Syndikalistiska bussarbetarsektionen i Stockholm, SBSS, har anmält transportföretaget Arriva till trafikförvaltningen i Stockholms Läns Landsting. Det syndikalistiska facket menar att entreprenören utsätter SL:s resenärer för allvarliga säkerhetsrisker. Skälet är att företaget vägrar att hålla sig till det avtal där en anställd bussförare med en dokumenterad knäskada har rätt att slippa köra bussar av äldre modell med trögare pedaler vilket gör det svårare att bromsa.
Föraren, som arbetat på Råsta bussgarage i 16 år och är medlem i fackföreningen Solna LS, har sedan 2006 haft problem med ett knä som låser sig. Sedan dess har han haft en rehabtjänst med kortare körtid där vissa bussar, där man måste ställa sig upp för att kunna bromsa, inte tas ut till hans körningar.
I julas låste sig knät i två dygn, efter att han känt sig pressad av arbetsköparen att köra de tyngre bussarna, och det var bara ren tur att detta inte skedde under en körning. I ortopedens läkarutlåtande sägs att föraren skulle kunna utgöra en trafikfara och därför remitteras till Företagshälsovården, något som arbetsköparen ifrågasatte.
Vi upplever det som att man vill ha bort äldre förare som varit där länge och vågar säga ifrån.
Mattias Pettersson, facklig förhandlare Solna LS
I höstas bestämde Arriva plötsligt att alla anpassade tjänster, såsom rehabtjänster och föräldratjänster, skulle tas bort och utdelade därefter flera varningar till föraren då han vägrat köra de bussar han enligt avtal har rätt att slippa köra.
– Vi menar att vår medlem tar sitt ansvar för att undvika framkallande av fara för andra, medan Arrivas ledning däremot utsätter resenärena för allvarliga risker, säger Mattias Pettersson från Solna LS, som är den berörda bussförarens fackliga förhandlare.
Enligt Mattis Pettersson har det inte varit några problem för medlemmen varken under den förra Arriva-ledningen på Råsta eller den tidigare entreprenören Busslink att slippa just de bussar, vilka primärt är av märket Mercedes, som har tunga pedaler. Dessa uppges utgöra ungefär en tredjedel av bussarna på depån.
– Allting har inte varit perfekt med Arriva innan, men det har skett en stark attitydförändring det senaste året med den nya ledningen på Råsta, de kör en tuff agenda, säger Mattias Pettersson.
– Vi upplever det som att man vill ha bort äldre förare som varit där länge och vågar säga ifrån.
Jag svarar inte på frågor från media. Jag pratar inte med några journalister.
Johan Danielsson, Arrivas biträdande enhetschef för bussgaraget i Råsta
I anmälan uppmanas trafikförvaltningen att av trafiksäkerhetsskäl agera för att Arriva återinför rehabtjänsterna samt för att se över om vissa äldre bussmodeller bör tas ur drift.
– Vi hoppas att trafikförvaltningen och SL ser allvarligt på det här, att det faktiskt handlar om att det är farligt för resenärerna, säger Mattias Pettersson som är facklig förhandlare för Solna LS.
– Vår medlem har stått på sig och satt andras säkerhet först. Men det här riskerar att leda till att andra förare som har knä- och ryggproblem kan pressas till att dölja det för företaget för att de är rädda att de annars ska få en varning.
Johan Danielsson är biträdande enhetschef för bussgaraget i Råsta. När Arbetaren ringer upp för att ställa frågor kring anmälan gör han direkt klart att han inte tänker uttala sig.
– Jag svarar inte på frågor från media. Jag pratar inte med några journalister. Du får ringa vår kommunikationsansvariga. Hej då, säger han och lägger på luren.
Men Arrivas kommunikationsdirektör Tomas Hedenius säger sig vara väl bekant med ärendet.
– Jodå, den där historien känner jag till, säger han.
Utan att känna till hur bedömningen gjorts kan jag säga att vi inte släpper ut fordon och förare som inte är säkra på gatorna.
Tomas Hedenius, kommunikationsdirektör för Arriva
Tomas Hedenius uppger att de ska diskutera anmälan som inkommit till trafikförvaltingen, men är av den bestämda uppfattningen att det inte föreligger några säkerhetsrisker beträffande bussarna.
– Vår absoluta bedömning är att det finns ingen som helst risk för resenärernas säkerhet.
Då gör ni en annan bedömning än läkaren. Hur har ni gjort er bedömning?
– Det vet jag faktiskt inte.
Ändå kan du säga tvärsäkert att det inte finns någon risk för att olyckor kan ske om era anställda tvingas använda utrustning de inte kan hantera?
– Vi har för vana att inte kommentera enskilda personalärenden. Men utan att känna till hur bedömningen gjorts kan jag säga att vi inte släpper ut fordon och förare som inte är säkra på gatorna.
Den anställda bussföraren har varnats utan att facket fått kännedom om det i förväg. Hur kommer det sig?
– Det vågar jag inte svara på. Jag känner inte till våra rutiner där.
Det är reglerat i MBL att den anställdas fack ska varskos innan varning utdelas. När ni nu väljer den hårda linjen, tror du då inte att det finns risk för att andra anställda i rädsla att ådra sig varningar undanhåller sjukdomsproblematik för er som skulle kunna äventyra säkerheten?
– Nej, det är inte min bild. Jag har inte fått några sådana signaler. Man kommer inte att få någon varning för att man berättar om sjukdomar och hälsoproblem, det kan jag säga.
Men i det här fallet är det just det som hänt.
– Som sagt så vill jag inte kommentera ett enskilt personalärende.
Enligt Mattias Pettersson på Solna LS känner den berörda föraren, som under de 16 år han arbetat på Råsta knappt haft en sjukdag, ett stort stöd både bland de andra förarna och bland resenärer.
– Det är såklart ingen kul situation för honom, men han tycker att det är viktigt att stå på sig i den här frågan. Det handlar om människors säkerhet.