Om knappt en vecka, den 31 mars, träder nya arbetsmiljöregler i kraft med udden riktad mot den ökande stressen och psykiska ohälsan på arbetsplatserna. De nya reglerna lägger tung vikt vid chefernas ansvar.
– Vi är glada att de äntligen kommer. Våra grupper är hårt tyngda av den oro som den psykosociala arbetsmiljön på många arbetsplatser ger. De har varit efterlängtade, säger Jane Stegring, ledamot i Vårdförbundets styrelse, till Arbetaren.
De ny arbetsmiljöföreskrifterna, eller Afs, reglerar hur mycket arbete en chef kan lägga på en anställd och att cheferna bär ansvar för att det finns tillräckligt med personal. De behandlar också vilka tider du förväntas jobba och vara tillgänglig. Det ställs särskilda krav på att cheferna ska vara vaksamma på att lagstadgad tid för återhämtning inte störs av jobbsamtal och mejl.
I föreskriften noterar Arbetsmiljöverket också ett antal riskfaktorer såsom delade arbetspass, skiftarbete, ensamarbete och nattarbete.
Våra grupper är hårt tyngda av den oro som den psykosociala arbetsmiljön på många arbetsplatser ger.
Jane Stegring, ledamot i Vårdförbundets styrelse
2014 sjukskrevs över 40 000 personer på grund av stressreaktioner. Psykosocial arbetsmiljö och organisatoriska problem på jobbet var samma år den näst största grunden till anmälan om arbetssjukdom. Då hade antalet ökat med 70 procent på fyra år. Flest anmälningar kom från anställda inom vård och omsorg.
– En ”afs” gör i sig inte att problemen löses av sig själv. Det krävs en arbetsgivarinstans som tar problemen på allvar och är villig att lösa dem, säger Jane Stegring.
Och mycket tyder på att arbetsköparna behöver en knuff i rätt riktning. En enkät som verket ställt till både arbetsköpare och anställda visar att cheferna i större utsträckning anser att de anställda bär ett eget ansvar för upplevd stress. De uppgav i högre utsträckning att orsaken till stressjukdomarna stod att finna i människors privata livssituation än jobbet.
Är det det man ska sätta igång med – skapa oro? Våra företag känner redan i dag oro över arbetsmiljöreglerna.
Carina Lindfelt, arbetsmarknadsschef på Svenskt Näringsliv
De nya föreskrifterna har också mött kraftig kritik från en rad arbetsköparorganisationer, inte minst Svenskt Näringsliv.
– Vi har varit mot dem hela tiden. Vi ser inget behov av nya föreskrifter eftersom de reglerar sådant som redan ingår i det systematiska arbetsmiljöarbetet, säger Carina Lindfelt, arbetsmarknadsschef på Svenskt Näringsliv.
Då borde det väl inte vara så kontroversiellt att de nu fästs på pränt?
– Det skapar nervositet ute i leden. Hur kommer Arbetsmiljöverket hantera de nya reglerna? Är det det man ska sätta igång med – skapa oro? Våra företag känner redan i dag oro över arbetsmiljöreglerna.
Är inte de höga sjukskrivningstalen ett tecken på att det systematiska arbetsmiljöarbetet hittills inte har räckt?
– Då måste man vara medveten om att där vi har de största problemet är i kommuner och landsting. Huruvida de behöver ytterligare föreskrifter eller inte får du fråga arbetsgivarna i vården om. För mig är det det systematiska arbetsmiljöarbetet som gäller.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr