Varje år inträffar omkring 300 olyckor vid vägarbeten på Sveriges gator och vägar. Bland vägarbetarna är det inte ovanligt att få se rubriker om branschkollegors svåra skador eller värre.
Oron växer bland Sekos medlemmar i väg- och banarbetesbranschen att just deras arbetsplats, eller just de ska drabbas härnäst.
– Det har blivit ett hårdare klimat längs vägarna och trafikanterna tar inte längre någon hänsyn. De kör till och med ihjäl brandmän som jobbar med livräddning, säger Glenn Nordström, huvudskyddsombud för Seko i Umeå och ledamot i förbundsstyrelsen.
Det var bara förra året en trafikvakt blev överkörd av en bilist som ilsknat till. Man har inte heller någon respekt för omskyltning.
Bjarne Ringdahl, förtroendevald i Seko Väg- och Ban Syd
Enligt en enkätundersökning, genomförd av Novus Opinion för fackets räkning, uppger nästan varannan vägarbetare att det under det senaste året inträffat minst en incident på deras arbetsplats. För sju år sedan var det bara var fjärde.
På samma sätt har oron för olyckor ökat. Medan 47 procent av de svarande uppgav att de oroade sig för att bristande säkerhet skulle leda till olycka 2009, är siffran i dag 82 procent.
– Det var bara förra året en trafikvakt blev överkörd av en bilist som ilsknat till. Man har inte heller någon respekt för omskyltning. Jag har själv mätt bilar som kör i 102 km i timmen när skylten säger 50. Men framför allt är det lastbilstrafiken som kör så in i norden förbi våra arbetsplatser, säger Bjarne Ringdahl, förtroendevald i Seko Väg- och Ban Syd.
Bilden bekräftas av Sveriges Radios mätning av hastigheterna vid 26 vägarbeten över hela landet förra sommaren. Då konstaterades att 6 av 10 körde fortare än tillåtet.
Men även om det är bilisternas förlorade hänsyn som är den främsta olycksrisken, är det arbetsköparens ansvar att säkra arbetsmiljön. Enligt facket följs Arbetsmiljöverkets föreskrifter om att trafik ska ledas bort från vägarbetsplatsen i allt mindre utsträckning. Ansvaret vilar ytterst på beställaren av jobbet, myndigheten Trafikverket.
– I föreskrifterna står det att man ska leda om trafiken, men det blir dyrare för Trafikverket att göra det. Samtidigt har man skrotat stora delar av Arbetsmiljöverket, vilket innebär att färre kontroller görs, säger Glenn Nordström och han får medhåll av kollegan i syd.
Jag kan inte säga att jag vet att de slarvar, men i de avtal vi har är det noga utpekat att entreprenörer har ansvar för det som händer på arbetsplatsen.
Bengt Olsson, presschef på Trafikverket
Men Trafikverket anser att det är att göra det för enkelt för sig att säga att säkerheten generellt blivit sämre. Bengt Olsson, presschef på myndigheten, säger att verket visserligen inte ställer krav på trafikomledning, men att de är tydliga till underentreprenörerna att det ska göras om det är möjligt.
– Det är ett delat ansvar. Jag kan inte säga att jag vet att de slarvar, men i de avtal vi har är det noga utpekat att entreprenörer har ansvar för det som händer på arbetsplatsen, säger han.
Diskussionerna kring problemet har dock pågått med facken under en längre tid. Facken kräver mer direkt styrning från Trafikverket, men frågan har, enligt Bjarne Ringdahl, blivit infekterad.
– Det är det som är problemet, att man gärna vill att någon annan ska ta ansvaret. Men någonstans är det människor som kommer i kläm.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr