan bli alldeles yr).
I nya numret får vi bland annat, i en text av Henrik Saxenius, läsa om de svenska soldater med arbetarbakgrund som slogs på den vita, antirevolutionära, sidan i finska inbördeskriget, och som därmed ådrog sig förakt från betydande delar av den svenska arbetarrörelsen. Som i den samtida fackombudsmannen Einar Ljungbergs ord: ”Låt oss hellre ta ett pästsmittat lik i vår famn än vi andas den luft som omger dessa – jag saknar namn åt de usla kräken.”
Det tecknas även ett porträtt av den svensk-tyske arbetarkampsmålaren och grafikern Eric Johansson (1896–1979), och så får vi titta in i det svenska kommunistpartiets kaderarkiv, där sekretessen just hävts. Slutligen: Visste ni att Nils Ferlin, Vilhelm Moberg och Nancy Eriksson alla var på Svenska Clartéförbundets julfest 1938? Det finns bildbevis.