Den delade staden

 Staden: Del 1

Radartexten utgör ett av kapitlen i Alexander Berthelsens bok Du har varit i alla städer (Koloni förlag, 2015).

Detroit har blivit ett stående inslag när städers utveckling ska diskuteras. Vi har gång på gång fått berättat för oss om staden som på bara några årtionden förvandlades från den industriella världens centrum till en postindustriell dystopi. Som bild över en svunnen tid, kapitalets omstruktureringar och en produktionsordnings övergång i en annan är den nästan för bra för att vara sann.

Därför är det inte förvånande att de mer konkreta förklaringarna till stadens förfall har lämnats i bakgrunden till förmån för ruinporr och postapokalyptisk turism. Men bortom de dramatiska dokumentärerna, de braskande rubrikerna och de närmast ofattbara miljöbilderna som kablas ut över världen finns det en annan historia, en som vi kan finna spår av även här hemma. Det är en historia om geografisk orättvisa.

Det finns ett antal obligatoriska komponenter som gång på gång återkommer i de beskrivningar av Detroit som har producerats under de senaste åren. Det handlar om white flight – att vita invånare lämnar innerstaden för villaområdena utanför staden – som ett resultat av upproret sommaren 1967, det som ofta slentrianmässigt och rasistiskt beskrivs som ”raskravallerna”.

Andra ofta återkommande beskrivningar målar upp bilden av en stad som går på knäna, en stad full av korrupta och inkompetenta politiker, en stad som håller på att ätas upp av naturen och som människor flyr från i hundratusental.

Jag är inte helt nöjd med den här bilden; på många sätt känns den lite väl enkel. Kanske behöver vi lite sammanhang och historia för att förstå varför det har blivit så här.

Ofta skylls mycket av problemen på Detroits bilindustri – som för övrigt går alldeles utmärkt för tillfället. Men det är knappast hela historien. Staden Detroit fungerar som ”huvudstad” i Detroit Metropolitan Area, en region med mellan tre och fyra miljoner invånare (beroende på exakt hur den definieras), varav cirka 700 000 bor i själva staden.

Andra ofta återkommande beskrivningar målar upp bilden av en stad som går på knäna, en stad full av korrupta och inkompetenta politiker.

Detta är ganska viktigt att förstå apropå hur Detroit har avfolkats så kraftigt (staden hade nära två miljoner invånare 1950): de flesta som inte längre bor kvar i staden bor fortfarande nära den. Många bor till exempel i den egna staden Hamtramck – en ort som är helt omgiven av staden Detroit men som av skattetekniska skäl räknas som en egen stad. Bilindustrin förlade en stor fabrik till Hamtramck och slapp på så vis betala skatt till Detroit.

Det är egentligen inte någonting speciellt med Hamtramck – staden är omöjlig att skilja från Detroit. Den lilla staden kan möjligen skryta med att vara det mest tätbefolkade området i hela regionen, men det säger ju inte särskilt mycket. Men Hamtramck kan ändå stå som symbol för det större problem som Detroit dras med: det skattetekniska systemet.

Så här ligger det till: de pengar som staden Detroit har till sitt förfogande utgörs till stor del av inkomsterna från fastighetsskatten. Staden Detroit har enbart 6 procent av den totala skattebasen i regionen, trots att den har cirka 20 procent av befolkningen. Lägg sedan till det faktum att stora delar av den gamla innerstaden utgörs av vad amerikanerna kallar för eds and meds – alltså stora utbildningsinstitutioner och sjukhus, vilka drivs som non-profit-organisationer och därmed inte betalar fastighetsskatt – och du får rätt så dåliga förutsättningar för att en stad ska fungera.

Under den andra halvan av 1900-talet växte många amerikanska städer explosivt – Los Angeles, Houston, Dallas med flera – samtidigt som städer som Detroit, Cleveland och Pittsburgh hade närmast imploderande befolkningskurvor. Detta är fascinerande eftersom det i väldigt stor utsträckning berodde på att de förstnämnda annekterade de förorter dit folk som hade råd med bil och lite dyrare hus flyttade, medan de sistnämnda av juridiska skäl inte kunde göra detsamma. År 1950 bredde Houston och Detroit ut sig över ungefär lika stora landmassor. I dag är Houston cirka fyra gånger större än Detroit.

Det här beskriver John Gallagher i boken Revolution Detroit, och konstaterar det ganska självklara att om en stor majoritet av en stads jobb, befolkning och skattebas flyttar ut så går det inte heller att räkna med att staden kommer att kunna fungera som den gjorde förut. Gallagher konstaterar att Detroits problem inte handlar om kortsiktiga finansiella svårigheter och inte heller om korruption eller inkompetens, även om han inte utesluter att dessa fenomen kan förekomma.

Det centrala problemet som Detroit står inför är av strukturell art och har att göra med relationen mellan regionens fattiga och rika delar, där de rika delarna gynnas på de fattigas bekostnad. Detta är såklart inte lika kul att skildra som den ruinporr som ständigt återkommer i beskrivningarna av staden, oavsett om avsändaren är kritisk till eller bedåras av den. Det är kanske inte lika kul, men det ligger betydligt närmare sanningen, för – I hate to break it – det finns inte ens särskilt många ruiner i staden, i alla fall inte i relation till hur mycket plats de får ta i rapporteringen.

Det centrala problemet som Detroit står inför är av strukturell art och har att göra med relationen mellan regionens fattiga och rika delar, där de rika delarna gynnas på de fattigas bekostnad.

Däremot finns det ganska många ödetomter. Jag skulle vilja påstå att alla dessa fotografer och dokumentärfilmare som har visat upp stadens ruiner på senare år nog har fått leta en hel del. Trots allt tal om att naturen håller på att ta över staden är det mest gräsmattor som syns, och befolkningstätheten i Detroit är fortfarande dubbelt så hög som i dess förorter eller i städer som Phoenix och Houston.

Vissa av de ovannämnda föreställningarna om Detroit tycks vara ganska utbredda även bland de som bor där. Kanske inte den om att staden är full av ruiner, men däremot (åtminstone bland vita) historien om hur och varför white flight ägde rum. Det som ofta nämns är några dagar i slutet av juli 1967, de där dagarna när staden var i uppror och nationalgardet kallades in för att skjuta ned de revolterande. Det finns ett antal saker som kan behöva nyanseras i denna historieskrivning, såväl vad som hände de där dagarna som hur de benämns.

I boken Detroit: I Do Mind Dying, som handlar om de två organisationerna Dodge Revolutionary Union Movement och League of Revolutionary Black Workers, kallas händelserna konsekvent för ”The Great Rebellion”, och författarna menar att det inte alls handlade om några raskravaller i bemärkelsen sammandrabbningar främst mellan ”raser”.

Upproret var visserligen en produkt av den svarta befrielserörelsen, men det riktade sig mot statsmakten. Att det har skett en white flight från Detroit är det knappast någon som ifrågasätter, men den pågick redan före upproret (även om den eskalerade efter det) och bottnade enbart i rasism, såväl strukturell som individuell.

Hamtramck, det mest tättbefolkade området i regionen, är omgivet av Detroit och helt omöjligt att skilja från den större staden. Hamtramck räknas av skattetekniska skäl som en egen stad; bilindustrin förlade en stor fabrik hit och slapp på så vis betala skatt till Detroit. Den lilla staden i staden kan ändå stå som symbol för det större problem som Detroit dras med: det skattetekniska systemet.
Hamtramck, det mest tättbefolkade området i regionen, är omgivet av Detroit och helt omöjligt att skilja från den större staden. Hamtramck räknas av skattetekniska skäl som en egen stad; bilindustrin förlade en stor fabrik hit och slapp på så vis betala skatt till Detroit. Den lilla staden i staden kan ändå stå som symbol för det större problem som Detroit dras med: det skattetekniska systemet. Foto: Andrew Jameson

Ibland får jag nästan känslan av att det som hände 1967 framhålls som något slags förmildrande omständighet till de vitas flykt. Det var det inte. Detroit har likt resten av västvärlden en lång och vidrig historia av rasism. Vita lynchmobbar som attackerade svarta familjer som flyttade in i ”vita kvarter” var vanligt förekommande och Ku Klux Klan var enormt stora i staden.

Det är också svårt att förstå denna utveckling utan att väga in reglerna kring vem som hade möjlighet att ta de lån som The Federal Housing Administration (FHA) gick i god för. I en process som brukar kallas redlining bestämde FHA vilka områden som var värda att investera i och därmed förtjänade fördelaktiga lån. Dessa linjer drogs, föga förvånande, utefter rasistiska gränser.

I artikeln The Case for Reparations beskriver författaren Ta-Nehisi Coates hur de vita husägarna först tog till terrorism mot svarta som flyttade in i kvarteren där de bodde, men när detta inte fungerade så flyttade de helt enkelt till andra områden.

Coates artikel synliggör hur kraftfull symbiosen mellan individuell och strukturell rasism kan bli, och hur de verkar genom att förstärka varandra. Oavsett vad den enskilda individen har för uppfattning i frågan så har hen ett helt system av regleringar och politiska beslut som ekonomiskt gynnar ett rasistiskt handlande.

Om 1900-talet kommer att bli ihågkommet som bilismens århundrade så pekar de första åren av det nuvarande seklet på att vi lever i bostadskapitalets tid.

Om bilkapitalet, bilindustrin och oljeindustrin styrde stadsutvecklingen under 1900-talet, med sprawl (den process där massbilismen gör det möjligt och attraktivt för männis­kor att flytta allt längre från innerstaden) som sitt främsta kännetecken verkar det nu mer och mer som att bostadskapitalet har tagit över stafettpinnen. I de rika städerna i världen flyttas fokus från bilismen till staden.

Stadsutvecklingen handlar mindre (men fortfarande mycket) om motorvägar och parkeringshus, och mer om levande städer, kollektivtrafik och kultur – det som ofta slarvigt benämns som ”tät blandstad”. Det som tidigare kunde beskrivas som white flight har förbytts i vad som snarast liknar en vit invasion.

Med spårvägsrälsen i ena handen och latten i den andra tränger den vita medelklassen ut den fattiga befolkningen – och bilarna – ur stadskärnan. Bilismen sänkte värdet på marken i staden, men nu slår bostadskapitalet tillbaka och sänker värdet av att ha bil i staden.

Utvecklingen blir närmast övertydlig i exemplet Los Angeles, massbilismens högborg, ”home of gridlock”. Nu ska där byggas spårvagn. Varför? För att höja markvärdet, så klart! Som lobbygruppen för spårväg i Los Angeles, LA Streetcar, förklarar i sin reklamfilm: ”Egendom längs med spårvagnslinjen ökar omedelbart i värde. […] Den är en pådrivare för ekonomisk utveckling.” (Ur The LA Streetcar: Se what happens when Downtown connects, Youtube, radarred:s översättning.)

Istället för att satsa pengarna där kollektivtrafiken behövs som mest så satsas de där kollektivtrafiken kan höja markvärdet som mest. Trafikforskaren Phil Goodwin beskriver hur nyanlagda spårvägssystem har minskat biltrafiken med i genomsnitt 13 procent i de områden i europeiska städer som gjort sådana investeringar, samtidigt som dessa områden har genomgått den sedvanliga förändringen med högre markvärden och bortträngning av den fattigare befolkningen.

Visst är det bra att bilismen minskar; även rika männis­kor måste köra mindre bil. Det blir dock ett problem när rätten till en fullvärdig kollektivtrafik enbart tillkommer de som bor i innerstaden. Det leder till en trippelbestraffning av fattiga: De får åka dålig kollektivtrafik eller betala dyra pengar för att åka bil; de blir bortkörda från områden där bra kollektivtrafik byggs, på grund av ökade markvärden; och slutligen blir de stigmatiserade som omiljövänliga.

Den stora frågan blir hur vi progressiva som också ogillar bilstäder ska handskas med detta. Ett alltför ensidigt fokus på att göra staden mänsklig riskerar att slå tillbaka om det bara leder till att den blir mer kommersiell, privat och segregerad. Det är viktigt att komma ihåg att det inte bara är avgifter som slår orättvist – även var och hur en väljer att bygga infrastruktur är en rättvisefråga.

Denna tanke om geografisk eller rumslig rättvisa är något som Edward W. Soja tar upp i boken Seeking Spatial Justice. Han beskriver där bakgrunden till och utvecklingen av ett stort kollektivtrafikprojekt i Los Angeles under 1990-talet.

Det är viktigt att komma ihåg att det inte bara är avgifter som slår orättvist – även var och hur en väljer att bygga infrastruktur är en rättvisefråga.

Spontant är det förstås svårt att vara kritisk till ett stort kollektivtrafikprojekt i en så vidrigt bilberoende stad som Los Angeles. Kritisk var dock just vad en stor majoritet av den fattiga befolkningen var. Det rörde sig nämligen om ett skrytbygge som skulle ”sätta staden på kartan” (även en av världens mest kända städer suktar tydligen efter bekräftelse från kapitalet), snarare än något som skulle underlätta för de som behöver kollektivtrafiken allra mest: de fattiga, de billösa.

I stället för att bara låta detta bygge ske organiserade sig bussresenärerna i föreningen Bus Riders Union (BRU), en feministisk och antirasistisk förening för kollektivtrafikanter och en del av organisationen Labor/Community Strategy Center. De kampanjade mot detta kollektivtrafikprojekt därför att det skulle äta upp resurser från det nät av innerstadsbussar som var livsnödvändigt för den fattigare befolkningen i Los Angeles. Efter en enorm kampanj stämde BRU de ansvariga för kollektivtrafiken, Los Angeles Metropolitan Transit Authority (MTA), för diskriminering av fattiga människor.

En oktoberdag 1996 kom domen där MTA befanns skyldiga och ålades att under åtminstone de närmaste tio åren använda sin budget för att komma till rätta med den diskriminering av de fattiga innerstadsborna som hade pågått under en längre tid.

Det tilltänkta skrytprojektet ställdes in och i stället gick hela MTA:s budget till att köpa in nya bussar, minska trängseln i bussnätet, stoppa alla planerade prishöjningar, öka tryggheten vid busstationer och öppna nya busslinjer för att göra det lättare för folk att ta sig till arbeten, skolor och sjukhus. Dessutom instiftades en arbetsgrupp där representanter för både BRU och MTA ingick med uppgift att se till att planerna efterlevdes.

Dessa geografiska orättvisor är knappast något som bara kan observeras i USA. Även i Sverige blir de ofta tydliga när stora infrastrukturprojekt genomförs. Klas Rönnbäck menar i rapporten Överkörda. Strukturell diskriminering vid byggande av vägar att det finns mycket tydliga drag av strukturell diskriminering av invånare med utländsk bakgrund och låginkomsttagare samt geografiska orättvisor i planerade vägbyggnationer i Stockholm.

Det tydligaste exemplet på denna geografiska orättvisa är hur vägar på vissa ställen planeras att gå i tunnlar och på andra i ytläge. I medelinkomstområden finns en samvariation med närheten till grönområden: Närhet till grönområde ger väg i tunnel, medan det ofta blir väg i ytläge om sådan närhet ej finns. Motsvarande samband gäller inte i låg- eller höginkomstområden.

I fallet med Förbifart Stockholm blir det nästan löjligt tydligt, då vägen planeras att läggas i tunnel under Ekerö där det finns starka opinionsgrupper, medan den ska gå i ytläge strax intill Tensta, där en av Europas största trafikplatser kommer att trasa sönder naturen. Efter en kort tunnel kommer den upp i Akalla, tätt intill hyreshusen där svagare opinionsgrupper bor.

I den klassiska antigentrifieringsartikeln The Right to Stay Put från 1984 diskuterar Chester Hartman hur grunden för en rättvis stad måste vara människors rättighet att, om de vill, få stanna där de bor. Denna rättighet ska inte bara förstås som att folk inte ska kunna bli vräkta av höjda hyror, omvandlingar eller andra förändringar som sker i gentrifieringens spår, utan minst lika mycket som rätten att få bo i ett område som är beboeligt, ett område som sköts om. Såväl höjda hyror, sämre närmiljö och sämre utbud av välfärdstjänster kan leda till att folk ser sig tvingade att ge sig av.

Utöver missförstånden kring vilken roll de geografiska orättvisorna spelar för möjligheten att bygga en rättvis stad saknas det ofta ett perspektiv på själva de platser, eller ska vi säga icke-platser, som den samtida staden består av. Den postmoderne urbanisten lovsjunger gärna stadens anonymitet. I det myller av kroppar som utgör världens megastäder kan en fly från förtryckande strukturer och traditioner.

Typexemplet är nog författaren Magnus Linton, även om han är långt ifrån ensam: ”Att stora enheter är mer progressiva än små är ingen nyhet, men vad som ofta glöms är just detta hedonistiskt progressiva perspektiv; bara i skydd av kollektivets generösa anonymitet får statuslöst folk en chans att, med Spinozas uttryck, odla ’kraften att leva’.” (I OBS!, Sveriges Radio P1, 19 september 2009.)

Jag kan tycka att det ofta saknas en förståelse för sambandet mellan proletarisering och urbanisering i dessa lovsånger till Staden. Att den massurbanisering som pågår världen över innebär en massproletarisering där människor flyttar från en produktionsordning på landet direkt in i (ofta informellt) löneslaveri i staden.

Det är absolut inte självklart att detta är enbart negativt, men att det inte problematiseras mer kan tyckas konstigt med tanke på att även den mest basala Marx-läsningen torde uppenbara de tvära kasten mellan å ena sidan fascinationen inför hur allt fast förflyktigas, å andra sidan indignationen över proletariseringens konsekvenser.

Marc Augés bok Non-Places ger en något annorlunda ingång till den så kallade anonymiteten i storstaden. Så som Augé definierar icke-platser har de flera likheter med den romantiska bild av Staden som många av oss troligtvis delar, medvetet eller ej. Han skriver att det som skiljer platser från icke-platser är att: ”Om en plats kan definieras som relationell, historisk och kopplad till identitet så kommer ett utrymme som inte kan definieras som relationellt, historiskt eller kopplat till identitet att vara en icke-plats.” (Ur Marc Augés Non-Places. Introduction to an Anthroplogy of Supermodernity (2008), s. 63, radarred:s översättning.)

Augé återkommer ofta till ett antal samhälleliga system för att exemplifiera icke-platser, framför allt varuhus, flygplatser och andra transportsystem. Vad de har gemensamt är att de är platser för cirkulation (av varor, pengar, kroppar), konsumtion och kommunikation samtidigt som de inte är platser med en tydlig kollektiv historia eller social sammanhållning. Icke-platserna utmärker sig genom att de är hårt kontrollerade och aktivt uppmanar den som råkar befinna sig bland dem att följa ett antal på förhand uppställda regler om godkända beteenden: ”Supermodernitetens verkliga icke-platser […] har egenheten att de delvis definieras av de ord och texter de ger oss: Deras ’bruksanvisningar’, vilka kan vara preskriptiva (’Håll till höger’), inskränkande (’Rökning förbjuden’) eller informativa (’Du inträder nu i Beaujolaisområder’).” (Ur Augés Non-Places, s. 77, radarred:s översättning.)

Fastigheten Bulten 19 vid Långholmsgatan i Hornstull, gärna av invånarna kallat ”knivsöder” – eller som i en reklamkampanj ”Gaffel- och knivsöder”, i Stockholm.
Fastigheten Bulten 19 vid Långholmsgatan i Hornstull, gärna av invånarna kallat ”knivsöder” – eller som i en reklamkampanj ”Gaffel- och knivsöder”, i Stockholm. Foto: Holger Ellgaard

Icke-platsernas logik tenderar att ta över allt fler delar av staden. Områdena för cirkulation, konsumtion och kommunikation multipliceras världen över. Historien fryser fast till en statisk representation av en påstådd dåtid, förvandlas till underhållning.

Ord som ”galleriastaden”, ”gentrifiering”, ”spotifiering” eller varför inte ”regionförstoring” är alla ganska talande beskrivningar av denna utveckling. Den anonyma, livfulla staden är – åtminstone i de rika städerna i väst – ofta en dröm om äkthet och ruffighet som säljs genom påkostade bostadsmagasin och mäklare.

Den amerikanska sociologen Sharon Zukin beskriver i boken Naken stad hur begreppet ruffighet har genomgått en förändring och blivit liktydigt med äkthet, och hur det har blivit ett sätt att sälja in tidigare nedgångna stadsdelar till dem med pengar: ”Metamorfosen från ruffigt till coolt var inte unik för Williamsburg under 1990-talet.

I storstäder med dynamiska finans- och mediesektorer gjorde den att framgången nådde ut även i nedgångna områden utanför stadskärnorna. Nyruffighet beskriver inte bara utvecklingen i Williamsburg; samma process pågick också söder om Market Street i San Francisco under dot-com-boomen, i grungens och Starbucks Seattle samt i ett antal industriområden i Kansas City, Oklahoma City, Baltimore och Philadelphia. Ruffighetens lockelse låg i den postindustriella tidsandan och i den symboliska ekonomins förmåga att omvandla smuts och fara till nya kulturella produkter. Precis som Williamsburg självt hade ordet ’ruffigt’ knappt synts till i populärkulturen före 1990-talet.” (Ur Zukins Naken stad (2011), s. 75.)

Gentrifieringen skapar icke-platser där historien och det lokala inte är mer än underhållning, en tunn fernissa av ruffighet som skänker området äkthet. Galleriafieringen skapar icke-platser där historielösheten ofta görs till en dygd, likt i Hornstull, som genom en påkostad reklamkampanj plötsligt bytte namn från Knivsöder till Gaffel- och knivsöder, och där du numera kan få en rakning ”Knivsöder-style”.

Kampen för en annan stad måste därför även bli kampen för en stad där varken pengar eller legitimation kan avkrävas någon.

Bortsett från att icke-platser är fruktansvärt tråkiga ställen har de också det gemensamt att de, eftersom de är helt inriktade på cirkulation (i slutändan såklart främst av kapital, eller saker som underlättar värdeförmering) också kräver inrättandet av stängsel, spärrar, murar och kontroller för att kunna ”intäktssäkra”.

För inte nog med att det allt oftare krävs en ekonomisk transaktion för att få ta del av stadens anonymitet. Denna transaktion måste enligt Augé allt oftare också ske på ett sådant sätt att din identitet kan stärkas. Idén om det kontantlösa samhället med dess krav på ”identifiering genom kreditkort” är ett exempel på detta.

För att få röra dig i staden, för att få upplösas i den anonyma massan, krävs att du först identifierar dig, bevisar din oskyldighet, visar att du har rätt att vara där. Gärna anonymitet, men först en ordentlig id-kontroll.

Dessa icke-platser, som gör staden otrevlig för alla som bebor den, slår hårt mot den utan pengar och ännu hårdare mot den utan medborgarskap. Kampen för en annan stad måste därför även bli kampen för en stad där varken pengar eller legitimation kan avkrävas någon, där alla har rätt att få upplösas i skydd av kollektivets generösa anonymitet.

Polisens framfart och dårskaper i projekt likt REVA stoppas inte av att samma politiker som instruerat polischefer att effektivisera verkställighetsarbetet nu skickar dem på kurs i mänskliga rättigheter.

De stoppas av att vi tillsammans river de fysiska, ekonomiska och rasistiska murar som staten är beroende av för att kunna kontrollera människor.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Arbetarens redaktionskollektiv Christin Sandberg, Amalthea Frantz och Vendela Engström tilldelas priset Årets redaktör 2025 av Frilans Riks. Foto: Mika Kastner Johnson, Privat

Redaktionskollektivet på Arbetaren är Årets redaktör 2025

Redaktionskollektivet på tidningen Arbetaren – chefredaktör Amalthea Frantz tillsammans med redaktörerna Vendela Engström och Christin Sandberg – har utsetts till Årets redaktör 2025. Redaktionen har trots påtagliga utmaningar fortsatt sitt arbete med ”värdighet, integritet och publicistiskt mod”, skriver Frilans Riks i motiveringen.

Arbetarens redaktionskollektiv tilldelas priset Årets redaktör 2025 av Frilans Riks.

– Vi är mycket glada för det här priset med sin fantastiskt fina motivering. Det tilldelas redaktörerna, men jag menar att alla anställda på tidningen ska ta åt sig av äran, säger Amalthea Frantz, chefredaktör på Arbetaren, i samband med att priset delades ut under Frilans Riks årsmöte på måndagen.

Redaktörerna får priset för att de ”trots påtagliga utmaningar – inklusive juridiska processer, indraget presstöd och begränsade ekonomiska resurser” – har fortsatt sitt arbete med ”värdighet, integritet och publicistiskt mod”, skriver Frilans Riks, Journalistförbundets frilansklubb, i ett pressmeddelande.

Enligt prisjuryn visar redaktörerna ”en konsekvent respekt för frilansare och kollegor, vilket gör dem till ett föredöme i branschen”.

– Frilansskribenterna är värdefulla för oss, som är en liten Stockholmsbaserad redaktion. De besitter specialkunskaper, är ovärderliga tentakler ut i landet och ger oss möjlighet att ibland göra nedslag i underbevakade områden i världen, säger Amalthea Frantz.

My Vingren är Årets frilans 2025

Frilansjournalisten My Vingren tilldelas priset Årets frilans 2025. Hon får priset för sin orädda och uthålliga granskning av våldsbejakande högerextremism.

– Det är extra hedrande att dela årets utmärkelser med frilansen My Vingren som länge granskat den våldsamma ytterhögern, säger Amalthea Frantz.

My Vingren ”driver sitt arbete med ett engagemang som vida överstiger den ersättning hon får, och gör det med både journalistisk skärpa och personlig ödmjukhet”, skriver Frilans Riks i motiveringen, och fortsätter:

”My är inte bara en driven grävande reporter, utan också en kollegial röst i frilanskollektivet – alltid generös med råd, stöd och resurser.”

Arbetarens redaktion, representerad av Tuija Roberntz, Amalthea Frantz och Johan Apel Röstlund tog emot priset Årets redaktör 2025 på Frilans Riks årsmöte måndagen den 7 april 2025.

Integritet, mod och solidaritet

Båda vinnarna visar, enligt Frilans Riks, prov på ”det bästa inom svensk journalistik: integritet, mod och solidaritet”.

Abdullatif Haj Mohammad, som representerar juryn från Frilans Riks, säger att urvalsarbetet har varit både lustfyllt och krävande.

– Vi har lagt stor vikt vid att noggrant läsa och gå igenom varje nominering som kommit in. Det är en ynnest att få ta del av så mycket stark, modig och angelägen journalistik – men det gör också urvalet till en svår och ansvarsfull uppgift, säger Abdullatif Haj Mohammad.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Tidigare nationella säkerhetsrådgivaren Henrik Landerholm kan ha ett nytt arbete i sikte. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT, Christine Olsson / TT. Montage: Arbetaren

Landerholm ny vd för kritiserat hamnbolag


Den före detta nationella säkerhetsrådgivaren Henrik Landerholm, som nyligen fick avgå från sin befattning efter en rad skandaler, kan snart bli ny vd för hamnjätten Gothenburg Roro Terminal. Detta i ett försök från företagets sida att höja anseendet efter skandalen med uppsägningen av fackbasen Erik Helgeson.

Henrik Landerholm, som nyligen fick avgå från sin befattning som nationell säkerhetsrådgivare efter en rad skandaler, kan snart kanske se fram emot ett nytt högprofilerat jobb: Han föreslås bli ny vd för hamnjätten Gothenburg Roro Terminal, som nu vill höja sitt anseende efter skandalen med uppsägningen av fackbasen Erik Helgeson.

Hamnföretaget Gothenburg Roro Terminal har varit i starkt blåsväder på senaste tiden efter att ha sagt upp hamnarbetaren Erik Helgeson, vice ordförande för Hamnarbetarförbundet, från företaget. Som skäl angav de illojalitet, samt att Helgeson skulle ha brutit mot säkerhetsskyddslagen. I bakgrunden ligger turerna som uppstod i samband med Hamnarbetarförbundets varsel av blockad mot krigsmateriel till och från Israel.

Gothenburg Roro Terminal har mötts av stark kritik på grund av uppsägningen, men också för att de i de fackliga förhandlingarna inte kunnat visa på vilket sätt Helgeson som anställd brutit mot säkerhetsskyddslagen. Det har lett till en förtroendekris i opinionen som företaget nu hoppas kunna råda bot på.

– Rekryteringen av Landerholm är inte helt i hamn ännu, men vi ser det som ett väldigt lyft för företaget att den verkar kunna bli verklighet, att vi nu tycks kunna lägga till honom och docka in hans kompetens i bolaget, säger Primo Aprilo, presstalesperson för Gothenburg Roro Terminal. Han fortsätter:

– Vi menar att vi äntligen kan få en chans att visa att vi hanterar de nationella säkerhetsfrågorna med det allvar de förtjänar.

Nytt uppdrag som motsvarar kvalifikationerna

Henrik Landerholm fick efter att ha fått sparken från uppdraget som nationell säkerhetsrådgivare ett nytt uppdrag på Moderaternas riksdagskansli med att hjälpa en av partiets arbetsgrupper. Men den rollen har beskrivits som en tillfällig reträttpost. Som vd för Gothenburg Roro Terminal skulle Landerholm åter få ett uppdrag som motsvarar hans erfarenheter, menar Aprilo.

– Det är ju ett gyllene tillfälle att en person med den kompetens Landerholm besitter finns tillgänglig på arbetsmarknaden, och vi kan se att hans sätt att sköta de nationella säkerhetsfrågorna ligger väl i linje med den grad av professionalitet som präglar vårt företag.

Källor på Gothenburg Roro Terminal som Arbetaren varit i kontakt med kan dock berätta att förslaget att låta Henrik Landerholm bli bolagets nye vd inte kommer som en överraskning. De senaste veckorna ska Landerholm ha utfört flera uppdrag för företaget på konsultbasis.

Primo Aprilo bekräftar efter viss tvekan uppgifterna:

– Det stämmer i någon mån. Han åtog sig faktiskt som fristående konsult uppdraget att hantera det säkerhetsunderlag som ligger till grund för uppsägningen av Erik Helgeson. Tyvärr ledde olyckliga omständigheter till att alla originalhandlingarna i ärendet gick förlorade i samband med en taxiresa som han gjorde till vårt huvudkontor. Det är faktiskt den yttersta orsaken till att vi hittills inte kunnat presentera ett konkret underlag för uppsägningen av Helgeson.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Tingsrätten konstaterar att Kajsa Ekman återfått sin anställning och att ATAB inte har brutit mot semesterlagen. Foto: Johan Nilsson / TT

Tingsrätten avslår i stora delar Kajsa Ekmans yrkande om skadestånd

Stockholms tingsrätt har meddelat dom i målet mellan Kajsa Ekman och Arbetaren Tidnings AB.

Nu har domen efter Kajsa Ekmans nya stämning mot Arbetaren Tidnings AB, ATAB, kommit från tingsrätten. 

Tingsrätten avslår i stort Kajsa Ekmans yrkanden i mål T 19996-23. Hon har yrkat att ATAB ska betala henne skadestånd på sammanlagt 574 456 kronor och ersätta hennes rättegångskostnader. Tingsrätten tilldömer Kajsa Ekman ett skadestånd på 15 000 kronor och att hon får stå för sina egna rättegångskostnader.

Kajsa Ekman anser att ATAB inte efterlevt domen från 2023 där tingsrätten ogiltigförklarade hennes uppsägning. Ekman menar att hon inte återfått anställningen alternativt avstängts från sin tjänst, samt att ATAB brutit mot semesterlagen när ATAB lade ut semester till henne sommaren 2023. Hon valde därför att stämma tidningen igen.

Tingsrätten konstaterar att Kajsa Ekman återfått sin anställning och att ATAB inte har brutit mot semesterlagen. Tingsrätten anser dock att en avstängning skett under en veckas tid och dömer ATAB att betala ett skadestånd på 15 000 kronor. Skadeståndet för avstängningen sätts till 15 000 kronor i stället för Ekmans yrkade på 100 000 kronor eftersom tingsrätten anser att kränkningen varit begränsad. 

Nu har parterna tre veckor på sig att överklaga. Annars gäller domen från och med 18 april 2025.

Tidningen Arbetaren hänvisar till vår ägare SAC för frågor i detta skede. 
[email protected]

Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
Строитель Иван Семенов из Украины входит в правление профсоюза «Солидарные строители»и рассказывает о трудовых правах на русском языке в собственном канале на YouTube и TikTok. Foto: Volodya Vagner 
Foto: Volodya Vagner, Tomas Oneborg/ TT. Montage: Arbetaren

Ivan Semenov:
Синдром лягушки: что мы упускаем на рынке труда?

Игнорирование постепенного ухудшения ситуации на рынке труда заставляет нас осознавать масштабы проблемы только тогда, когда уже слишком поздно что-либо делать, пишет Иван Семенов и считает, что именно из-за этого рабочие должны принять участие в защите своих прав.

Недавно я прочитал статью в газете Arbetaren о том, как молодежное крыло одного из крупнейших профсоюзов резко раскритиковало соглашение между профсоюзом и работодателями. Конфликт касался повышения заработной платы на 3% для строителей.

С точки зрения молодых активистов это соглашение было тихим компромиссом между профсоюзом и крупными компаниями — предательством интересов работников. На первый взгляд, их аргументы кажутся вполне обоснованными. Во время высокой инфляции в 2023 и 2024 годах повышение заработной платы на всего 3% недостаточно для компенсации реальных потерь покупательной способности. Кроме того, на рабочих местах, где нет коллективных договоров, зарплаты могли оставаться неизменными.

Тем не менее, не следует забывать, что многие строители, особенно те, кто работает в частных компаниях без профсоюзной поддержки, были рады даже такому небольшому повышению зарплаты. Для них это было небольшим, но все же шагом вперед.

Эта ситуация заставила меня задуматься о хорошо известной метафоре, называемой синдромом лягушки. Если бросить лягушку в кипящую воду, она сразу попытается выпрыгнуть. Но если вода будет нагреваться постепенно, лягушка останется в воде, пока не станет слишком поздно.

Эта метафора — не только яркая история, но и точное описание того, как мы воспринимаем постепенные изменения. Когда ухудшения происходят медленно, они часто остаются незамеченными, пока ситуация не достигнет критического уровня.

Постепенные изменения, которые мы игнорируем

Маленькие, но постоянные ухудшения условий труда и жизни легко остаются незамеченными, если смотреть на них с краткосрочной перспективы. Например, наши доходы ежедневно обесцениваются из-за инфляции, но мы, возможно, не замечаем этого, пока не столкнемся с внезапным экономическим кризисом.

Вместо того чтобы сосредотачиваться только на номинальных цифрах, мы должны обращать внимание на более конкретные показатели, такие как:

  • соотношение цены квадратного метра жилья и средней месячной зарплаты,
  • рост арендной платы в сравнении с увеличением заработной платы,
  • стоимость обеда в соотношении с часом работы.
    Эти факторы позволяют более объективно оценить, как меняются наши условия жизни на протяжении длительного времени.

Перспектива на десятилетия

Один из важнейших уроков синдрома лягушки заключается в необходимости анализа долгосрочных тенденций. Вместо того чтобы смотреть только на изменения с года в год, следует рассматривать развитие на протяжении 5, 10 или даже 20 лет. Такая перспектива позволяет увидеть не только небольшие колебания, но и большие изменения, которые формируют реальность для будущих поколений.

Например, индекс цен на недвижимость в Стокгольме увеличился с 100 до 494 с 1990 по 2024 год, что означает рост в 4,94 раза. В то же время, согласно данным из Statistikdatabasen SCB, средняя зарплата строителя в 1990 году составляла 17 056 шведских крон. Если бы средняя зарплата росла пропорционально росту цен на недвижимость, она составила бы 84 257 шведских крон в 2024 году.

Риски и решения

Игнорирование постепенных изменений приводит к тому, что мы осознаем масштаб проблемы только тогда, когда уже слишком поздно что-то изменить. Если мы не будем обращать внимание на уменьшение покупательной способности или ухудшение условий труда, в будущем это может создать огромный разрыв между потребностями работников и возможностями экономики.

Чтобы предотвратить это, важно, чтобы работники продолжали бороться за свои права. Это может начинаться с малого: организовываться на рабочих местах, поднимать местные вопросы и требовать решений.

Коллективное сознание и действия

Синдром лягушки учит нас быть внимательными к деталям и анализировать изменения в более широком контексте. Работники, профсоюзы и общество в целом должны постоянно задаваться вопросом: действительно ли улучшения, которые мы видим, являются реальными, или мы просто привыкаем к постепенному ухудшению ситуации?

Если мы научимся измерять «температуру воды» не только в настоящем, но и будем смотреть на то, как она менялась за десятилетия, у нас будет шанс выпрыгнуть из кипящей воды вовремя и начать действовать.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
I filmen I’m still here skildras Eunice Paivas kamp för sin försvunne make under militärregimen. Foto: Triart film

Diktaturmotstånd i en familj som andra

Den brasilianska regissören Walter Salles film har väckt uppmärksamhet världen över, och inte minst i Brasilien rusar människor till biograferna. I’m still here är en mörk berättelse, men den ger en bild av ett segt motstånd och är en tro på förändring.

Svenskar med lite allmän politisk historiekunskap om latinamerikansk efterkrigstid borde ha hygglig koll på den våldsamma militärkuppen i Chile den 11 september 1973, varifrån omkring 8 000 flyktingar kom till Sverige. Kanske har man någon kunskap om att Argentina levde under en oerhört brutal militärdiktatur 1976–1983, och att många uruguayaner kom som flyktingar till Sverige efter att militären fått allt större inflytande från slutet av 1960-talet och militärjuntan styrde landet skoningslöst fram till 1985.

Finalen av den brasilianska politiska böljegången under 1950–1960-talen, grovt beskrivet mellan en strängt konservativ, polis- och militärstödd höger å ena sidan och försök till reformistisk socialdemokrati å den andra, med starka marxistiska strömningar, är mindre känt. Den vänsterradikale fackföreningsledaren och presidenten João Goulart (Partido Trabalhista Brasileiro) försökte ta tyglarna, genomföra reformer och utöka rösträtten till analfabeter och egendomslösa. Facken ökade sin aktivism och vänstergrupper började beväpna sig.

De nya militärledarna vid flygplatsen Santos Dumont i Rio de Janeiro den April 3, 1964, i väntan på att den nya presidente, Ranieri Mazzilli, ska anlända från från Brasilia. Foto: Joao Gucho/TT

Militärkuppen kom i månadsskiftet mars–april 1964; regeringsbyggnaderna i Brasilia och Rio de Janeiro besattes. Politiker, fackförenings- och bondeledare och vänstersympatisörer arresterades, förhördes under tortyr och försvann. 

Sambamusik och sport

Detta var en tid då svenskar reste till landet och spelade in film, hittade till sambamusiken och kom hem och gav en närmast romantisk bild av fattigdom och prostitution på stranden nedanför favelorna uppe på berget. Och så fotbollsresorna förstås!

Den brasilianska regissören Walter Salles film I’m still here börjar med en kvinna som under en simtur blickar upp mot himlen och ser en helikopter som hovrar över stranden – en oroväckande inledningsbild för den som skaffat sig bilder av hur militären i de olika diktaturerna gjorde sig av med (i bästa fall) neddrogade fångar från hög höjd.

Filmen, som har premiär i Sverige den 21 mars, berättar om medelklassfamiljen Paiva som lever i en bullrig och kärleksfylld tillvaro i ett trevligt hus i den bekväma stadsdelen Leblon nära stranden med samma namn, i Rio de Janeiro. Året är 1971 och de fem barnen håller på att växa upp och hitta kärlek och inriktning, de yngre leker på stranden och hittar en hund. Föräldrarna planerar att bygga ut huset. Men små händelser antyder militärens närvaro; en konvoj militära lastbilar passerar stranden.

Under en biltur blir de äldre tonåringarna stoppade i en poliskontroll när de är ute en kväll – vänstergerillagrupper har utför ett attentat och bankrån, och den amerikanske ambassadören har kidnappats. Snart tas pappa Rubens till förhör, och han försvinner för gott. Också mamma Eunice och en äldre dotter förs med ögonbindel till dagar av traumatiserande utfrågningar. Snart står det klart att familjen kan glömma sin tillvaro bortom politiken, de har dragits in i en skrämmande verklighet där allt handlar om att hålla ihop, knipa igen och hålla sig undan vidare misstankar och repressioner.

Vänsterdemonstration i Brasilien i april 1964. Foto: TT

I’m still here är baserad på den sanna historien om hur den tidigare vänsterpolitikern Rubens Paiva fördes bort från sitt hem och om hur familjens liv förändrades i grunden.  Liksom Walter Stilles film Dagbok från en motorcykel (2004), som berättar om den unge Che Guevaras rund- och bildningsresa i genom Latinamerika innan han träffade Fidel Castro och de tillsammans drog igång den kubanska revolutionen 1959, är I’m still here en politisk berättelse som förstärker sitt budskap genom att sätta människan, hennes engagemang, tvivel, och konsekvenserna av hennes upplevelser i centrum. 

Porträttet av Che var romantiserat och svårigheten för oss, 60 år senare i ett land långt borta, att bedöma autenticiteten i familjen Paivas öde är uppenbar. Trots att filmen är baserad på sonen Marcelo Rubens Paivas självbiografiska bok som utgår från hans forskningar i dokument från militärregimen. 

Men just filmatiseringen av ett för många relativt okänt militärstyre i allmänhet och detta fall i synnerhet, ger att berättelsens allmängiltiga – och aktuella – inslag blir tydliga. 

Normaliseringen till underkastelse

Människor i stora delar av världen, också svenskar, lever på ett sätt under våldets och gränslöshetens lagar, och försöker leva som om vi inte gjorde det. Eunice Paiva vädjar till militärpolisen som intar familjens hus, för bort hennes man, hennes dotter och henne själv, att de inte ska skrämma barnen. Hon bjuder dem på kaffe och följer med i bilen när hon uppmanas att göra det. Hon hjälper sin dotter på med den svarta huvan som de blir tilldelade. ”Det blir bra”, är det enda hon kan upprepa när hon kort får tala med sitt barn. Filmen skildrar varje steg på vägen in i normaliseringen av underkastelsen. 

Brasilianska kavalleriet med dragna sablar attackerar unga studenter vid en kyrka i Rio de Janeiro i april 1968, efter en mässa för en demonstrant som dödats en vecka tidigare. Foto: TT

Är det inte vad de flesta av oss har att komma med? Det blir bra. Det ordnar sig. Vi kanske föreställer oss att vi inte har något val, eller att vi utför en strategisk handling. Att vi kanske har en styrka som vi döljer för de som begår övergreppen, så att de inte är beredda när vi tar fram den.

Människor i länder där filmen haft premiär har uppenbart känt igen sig och Fernanda Torres nominerades till en Oscar för sitt intensiva porträtt av Eunice Paiva. När filmen fick en Oscarsstatyett för bästa utländska film jublade publiken på galan, och medier världen över. De kände igen motstånd och glimten av ljus i en mer än dyster global verklighet som präglar samtiden.

Waler Stilles film berättar en mörk historia, men den visar också på sätt att förhålla sig när gränserna för det anständiga överskrids. Sammanhållning och uppehållande av tro på mänsklighet är det som ger den personliga kraften till att utföra motstånd. Eunice Paiva underkastade sig inte, hon utbildade sig till advokat och blev en stridbar kraft mot brott begångna under diktaturen. Rubens Paiva kom aldrig hem igen, ”kanske kastades han från en helikopter”, som en av hans vänner säger.

Fernanda Torres som Eunice Paiva. Skådespelerskans egna föräldrar tillhörde de som arresterades och genomgick hårda förhör under militärregimen. Foto: Triart film

Det är förstås lätt att dra paralleller till vår tid. Varieties of Democracy-institutet (V-Dem) vid Göteborgs universitet konstaterar i årets demokratirapport att 72 procent av världens befolkning lever i diktaturer, samtidigt som demokratin backar i allt fler länder. Ändå är utvecklingen inte en naturlag, vilket Walter Salles film påminner om.

När känslan av hopplöshet lägger sig över allt kan det ändå vara en tanke att det finns människor mitt i våldet som sparar bilder och andra bevis. Det i en övertygelse att det finns ett slut på förtrycket, och att mänskligheten tar vid. 

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Jodie Stephen, CGT, H&M Barcelona
Jodie Stephen arbetar på H&M:s kundtjänst i Barcelona. Hon är även ordförande för syndikalistiska CGT:s företagsråd på H&M i Barcelona. Foto: Julia Lindblom, Volodya Vagner

H&M varslar fackligt förtroendevald i Barcelona

I dag ska H&M:s kundtjänstanställda i Barcelona rösta fram fackliga representanter till företagsrådet på arbetsplatsen. Det syndikalistiska facket CGT, som vuxit rejält på arbetsplatsen, anklagar H&M för facklig repression i och med att klädjätten varslat CGT-medlemmen och rådets ordförande bara dagar innan valet.

Förra året gick ett hundratal anställda på H&M:s kundtjänst i Barcelona ut i en flera månader lång strejk med krav på bättre arbetsvillkor och löner. Strejken som organiserades av den syndikalistiska fackföreningen Confederación General del Trabajo, CGT, riktades även mot en tilltagande digitalisering och alltmer minutiös övervakning av de anställdas prestation.

När de inte fick gehör för deras krav från H&M:s lokala ledning i Barcelona tog CGT-klubben med sig kraven till huvudkontoret i Stockholm i en protestaktion samordnad med systerfacket SAC Syndikalisterna.

Veckan efter Stockholmsaktionen avslutades strejken med en kompromiss som bland annat innebar en löneförhöjning på 160 euro (motsvarande drygt 1 800 kronor) i månaden, en extra semesterdag, samt bättre sjukförsäkring.

Stor del av personalen har har gått med i CGT

CGT har haft en fackklubb på H&M:s kundtjänst i Barcelona sedan 2019. De anställda representeras där i ett företagsråd med plats för nio fackliga representanter. 2019 hade CGT ingen av platserna, men bara två år efter att klubben startade var 5 av representanterna från CGT, resterande representanter har tillhört facket Comisiones Obreras. 

CGT-medlemmen Jodie Stephen är ordförande för rådet och eftersom det gått fyra år sedan det förra valet är det val igen den 19 mars. Hon berättar att Comisiones Obreras inte fått till en lista med kandidater till valet, vilket innebär att alla platser kommer att gå till CGT. 

– Det här är resultatet av det arbete CGT gjort under de senaste åren. På H&M i Barcelona har vi ökat medlemsantalet med 300 procent sedan 2019, säger hon.

Men att en stridbar fackförening vuxit sig stark på arbetsplatsen är inget H&M uppskattar, menar Jodie Stephen som i söndags mottog ett varsel om uppsägning. Enligt henne har arbetsköparen angett bland annat ”illojalitet mot kollegorna” och ”missbruk av förtroende” som anledning.

CGT fördömer H&M

I ett pressmeddelande den 17 mars skriver facket “CGT är den enda fackföreningen som H&M fruktar eftersom vi inte säljer ut oss, inte håller tyst och inte backar.”

Jodie Stephen tror att varslet är ett sätt för H&M att sätta ett exempel, sprida rädsla inom företaget och signalera att ”det här händer om du kämpar för dina rättigheter”. 

– Jag tror att de vill göra mig till syndabock eftersom jag är både CGT-medlem och ordförande i företagsrådet, säger hon. 

”Vi i Confederación General del Trabajo, CGT, fördömer bestämt det fackliga förtryck som H&M utövar mot CGT, och följaktligen mot hela arbetsstyrkan”, skriver CGT i pressmeddelandet.

Enligt en ny spansk lag har en anställd 48 timmar på sig att motbevisa anklagelserna om de varslas av “disciplinära skäl”, berättar hon. Går H&M vidare med varslet väntar protester.

–  Beroende på vad som händer nu kommer facket agera genom direkt aktion, säger hon.

När Arbetaren ringer chefen för kundtjänsten i Barcelona hänvisar hon alla frågor till H&M:s centrala presstjänst.

“Tyvärr kommer vi inte att kunna ställa upp på en intervju i detta ärende. Att vara en rättvis arbetsgivare och respektera rättigheterna för arbetstagarrepresentanter är grundläggande för oss som företag. Däremot avstår vi från att kommentera enskilda fall som rör våra kollegor”, skriver H&M:s presstjänst i ett mejlsvar till Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Olga, Natalia, Alena och Victoria vittnar om arbetsförhållandena på restaurangen där de jobbat.  Foto: Johan Apel Röstlund

Facklig blockad pressar sushi­restaurang till för­handling

Förhandlingar har återupptagits mellan facket Stockholms LS och en sushirestaurang som anklagas för att ha utnyttjat ukrainska arbetare. – Vi tror vi närmar oss en lösning på konflikten, säger Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS.

Arbetaren har tidigare skrivit om hur fyra ukrainska krigsflyktingar vittnat om trakasserier och utebliven övertidsersättning på en välbesökt sushirestaurang i centrala Stockholm. Förra veckan satte facket Stockholms LS, som de fyra ukrainska restaurangarbetarna är medlemmar i, sushirestaurangen i blockad. Detta efter att förhandlingarna mellan fack och restaurangägaren strandat.

Blockaden utvidgades snart till att även omfatta en restaurang med samma ägare i Kungens kurva. Utöver medlemmarna som arbetat på restaurangen i centrala Stockholm har även två andra av fackets medlemmar, som arbetat på restaurangen i Kungens kurva, inte heller fått ut den lön de har rätt till, enligt facket.

Förhandling återupptas med sushirestaurangen

Under fredagsförmiddagen uppgav Stockholms LS att att dagens blockad är inställd.

Emil Boss frimärke 2022
Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS. Foto: Axel Green

– Bolaget har visat god vilja och vi tror att vi närmar oss en lösning på konflikten. Förhandlingarna har återupptagits, säger Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS.

Besked om huruvida konflikten får en lösning eller om blockaden återupptas väntas i början på nästa vecka.

Emil Boss är glad för den positiva respons facket fått, både från de medlemmar som deltagit i blockaderna men också i mejl från restaurangens kunder.

– Personer som brukar luncha på de här restaurangerna tackar för informationen.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Alexandra Sundberg på Röda korset och Anna Jirstrand Sandlund på Sara kulturhus kommenterar konkursbeskedet från Northvolt. Foto: Johan Seger, Magnus Lejhall/TT, Patrick Degerman

Röster från Skellefteå efter konkurs­beskedet: ”Vi ska inte lägga oss platt”

Hur påverkas Skellefteå av Northvolts konkurs? Arbetaren ringde upp Röda korset, Sara kulturhus och en lunchrestaurang för att höra vad de tänker om beskedet.

Röda korsets second hand-butik och mötesplats ligger centralt i Skellefteå och är öppen dagligen. Det har gått två dagar sedan Northvolts konkursbesked, och här är batterifabriken ett stående samtalsämne.

– Det är något alla pratar och funderar kring, på olika sätt. Jag upplever att Skelleftebor över lag är ganska lugna: Skellefte fanns här innan och Skellefte kommer finnas efter, men det är klart att det finns en uppgivenhet, säger Alexandera Sundberg, verksamhetschef på Röda korset i Skellefteå, när Arbetaren ringer upp henne under torsdagen.

Northvolts batterifabrik i Skellefteå under onsdagen. Foto: Jonas Westling/ TT

Hon träffar också de som drabbas mer direkt. Personer som är medborgare utanför EU och beroende av arbetet för att få stanna i Sverige.

– Där är det mycket oro, ångest och sorg.

Röda korset stärker upp med extra insatser

Efter pandemin startade Röda korset upp Mötesplats “Vän i Skellefteå”, en plats öppen för alla. Hit har bland annat människor som varit anställda vid Northvolt kommit.

Alexandra Sundberg, verksamhetschef på Röda korset i Skellefteå. Foto: Johan Seger

– Vi har haft flera av de som jobbar, eller är familj till de som jobbar, här. Vi har följt dem genom resan och följt dem när det var mycket oro kring vem som får stanna och vem som ska få gå. Vi förlorade en del av våra vänner då. Och nu står vi där igen.

Arbetaren har tidigare rapporterat om hur 1 600 anställda på Northvolt sades upp i september, vilket följdes av ytterligare uppsägningar i oktober.

– Vi kommer att fortsätta ha “Vän i Skellefteå” öppet. Och vi stärker upp ikväll (torsdag kväll, reds. anm) med extra insatser om det är många som kommer.

Dels kommer volontärer från “Vän i Skellefteå” vara på plats men även utbildade krisstödjare för dem som behöver ett djupare samtal.

– Vi kan inte lösa situationen, men vi kan lyssna och finnas där som medmänniskor och kanske ge lite perspektiv i det första kaoset och sorgen, säger Alexandra Sundberg.

Eftersom uppehållstillståndet är beroende av att ha ett arbete, så kan konsekvensen bli att många blir av med sina uppehållstillstånd.

– Nu pratar man om att man ska försöka driva Northvolts verksamhet vidare. Men alla blir uppsagda och sedan kommer man att återanställa där det behövs. Risken är ju att den sortens återanställningar inte kvalificerar för ett uppehållstillstånd för arbete. 

Sara kulturhus om ökat behov av att samlas kring kultur

Åsa Pettersson arbetar på restaurang Truckgatan. Hon tror att konkursen kommer att påverka Skellefteå mycket.

– Om de ska lägga ner kommer det påverka massor. Lediga bostäder och villor, priser som sjunker. Ja, jag tror det har en stor effekt, säger hon när Arbetaren ringer upp strax efter lunchtid.

Sara Kulturhus i Skellefteå. Foto: Pontus Lundahl/ TT

Anna Jirstrand Sandlund är vd på Sara kulturhus. Kulturhuset i trä som är döpt efter författaren Sara Lidman invigdes 2021 och rymmer såväl konsthall och spaavdelning.

– Jag tänker att det är ett oerhört tråkigt besked. Både för Skellefteå och länet, men framför allt för Sverige och hela Europa eftersom man vet att den här elektrifieringen är så central i den gröna omställningen. Det handlar ju om också om Europas konkurrenskraft, säger hon och fortsätter:

Anna Jirstrand Sandlund, vd på Sara Kulturhus. Foto: Patrick Degerman

– Det är många av våra invånare som kommer känna oro och vara ledsna över det här beskedet. Jag delar verkligen deras känslor.

Hon pekar på att det är 3 000 personer som jobbar på Northvolt och att alla har någon relation till Northvolt.

– Jag känner mig samtidigt stolt över det arbete som gjorts, alla som har jobbat stenhårt med det här. Även vår kommunledning som jobbat för att skapa goda förutsättningar, säger hon. 

Skellefteå kommun ställer krav på staten

I ett pressmeddelande skriver Skellefteå kommun att ”det är viktigare än någonsin att nationella aktörer sätter in avgörande insatser för att säkerställa att kompetens och batteriproduktion blir kvar i Sverige, att nya ägare kommer på plats så fort som möjligt och att produktionen kan upprätthållas under den tiden.”

Anna Jirstrand Sandlund hoppas att kunna kraftsamla så att fabriken kan fortsätta leverera batterier.

– Vi har ju 3 000 människor här på plats som kan göra batterier. Vi är den enda platsen i Europa som har den möjligheten. Vi ska inte lägga oss platt utan jobbar för att det blir på det sättet, säger Anna Jirstrand Sandlund.

När omvärlden känns osäker ser hon även att kulturhuset kan spela en roll.

– Oavsett om det blir en ekonomisk nedgång på kort eller lång sikt, tror vi att behovet av att samlas kring kultur kommer att vara fortsatt stark. I sådana här tider tänker jag att vi som Sara kulturhus kan vara en viktig plats för gemenskap och framtidstro. Att samlas kring något så tidlöst som musik, teater och konst, påminna sig om glädjeämnena och ta en stunds paus från vardagen för att uppleva kultur.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Martin Berg på Hamnarbetarförbundet
Martin Berg är hoppfull inför nästa veckas förhandlingar med Sveriges hamnar. Foto: Thomas Johansson/TT och Adam Ihse/TT

Hamnarbetarnas krav: Stärk skyddet för förtroende­valda

Hamnarbetarförbundet presenterar nu sina krav inför nästa veckas avtalsförhandlingar med arbetsköparsidan. Högst på listan står frågan om förstärkt skydd för fackets förtroendevalda. Det här i skuggan av det uppmärksammade varslet av förbundets vice ordförande Erik Helgeson.

– Det är inte rimligt att våra storföretag skiter i föreningsfriheten för att kunna köpa ut våra förtroendevalda för småsummor, säger Martin Berg som är Hamnarbetarförbundets ordförande, till Arbetaren.

Det är i en video på sociala medier som de första kraven framställs. Det här eftersom arbetsköparen Sveriges hamnar än så länge förklarat att de inte haft tid att ses för ett första möte. Men på onsdag nästa vecka, den 19 mars, ska parterna träffas. Förutom en höjning av grundlönen på 2 000 kronor kräver facket bland annat att skyddet för de förtroendevalda ute på kajerna stärks.

– Det handlar om sättet företagen agerar mot de förtroendevalda som ju representerar alla våra medlemmar. Det ska inte gå att köpa ut dem för skitsummor som man nu försöker göra med Erik, säger Martin Berg.

Sedan varslet av Erik Helgeson har Hamnarbetarförbundet fått stor uppmärksamhet. Både i Sverige och internationellt och stöduttalanden från andra fack runt om i världen fortsätter att strömma in till förbundet.

Martin Berg tror därför på möjligheten att få till ett stärkt skydd för de fackligt aktiva.

– Det hoppas jag verkligen att vi får till och det är en väldigt viktig fråga och vår fulla rätt att kräva. Så det ska vi lägga fram på onsdag när vi ses för en första förhandling.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Många anställda på Northvolts batterifabrik i Skellefteå vet fortfarande inte om de får behålla sina jobb
Under onsdagen kom beskedet: Northvolt har ansökt om konkurs. Foto: Pontus Lundahl/TT

Northvolt i konkurs: ”Priset betalas av våra medlemmar”

Under onsdagsmorgonen kom beskedet. Batteritillverkaren Northvolt har gått i konkurs, ett besked som kastar ut tusentals anställda i en osäker framtid.

“Det är uppenbarligen mycket som har gått fel, och priset betalas nu av våra medlemmar. Ansvaret för detta behöver klarläggas”, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson i ett pressmeddelande.

Det krisdrabbade elbatteribolaget Northvolt har inte lyckats säkra de ekonomiska medel som behövts för att rädda företaget. Varken planerna på rekonstruktion i USA, som syftat till att skydda bolaget från konkurs, och ytterligare likviditetsstöd från bolagets långivare har inte varit tillräckliga. 

I ett pressmeddelande skriver bolaget:

”Som många företag i batterisektorn har Northvolt upplevt en rad svåra utmaningar de senaste månaderna som urholkat dess finansiella ställning, inklusive stigande kapitalkostnader, geopolitisk instabilitet, efterföljande störningar i leveranskedjan och förändringar i efterfrågan på marknaden.”

Under onsdagsmorgonen lämnades ansökan om konkurs in till Stockholms tingsrätt. Enligt Svt jobbar 5 000 personer i dagsläget på Northvolt, de flesta i Skellefteå. Konkursen drabbar även anställda i Västerås och Stockholm.

”I slutändan, med begränsad tid och tillgängliga ekonomiska resurser, kunde företaget inte nå de avtal som krävts för att säkra sin framtid”, skriver Northvolt i pressmeddelandet. 

Konkursbeskedet berör cirka 1 800 av IF Metalls medlemmar. 

“När den akuta fasen i det arbetet är avklarat finns det många frågor kring händelseutvecklingen som kommer att kräva svar”, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson i pressmeddelandet.

Även många av Unionens medlemmar drabbas. Facket har strax under 1 300 medlemmar på bolaget.

“Det är såklart ett tungt besked och en väldigt mörk dag för alla oss som varje dag jobbat hårt och hoppats att bolaget ska ta sig igenom denna tuffa tid”, säger Shaneika Jeffrey, vice ordförande för Unionen-klubben på Northvolt Ett i Skellefteå.

Sveriges Ingenjörer har cirka 650 medlemmar på företaget i Stockholm, Västerås och Skellefteå.

“Det här är ett oerhört tufft besked för våra medlemmar, som slitit hårt för att rädda företaget. För den gröna omställningen och för svensk konkurrenskraft skulle det vara förödande om de investeringar och den kompetens som förvärvats inte togs till vara. Europa behöver en batteritillverkning i världsklass”, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer i ett pressmeddelande.

Största konkursen i modern svensk historia

Konkursen är den största i modern svensk historia, och en av de största historiskt sett. 

Härnäst kommer en konkursförvaltare, utsedd av domstol, se över processen inklusive försäljning av verksamheten och dess tillgångar. 

I samband med en konkurs kan konkursförvaltaren besluta om statlig lönegaranti, för att säkerherställa att de anställda får lön.

Publicerad Uppdaterad