Som Arbetaren kunde berätta förra veckan är bussbolaget Keolis i färd med att säga upp flera trafikvärdar med olika problem kopplade till hälsa och arbetsskador, inom kollektivtrafiken i Stockholm.
Skälet bolaget anger är arbetsbrist till följd av att de gjort en omorganisering där de döpt om befintliga tjänster och ställt krav på högre kompetens än vad de berörda anställda har.
Från början rörde det sig om 25 arbetare som bolaget ville bli av med, men i nuläget har åtta personer mottagit sina uppsägningsbesked, resten omplacerats eller väntar på besked om omplacering.
De berörda har i de flesta fall långa anställningstider inom företaget. Till exempel Gunilla Herrmann, som Arbetaren pratade med förra veckan, anställdes som bussförare när hon var 26 och sparkas nu ut som 60-åring.
– Vi har försökt att förhandla med Keolis på alla sätt, men inte kunnat driva igenom vår vilja helt och rädda alla, vilket är beklagligt. Men vi har lyckats minimera uppsägningarna genom att vissa medlemmar blir omplacerade, säger Susanne Bali, ombudsman och förhandlingsansvarig på Keolis för fackförbundet Kommunal.
Men de som tackat ja till att bli omplacerade i servicehall, det vill säga arbete med att tvätta bussar, tvingas även att gå med på en lönesänkning – oavsett anställningstid – till 21 000 kronor i månaden eftersom Keolis menar att de nu utför okvalificerat arbete.
– Vi ogillar naturligtvis det här starkt och för en medlem, som haft individuell lönesättning, kommer vi inte att gå med på lönesänkningen, säger Susanne Bali.
Är inte det här ett misslyckande för er som fackförbund?
– Nej, det tycker jag inte. Vi har kämpat. Keolis ville inte omplacera någon alls från början, så vi är glada att vi lyckats driva igenom det här. När det gäller lönerna kommer vi att se över varje medlems anställningsavtal och förhandla för dem enskilt.
I sin kostnadseffektivisering sänker också Keolis timlönerna för visstidsanställda med sex kronor i timmen. Sänkningen trädde i kraft i måndags och varslades bara 14 dagar innan.
Orsaken är att man i det bussbranschavtal som undertecknades 2008 av Kommunal och bussarbetsköparna skrev in en högre så kallad divisor när man slog ut månadslönen på timmar – 174 timmar i stället för som varit praxis 166,4.
Kommunal har förhandlat med Keolis sedan i juli och försökt få företaget att vänta med förändringen till de enskilda kontrakten löpt ut. Men bolaget har hänvisat till att de har lagen på sin sida.
Susanne Bali säger att det här har resulterat i ett stort missnöje bland medlemmarna och tror att det kommer att slå tillbaka mot Keolis när de som kan lämnar företaget.
– Det signalvärde som en sådan här lönedumpning har kan få de anställda att känna att de inte vill arbeta för ett företag som inte värdesätter dem, säger hon.
John Nordmark är facklig samordnare på SAC Syndikalisterna. Han tycker att Kommunal varit för veka som det fack som äger avtalen.
– Kommunal har lagt den fackliga ribban på golvet. Bussbranschavtalet är ett helt värdelöst avtal som medger att man kan sänka löner på det här sättet. Med tanke på hur Kommunal sålde in avtalet som en stor framgång de var stolta över vilar ansvaret tungt på dem nu, säger han.
– Om Kommunal verkligen vill göra något för sina medlemmar så har de ju all möjlighet att vid nästa avtalsrörelse ställa hela busstrafiken i Stockholm och gå ut i strejk och vägra acceptera ett så uselt avtal.
Utan ett stridbart fack på arbetsplatserna kommer arbetarnas rättigheter att urholkas allt mer, enligt honom.
– Att sätta sin tilltro till juridiken är att ge bort sin möjlighet att påverka själv. Vi lever i en villfarelse att Sverige har ett starkt rättsligt skydd för arbetare, men så är inte fallet.
John Nordmark, som själv kört buss i Stockholm under många år, säger att det vore fel att peka ut Keolis som ensam skurk i den här utvecklingen – bolag som Nobina och Arriva är inte bättre.
Strukturen med att maximera vinster genom att sänka löner återfinns inom hela bussbranschen, varje gång busstrafiken ska upphandlas har villkoren för arbetarna försämrats ytterligare ett snäpp.
– De räknar kallt med att det finns en arbetsreserv och ser därför arbetskraften som en förslitningsresurs – när en bromsback är slut byter de den, när en arbetare är slut gör de likadant, säger han.
I förra veckans Arbetaren kunde ni läsa om 63-årige Zola Manouche, som till skillnad från de andra trafikvärdar Keolis nu sparkar, inte är med i Kommunal utan i Stockholms LS av SAC.
Han och fackföreningen har ogiltigförklarat uppsägningen och kallat till tvisteförhandling då de menar att Keolis gör sig skyldigt till diskriminering. Förhandlingen kommer att hållas den 29 oktober.