Del 1: En simmares bekännelse

Scouten från Wapakoneta, Ohio, hade tagit flygcertifikat innan han tog körkort. Men nu verkade han av förklarliga anledningar lite nervös. Det är inte ofta någon får uppleva något för allra första gången. För mänskligheten. Ett steg till och han står på marken. Året är 1969 och Neil Armstrongs stövlar är bländande vita mot det sotiga mångruset. Nitton minuter in i det två och en halv timme långa besöket får han sällskap av kollegan Edwin ”Buzz” Aldrin. Båda är veteraner från Koreakriget. Den här gången finns det ingen direkt fiende. Astronauterna utför en lång rad experiment, noggrant förberedda. Aldrin provar under några minuter olika sätt att röra sig i en miljö med en tyngdkraft motsvarande en sjättedel av jordens. Han hoppar jämfota i den stora vita dräkten. Som ett påbyltat dagisbarn bland vatten pölar. En dans i viktlöshet. Det går inte att se några ansiktsuttryck bakom visiret, men det är inte svårt att föreställa sig ett leende.

Den koloniala simskolan finns publicerad som bok, utgiven av Glänta produktion.

Sexton år senare upplever en liten pojke i en västsvensk bruksort en liknande viktlöshet. En upprepning med andra ord. Och det handlar nu mer om sammanbiten överlevnad. Tyngdkraften släpper taget utan det efterföljande leendet. Men allt annat stämmer. Barn behöver inte åka ut i rymden för att förstå. Månlandningen hade visats på tv. En fot snett mot bassänggolvets kakel för att ta sats. Pojkkroppen flyter uppåt mot ytan för att sedan sakta sjunka igen. Armarna fäller ut sig som om en osynlig solfjäder placerats mellan dem. Det ska vara bröstsim. Det är inte bröstsim. Pojken fuskar.

Han försöker undvika publik. Det är bäst om ingen ser hans skutt. Det ska absolut inte förevigas som månlandningen. Bäst är om det förblir en privat historia, en sådan som en kan försöka glömma bort. Siminstruktörer patrullerar bassängkanten. De är beväpnade med väldiga aluminiumkrokar, överdrivna biskopsstavar, och vankar fram och tillbaka som stod de på ett borgkrön och tittade ner i vallgraven. Men så är det inte. I verkligheten. Ibland böjer de sig ner för att ge råd åt något barn som det inte går så bra för. Om någon börjar sprattla till och mister koncentrationen sänker de sina stavar. Pojken fokuserar på Buzz Aldrins skutt. Han sätter foten i botten när de vuxna tittar bort. När huvudet åker under vattenytan pressar han krampaktigt ihop ögonen. Han kan inte ens se undervattensdokumentärerna på tv, att titta under verkligt vatten är uteslutet. Bara tanken fyller honom med skräck.

Det är tjugofem meter till andra sidan. En evighet. Det känns som en atmosfär nästan utan luft. Blodet rusar genom kroppen. Men så till slut kommer han fram och klättrar upp för stegen. Det är överraskande att känna den tyngd som läggs över hans axlar. Han springer med trippande steg ut till omklädningsrummet, men är inte längre fjäderlätt. Det är fel att fuska. Han vet. Går det att säga att detta var en nödsituation? Rymden är lika skrämmande som fascinerande. Vattnet däremot ger nästan bara ångest, i alla fall under ytan. Hur han än försöker verkar det omöjligt att lära sig att simma. Han har gett upp. Ingen har märkt något. Han känner en tomhet. Som om han vore osynlig. Det är inte ens någon som säger åt honom att gå långsammare över det kalla kakelgolvet.

Under somrarna är de svenska tidningarna fyllda av gastkramande drunkningshistorier om de som ena stunden badat, bara för att ett ögonblick senare försvinna i en stum dödskamp.

Under somrarna är de svenska tidningarna fyllda av gastkramande drunkningshistorier om de som ena stunden badat, bara för att ett ögonblick senare försvinna i en stum dödskamp. Över hundra personers drömmar och uttrycksfulla ansikten raderas ut varje år i den nordiska naturens grumliga vatten. Ofta är de män och ofta är alkohol inblandat. Kvällsdopp som leder in i en evig natt. En annan stor grupp är barn. De lekande vid badplatsen blir plötsligt en mindre. Någon hamnar under ytan. Drunkning är den vanligaste dödsorsaken för små barn i Sverige. [1] Vuxna kvinnor är däremot markant underrepresenterade i statistiken. [2]

Olycksstatistiken tecknar en bild av olika samhällen och blottlägger fler skillnader än dem mellan könen. Drunkningsdöden är en fråga om klass och i slutändan om koloniala skiljelinjer. Varje år drunknar 450 000 personer i världen. Det är långt fler än Armstrong och Aldrins stupade kamrater i Koreakriget, och till och med 50 000 fler än de som dog stridande för USA:s stjärnbaner under nationens fyra år i det andra världskriget. 97 procent av de som dör av drunkning idag glider under ytan i vad Världshälsoorganisationen kallar låg- och medelinkomstländer. En afrikansk man löper mer än två gånger så stor risk att drunkna som en europeisk man, en afrikansk kvinna tre gånger så stor som en europeisk. På samma sätt är skillnaderna enorma mellan europeiska låg- och medelinkomsttagare respektive höginkomsttagare. [3]

Att fattigdom går hand i hand med risken för drunkning är också den svenska historien ett exempel på.

Att fattigdom går hand i hand med risken för drunkning är också den svenska historien ett exempel på. 1890 mötte 1 078 svenskar drunkningsdöden, antalet avlidna per 100 000 invånare var då större än för dagens afrikanska män (21,7 respektive 19,2), den grupp som idag ligger sämst till i den internationella statistiken. Sedan dess har kurvan pekat nedåt: 1940 drunknade 475, år 1990 drunknade 169. [4] Från historiskt låga tal under 2000-talets första årtionde har siffrorna ökat något, 137 människor försvann ner i djupet 2014 och av dem var nära nio av tio män. [5] Drunkning var 1898 den vanligaste orsaken till våldsam död i Sverige. [6] Anledningen till de höga talen var i huvudsak bristande simkunskap, vilket genom tiderna främst drabbat barn som har sämre förmåga att uppskatta risker än vuxna. Endast långsamt och genom ett stort folkbildnings arbete av föreningar som Svenska Livräddningssällskapet vändes trenden. 1899 kunde bara 12 procent av svenska skolungdomar simma, en siffra som 1913 hade stigit till drygt 22 procent. [7]

Den svenska läroplanens krav på simkunnighet förtydligades september 2007. Svenska elever måste nu i slutet av årskurs sex kunna simma 200 meter, varav 50 meter på rygg, men enligt en rapport från Skolverket från 2010 når 8,3 procent av eleverna inte upp till målen. [8] 2012 rapporterades det om dramatiska skillnader i simkunnighet inom Stockholms stad. På välbärgade Östermalm var 67 procent av barnen i andra klass till viss del simkunniga innan de kom till Idrottsförvaltningens simundervisning, i fattigare stadsdelar med större andel utomeuropeiskt födda barn, som Tensta, var motsvarande siffra fyra procent. [9]

Det folkpartistiska skolborgarrådet Lotta Edholm bemötte den uppdagade ojämlikheten med att ”Alla barn har olika förutsättningar. Många kommer från kulturer där simkunnighet inte betraktas som lika viktigt.” [10] ”Icke simkunniga barn med utländsk härkomst” har i Sverige liksom i stora delar av Europa dykt upp som en ny kategori när det gäller offren för drunkningsdöden. [11] Det diskuteras återkommande hur simkunnighet ”betraktas”, alltså simningens kulturella dimension. Mer sällan talar en om att Sverige sedan 1890 har genomgått en kulturellrevolution, från en drunknande till en simmande nation. Och något som i princip aldrig diskuteras är hur simning i stora delar av världen en gång i tiden ”betraktades” som viktig och att simkunskap var långt mer utbredd utanför Europa än inom kontinentens gränser.

Simning är mycket riktigt kultur, det finns inget ”naturligt” i olika sätt att hålla sig över ytan och förflytta sig genom vattnet. Simning är en teknik och som teknik har den uppfunnits, lärts ut, traderats, och som teknik har den också i många fall glömts bort.

