Vårens överlägset största kulturhistoriska bedrift står utan större tvekan det brittiska återutgivningsbolaget Soul Jazz Records för.
Boombox: Early independent Hip Hop, Electro and Disco Rap 1979–82
Bolag: Soul Jazz Records
I den lilla, men alldeles förträffliga cd-boxen Boombox: Early independent Hip Hop, Electro and Disco Rap 1979–82 får du dig en populärkulturell resa du sent ska glömma.
Musikhistorien måste ständigt skrivas om, lyder den lite slitna klyschan som under våren dragits fram i avsnitt efter avsnitt i stundtals hysteriskt roliga podcasten ”Lundellbunkern volym 2” (rekommenderas för övrigt starkt för alla som gillade 1990-talets indie- och triphopscen när det begav sig). Ingenting kunde heller vara mer sant. Under våren har Martin Scorseses och Mick Jaggers påkostade HBO-serie Vinyl, om New Yorks korrupta rockscen (med betoning på just rock) under 70-talets heydays, fått stor uppmärksamhet i Sverige.
Samtidigt, i den verkliga världen, skedde den överlägset viktigaste omkullkastelsen av modern populärkultur helt utanför radarn av både glam, punk och new wave.
Temat känns igen från otaliga dokumentärer, böcker och bibel-långa tidningsartiklar vi både läst och hört tusentals gånger förr. Det är kritvita snubbar med distade gitarrer och näsor ständigt sniffande efter pulver. Historien om rocken som revolutionerades efter några sömniga år i väntan på något nytt.
Samtidigt, i den verkliga världen, skedde den överlägset viktigaste omkullkastelsen av modern populärkultur helt utanför radarn av både glam, punk och new wave. För det var på gatorna i Bronx och på de små familjekontrollerade skivbolagskontoren i Harlem som den verkliga revolutionen ägde rum. Det var där och inte på sjaskiga klubbar längre ned på östra Manhattan som musiken skulle komma att förändra landskapet för all framtid utan att någon riktigt förstod, eller ville förstå, vad det var som hände.
Och det var framför allt tre namn som kom att spela en alldeles extra stor roll: Sugarhill Gang (med den allra första raplåten som slog kommersiellt, ”Rappers Delight”, från 1979), Afrika Bambaataa, och Grandmaster Flash and The Furious Five. Tillsammans utgjorde de stommen för det som i dag är den förmodligen överlägset största musikgenren i världen.
Då höll de till i gathörnen inför en nyfiken publik men lyckades snart dra de små oberoende rhythm and blues-bolagens öron till sig och tog därefter musiken vidare in på klubbarna i skuggan av den discovåg som samtidigt sköljde över USA. Med hjälp av fantastiska samplingar, den numer kultförklarade trummaskinen Roland TR-808 och ett nästan fånigt briljant flow av lysande textrader började hiphop sakta växa in i folks medvetande.
Klart är i alla fall att hiphop blev mainstream och vardagsmat även i kanaler som aldrig tidigare visat intresse för afroamerikansk kultur.
Några år senare skulle band som Public Enemy och Boogie Down Productions föra arvet vidare till en betydligt bredare publik – och resten är egentligen inget annat än en historia som går att skriva på många olika sätt. Klart är i alla fall att hiphop blev mainstream och vardagsmat även i kanaler som aldrig tidigare visat intresse för afroamerikansk kultur.
Därför tar Soul Jazz Records oss nu med från början och ned i den verkliga underjorden. Vid tiden för de första skivinspelningarna av bortglömda artister som Mr. Sweety G, Count Coolout och Bon Rock & the Rhythm Rebellion. Inspelningar som till skillnad från till exempel Afrika Bambaata skedde tillsammans med liveband i studion som mixade in allt vad de hört på gatorna den senaste tiden. Salsa, disco, funk och så vidare.
Själva rappen föddes i Bronx, men det var i Harlem hos producenter som Joe Robinson och Jack ”Fatman” Taylor som musiken först kom att spelas in på skiva.
Den här boxen ger en bild av en bred scen full av experiment och fantastisk musik och borde ge Soul Jazz Records något slags arkeologisk guldmedalj för sitt genomgripande grävarbete.
Blir det för grabbigt beställer du bara ett exemplar av den minst lika viktiga Fly Girls! (B-Boys Beware: Revenge of the Super Female Rappers) som gavs ut på samma bolag för ett par år sedan.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr