Stockholms taxichaufförer har fått nog. De kräver nu att landstingspolitikerna river upp det nya färdtjänstavtalet med taxibolagen Taxi Kurir och Taxi 020 och ersätter det med ett avtal som garanterar kollektivavtal och ersättningar som går att leva på.
Det var också det budskapet som hundratals av bolagens taxichaufförer och enskilda åkare framförde till politiker och arbetsköpare under torsdagens protester.
– I dag bevisade vi att vi inte är en missnöjd person utan en organisation som inte går att tystas ned. Vi kommer att strida mot det här färdtjänstavtalet tills Taxi Kurir och Taxi 020 kastar in handduken, säger Allonias Sebhatu från organisationen Taxiklubben som är initiativtagare till protesten.
Det har funnits chaufförer som trots att de har jobbat 240 timmar i månaden varit tvungna att söka socialbidrag.
Allonias Sebhatu, från organisationen Taxiklubben
Över 100 taxichaufförer och enskilda åkare samlades på torsdagsförmiddagen utanför Taxi Kurirs och Taxi 020:s huvudkontor i Sundbyberg utanför Stockholm. I tio kilometer i timmen körde de sedan i en slingrande kortege av tutande taxibilar genom huvudstaden för att därefter inta parken framför Landstingshuset.
– Med det nya färdtjänstavtalet har ersättningen sjunkit med 16 procent. Chaufförer som arbetar 300 timmar i månaden förlorar upp till 5 000 kronor i lön. Det har funnits chaufförer som trots att de har jobbat 240 timmar i månaden varit tvungna att söka socialbidrag, säger Allonias Sebhatu.
Avtalet, som är följden av den upphandling som Stockholms läns landsting gjort av färdtjänsten, började gälla den 1 februari i år. För fjärde året i rad är har priset för tjänsten sjunkit. Priset är i dag, enligt Transport, 60 procent lägre än det var för fyra år sedan. Det var länge sedan det, enligt chaufförerna, gick för långt.
– En som jobbar heltid tjänar ungefär 10 000 kronor efter skatt. Vi vill att det ska löna sig även för chauffören att köra, säger taxichauffören Elisabeth Lundbladh till Aftonbladet.
På trappan till Landstingshuset möttes chaufförerna av det socialdemokratiska oppositionstrafiklandstingsrådet Talla Alkurdi, som delar chaufförernas bild av avtalets följder. Enligt henne har de pressade villkoren för förarna lett till en sämre samhällsservice.
– Vi har kämpat för att sätta stopp för det här prispressaravtalet som innebär usla arbetsvillkor för förarna och sämre färdtjänst för de sjuka och äldre. Vi kommer att kämpa för att ändra det, säger hon.
Hon, i likhet med förarna, kräver nu att den borgerliga majoriteten river upp avtalet och upphandlar på nytt. Då ska inte bara det lägsta priset vara avgörande utan det ska också ställas krav på ”kollektivavtalsliknande villkor”.
– Vi har varit kritiska och krävt goda arbetsvillkor, kollektivavtalsenliga villkor, men det har inte Moderaterna hörsammat. Nu kräver vi ett ansvarstagande ledarskap så att vi kan leverera god samhällsservice, säger Talla Alkurdi.
Vi har kämpat för att sätta stopp för det här prispressaravtalet som innebär usla arbetsvillkor för förarna och sämre färdtjänst för de sjuka och äldre.
Talla Alkurdi, socialdemokratiskt oppositionstrafiklandstingsråd
Till Svt Nyheter säger Kristoffer Tamsons, moderat trafiklandstingsråd, bara kort att det vore olagligt att ställa ett sådant krav i upphandlingen. Men enligt Talla Alkurdi vore det fullt möjligt att ställa kravet på goda villkor för personalen som en garant för fullgod samhällsservice.
Vi vill ställa den följdfrågan till Kristoffer Tamsons, men när Arbetaren söker landstingsrådet tar det stopp vid hans pressekreterare Claës Wersäll. Han säger att det inte blir någon intervju med landstingsrådet.
– Han kommer inte att säga något annat till dig än vad som står på Svt:s hemsida.
Vi skulle gärna vilja ställa frågor till Kristoffer Tamsons själv.
– Vi kommer inte längre än så här. Jag har gett dig svar på frågan.
Kan du ge någon anledning till att han inte kan ta samtalet? Är han till exempel upptagen?
– Jag kommer inte säga något annat. Den kommentar som finns ute ligger på Svt. Nu kommer jag att lägga på luren. Det här är för tjatigt, säger pressekreteraren och lägger på luren.