Att tala om ”kulturer” riskerar att leda till statiska berättelser om ”folk”. Och i de fall då kulturers förändring över tid diskuteras är det för det mesta i termer av ”utveckling” eller ett implicit civilisatoriskt avancemang. Historien är dock långt mer komplicerad än så. Simning är mycket riktigt kultur, det finns inget ”naturligt” i olika sätt att hålla sig över ytan och förflytta sig genom vattnet. Simning är en teknik och som teknik har den uppfunnits, lärts ut, traderats, och som teknik har den också i många fall glömts bort. Den enkla skillnaden mellan natur och kultur är att kulturen kräver lärare som utbildar nya generationer. Det här är en bok om hur västvärlden förlorade sina simlärare under medeltiden och återfann dem i modern tid. Mer specifikt handlar det om den snabbaste och kanske mest raffinerade simtekniken, crawl, en teknik som västvärldens simmare lärde sig under förra sekelskiftet från en värld som hade hållit sitt simkunnande intakt; den värld de hade koloniserat.

Om hur den lille pojken i den värmländska bruksorten lärde sig simma finns det två historier. Barndomens vistelser nära vattnet var länge en återkommande pina. Han hade fuskat till sig ett simmärke för att slippa bada. Till stranden tog han med sig böcker istället, läste och fantiserade och blev till slut ett ”jag”.

Den första gången jag lärde mig simma kan inte beskrivas på något annat sätt än som en simmares urmyt. Det var, så klart, i det klassiska Medelhavet. I Odysseus och Leanders hav. Natten jag sprang igenom var varm och svart som bläck. Jag flög över kanten på den turkiska piren och föll i en evighet innan jag slog ner i det mjukt omfamnande vattnet. Jag sjönk förunderligt och länge innan allt vände och kroppen steg. Bara tanken på att göra något liknande hade tidigare fyllt mig med skräck. När jag väl kom upp till ytan upptäckte jag två saker: jag var inte rädd och jag kunde simma. Något fantastiskt hade inträffat.

Eller? Det är här grammatikens första person singular försvinner in i en bekant berättelse. En plötslig exponering och sedan en omvändelse. Historien har skrivits många gånger. Den är en produkt av den europeiska romantiken med dess epifanier och individuella segrar. Jag kan, mot min rationella slut ledningsförmåga, förleda mig själv att tro att jag lärde mig simma när grupptrycket på en skolresa löste upp mitt omdöme och jag sprang rakt ut i Medelhavet. Så var det givetvis inte. Simning är ingen reflex. Jag hade instruerats i simning i den kommunala simhallen innan mitt test. Dessutom hade jag sett människor simma. Att jag fuskade var ett utslag av rädsla snarare än en brist på färdigheter. Vattenskräcken behövde bara sättas ur spel för ett avgörande ögonblick.

Även om jag i princip var vuxen var jag fortfarande oförmögen att simma en simbassängslängd. Och förmodligen var det inte fler nattliga dopp som krävdes för att jag skulle utvecklas.

Jag kunde simma, men det var också allt. Ett något desperat och plaskande bröstsim under några minuter. Även om jag i princip var vuxen var jag fortfarande oförmögen att simma en simbassängslängd. Och förmodligen var det inte fler nattliga dopp som krävdes för att jag skulle utvecklas. Det saknades lärare.

Simning är en del av vad den franske antropologen Marcel Mauss i en klassisk föreläsning 1934 beskrev som les techniques du corps eller ”kroppsteknikerna”. De innefattar i princip alla våra rörelser. Hur vi går och hur vi står, hur vi sitter och äter och springer och älskar. Allt lär vi oss av lärare. Även Buzz Aldrins jämfotahopp var resultatet av ett slags undervisning. Inte på astronautskolan, men väl på dagis eller bland lekkamrater. Det är tack vare tekniska historier som vi kan genomskåda romantikerna och deras bagage av medfödda talanger, naturliga färdigheter och färdigbestämda öden. Simning i Europa är intimt förknippat med den romantiska rörelsen vilket har gjort att den historiska bakgrunden glömts bort. Syftet med en teknisk, anti-romantisk ansats är att komma ihåg på nytt, erinra sig det glömda.

Simning är en del av vad den franske antropologen Marcel Mauss (1872–1950) i en klassisk föreläsning 1934 beskrev som
Simning är en del av vad den franske antropologen Marcel Mauss (1872–1950) i en klassisk föreläsning 1934 beskrev som "les techniques du corps", kroppsteknikerna. Foto: Wikimedia Commons

Men för att den tekniska historien ska förstås fullt ut måste även begreppet ”teknik” nagelfaras. Den kroppsliga teknik som Mauss talade om och den maskinella teknik eller teknologi som vi fascineras så av i informationssamhället kan förstås som en situation inom vilken en viss form endast innefattar ett givet innehåll, en funktion. I tekniken framstår enskilda sammanflätningar mellan form och innehåll således som uppenbara, rent av naturliga. Alla delar kommer samman i en enhet, som en kroppsrörelse eller en dator. Det blir till slut svårt att skilja form och innehåll från varandra, vilket kan göra det högst frustrerande att försöka förstå vad som egentligen sker när en teknik bemästras. Plötsligt trillar bitarna på plats. Vi kan cykla, eller simma, och funderar inte mer på det.

Västvärlden fick som sagt lära sig simma igen, i synnerhet när det gällde crawl. Det var en historisk process. Människor i Europa hade i stort sätt glömt bort hur en simmar i början av den moderna tiden, alltså från medeltidens slut till slutet av 1700- talet. Endast en teknik, bröstsimmet, levde kvar och spelade en viktig roll under simningens renässans i samband med romantiska kulturströmningars klassiska ideal och naturvurm i början av 1800-talet. Det vi kallar crawl verkar däremot ha försvunnit helt och hållet. Denna teknik ”importerades” från platser utanför väst i den koloniala världen under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Väst gick i en kolonial simskola.

När tekniken framstår som monolitisk betyder det antingen att vi inte förstår den eller att vi har glömt bort att vi en gång lärt oss den.

Denna bild av simningens historia skulle kunna presenteras som en kroppsteknisk enhet, men den är inte komplett utan att vi för ett ögonblick håller beståndsdelarna (form och innehåll) separerade. På andra sidan det ”tekniska” finns medierna, såsom texten, där tekniken återberättas (medialiseras eller metaforiseras). I berättelsen blir det möjligt att separera form och innehåll. Berättelsen, vilken också kan vara en bild, är enda chansen vi har att lära oss en teknik och, kanske viktigare, att komma ihåg att vi har lärt oss den. När tekniken framstår som monolitisk betyder det antingen att vi inte förstår den eller att vi har glömt bort att vi en gång lärt oss den. Detta kan ha långtgående effekter. I fallet simning har det inneburit att importen av en utomeuropisk rörelse kunnat inlemmas i en västerländsk kultur till den grad att många idag tror att människor i väst av naturen är goda simmare. Inom andra områden i vår teknologiska verklighet kan det medföra att vi ger bort en enorm makt till de få som tillverkar och tillhandahåller teknologi och teknologiska system. Något som för närvarande håller på att hända i vårt högteknologiska samhälle. Endast ett fåtal kontrollerar och förstår de apparater och strukturer som blivit livsviktiga för samhället i stort.

Medierna spelade en stor roll när jag för andra gången, och denna gång på riktigt, lärde mig simma. Jag befann mig i La Paz, Bolivia, och bodde av en slump nära en simhall. 3 600 meter över havet gör syrebristen att tyngdkraften känns dubbel. En enkel promenad är för en nyanländ ansträngande och att löpträna en utmaning. Den ena sidan av simhallen var av glas och byggnaden låg på en höjd alldeles invid kanten av den branta dal, ett veck i Anderna, som La Paz klättrar på sidorna av. Från den något nedsänkta vinkeln i vattnet gick det att genom fönstren se rätt över denna dals rymd. Blicken landade på höglandet nordost om staden och på Andernas cordillera, bergskedja, en evighetslång tandrad av sextusenmeterstoppar som sträckte sig mot himlen. I ena riktningen hade jag således nöjet att, om jag simmade bröstsim, sjunka ner i vattnet i simtaget för att sedan komma upp ur det blå och skåda detta. Ofta låg ett lager nysnö över topparna, som om någon försiktigt pudrat florsocker över dem.

il_570xN.492796658_qeb8

Simhallen som jag försökte lära mig simma i användes också av värnpliktiga sjömän från den angränsande militärförläggningen. Flottan saknade bassäng och fick nyttja den kommunala. Då Bolivia förlorat sina stränder under Stillahavskriget mot Chile, som tog slut 1883, saknade militärerna även hav. Tusentals värnpliktiga förbereds varje år för livet på icke-existerande skepp på ett hav de inte har tillgång till, än. De ska behärska tekniker, likt simning, som en dag ska fylla ett syfte. Det finns något vackert i tanken att en nation undervisar sina med borgare i något som förblivit en dröm.

Snart blev det lika intressant att förstå hur teknikerna uppstått och förmedlats av olika lärare runt om i världen som att lära sig dem.

De värnpliktiga bolivianska unga männen hade till skillnad från mig en instruktör. Jag började istället studera instruktionsvideor upplagda på Youtube inför varje träningspass. Vad som mötte mig var en fascinerande medialisering av teknik. I de mer professionella filmerna användes undervattensbilder och slow motion. Mina nya lärares kunskaper verkade outtömliga. Efter att någorlunda lyckats bemästra en stadigare version av mitt tidigare plaskande bröstsim var det dags för crawl. Det tog inte lång tid att upptäcka ett antal hybridtekniker mellan bröstsim och crawl. Snart blev det lika intressant att förstå hur teknikerna uppstått och förmedlats av olika lärare runt om i världen som att lära sig dem.

Vi, och med detta vi menar jag ett mänskligt kollektiv som innefattar bolivianer såväl som svenskar, har ofta fått lära oss att väst stått för merparten av världens tekniska utveckling. Från grekernas politiska institutioner till vävstolarna i Lyon och Manchester och Apple-datorerna i Kalifornien. Resten av världen har fått anpassa sig och försöka springa ikapp. Verkligheten är givetvis långt mer komplicerad. Tekniken crawl kan framstå som till synes oviktig i sammanhanget, samtidigt är den djupt emblematisk. Historien om hur väst lärde sig simma i den koloniala världen är en illustration av en typ av processer som sällan diskuteras och än mindre studeras. Glömskan har varit, och är, kolonialismens redskap. En ny, postkolonial historia kräver att hågkomsten spelar en mer aktiv roll, och detta i en vidare mening än att minnas de fruktansvärda brott som har skett, och sker, under kolonialismens härjningar.

Idén om naturligheten är ofta glömskans bästa anförvant. En del av det västerländska tankegodset har gått ut på att vita människor av naturen är överlägsna grupper som rent fysiskt inte ser ut som västerlänningar och som lever i andra kulturer. Denna förmenta överlägsenhet menar många till exempel har visat sig i vita människors förmåga att tänka rationellt och behärska vissa kroppstekniker, såsom simning. Försvaret för dylika argument har ofta varit att andra grupper är naturligt bra på andra saker.

Naturligheten är ett försåtligt argument som klär sig i vetenskapliga dräkter trots att det har mycket lite med vetenskap att göra. Det finns försvinnande lite som är naturligt på en allmänmänsklig nivå. De fysiologiskt största skillnaderna i hur vi ser ut återfinns mellan könen och dessa skillnader är desamma inom alla folkgrupper. När det gäller våra uttryck är det bara reflexerna som på något sätt kan beskrivas som naturliga, även om dessa utvecklats evolutionärt över tid. Men det är ungefär lika svårt att bygga kulturer ur reflexer som det är att lära sig simma genom att hoppa ner i vattnet utan förkunskaper. Människan är en teknisk varelse och har varit så sedan långt innan vi uppfann det vi i vardagligt tal kallar teknik. Mänsklighet är i själva verket en process, ett människoblivande som karakteriseras av en förmåga att behålla tekniska kunskaper över generationer. Även djur, främst andra primater, kan bli en del av en liknande process av att bli mer och mer människolika när de övar upp samma förmåga. Detta ”behållande” av kunskaper sker genom ett konstant återutlärande som i sin tur endast är möjligt genom medier; kroppsspråk, sägner, sånger, nedtecknade berättelser, ljudinspelningar och rörliga bilder.

När det gäller simning har den romantiska rörelsen varit avgörande för att förmedla idén om denna sysselsättning som naturlig, ett sätt att ta avstånd från det mekaniska samhället.

