SL och Arriva ska genomföra ett pilotprojekt där spårvägarna Tvärbanan och Nockebybanan i Stockholm ska drivas utan konduktörer. I stället ska betalningsstolpar användas. Totalt berörs 103 anställda.
I tisdags lät Arriva meddela konduktörerna att de kan välja att säga upp sig själva, i annat fall kommer de att omplaceras till andra arbetsuppgifter med risk för att bli uppsagda redan i höst om projektet visar sig lyckat. Senast den 29 mars måste de anställda lämna besked om hur de vill göra.
Fackförbundet ST, som organiserar en tredjedel av de berörda konduktörerna, kallar Arrivas bud för utpressning.
– Våra medlemmar är arga och ledsna. Det är inte rimligt att på så kort tid behöva ta ett sådant här stort beslut som får så stora följder för deras ekonomiska situation, säger ST:s pressekreterare Sofia Johansson, till Arbetaren.
– Många har varit på arbetsplatsen trofast sedan 1970-talet, ända sedan SL:s tid. Jag talade med en av konduktörerna senast i morse, som varit anställd i 14 år och som fortfarande ses som relativt nyanställd.
Det är definitivt en skrämseltaktik Arriva använder sig av. Vi tycker att det är förkastligt.
Lina Yafi, Seko-ordförande för lokalbaneklubben
Samma bild av att Arrivas agerande är under all kritik ger Lina Yafi, ordförande för Sekos lokalbaneklubb. Seko har också de ett stort antal medlemmar som berörs.
– Det är definitivt en skrämseltaktik Arriva använder sig av. Vi tycker att det är förkastligt. Många känner sig mer eller mindre pressade att snabbt välja ett av de alternativ som givits och oroar sig för att behöva omplaceras till andra tillfälliga arbetsuppgifter som spårunderhållare eller renhetsvärdar, vad det nu innebär, säger hon.
Lina Yafi säger också att tisdagens besked kom oväntat.
– Det har varit väldigt dåligt med information om vad som ska hända med personalen och det har såklart varit psykiskt jobbigt för de anställda. Sedan beslutet om piloten kom i höstas har informationen mest handlat om betalstolparna.
Arriva frångår det beslut som tagits av politikerna i landstinget om att konduktörerna skulle vara kvar under de sex till tolv månader som projektet skulle genomföras.
Sofia Johansson, pressekreterare för ST
Både Seko och ST rekommenderar sina medlemmar att säga nej till Arrivas bud om ett avgångsvederlag på sex månadslöner om de säger upp sig självmant.
– Arriva frångår det beslut som tagits av politikerna i landstinget om att konduktörerna skulle vara kvar under de sex till tolv månader som projektet skulle genomföras, men få andra arbetsuppgifter som tågvärdar och plattformsvärdar. Vi kommer att fortsätta att träffa politikerna och uppmana dem att stå fast vid överenskommelsen, säger Sofia Johansson.
– Att man nu kommit fram till att pilotprojektet ska pågå under kortare tid och under sommaren är också problematiskt eftersom alla som åker kollektivtrafik i Stockholm på sommaren i semestertider vet att det inte är en representativ situation för hur trafiken ser ut i vanliga fall.
ST menar också att avskaffandet av konduktörerna kommer att få negativa konsekvenser för både spårvagnsförarna och resenärerna, genom ökad otrygghet och försämrad service.
Argumentet för beslutet att ersätta konduktörerna med betalstolpar på perrongerna i kombination med tätare biljettkontroller är att intäkterna skulle öka då konduktörerna inte hinner visera allas biljetter.
Men på Arriva anser man att man kommit med ett generöst erbjudande till de konduktörer som berörs.
– Det jag först och främst vill säga är att alla de 103 konduktörerna får ha kvar sina anställningar om de vill fram till i oktober när den första utvärderingen av projektet ska göras. Men vi ser att det med största sannolikhet kommer att gå så bra att det kommer att permanentas och därför vill vi redan nu ge de anställda möjligheter att välja, säger företagets kommunikationsdirektör Tomas Hedenius.
Fackförbundet ST kallar ert agerande för utpressning. Vad anser du om det?
– Jag vill inte recensera ST:s utspel, men jag tycker att vi har hanterat det här på ett ganska schyst sätt. Sedan kan det vara så att de blandar ihop SL:s beslut om att genomföra pilotprojektet och vår hantering av det.
Varför har ni gett de anställda så kort tid som två veckor på sig att fatta ett beslut?
– Vi tycker nog inte att det är så himla kort tid. Vi måste få klart rekryteringen till de olika arbetsuppgifterna innan sommaren och vi har rört oss framåt så snabbt vi kunnat. Jag vill också säga att om det skulle visa sig att piloten inte fungerar som önskat så har de som nu väljer att säga upp sig förtursrätt till återanställning.
Jag tycker att vi har hanterat det här på ett ganska schyst sätt.
Tomas Hedenius, kommunikationsdirektör på Arriva
Det här handlar i många fall om personer som arbetat som konduktörer i 30-40 år. Kan du förstå att de känner sig oroliga inför Arrivas besked?
– Ja, det kan jag absolut förstå. Jag har själv deltagit på möten med personalen och sett oron det skapat. Men det är också därför vi velat vara så generösa vi kan när det gäller omställningsbonus på sex månader utöver den vanliga uppsägningstiden.
Facket håller emellertid inte med om Arrivas bild av sig själv som en generös och tillmötesgående arbetsköpare.
– Har man arbetat länge och varit med i a-kassan så är det tolv månaders uppsägningstid som gäller så det blir inte bättre med Arrivas erbjudande, säger Lina Yafi.
– Vi rekommenderar alla att hänga kvar, för det som är sagt är att pilotprojektet först ska utvärderas. Och de indikationer vi hittills fått av ansvariga politiker är att de håller med oss om att Arriva agerar felaktigt.