Den brittiska folkomröstningen om landets medlemskap i EU närmar sig. Med bara drygt två veckor kvar har sidan som vill lämna unionen ett mindre försprång. I och med det tycks ett så kallat ”Brexit” långt ifrån otänkbart.
Samtidigt är de brittiska facken splittrade i frågan. Medan de största facken vill stanna kvar i EU, vill transportfacken lämna. Ett av dem är det stridbara Rail- Maritime and Transport Union.
– EU är ett nyliberalt ekonomiskt projekt och högst antidemokratiskt. Den enda rationella hållningen för ett fack som är hängivet socialismen och ett offentligt ägande av järnvägen är att kampanja för att lämna, säger Eddie Dempsey, ledamot i RMT:s förbundstyrelse, till Arbetaren.
Vi vill ha en järnväg ägd av folket, medan paketet vill möjliggöra vinstjakt åt företag, det är två diametralt motsatta agendor.
Eddie Dempsey, ledamot i RMT:s förbundstyrelse
I sin hållning får RMT medhåll av Nordirlands största fack för offentliganställda, Nipsa och Transportfacket för lokförare, Aslef. Även om RMT varit konsekvent motståndare till medlemskapet är EU:s så kallade fjärde järnvägspaket en nagel i ögat på transportfacken.

Paketet syftar till att undanröja de sista hindren för en EU-gemensam järnvägsmarknad genom avreglering i de länder som ännu behållit järnvägen i offentlig ägo. För transportfacken som länge drivit linjen att avprivatisera järnvägen är det allt annat än önskvärt.
– Det fjärde järnvägspaketet kommer tvinga medlemsländerna att privatisera. Vi vill ha en järnväg ägd av folket, medan paketet vill möjliggöra vinstjakt åt företag, det är två diametralt motsatta agendor, säger Eddie Dempsey.
För att vara krass: om vi lämnar EU och vi får en trolig regering bestående av högern och högerextremister så kommer de inte att missa chansen att krossa facken.
Simon Dubbins, internationell direktör på Unite

In i det sista velade Unite, Storbritanniens största fackförbund, om sin officiella hållning. Men med folkomröstningen krypande allt närmare gick de två största facken Unite och Unison, tillsammans med åtta andra fackförbund ut i en gemensam varning om att i det fall det brittiska folket väljer att att lämna kommer högerregeringen ”förhandla bort våra rättigheter”.

Enligt Simon Dubbins, internationell direktör på Unite, är många av de brittiska arbetsrättsliga lagarna direkt knutna till EU-direktiv. Med EU-medlemskapet upphävt är risken överhängande att antifackliga juristbyråer kommer att sättas på att göra lagarna obrukbara.
– Vi kommer inte längre att ha tillgång till EU-domstolen för att förhindra det. För att vara krass: om vi lämnar EU och vi får en trolig regering bestående av högern och högerextremister så kommer de inte att missa chansen att krossa facken, säger Simon Dubbins till Arbetaren.
Men förutom det kommer ett utträde ur EU och dess inre marknad innebära förlusten av tusentals arbetstillfällen och med rättigheterna kapade lämnar det arbetarna i en utsatt situation.
– Det är viktigt att poängtera att den stora majoriteten av facken är emot Brexit. Även om rädslan för det fjärde järnvägspaketet är befogad koncentrerar vi oss inte på delar av vår medlemskårs intressen. Vi fokuserar på allas bästa, säger Simon Dubbins.
Vi måste se till våra franska kamraters exempel och ta vår kamp till gatan. Om fackens stridsåtgärder olagligförklaras, då måste vi ha modet att kämpa utanför lagen.
Eddie Dempsey, ledamot i RMT:s förbundstyrelse
Men RMT:s Eddie Dempsey ger inte mycket för argumenten. Enligt honom är det ”skräckpropaganda” från ett arbetaretablissemang som gett upp redan efter Margaret Thatchers attack mot facken. Facken har glömt hur man fajtas och nöjer sig med att be regeringen om att ”göra dem en tjänst”, säger han.
Arbetarnas rättigheter är inte en gåva från EU, fortsätter han, utan något som arbetarna kämpat sig till själva.
– Vi måste se till våra franska kamraters exempel och ta vår kamp till gatan. Om fackens stridsåtgärder olagligförklaras, då måste vi ha modet att kämpa utanför lagen. Så vann vi våra rättigheter en gång. EU:s inställning till fackliga rättigheter är tydliga i Portugal, Grekland och Irland, säger han.
Storbritannien röstar om EU-medlemskapet den 23 juni. Enligt tidningen The Guardian leder just nu Brexit-anhängarna med 43 procent mot motståndarnas 40 procent. 11 procent har fortfarande inte bestämt sig.