Nu är återigen lön efter sammanlagd arbetstid det rådande lönesystemet för sjöbefälen i Stockholms och västkustens skärgårdstrafik.
Efter nästan tre veckors strejk vek sig arbetsköparorganisationen slutligen och strök kravet på individuell lönesättning. I de två nu undertecknade avtalen är nu tarifflöner återigen normen.
Den största vinsten är att vi fick tillbaka tarifflönerna som normerande i avtalet. Det var den tryggheten vi ville ha.
Mats Jäderland, vd för fackförbundet Sjöbefälsföreningen
– Den största vinsten är att vi fick tillbaka tarifflönerna som normerande i avtalet. Det var den tryggheten vi ville ha, säger Mats Jäderland, vd för fackförbundet Sjöbefälsföreningen.
Det finns fortfarande möjlighet för arbetsköparna att träffa lokala avtal med fackklubbar om individuell lönesättning, men utan överenskommelse gäller lön efter arbetad tid. Enligt Mats Jäderland var det en eftergift som var tvungen att göras, men han säger sig känna sig trygg i lösningen.
Däremot är han mer besviken över att det inte gick att komma överens om att teckna ett avtal för hela branschen. I stället gäller nu ett för Stockholms och ett eget för västkustens skärgård. Lönenivån hamnade i paritet med industriavtalets norm på 2,2 procent, men avtalstiden är kort och avtalet går ut redan vid årsskiftet. Då kommer Sjöbefälen åter lyfta frågan.
– Det är ju ny avtalsrörelse om mindre än ett år. I hemställan från medlarna som vi accepterade ingick ett krav på en arbetsgrupp för att arbeta vidare i frågan om ett branschavtal.
I slutändan handlade det om att ta ansvar för alla dem som är beroende av skärgårdstrafiken i sin vardag
Patrik Eidfelt, förhandlingschef på Almega
Från arbetsköparorganisationen Almegas sida verkar man mest vara nöjd med att strejken är över.
– Vi är nöjda med att vi har kunnat träffa ett avtal på 2,2 procent i nivå med industrin så att strejken får ett slut och trafiken åter kan börja gå i skärgården. I slutändan handlade det om att ta ansvar för alla dem som är beroende av skärgårdstrafiken i sin vardag, säger Patrik Eidfelt, förhandlingschef på Almega, i ett pressmeddelande.
Men även om bitterheten ligger som en underton hos arbetsköparna är Almegas strejkbryteri under konflikten en kvardröjande bitter eftersmak hos facket. Det är också en lärdom som sjöbefälen uppger att de kommer att ta med sig in i avtalsrörelsen 2017.
Jag levde i tron att man respekterade den svenska modellen och följde traditionen av hur man agerar i konflikt.
Mats Jäderland, vd för fackförbundet Sjöbefälsföreningen
Under strejken kontrakterade arbetsköparorganisationen nämligen egenföretagare som fortsatte köra sightseeingtrafiken i Stockholm.
– Jag levde i tron att man respekterade den svenska modellen och följde traditionen av hur man agerar i konflikt. Nu vet man lite mer vad man har att förvänta sig, säger Mats Jäderland.
Sedan slutet av 1930-talet har Sverige inte haft någon lag som reglerar strejkbryteri, men sedan 1950-talet har arbetsköparna dragit sig för att sätta in strejkbrytare vid LO-konflikter. I allmänhetens ögon har det sett som något kontroversiellt, men det är en norm som Almega, som tillhör de mest offensiva arbetsköparorganisationerna, ifrågasätter.
– Det finns inga regler kring strejkbryteri. Det är ett hittapåbegrepp. Så fort företag gör något för att begränsa skadeverkningarna blir vi anklagade för strejkbryteri, sade Almega Tjänsteföretagens förbundsdirektör Stefan Koskinen under pågående konflikt till tidningen Arbetet.
För Mats Jäderland kom Almegas initiativ som en överraskning.
– Kanske återspeglar det hur samhället ändrats. En förändring är det helt klart. Om det är bara Almega just nu eller en spegling av samhällsförändringar i stort är svårt att säga säkert.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr