Taxiresans pris

Solen har redan hunnit upp en bit och det ser ut att bli en av de där gränslöst vackra, sällsynta aprildagarna. Duvor som letar brödsmulor från natten vankar runt på gatstenarna.

Gyttret av taxibilar framför Stockholms centralstation do­mi­neras av Taxi Stockholms bilar, men in emellan dem syns en och annan gul från Taxi 020, och Taxi Kuris mörkblå. I en av dem, en vältvättad Toyota Prius som rullar in från Vasagatan, sitter Maqbool Nanng. Avgaser och bilar på tomgång råder det ingen brist på, med kunderna är det värre.

– Javisst, det är en enorm överetable­ring. Många av dem som hänger här så det blir kaos gör det för att smita från färd­tjänstkörningar och slippa gå back. Så ser det ut sedan bolagen och politikerna dumpat priserna genom samhällsbetalda resor, säger Maqbool Nanng.

Han får medhåll av kollegan Mohammad Dib, som kört taxi i fyra år.

– Med det nya färdtjänstavtalet måste vi betala ur egen ficka, det ger inga pengar. De senaste 1,5 åren har det bara gått utför. Jag är på väg bort, nu ska jag testa att köra Uber igen, jag har klarat alla deras tester och ska starta enskild firma. Det är många som tänker som jag faktiskt, säger han.

– I går körde jag tio timmar och hade en dagskassa på 1 700, av det får jag drygt 600 före skatt. Räkna ut vad det blir. Skulle du jobba för 30 kronor i timmen?

Taxiförarna får betala 25 kronor till Jernhusen bara för att köra in vid Stockholms Centralstation. Trots det är det mer lönsamt för dem att vänta någon timme här på en körning än att tacka ja till ett färdtjänstuppdrag.
Taxiförarna får betala 25 kronor till Jernhusen bara för att köra in vid Stockholms Centralstation. Trots det är det mer lönsamt för dem att vänta någon timme här på en körning än att tacka ja till ett färdtjänstuppdrag. Foto: Jan-Åke Eriksson

Det nya färdtjänstavtalet, som upp­handlades av Stockholms läns landsting i januari, har kraftigt spätt på de befintliga problemen i branschen. Med ett skambud på 82 kronor milen vann riskkapitalägda Cabonline Group, tidigare Fågelviksgruppen, 100 procent av färd­tjänstkörningarna. En affär som mot­svarar 3 miljoner taxiresor årligen till ett värde av totalt närmare 3 miljarder kronor – Europas största upphandling med offentliga medel någonsin.

– Förarna är pressade. Åkarna är pressade. Du måste köra in minst 2 500 kronor om dagen bara för att gå runt. Det är ett bra yrke i grunden, men branschen har blivit kidnappad av de stora aktörerna som mjölkar arbetarna som om de vore kossor, säger Maq­bool Nanng.

Det är ett bra yrke i grunden, men branschen har blivit kidnappad av de stora aktörerna som mjölkar arbetarna som om de vore kossor.
Maqbool Nanng, åkare och förare

 Fakta Taxibranschen
1990 avreglerades taxinäringen i Sverige. Nu är den en av världens mest avreglerade taximarknader. Beslutet om avreglering togs 1987 av den socialdemokratiska regeringen. Syftet var att konkurrensutsätta branschen så att priserna kunde pressas ned.
Fram till 1993 hade taxiförarna veckolön, men den ersattes med procentlön i det nya avtalet som Transport skrev på. Procentlönen innebär att förarna har en provision på varje körning. Bara runt 5 procent av landets taxiförare är löneanställda.
I dag är mer än 50 procent av alla taxiresor så kallade samhällsbetalda resor såsom skolkörningar, färdtjänst- och sjukresor.

Vattnet under Vasabron glittrar. Färden går söderut där en färdtjänstkund ska hämtas upp. Och det måste gå fort. Tio minuter från att man trycker ja till köruppdraget på displayen tills man ska vara framme på adressen. Bommar man körningen, till exempel på grund av bilköer, krävs föraren på 600 kronor i böter. För att undvika det tvingas förarna att begå trafikbrott. Men Maqbool Nanng håller hastighetsgränserna.

– De får tuta. Så här kör jag, säger han.

Maqbool Nanng kom till Sverige från Afghanistan 1990, från ett krig där han som 13-åring tvingades bära vapen. Han hamnade i Sandviken och blev bilelektriker på Wiman Teknik som byggde utryck­ningsfordon. Men när företaget gick i konkurs flyttade han till Stockholm för att hitta ett nytt jobb. Det var 2003 och så hamnade han i taxibranschen.

I dag är han sin egen åkare, ett enmansföretag som kör för Taxi Kurir, ett av Cabonlines underbolag. Koncernen är i praktiken bara en telefonväxel som knyter upp åkare, vilka står för alla kostnader för bil och utrustning samt allt arbetsköpar­­an­svar, medan 6 procent av allt förarna kör in hamnar direkt på koncernens konto. De flesta av åkarna tvingas skuldsätta sig kraftigt för att köpa eller leasa bilarna, som täcks av gratis reklam för bolaget.

– Man skriver kontrakt med bolagen i ett första steg på 18 månader. Därefter förlängs det sex månader i taget. Många åkare hamnar i ekonomisk knipa eftersom pengarna som körs in står innestående hos bolagen i 15 dagar. Om du måste be om ett förskott på dina egna pengar tvingas du automatiskt förnya kontraktet med en uppsägningstid på 18 nya månader. Du är fast helt enkelt, säger Maqbool Nanng.

Maqbool Nanng kom från Afghanistan till Sverige 1990. Sedan 2003 har han arbetat som taxiförare. I dag är han sin egen åkare – ett enmansföretag.
Maqbool Nanng kom från Afghanistan till Sverige 1990. Sedan 2003 har han arbetat som taxiförare. I dag är han sin egen åkare – ett enmansföretag. Foto: Jan-Åke Eriksson

Adam Andersson står utanför sin port i ett av de blekröda våningshusen från 1950-talet på Solsidan i Saltsjöbaden. Han har brutit lårbenet och måste åka taxi till sin gymnasieskola vid Odenplan, något som hans försäkringsbolag bekostar.

– Jag åkte skateboard. Tre månader ska det ta för att läka, berättar han.

Himlen är helt blå nu och innerstadsprofilen börjar torna upp sig. 518 kronor stannar taxametern på – ”hade det varit färdtjänst hade det blivit mindre än hälften”, säger Maqbool Nanng tyst. Det är lunchtid, men någon rast är det inte tal om. Med fem barn att försörja måste bilen rulla. Han skakar på huvudet.

– Varför ska vi ha det så här i ett samhälle som Sverige? Vi arbetar ju mest av alla. Skattemedel ska inte användas för social dumpning, men det är precis det som sker.

Det är främst det stora bolaget Cabonline som motverkat facklig organisering.
Markus Pettersson, förbundssekreterare för Transport

Transports förbundssekreterare Mar­kus Pettersson bekräftar bilden av branschen och uppger att inte ens var fjärde taxiförare är med i facket.

– Det är vilda västern. De stora bolagen som driver taxiväxlar har riggat helt egna system där de kringgått alla arbetsrättsliga regler och framför allt lagen om anställningsskydd. Det är främst det stora bolaget Cabonline som motverkat facklig organisering. Det företaget har fått på plats en struktur och en maktposition genom att göra åkare och förare beroende av sina tjänster, och det har de gjort genom att överexploatera taximarknaden, säger han.

Enligt honom sitter förare och åkare i nästan precis samma sits, bara det att åkarna inte kan gå med i facket.

– Normalt sett förhandlar vi med åkarna som arbetsgivare men eftersom de är i en situation som liknar förarnas och det är bolagen som agerar arbetsgivare så funkar det inte i det här fallet. Bolagen tar inte något som helst arbetsgivaransvar, inte för rehabilitering, uppsägningstider eller något som helst, däremot tar de sig friheter som om de vore arbetsgivare genom att bestämma vilka förare som ska anställas och avskedas. Det är ett ständigt återkommande problem att förare får sina företagstaxikort indragna, vilket i praktiken betyder att de blir av med jobbet.

"På sätt och vis förstår jag de stora bolagen, det är inte deras fel att de utnyttjat situationen till max. De har kunnat göra det för att vi har varit tysta, när man är tyst betyder det att man är nöjd. Jag kan inte vara tyst längre", säger Yasser Omar. Foto: Jan-Åke Eriksson

Strax efter 12 möter jag Yasser Omar. Han har nyligen vaknat efter att ha kört taxi en bit in på natten. Han håller sin cigarett mellan tummen och pekfingret.

– Jag började köra taxi 1992. Då var det bra, jag tjänade de pengar jag var värd. Men nu?

Han fimpar och skrattar.

– På sätt och vis förstår jag de stora bolagen, det är inte deras fel att de utnyttjat situationen till max. De har kunnat göra det för att vi har varit tysta, när man är tyst betyder det att man är nöjd. Jag kan inte vara tyst längre.

Staten utnyttjar situationen genom att Arbetsförmedlingen fixar nystartsjobb och skickar ut folk i fattigdom.
Yasser Omar, taxiförare

Yasser Omar säger att han har älskat sitt jobb, att serviceyrken alltid varit hans grej. När han kom till Sverige från Palestina 1976 började han sälja blommor på Hötorget. Det var där han träffade sin åländska fru som han har fem barn tillsammans med.

– Vet du vad, 90 procent av dem som kör taxi är invandrare, hälften kan inte språket och känner inte till sina rättigheter och även staten utnyttjar situationen genom att Arbetsförmedlingen fixar nystartsjobb och skickar ut folk i fattigdom. Allt har gått upp – hyra, el, mat – men vi har fått våra löner sänkta till hälften.

Fakta Taxiklubben
Taxiklubben är en fristående fackklubb för 020- och Kurirförare som bildades av taxiföraren Allonias Sebhatu 2013. Han fick strax efteråt sparken från Taxi Kurir, trots att åkaren han körde för inte ville avskeda honom. Transport menar att han sannolikt sparkades på grund av fackligt engagemang.
Den 13 maj går dokumentär­filmen Taxiklubben, av filmaren Johan Palmgren, baserad på Allonias Sebhatus kamp upp på biografer runt om i landet.

Han kör mot Centralstationen. Jag frågar om han inte är rädd för att prata med mig.

– Jag har kört för Taxi Kurir i 22 år. Och jag vet att jag kommer att få sparken, då kan vi träffas igen och prata om det. Vad ska jag vara rädd för? Det jag är rädd för är att de ska sänka priserna ytterligare, med det sista avtalet sög de ut sista droppen blod. Sparkar de mig kommer jag lägga ännu mer tid på facklig organisering.

Som flera andra taxiförare vittnar han om hot från arbetsköparen.

– För ett tag sedan blev jag uppkallad på kontoret. De hotade mig inte till livet med pistol, men de hotade att ta brödet från mig, mina barn och min fru som är sjuk. De visade en skål och en av cheferna sade ”Vet du vad det här är? Det är 17 Kurir-leg som vi klippt på två dagar”.  Sedan sade han att jag var en av de 50 sämsta förarna och visade en lista där jag var på plats sju. Då blev jag ledsen, ärligt talat. Nästan halva mitt vuxna liv har jag jobbat åt dem och aldrig haft en reklamation eller ett klagomål från kunderna.

Vad det handlade om är att Yasser Omar, liksom merparten av förarna, sedan de dumpade taxan i januari inte vill köra färd­tjänst, och därför undviker att tacka ja till de köruppdragen.

– Jag tyckte mycket om att köra färd­tjänst. Men med det tempo och de arbetsvillkor vi ska köra med blir 80 procent av dem vi kör kränkta i bilen och få orkar anmäla. Jag vill inte vara en del av det. Och jag kan inte arbeta gratis.

Yasser Omar hjälper till att lyfta kundernas tunga bagage in och ut ur taxin.
Yasser Omar hjälper till att lyfta kundernas tunga bagage in och ut ur taxin. Foto: Jan-Åke Eriksson

På Centralen får han efter drygt en timmes väntan en körning till ett hotell på Regeringsgatan. Två unga kvinnor som är på ett affärsbesök har enorma resväskor som Yasser stuvar in i bakluckan. Taxa­metern stannar på 175. På det måste man först dra av 25 kronor för avgiften som Jernhusen tar bara för att köra in vid Centralen. En snabb huvudräkning och jag kommer fram till att han tjänat runt 40 kronor efter skatt – då har han varit på jobbet i nästan två timmar.

Det ser likadant ut för de andra förarna. Flera av dem är angelägna att visa sin dagskassa. En 020-förare gick på sitt pass klockan 07.37 och klockan 14.26, efter nästan sju timmars arbete, står taxametern på 804 kronor, vilket innebär att han tjänat in runt 250 kronor netto – en timlön på 30 kronor. Exemplen kan staplas på varandra.

Förarnas protester utgör ett ljus, ett hopp.
Adnan Baran, åkare och förare

Förarna diskuterar en protest som planeras i slutet av april. När arbetsköparen fick nys om den beordrades ett hundratal förare omedelbart att infinna sig på ett ”disciplinmöte” samma dag och tid som protesten ska äga rum.

– Förarnas protester utgör ett ljus, ett hopp, säger åkaren Adnan Baran som i dag bara har råd att ha en bil.

I den kör han nästan dygnet runt, men som företagare kan han inte organisera sig fackligt.

– Bolagen har lurat i människor, ofta unga som inte kan språket, att tro att de tjänar bra om de kan köra ihop en lön på 20  000 eller 25 000 före skatt, men frågan man måste ställa sig är hur mycket man jobbat för det. Räkna ut timlönen på 350 arbetade timmar i månaden, arbete alla veckans dagar inklusive röda dagar, ingen semester, ingen trygghet, säger han.

– Med det nya färdtjänstavtalet explo­derade bara situationen, men det är långt ifrån det enda problemet i branschen.

Man kan inte ge rabatt på jobb, det gör man på kläder och skor.
Ismail Akar, taxiförare och åkare

De flesta åkare är rädda att uppge sitt namn. Men Adnan Baran säger att han ska lämna branschen och därför inte är rädd för repressalier. Samma sak säger åkaren Ismail Akar som kört i 14 år.

– De får väl sparka ut mig. Man kan inte ge rabatt på jobb, det gör man på kläder och skor. Vi får skriva på avtal där vi förbinder oss en massa saker som troligen inte ens är lagliga, medan de inte tar något ansvar. Varför ska jag ha sex månaders upp­sägningstid, när de kan sparka ut mig på dagen? Och det här att bötfälla förare, det är polisens jobb, inte bolagens. Sådana maffiametoder borde inte ens få förekomma i Sverige.

Jag har sett så mycket tragik bland förarna, fäder som aldrig kan vara hemma med sina barn, skilsmässor, skuldsättning, utbrändhet.
Elisabeth Lundblad, taxiförare

Elisabeth Lundbladh.
Elisabeth Lundbladh. Foto: Privat

På en parkering i Upplands Väsby möter jag Elisabeth Lundbladh, som arbetat som taxichaufför på deltid i två år. Efter år av slit inom vården, med en funktionshind­rad son och artros i händerna, höll hon på att hamna i Fas 3. Men så föreslog arbetsförmedlaren att hon skulle få taxiförarutbildningen betald.

– Staten tar inte ansvar för övereta­b­le­ringen. I stället betalar de för att skicka ut människor i modernt slaveri, i en dödfödd bransch som inte är självförsörjande utan beroende av bidrag, säger hon.

Hon visar sitt lönebesked. Med en provision på 37 procent på det som körs in, en vanlig procent­lön för taxi­förare, hamnar hon, om hon skulle ha arbetat heltid, på strax under 10 000 kronor i månaden efter skatt. Men hon jobbar deltid för att orka och har ett städjobb en dag i veckan.

– Jag har sett så mycket tragik bland förarna, fäder som aldrig kan vara hemma med sina barn, skilsmässor, skuldsättning, utbrändhet.

Elisabeth Lundbladh känner att hon inte kan vara tyst om det hon ser i branschen, hur trafiksäkerhet och arbetares hälsa offras för att bolagen ska kunna ta ut så hög vinst som möjligt. Därför har hon valt att engagera sig fackligt i Taxi­klubben, som arbetar för att organisera förarna i Stockholm. Det är ett hårt jobb, säger hon.

– Få är med i facket. Majoriteten av dem som kör är invandrare, många från länder där det är synonymt med en kula i huvudet att gå med i facket.

"Det är vilda västern. De stora bolagen som driver taxiväxlar har riggat helt egna system där de kringgått alla arbetsrättsliga regler och framför allt lagen om anställningsskydd", säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson om taxibranschen. Foto: Jan-Åke Eriksson

Mohammed Keshavarz har kört taxi i 16 år. Han arbetar för Taxi Stockholm, som drivs som en ekonomisk förening, och konstaterar att det är betydligt bättre villkor för de anställda där. Förarna har en garantilön och arbetar inte på ackord. Han nickar mot raden av 020- och Kurir­-bilar en bit bort.

– De har en helt annan situation, de som tvingas till samhällsbetalda resor. Det är något fundamentalt fel när människor som jobbar 60–70 timmar i veckan inte kan leva på sitt arbete. De arbetar utan kollektivavtal. Det är en enorm dubbelmoral hos staten som pratar om den svenska modellen men i själva verket anlitar bolag utan avtal och därigenom sänker våra löner.

Han menar att det i grunden rör sig om ett systemfel.

– Staten har varit väldigt slapp. De stora aktörerna har hittat hit och staten står och tittar på när de tömmer ut skattemedlen.

Det är något fundamentalt fel när människor som jobbar 60–70 timmar i veckan inte kan leva på sitt arbete.
Mohammed Keshavarz, taxiförare

Markus Pettersson på Transport delar den uppfattningen.

– Staten har ett stort finger med i det här spelet genom att de subventionerar anställningar inom branschen. Och genom att de inte ställer några som helst krav på socialt ansvar och kollektivavtal på de företag som de upphandlar med. Avtalen och miljarderna går till dem som erbjuder lägst pris, vilket betyder att de saknar kollektivavtal, på så vis diskrimineras de företag som har kollektivavtal av oss skattebetalare.

_DSC0356

Vid Grand Hôtel kilar de kostymklädda ut och in, i vinkällaren kan de beställa champagne för 250 000 kronor flaskan från 1914, ett år då arbetarrörelsens internationella solidaritet prövades hårt. På taxizonen utanför står Mohammed. Han kom från Marocko till Sverige som nioåring 1975. Den 28 februari var det, berättar han.

– Jag är uppvuxen här, jag har sett hur det här systemet fallit sönder. Hur de rikare blivit rikare. Svenska företag utnyttjar låglönerarbetare, det är ett sådant hyckleri, säger han.

– En gång var det ett respekterat jobb att köra taxi, en disciplinerad bransch. Då kunde man livnära sig på att köra åtta timmar om dagen, inte nu längre. Nu är det 12–13 timmar som gäller och ingen semester. Vi äter och sover i bilen, det är vårt blod de tjänar på. Och vill du inte jobba för dem, ja då finns det andra, säger de.

En gång var det ett respekterat jobb att köra taxi, en disciplinerad bransch. Då kunde man livnära sig på att köra åtta timmar om dagen, inte nu längre. Nu är det 12–13 timmar som gäller och ingen semester.
Mohammed, taxiförare

Mohammed har kört taxi sedan 90-talet och har 15 år kvar till pension, men han har inga förväntningar på den.

– Om jag kan få ut mina 6 000–7 000 är min enda chans att flytta tillbaka till Marocko eller Algeriet. Det finns ingen chans att överleva på det här. Men jag vet inte – jag kanske inte ens lever så länge. Många taxichaufförer dör i förtid av hjärtinfarkt.

Han går i väg, men återkommer en stund senare. Det var något han behövde få sagt.

– Jag brukar säga så här: om man har läst historia lite grand så vet man att de på 1800-talet avskaffade slaveriet i Amerika, på 2000-talet kom det till Sverige.

Publicerad Uppdaterad
6 days sedan
Tidigare nationella säkerhetsrådgivaren Henrik Landerholm kan ha ett nytt arbete i sikte. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT, Christine Olsson / TT. Montage: Arbetaren

Landerholm ny vd för kritiserat hamnbolag


Den före detta nationella säkerhetsrådgivaren Henrik Landerholm, som nyligen fick avgå från sin befattning efter en rad skandaler, kan snart bli ny vd för hamnjätten Gothenburg Roro Terminal. Detta i ett försök från företagets sida att höja anseendet efter skandalen med uppsägningen av fackbasen Erik Helgeson.

Henrik Landerholm, som nyligen fick avgå från sin befattning som nationell säkerhetsrådgivare efter en rad skandaler, kan snart kanske se fram emot ett nytt högprofilerat jobb: Han föreslås bli ny vd för hamnjätten Gothenburg Roro Terminal, som nu vill höja sitt anseende efter skandalen med uppsägningen av fackbasen Erik Helgeson.

Hamnföretaget Gothenburg Roro Terminal har varit i starkt blåsväder på senaste tiden efter att ha sagt upp hamnarbetaren Erik Helgeson, vice ordförande för Hamnarbetarförbundet, från företaget. Som skäl angav de illojalitet, samt att Helgeson skulle ha brutit mot säkerhetsskyddslagen. I bakgrunden ligger turerna som uppstod i samband med Hamnarbetarförbundets varsel av blockad mot krigsmateriel till och från Israel.

Gothenburg Roro Terminal har mötts av stark kritik på grund av uppsägningen, men också för att de i de fackliga förhandlingarna inte kunnat visa på vilket sätt Helgeson som anställd brutit mot säkerhetsskyddslagen. Det har lett till en förtroendekris i opinionen som företaget nu hoppas kunna råda bot på.

– Rekryteringen av Landerholm är inte helt i hamn ännu, men vi ser det som ett väldigt lyft för företaget att den verkar kunna bli verklighet, att vi nu tycks kunna lägga till honom och docka in hans kompetens i bolaget, säger Primo Aprilo, presstalesperson för Gothenburg Roro Terminal. Han fortsätter:

– Vi menar att vi äntligen kan få en chans att visa att vi hanterar de nationella säkerhetsfrågorna med det allvar de förtjänar.

Nytt uppdrag som motsvarar kvalifikationerna

Henrik Landerholm fick efter att ha fått sparken från uppdraget som nationell säkerhetsrådgivare ett nytt uppdrag på Moderaternas riksdagskansli med att hjälpa en av partiets arbetsgrupper. Men den rollen har beskrivits som en tillfällig reträttpost. Som vd för Gothenburg Roro Terminal skulle Landerholm åter få ett uppdrag som motsvarar hans erfarenheter, menar Aprilo.

– Det är ju ett gyllene tillfälle att en person med den kompetens Landerholm besitter finns tillgänglig på arbetsmarknaden, och vi kan se att hans sätt att sköta de nationella säkerhetsfrågorna ligger väl i linje med den grad av professionalitet som präglar vårt företag.

Källor på Gothenburg Roro Terminal som Arbetaren varit i kontakt med kan dock berätta att förslaget att låta Henrik Landerholm bli bolagets nye vd inte kommer som en överraskning. De senaste veckorna ska Landerholm ha utfört flera uppdrag för företaget på konsultbasis.

Primo Aprilo bekräftar efter viss tvekan uppgifterna:

– Det stämmer i någon mån. Han åtog sig faktiskt som fristående konsult uppdraget att hantera det säkerhetsunderlag som ligger till grund för uppsägningen av Erik Helgeson. Tyvärr ledde olyckliga omständigheter till att alla originalhandlingarna i ärendet gick förlorade i samband med en taxiresa som han gjorde till vårt huvudkontor. Det är faktiskt den yttersta orsaken till att vi hittills inte kunnat presentera ett konkret underlag för uppsägningen av Helgeson.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Tingsrätten konstaterar att Kajsa Ekman återfått sin anställning och att ATAB inte har brutit mot semesterlagen. Foto: Johan Nilsson / TT

Tingsrätten avslår i stora delar Kajsa Ekmans yrkande om skadestånd

Stockholms tingsrätt har meddelat dom i målet mellan Kajsa Ekman och Arbetaren Tidnings AB.

Nu har domen efter Kajsa Ekmans nya stämning mot Arbetaren Tidnings AB, ATAB, kommit från tingsrätten. 

Tingsrätten avslår i stort Kajsa Ekmans yrkanden i mål T 19996-23. Hon har yrkat att ATAB ska betala henne skadestånd på sammanlagt 574 456 kronor och ersätta hennes rättegångskostnader. Tingsrätten tilldömer Kajsa Ekman ett skadestånd på 15 000 kronor och att hon får stå för sina egna rättegångskostnader.

Kajsa Ekman anser att ATAB inte efterlevt domen från 2023 där tingsrätten ogiltigförklarade hennes uppsägning. Ekman menar att hon inte återfått anställningen alternativt avstängts från sin tjänst, samt att ATAB brutit mot semesterlagen när ATAB lade ut semester till henne sommaren 2023. Hon valde därför att stämma tidningen igen.

Tingsrätten konstaterar att Kajsa Ekman återfått sin anställning och att ATAB inte har brutit mot semesterlagen. Tingsrätten anser dock att en avstängning skett under en veckas tid och dömer ATAB att betala ett skadestånd på 15 000 kronor. Skadeståndet för avstängningen sätts till 15 000 kronor i stället för Ekmans yrkade på 100 000 kronor eftersom tingsrätten anser att kränkningen varit begränsad. 

Nu har parterna tre veckor på sig att överklaga. Annars gäller domen från och med 18 april 2025.

Tidningen Arbetaren hänvisar till vår ägare SAC för frågor i detta skede. 
Info@sac.se

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Строитель Иван Семенов из Украины входит в правление профсоюза «Солидарные строители»и рассказывает о трудовых правах на русском языке в собственном канале на YouTube и TikTok. Foto: Volodya Vagner 
Foto: Volodya Vagner, Tomas Oneborg/ TT. Montage: Arbetaren

Ivan Semenov:
Синдром лягушки: что мы упускаем на рынке труда?

Игнорирование постепенного ухудшения ситуации на рынке труда заставляет нас осознавать масштабы проблемы только тогда, когда уже слишком поздно что-либо делать, пишет Иван Семенов и считает, что именно из-за этого рабочие должны принять участие в защите своих прав.

Недавно я прочитал статью в газете Arbetaren о том, как молодежное крыло одного из крупнейших профсоюзов резко раскритиковало соглашение между профсоюзом и работодателями. Конфликт касался повышения заработной платы на 3% для строителей.

С точки зрения молодых активистов это соглашение было тихим компромиссом между профсоюзом и крупными компаниями — предательством интересов работников. На первый взгляд, их аргументы кажутся вполне обоснованными. Во время высокой инфляции в 2023 и 2024 годах повышение заработной платы на всего 3% недостаточно для компенсации реальных потерь покупательной способности. Кроме того, на рабочих местах, где нет коллективных договоров, зарплаты могли оставаться неизменными.

Тем не менее, не следует забывать, что многие строители, особенно те, кто работает в частных компаниях без профсоюзной поддержки, были рады даже такому небольшому повышению зарплаты. Для них это было небольшим, но все же шагом вперед.

Эта ситуация заставила меня задуматься о хорошо известной метафоре, называемой синдромом лягушки. Если бросить лягушку в кипящую воду, она сразу попытается выпрыгнуть. Но если вода будет нагреваться постепенно, лягушка останется в воде, пока не станет слишком поздно.

Эта метафора — не только яркая история, но и точное описание того, как мы воспринимаем постепенные изменения. Когда ухудшения происходят медленно, они часто остаются незамеченными, пока ситуация не достигнет критического уровня.

Постепенные изменения, которые мы игнорируем

Маленькие, но постоянные ухудшения условий труда и жизни легко остаются незамеченными, если смотреть на них с краткосрочной перспективы. Например, наши доходы ежедневно обесцениваются из-за инфляции, но мы, возможно, не замечаем этого, пока не столкнемся с внезапным экономическим кризисом.

Вместо того чтобы сосредотачиваться только на номинальных цифрах, мы должны обращать внимание на более конкретные показатели, такие как:

  • соотношение цены квадратного метра жилья и средней месячной зарплаты,
  • рост арендной платы в сравнении с увеличением заработной платы,
  • стоимость обеда в соотношении с часом работы.
    Эти факторы позволяют более объективно оценить, как меняются наши условия жизни на протяжении длительного времени.

Перспектива на десятилетия

Один из важнейших уроков синдрома лягушки заключается в необходимости анализа долгосрочных тенденций. Вместо того чтобы смотреть только на изменения с года в год, следует рассматривать развитие на протяжении 5, 10 или даже 20 лет. Такая перспектива позволяет увидеть не только небольшие колебания, но и большие изменения, которые формируют реальность для будущих поколений.

Например, индекс цен на недвижимость в Стокгольме увеличился с 100 до 494 с 1990 по 2024 год, что означает рост в 4,94 раза. В то же время, согласно данным из Statistikdatabasen SCB, средняя зарплата строителя в 1990 году составляла 17 056 шведских крон. Если бы средняя зарплата росла пропорционально росту цен на недвижимость, она составила бы 84 257 шведских крон в 2024 году.

