Henrik Bromander har en rad serieböcker bakom sig, bland andra den tegelstenstjocka och ganska nattsvarta serieromanen Smålands mörker (2012) som senare blev teaterpjäs 2014, regisserad av John Hanse.
Föreställningen blev kritikerrosad och berörde starkt – vid ett tillfälle uppstod tumult där ett par, tre personer, på islamistisk grund reagerade på nakenheten och homosexualiteten, attackerade skådespelaren Edvin Bredefelt och lyckades stoppa föreställningen. Efterspelet den gången blev en återträff en tid senare och samtal mellan skådespelaren och publik som fick se pjäsen till slut.
Nu arbetar de två tillsammans igen med ett stycke som utgår från Bertolt Brechts ”ospelbara” lärostycke Åtgärden från 1930. En högstämd historia med dömande ”agitatorer” och ”kamrater” som upphovsmakarna vill ta in i vår samtid.
Liksom Brecht vill de bland annat få oss att fundera kring hur politiskt korrekt kortsiktigt agerande och försvar kan ställa sig i vägen för ett långsiktigt motstånd och fruktbar väg till en lösning på övervåld – men också är en viktig humanistisk aspekt i situationen.
Frågor vi ställer är när det är rätt att använda våld och vad det leder det till när vi gör det?
John Hanse
Scenerna kan utgöras av en blockad mot en restaurang eller en demonstration där nazister attackerar. Och publiken är tilldelade roller i föreställningen, dock utan repliker, berättar de. Manus ligger klart inför premiären, och publiken har inte utrymme att improvisera utan tanken är att publiken ska ta med sig situationerna som en praktisk erfarenhet.
Är det verkliga händelser som spelas upp?
John Hanse: Vi har intervjuat aktivister från olika sammanhang, manus är ett lapptäcke av erfarenheter och återskapar inte speciella händelser, men visst finns det slående likheter med politiska konfrontationer nära i tiden.

Och vem är fienden?
Henrik Bromander: De kan vara olika, jag skulle snarast säga motståndare, som i specifika situationer betraktas som fiender.
JH: Vi ser scenerna som något liknande en brottsplatsrekonstruktion, också med en förståelse av ”fienden”, och ett sätt att försöka se hur vi därifrån kan komma vidare i det kollektiva motståndet. Frågor vi ställer är när det är rätt att använda våld och vad det leder det till när vi gör det?
Föreställningarna kommer också att se lite olika ut beroende på var pjäsen spelas, en etablerad institutionsteater eller ett aktivistställe.
Henrik Bromander
Föreställningen kommer att utvecklas under spelperioden beroende på hur den tas emot och vad som händer.
JH: Att vi låter den utvecklas går i linje med att vi inte har färdiga svar – vi bjuder in till och vill vara en del i ett större samtal.
HB: Föreställningarna kommer också att se lite olika ut beroende på var pjäsen spelas, en etablerad institutionsteater eller ett aktivistställe. Vi hoppas på att det ska leda till värdefulla praktiska erfarenheter – och det är lärdomar som vi hoppas förmedla även till erfarna aktivister. Vi vill erbjuda en möjlighet att diskutera – hur ska vi komma vidare? Det är socialistiskt orienterad publik vi vänder oss till och har inget egentligt intresse av att tala med en publik med till exempel stadigt liberala värderingar.
Efter föreställningen får publiken tillfälle att reflektera och diskutera det som de upplevt. Ett viktigt led i det undersökande arbete som Henrik Bromander och John Hanse varit ute efter att göra tillsammans med åskådarna/deltagarna.
Jag har skildrat ensamma och deprimerade personer. Som socialist ser jag kollektivet som en räddningsplanka, och gillar den kollektiva processen.
Henrik Bromander

Henrik Bromander har bakom sig en rad serieberättelser och bland andra romanerna Riv alla tempel (2014) och Vän av ordning (2016), som ofta berättar om vilsna figurer utan verktyg för sina känslor, som utvecklar allt större isolat och går mot fundamentalism. Han har skrivit huvuddelen av manus i Våld och pedagogik.
Är projektet ett försök att hitta en annan, ny väg?
HB: Ja det är nog en riktig beskrivning. Jag har skildrat ensamma och deprimerade personer. Som socialist ser jag kollektivet som en räddningsplanka, och gillar den kollektiva processen. Nu vill jag berätta om möjligheten till solidaritet i en ganska jobbig värld.
————
Fotnot: Föreställningen kommer att turnera runt i Sverige och Tyskland under våren, och besöka Malmö, Göteborg, Stockholm, Umeå, Lund och Jönköping samt Hamburg och Leipzig.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.