Риски и решения

Игнорирование постепенных изменений приводит к тому, что мы осознаем масштаб проблемы только тогда, когда уже слишком поздно что-то изменить. Если мы не будем обращать внимание на уменьшение покупательной способности или ухудшение условий труда, в будущем это может создать огромный разрыв между потребностями работников и возможностями экономики.

Чтобы предотвратить это, важно, чтобы работники продолжали бороться за свои права. Это может начинаться с малого: организовываться на рабочих местах, поднимать местные вопросы и требовать решений.

Коллективное сознание и действия

Синдром лягушки учит нас быть внимательными к деталям и анализировать изменения в более широком контексте. Работники, профсоюзы и общество в целом должны постоянно задаваться вопросом: действительно ли улучшения, которые мы видим, являются реальными, или мы просто привыкаем к постепенному ухудшению ситуации?

Если мы научимся измерять «температуру воды» не только в настоящем, но и будем смотреть на то, как она менялась за десятилетия, у нас будет шанс выпрыгнуть из кипящей воды вовремя и начать действовать.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
I filmen I’m still here skildras Eunice Paivas kamp för sin försvunne make under militärregimen. Foto: Triart film

Diktaturmotstånd i en familj som andra

Den brasilianska regissören Walter Salles film har väckt uppmärksamhet världen över, och inte minst i Brasilien rusar människor till biograferna. I’m still here är en mörk berättelse, men den ger en bild av ett segt motstånd och är en tro på förändring.

Svenskar med lite allmän politisk historiekunskap om latinamerikansk efterkrigstid borde ha hygglig koll på den våldsamma militärkuppen i Chile den 11 september 1973, varifrån omkring 8 000 flyktingar kom till Sverige. Kanske har man någon kunskap om att Argentina levde under en oerhört brutal militärdiktatur 1976–1983, och att många uruguayaner kom som flyktingar till Sverige efter att militären fått allt större inflytande från slutet av 1960-talet och militärjuntan styrde landet skoningslöst fram till 1985.

Finalen av den brasilianska politiska böljegången under 1950–1960-talen, grovt beskrivet mellan en strängt konservativ, polis- och militärstödd höger å ena sidan och försök till reformistisk socialdemokrati å den andra, med starka marxistiska strömningar, är mindre känt. Den vänsterradikale fackföreningsledaren och presidenten João Goulart (Partido Trabalhista Brasileiro) försökte ta tyglarna, genomföra reformer och utöka rösträtten till analfabeter och egendomslösa. Facken ökade sin aktivism och vänstergrupper började beväpna sig.

De nya militärledarna vid flygplatsen Santos Dumont i Rio de Janeiro den April 3, 1964, i väntan på att den nya presidente, Ranieri Mazzilli, ska anlända från från Brasilia. Foto: Joao Gucho/TT

Militärkuppen kom i månadsskiftet mars–april 1964; regeringsbyggnaderna i Brasilia och Rio de Janeiro besattes. Politiker, fackförenings- och bondeledare och vänstersympatisörer arresterades, förhördes under tortyr och försvann. 

Sambamusik och sport

Detta var en tid då svenskar reste till landet och spelade in film, hittade till sambamusiken och kom hem och gav en närmast romantisk bild av fattigdom och prostitution på stranden nedanför favelorna uppe på berget. Och så fotbollsresorna förstås!

Den brasilianska regissören Walter Salles film I’m still here börjar med en kvinna som under en simtur blickar upp mot himlen och ser en helikopter som hovrar över stranden – en oroväckande inledningsbild för den som skaffat sig bilder av hur militären i de olika diktaturerna gjorde sig av med (i bästa fall) neddrogade fångar från hög höjd.

Filmen, som har premiär i Sverige den 21 mars, berättar om medelklassfamiljen Paiva som lever i en bullrig och kärleksfylld tillvaro i ett trevligt hus i den bekväma stadsdelen Leblon nära stranden med samma namn, i Rio de Janeiro. Året är 1971 och de fem barnen håller på att växa upp och hitta kärlek och inriktning, de yngre leker på stranden och hittar en hund. Föräldrarna planerar att bygga ut huset. Men små händelser antyder militärens närvaro; en konvoj militära lastbilar passerar stranden.

Under en biltur blir de äldre tonåringarna stoppade i en poliskontroll när de är ute en kväll – vänstergerillagrupper har utför ett attentat och bankrån, och den amerikanske ambassadören har kidnappats. Snart tas pappa Rubens till förhör, och han försvinner för gott. Också mamma Eunice och en äldre dotter förs med ögonbindel till dagar av traumatiserande utfrågningar. Snart står det klart att familjen kan glömma sin tillvaro bortom politiken, de har dragits in i en skrämmande verklighet där allt handlar om att hålla ihop, knipa igen och hålla sig undan vidare misstankar och repressioner.

Vänsterdemonstration i Brasilien i april 1964. Foto: TT

I’m still here är baserad på den sanna historien om hur den tidigare vänsterpolitikern Rubens Paiva fördes bort från sitt hem och om hur familjens liv förändrades i grunden.  Liksom Walter Stilles film Dagbok från en motorcykel (2004), som berättar om den unge Che Guevaras rund- och bildningsresa i genom Latinamerika innan han träffade Fidel Castro och de tillsammans drog igång den kubanska revolutionen 1959, är I’m still here en politisk berättelse som förstärker sitt budskap genom att sätta människan, hennes engagemang, tvivel, och konsekvenserna av hennes upplevelser i centrum. 

Porträttet av Che var romantiserat och svårigheten för oss, 60 år senare i ett land långt borta, att bedöma autenticiteten i familjen Paivas öde är uppenbar. Trots att filmen är baserad på sonen Marcelo Rubens Paivas självbiografiska bok som utgår från hans forskningar i dokument från militärregimen. 

Men just filmatiseringen av ett för många relativt okänt militärstyre i allmänhet och detta fall i synnerhet, ger att berättelsens allmängiltiga – och aktuella – inslag blir tydliga. 

Normaliseringen till underkastelse

Människor i stora delar av världen, också svenskar, lever på ett sätt under våldets och gränslöshetens lagar, och försöker leva som om vi inte gjorde det. Eunice Paiva vädjar till militärpolisen som intar familjens hus, för bort hennes man, hennes dotter och henne själv, att de inte ska skrämma barnen. Hon bjuder dem på kaffe och följer med i bilen när hon uppmanas att göra det. Hon hjälper sin dotter på med den svarta huvan som de blir tilldelade. ”Det blir bra”, är det enda hon kan upprepa när hon kort får tala med sitt barn. Filmen skildrar varje steg på vägen in i normaliseringen av underkastelsen. 

Brasilianska kavalleriet med dragna sablar attackerar unga studenter vid en kyrka i Rio de Janeiro i april 1968, efter en mässa för en demonstrant som dödats en vecka tidigare. Foto: TT

Är det inte vad de flesta av oss har att komma med? Det blir bra. Det ordnar sig. Vi kanske föreställer oss att vi inte har något val, eller att vi utför en strategisk handling. Att vi kanske har en styrka som vi döljer för de som begår övergreppen, så att de inte är beredda när vi tar fram den.

Människor i länder där filmen haft premiär har uppenbart känt igen sig och Fernanda Torres nominerades till en Oscar för sitt intensiva porträtt av Eunice Paiva. När filmen fick en Oscarsstatyett för bästa utländska film jublade publiken på galan, och medier världen över. De kände igen motstånd och glimten av ljus i en mer än dyster global verklighet som präglar samtiden.

Waler Stilles film berättar en mörk historia, men den visar också på sätt att förhålla sig när gränserna för det anständiga överskrids. Sammanhållning och uppehållande av tro på mänsklighet är det som ger den personliga kraften till att utföra motstånd. Eunice Paiva underkastade sig inte, hon utbildade sig till advokat och blev en stridbar kraft mot brott begångna under diktaturen. Rubens Paiva kom aldrig hem igen, ”kanske kastades han från en helikopter”, som en av hans vänner säger.

Fernanda Torres som Eunice Paiva. Skådespelerskans egna föräldrar tillhörde de som arresterades och genomgick hårda förhör under militärregimen. Foto: Triart film

Det är förstås lätt att dra paralleller till vår tid. Varieties of Democracy-institutet (V-Dem) vid Göteborgs universitet konstaterar i årets demokratirapport att 72 procent av världens befolkning lever i diktaturer, samtidigt som demokratin backar i allt fler länder. Ändå är utvecklingen inte en naturlag, vilket Walter Salles film påminner om.

När känslan av hopplöshet lägger sig över allt kan det ändå vara en tanke att det finns människor mitt i våldet som sparar bilder och andra bevis. Det i en övertygelse att det finns ett slut på förtrycket, och att mänskligheten tar vid. 

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Jodie Stephen, CGT, H&M Barcelona
Jodie Stephen arbetar på H&M:s kundtjänst i Barcelona. Hon är även ordförande för syndikalistiska CGT:s företagsråd på H&M i Barcelona. Foto: Julia Lindblom, Volodya Vagner

H&M varslar fackligt förtroendevald i Barcelona

I dag ska H&M:s kundtjänstanställda i Barcelona rösta fram fackliga representanter till företagsrådet på arbetsplatsen. Det syndikalistiska facket CGT, som vuxit rejält på arbetsplatsen, anklagar H&M för facklig repression i och med att klädjätten varslat CGT-medlemmen och rådets ordförande bara dagar innan valet.

Förra året gick ett hundratal anställda på H&M:s kundtjänst i Barcelona ut i en flera månader lång strejk med krav på bättre arbetsvillkor och löner. Strejken som organiserades av den syndikalistiska fackföreningen Confederación General del Trabajo, CGT, riktades även mot en tilltagande digitalisering och alltmer minutiös övervakning av de anställdas prestation.

När de inte fick gehör för deras krav från H&M:s lokala ledning i Barcelona tog CGT-klubben med sig kraven till huvudkontoret i Stockholm i en protestaktion samordnad med systerfacket SAC Syndikalisterna.

Veckan efter Stockholmsaktionen avslutades strejken med en kompromiss som bland annat innebar en löneförhöjning på 160 euro (motsvarande drygt 1 800 kronor) i månaden, en extra semesterdag, samt bättre sjukförsäkring.

Stor del av personalen har har gått med i CGT

CGT har haft en fackklubb på H&M:s kundtjänst i Barcelona sedan 2019. De anställda representeras där i ett företagsråd med plats för nio fackliga representanter. 2019 hade CGT ingen av platserna, men bara två år efter att klubben startade var 5 av representanterna från CGT, resterande representanter har tillhört facket Comisiones Obreras. 

CGT-medlemmen Jodie Stephen är ordförande för rådet och eftersom det gått fyra år sedan det förra valet är det val igen den 19 mars. Hon berättar att Comisiones Obreras inte fått till en lista med kandidater till valet, vilket innebär att alla platser kommer att gå till CGT. 

– Det här är resultatet av det arbete CGT gjort under de senaste åren. På H&M i Barcelona har vi ökat medlemsantalet med 300 procent sedan 2019, säger hon.

Men att en stridbar fackförening vuxit sig stark på arbetsplatsen är inget H&M uppskattar, menar Jodie Stephen som i söndags mottog ett varsel om uppsägning. Enligt henne har arbetsköparen angett bland annat ”illojalitet mot kollegorna” och ”missbruk av förtroende” som anledning.

CGT fördömer H&M

I ett pressmeddelande den 17 mars skriver facket “CGT är den enda fackföreningen som H&M fruktar eftersom vi inte säljer ut oss, inte håller tyst och inte backar.”

Jodie Stephen tror att varslet är ett sätt för H&M att sätta ett exempel, sprida rädsla inom företaget och signalera att ”det här händer om du kämpar för dina rättigheter”. 

– Jag tror att de vill göra mig till syndabock eftersom jag är både CGT-medlem och ordförande i företagsrådet, säger hon. 

”Vi i Confederación General del Trabajo, CGT, fördömer bestämt det fackliga förtryck som H&M utövar mot CGT, och följaktligen mot hela arbetsstyrkan”, skriver CGT i pressmeddelandet.

Enligt en ny spansk lag har en anställd 48 timmar på sig att motbevisa anklagelserna om de varslas av “disciplinära skäl”, berättar hon. Går H&M vidare med varslet väntar protester.

–  Beroende på vad som händer nu kommer facket agera genom direkt aktion, säger hon.

När Arbetaren ringer chefen för kundtjänsten i Barcelona hänvisar hon alla frågor till H&M:s centrala presstjänst.

“Tyvärr kommer vi inte att kunna ställa upp på en intervju i detta ärende. Att vara en rättvis arbetsgivare och respektera rättigheterna för arbetstagarrepresentanter är grundläggande för oss som företag. Däremot avstår vi från att kommentera enskilda fall som rör våra kollegor”, skriver H&M:s presstjänst i ett mejlsvar till Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Olga, Natalia, Alena och Victoria vittnar om arbetsförhållandena på restaurangen där de jobbat.  Foto: Johan Apel Röstlund

Facklig blockad pressar sushi­restaurang till för­handling

Förhandlingar har återupptagits mellan facket Stockholms LS och en sushirestaurang som anklagas för att ha utnyttjat ukrainska arbetare. – Vi tror vi närmar oss en lösning på konflikten, säger Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS.

Arbetaren har tidigare skrivit om hur fyra ukrainska krigsflyktingar vittnat om trakasserier och utebliven övertidsersättning på en välbesökt sushirestaurang i centrala Stockholm. Förra veckan satte facket Stockholms LS, som de fyra ukrainska restaurangarbetarna är medlemmar i, sushirestaurangen i blockad. Detta efter att förhandlingarna mellan fack och restaurangägaren strandat.

Blockaden utvidgades snart till att även omfatta en restaurang med samma ägare i Kungens kurva. Utöver medlemmarna som arbetat på restaurangen i centrala Stockholm har även två andra av fackets medlemmar, som arbetat på restaurangen i Kungens kurva, inte heller fått ut den lön de har rätt till, enligt facket.

Förhandling återupptas med sushirestaurangen

Under fredagsförmiddagen uppgav Stockholms LS att att dagens blockad är inställd.

Emil Boss frimärke 2022
Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS. Foto: Axel Green

– Bolaget har visat god vilja och vi tror att vi närmar oss en lösning på konflikten. Förhandlingarna har återupptagits, säger Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS.

Besked om huruvida konflikten får en lösning eller om blockaden återupptas väntas i början på nästa vecka.

Emil Boss är glad för den positiva respons facket fått, både från de medlemmar som deltagit i blockaderna men också i mejl från restaurangens kunder.

– Personer som brukar luncha på de här restaurangerna tackar för informationen.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Alexandra Sundberg på Röda korset och Anna Jirstrand Sandlund på Sara kulturhus kommenterar konkursbeskedet från Northvolt. Foto: Johan Seger, Magnus Lejhall/TT, Patrick Degerman

Röster från Skellefteå efter konkurs­beskedet: ”Vi ska inte lägga oss platt”

Hur påverkas Skellefteå av Northvolts konkurs? Arbetaren ringde upp Röda korset, Sara kulturhus och en lunchrestaurang för att höra vad de tänker om beskedet.

Röda korsets second hand-butik och mötesplats ligger centralt i Skellefteå och är öppen dagligen. Det har gått två dagar sedan Northvolts konkursbesked, och här är batterifabriken ett stående samtalsämne.

– Det är något alla pratar och funderar kring, på olika sätt. Jag upplever att Skelleftebor över lag är ganska lugna: Skellefte fanns här innan och Skellefte kommer finnas efter, men det är klart att det finns en uppgivenhet, säger Alexandera Sundberg, verksamhetschef på Röda korset i Skellefteå, när Arbetaren ringer upp henne under torsdagen.

Northvolts batterifabrik i Skellefteå under onsdagen. Foto: Jonas Westling/ TT

Hon träffar också de som drabbas mer direkt. Personer som är medborgare utanför EU och beroende av arbetet för att få stanna i Sverige.

– Där är det mycket oro, ångest och sorg.

Röda korset stärker upp med extra insatser

Efter pandemin startade Röda korset upp Mötesplats “Vän i Skellefteå”, en plats öppen för alla. Hit har bland annat människor som varit anställda vid Northvolt kommit.

Alexandra Sundberg, verksamhetschef på Röda korset i Skellefteå. Foto: Johan Seger

– Vi har haft flera av de som jobbar, eller är familj till de som jobbar, här. Vi har följt dem genom resan och följt dem när det var mycket oro kring vem som får stanna och vem som ska få gå. Vi förlorade en del av våra vänner då. Och nu står vi där igen.

Arbetaren har tidigare rapporterat om hur 1 600 anställda på Northvolt sades upp i september, vilket följdes av ytterligare uppsägningar i oktober.

– Vi kommer att fortsätta ha “Vän i Skellefteå” öppet. Och vi stärker upp ikväll (torsdag kväll, reds. anm) med extra insatser om det är många som kommer.

Dels kommer volontärer från “Vän i Skellefteå” vara på plats men även utbildade krisstödjare för dem som behöver ett djupare samtal.

– Vi kan inte lösa situationen, men vi kan lyssna och finnas där som medmänniskor och kanske ge lite perspektiv i det första kaoset och sorgen, säger Alexandra Sundberg.

Eftersom uppehållstillståndet är beroende av att ha ett arbete, så kan konsekvensen bli att många blir av med sina uppehållstillstånd.

– Nu pratar man om att man ska försöka driva Northvolts verksamhet vidare. Men alla blir uppsagda och sedan kommer man att återanställa där det behövs. Risken är ju att den sortens återanställningar inte kvalificerar för ett uppehållstillstånd för arbete. 

Sara kulturhus om ökat behov av att samlas kring kultur

Åsa Pettersson arbetar på restaurang Truckgatan. Hon tror att konkursen kommer att påverka Skellefteå mycket.

– Om de ska lägga ner kommer det påverka massor. Lediga bostäder och villor, priser som sjunker. Ja, jag tror det har en stor effekt, säger hon när Arbetaren ringer upp strax efter lunchtid.

Sara Kulturhus i Skellefteå. Foto: Pontus Lundahl/ TT

Anna Jirstrand Sandlund är vd på Sara kulturhus. Kulturhuset i trä som är döpt efter författaren Sara Lidman invigdes 2021 och rymmer såväl konsthall och spaavdelning.

– Jag tänker att det är ett oerhört tråkigt besked. Både för Skellefteå och länet, men framför allt för Sverige och hela Europa eftersom man vet att den här elektrifieringen är så central i den gröna omställningen. Det handlar ju om också om Europas konkurrenskraft, säger hon och fortsätter:

Anna Jirstrand Sandlund, vd på Sara Kulturhus. Foto: Patrick Degerman

– Det är många av våra invånare som kommer känna oro och vara ledsna över det här beskedet. Jag delar verkligen deras känslor.

Hon pekar på att det är 3 000 personer som jobbar på Northvolt och att alla har någon relation till Northvolt.

– Jag känner mig samtidigt stolt över det arbete som gjorts, alla som har jobbat stenhårt med det här. Även vår kommunledning som jobbat för att skapa goda förutsättningar, säger hon. 

Skellefteå kommun ställer krav på staten

I ett pressmeddelande skriver Skellefteå kommun att ”det är viktigare än någonsin att nationella aktörer sätter in avgörande insatser för att säkerställa att kompetens och batteriproduktion blir kvar i Sverige, att nya ägare kommer på plats så fort som möjligt och att produktionen kan upprätthållas under den tiden.”

Anna Jirstrand Sandlund hoppas att kunna kraftsamla så att fabriken kan fortsätta leverera batterier.

– Vi har ju 3 000 människor här på plats som kan göra batterier. Vi är den enda platsen i Europa som har den möjligheten. Vi ska inte lägga oss platt utan jobbar för att det blir på det sättet, säger Anna Jirstrand Sandlund.

När omvärlden känns osäker ser hon även att kulturhuset kan spela en roll.

– Oavsett om det blir en ekonomisk nedgång på kort eller lång sikt, tror vi att behovet av att samlas kring kultur kommer att vara fortsatt stark. I sådana här tider tänker jag att vi som Sara kulturhus kan vara en viktig plats för gemenskap och framtidstro. Att samlas kring något så tidlöst som musik, teater och konst, påminna sig om glädjeämnena och ta en stunds paus från vardagen för att uppleva kultur.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Martin Berg på Hamnarbetarförbundet
Martin Berg är hoppfull inför nästa veckas förhandlingar med Sveriges hamnar. Foto: Thomas Johansson/TT och Adam Ihse/TT

Hamnarbetarnas krav: Stärk skyddet för förtroende­valda

Hamnarbetarförbundet presenterar nu sina krav inför nästa veckas avtalsförhandlingar med arbetsköparsidan. Högst på listan står frågan om förstärkt skydd för fackets förtroendevalda. Det här i skuggan av det uppmärksammade varslet av förbundets vice ordförande Erik Helgeson.

– Det är inte rimligt att våra storföretag skiter i föreningsfriheten för att kunna köpa ut våra förtroendevalda för småsummor, säger Martin Berg som är Hamnarbetarförbundets ordförande, till Arbetaren.

Det är i en video på sociala medier som de första kraven framställs. Det här eftersom arbetsköparen Sveriges hamnar än så länge förklarat att de inte haft tid att ses för ett första möte. Men på onsdag nästa vecka, den 19 mars, ska parterna träffas. Förutom en höjning av grundlönen på 2 000 kronor kräver facket bland annat att skyddet för de förtroendevalda ute på kajerna stärks.

– Det handlar om sättet företagen agerar mot de förtroendevalda som ju representerar alla våra medlemmar. Det ska inte gå att köpa ut dem för skitsummor som man nu försöker göra med Erik, säger Martin Berg.

Sedan varslet av Erik Helgeson har Hamnarbetarförbundet fått stor uppmärksamhet. Både i Sverige och internationellt och stöduttalanden från andra fack runt om i världen fortsätter att strömma in till förbundet.

Martin Berg tror därför på möjligheten att få till ett stärkt skydd för de fackligt aktiva.

– Det hoppas jag verkligen att vi får till och det är en väldigt viktig fråga och vår fulla rätt att kräva. Så det ska vi lägga fram på onsdag när vi ses för en första förhandling.

Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
Många anställda på Northvolts batterifabrik i Skellefteå vet fortfarande inte om de får behålla sina jobb
Under onsdagen kom beskedet: Northvolt har ansökt om konkurs. Foto: Pontus Lundahl/TT

Northvolt i konkurs: ”Priset betalas av våra medlemmar”

Under onsdagsmorgonen kom beskedet. Batteritillverkaren Northvolt har gått i konkurs, ett besked som kastar ut tusentals anställda i en osäker framtid.

“Det är uppenbarligen mycket som har gått fel, och priset betalas nu av våra medlemmar. Ansvaret för detta behöver klarläggas”, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson i ett pressmeddelande.

Det krisdrabbade elbatteribolaget Northvolt har inte lyckats säkra de ekonomiska medel som behövts för att rädda företaget. Varken planerna på rekonstruktion i USA, som syftat till att skydda bolaget från konkurs, och ytterligare likviditetsstöd från bolagets långivare har inte varit tillräckliga. 

I ett pressmeddelande skriver bolaget:

”Som många företag i batterisektorn har Northvolt upplevt en rad svåra utmaningar de senaste månaderna som urholkat dess finansiella ställning, inklusive stigande kapitalkostnader, geopolitisk instabilitet, efterföljande störningar i leveranskedjan och förändringar i efterfrågan på marknaden.”

Under onsdagsmorgonen lämnades ansökan om konkurs in till Stockholms tingsrätt. Enligt Svt jobbar 5 000 personer i dagsläget på Northvolt, de flesta i Skellefteå. Konkursen drabbar även anställda i Västerås och Stockholm.

”I slutändan, med begränsad tid och tillgängliga ekonomiska resurser, kunde företaget inte nå de avtal som krävts för att säkra sin framtid”, skriver Northvolt i pressmeddelandet. 

Konkursbeskedet berör cirka 1 800 av IF Metalls medlemmar. 

“När den akuta fasen i det arbetet är avklarat finns det många frågor kring händelseutvecklingen som kommer att kräva svar”, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson i pressmeddelandet.

Även många av Unionens medlemmar drabbas. Facket har strax under 1 300 medlemmar på bolaget.

“Det är såklart ett tungt besked och en väldigt mörk dag för alla oss som varje dag jobbat hårt och hoppats att bolaget ska ta sig igenom denna tuffa tid”, säger Shaneika Jeffrey, vice ordförande för Unionen-klubben på Northvolt Ett i Skellefteå.

Sveriges Ingenjörer har cirka 650 medlemmar på företaget i Stockholm, Västerås och Skellefteå.

“Det här är ett oerhört tufft besked för våra medlemmar, som slitit hårt för att rädda företaget. För den gröna omställningen och för svensk konkurrenskraft skulle det vara förödande om de investeringar och den kompetens som förvärvats inte togs till vara. Europa behöver en batteritillverkning i världsklass”, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer i ett pressmeddelande.

Största konkursen i modern svensk historia

Konkursen är den största i modern svensk historia, och en av de största historiskt sett. 

Härnäst kommer en konkursförvaltare, utsedd av domstol, se över processen inklusive försäljning av verksamheten och dess tillgångar. 

I samband med en konkurs kan konkursförvaltaren besluta om statlig lönegaranti, för att säkerherställa att de anställda får lön.

Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
Silas Aliki om följderna av ändringar i migrationsrätten som riksdagen förväntas rösta igenom den 12 mars 2025. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / TT , Lo River Lööf Kollage: Arbetaren

Silas Aliki:
Regeringen ändrar migrationsrätten – ”ökat lidande”

Riksdagen röstar på onsdag den 12 mars om ett förslag att ta bort preskriptionstiden för utvisningsbeslut. Förslaget som förväntas gå igenom innebär att det blir omöjligt att söka asyl på nytt igen efter ett avslag utan att först lämna landet, skriver Silas Aliki och varnar för att lagändringarna kommer att öka både utsattheten och lidandet för de berörda.

Den 12 mars förväntas riksdagen rösta igenom förändringar i migrationsrätten som kommer att få stora konsekvenser. Regeringens syfte med de nya reglerna är att få fler personer som fått avslag på sina asylansökningar att lämna Sverige. Men vilka följder får de i praktiken?

I korthet kommer, enligt de nya reglerna som ska träda i kraft den 1 april, utvisningsbeslut inte att preskriberas så länge en person är kvar i Sverige. Det blir alltså omöjligt att söka asyl på nytt igen efter ett avslag utan att först lämna landet. Dessutom avskaffas möjligheten till så kallat spårbyte, det vill säga att en person som fått avslag på asylansökan kan söka arbetstillstånd utan att behöva lämna Sverige.

Spårbyte inte längre möjligt – vitt jobb räcker inte för att få stanna

Reglerna är utformade så att även alla ansökningar om förlängt arbetstillstånd avslås, om det första arbetstillståndet var ett sådant som personen fått genom spårbyte. Personer som arbetat vitt i Sverige i flera år, och som ofta återförenats med familjen, kommer att behöva lämna landet. 

Advokatsamfundet påpekade i sitt remissvar att de nya reglerna med stor sannolikhet kommer medföra att en större grupp redan mycket utsatta människor kommer att hamna i en sådan otrygghet att den måste anses oförenlig med utlänningslagstiftningen. 

Det bekräftar den bild som Statskontoret i en rapport nyligen kom fram till – det finns stora rättssäkerhetsbrister i den svenska asylprocessen. Möjligheten att söka asyl på nytt är därför en sorts säkerhetsventil, som i många fall kan läka bristerna hos Migrationsverket och leda till ett bättre resultat. En ventil som regering och riksdag alltså nu tar bort. 

Utsattheten ökar med nya asylregler

Men reglerna kommer inte, på det sättet som regeringen tror, leda till att människor utan tillstånd lämnar Sverige. 

Asylrättscentrum, som i över 30 år arbetat med att hjälpa människor att ta tillvara sina rättigheter i asylprocessen, har pekat på att statistik från åren 2021-2022 visar att omkring 21-29 procent av alla som söker någon form av uppehållstillstånd efter preskription får det.

Det innebär att människor som har behov av skydd inte längre kommer att kunna få det, eftersom man bara får en chans i den process som ibland har beskrivits som ett lotteri. Dessa människor kommer, visar forskning, i stor utsträckning välja att stanna kvar i Sverige, trots att de saknar möjlighet att få stanna. Att återvända upplevs helt enkelt som för farligt.

Större risk för exploatering på arbetsmarknaden

Risken är stor att de nya reglerna bara kommer att öka utsattheten och lidandet, och dessutom ge den informella ekonomi där papperslösa utnyttjas i bygg-, städ- och restaurangbranschen ännu fler människor att exploatera. 

Att dra in uppehållstillståndet för personer som befunnit sig lagligt i Sverige under hela sin tid här, och etablerat sig på arbetsmarknaden, framstår också det som en såväl mänsklig som ekonomisk katastrof. 

Lagstiftning som den här blir bara begriplig för den som inser att syftet med Tidölagets politik inte är att se till att den svenska arbetsmarknaden fungerar som den ska eller att människor följer fattade beslut. Syftet är att skapa oro, rädsla och en känsla av att inte vara välkommen hos bruna och svarta personer. Med eller utan uppehållstillstånd. 

Publicerad Uppdaterad