Tilltron till naturligheten har varit så stark i väst att den också iklätt sig en irrationell dräkt. När det gäller simning har den romantiska rörelsen varit avgörande för att förmedla idén om denna sysselsättning som naturlig, ett sätt att ta avstånd från det mekaniska samhället. När européer i slutet av 1700-talet och början av 1800-talet sökte sig till stränder och vatten var det med en önskan om att återförenas med naturen. De stora poetiska hjältarna, som Lord Byron och Johann Wolfgang von Goethe, spred en bild över den europiska kontinenten av att simningen utgjorde det perfekta famntaget kring elementen. I simningen observerade inte bara kroppen naturen utan gick i handgriplig samexistens med den. De djupa vattnen var också ytterst en symbol för naturvärldens sublima, gränslösa utsträckning. Simmaren blev en hjälte och på hjältens sätt frånskild den alldagliga och mänskliga världen som utgjordes av förutsägbar och maskinell fulhet. Även om romantikerna med inspiration från Jean-Jacques Rousseau ofta propagerade för (en exotisk skönmålning av) den ”primitiva” människan, var det ytterst få som på allvar trodde att icke-européer hade de gracer som krävdes för att bli simmande hjältar.

De romantiska simmarna har sin uppenbara plats i simningens kulturhistoria, men det är ett misstag att låta sig förföras av deras etnocentriska natursvärmeri. Även i deras tappning blir ”naturligheten” till en barriär snarare än ett hjälpmedel för att förstå historien. Vi har romantikerna att tacka för mycket, men som uttolkare av teknik och medier är de tämligen värdelösa. Att deras idéer fortfarande har så stor kraft är lika förbryllande som problematiskt. En del av anledningen står att finna i kolonialismen. Genom romantiken kunde väst hävda att även dess naturdyrkan och spiritualitet yttrade sig på sätt som var överlägsna andra kulturer. Under 1800-talet påbörjades en typ av argumentation som lever kvar än idag: ”naturfolken” har vid det här laget anpassat sig så mycket till väst att de degenererat. Detta gjorde, och gör, det möjligt för vita män och kvinnor att leka ”infödingar” på en nivå som bättre lever upp till den fantasi rörande infödingen som skapats.

En av de tekniker som fascinerade Mauss var just crawl, som då, runt mitten på 1930- talet, hade blivit den mest populära simstilen i Frankrike.

I denna berättelse om simning har den redan nämnde franske antropologen Marcel Mauss och hans slutsatser om det tekniska i människans kultur en viktig roll. En av de tekniker som fascinerade Mauss var just crawl, som då, runt mitten på 1930- talet, hade blivit den mest populära simstilen i Frankrike. Hans begreppsliggörande av kroppstekniker kan med fördel kombineras med en långt senare teori om hur den koloniala verkligheten såg, och ser, ut. Olika idébildningar som bygger på en kritik mot det västerländska tolkningsföreträdet inom humaniora utvecklade under 1980- och 1990-talen modeller för att förstå kolonialismen bortom den binära uppdelningen mellan det kända och det okända som varit del av den koloniala maktutövningen. Språk- och litteraturforskaren Mary Louise Pratt från USA formulerade i början på 1990-talet teorier kring contact zones, ett begrepp för att beskriva de kontaktzoner där handgripliga koloniala möten skedde och där en ny fragmenterad och hybridiserad verklighet skapades för både kolonisatörer och koloniserade. [12] Mötena var, givetvis, ofta våldsamma och spelreglerna riggade till den västerländska partens fördel. Samtidigt skedde det i denna folkmordens tid ständiga förhandlingar om positioner och utbyten av idéer och tekniker. Nya blandkulturer skapades i mötet mellan människor, som i många fall inte ens valt eller önskat dessa möten. Dessa kontakt zoner existerar i allra högst grad fortfarande, eftersom koloniala mönster ännu dikterar vår värld och eftersom dagens samhällen (som vårt) är lika mångkulturella som de alltid varit. De existerar också på digitala plattformar, och innan dess återfanns de på biograferna. Det var dit dåtidens publik, likt Mauss, kunde gå för att beskåda utomeuropiska tekniker. Föreställningen om kontaktzoner låter oss förstå den miljö inom vilken tekniker medialiseras mot bakgrund av kolonialismen. Den bryter ner den binära bilden av ett väsensskilt väst som sprider sin kunskap och makt över världen och där andra människor helt enkelt anpassar sig. Fram träder en annan, och långt mer komplicerad, värld som har en historia som på alla sätt är global.

Fortsättning följer i nästa nummer.

NOTER:

  1. Varför drunknar barn? En retrospektiv studie över barn som drunknat i Sverige 1998–2007, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, 2007.
  2. 376 kvinnor dog i drunkningsolyckor under perioden 1997 till 2011. Under motsvarande period drunknade 1778 män i olyckor. Johanna Gustavsson, Lena Olsson och Ragnar Andersson, Drunkning i Sverige 1997–2011, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, 2013.
  3. M Peden, K McGee, G Sharma, The Injury Chart Book: A Graphical Overview of the Global Burden of Injuries, World Health Organization, 2002.
  4. Siffor framtagna av Jan Schyllander, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, i e-post till författaren 3 september 2014.
  5. ”Antal omkomna till följd av drunkning under 2014”, Svenska Livräddningssällskapet, http://svenskalivraddningssallskapet.se/media/dokument/2014/drunkning-slutgiltig/drunkningsolyckor-2014.pdf (20 oktober 2015).
  6. Sven R Holmberg (red), SLS 100 år, Svenska Livräddningssällskapet Jubileumsbok 1898–1998, 1998, s 14.
  7. Ibid, s 15, 58.
  8. Uppföljning av simkunnighet i årskurs 5, Skolverket, 2010, s 2. Fram till 2011 gällde målet för årskurs 5, det ändrades sedan till årskurs 6.
  9. Procentsatserna avser sammansatt bröstsim. Ellinor Nilsson, Stockholms stads idrottsförvaltning, i e-post till författaren, 12 september 2014.
  10. ”Stora skillnader mellan Stockholms simskolor”, Dagens Nyheter, 20 juli 2012.
  11. Varför drunknar barn?, 2007.
  12. Med början i artikeln ”Arts of the Contact Zones” som publicerades 1991. I den gav Pratt den mest konkreta definitionen till hennes annars högst medvetet ambivalenta term då hon skrev om kontaktzoner som ”spaces where cultures meet, clash, and grapple with each other, often in contexts of highly asymmetrical relations of power, such as colonisalism, slavery or their aftermaths as they are lived out in the world today”. Mary Louise Pratt, ”Arts of the Contact Zone”, Profession 91, 1991, s 34.
Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Arbetarens redaktionskollektiv Christin Sandberg, Amalthea Frantz och Vendela Engström tilldelas priset Årets redaktör 2025 av Frilans Riks. Foto: Mika Kastner Johnson, Privat

Redaktionskollektivet på Arbetaren är Årets redaktör 2025

Redaktionskollektivet på tidningen Arbetaren – chefredaktör Amalthea Frantz tillsammans med redaktörerna Vendela Engström och Christin Sandberg – har utsetts till Årets redaktör 2025. Redaktionen har trots påtagliga utmaningar fortsatt sitt arbete med ”värdighet, integritet och publicistiskt mod”, skriver Frilans Riks i motiveringen.

Arbetarens redaktionskollektiv tilldelas priset Årets redaktör 2025 av Frilans Riks.

– Vi är mycket glada för det här priset med sin fantastiskt fina motivering. Det tilldelas redaktörerna, men jag menar att alla anställda på tidningen ska ta åt sig av äran, säger Amalthea Frantz, chefredaktör på Arbetaren, i samband med att priset delades ut under Frilans Riks årsmöte på måndagen.

Redaktörerna får priset för att de ”trots påtagliga utmaningar – inklusive juridiska processer, indraget presstöd och begränsade ekonomiska resurser” – har fortsatt sitt arbete med ”värdighet, integritet och publicistiskt mod”, skriver Frilans Riks, Journalistförbundets frilansklubb, i ett pressmeddelande.

Enligt prisjuryn visar redaktörerna ”en konsekvent respekt för frilansare och kollegor, vilket gör dem till ett föredöme i branschen”.

– Frilansskribenterna är värdefulla för oss, som är en liten Stockholmsbaserad redaktion. De besitter specialkunskaper, är ovärderliga tentakler ut i landet och ger oss möjlighet att ibland göra nedslag i underbevakade områden i världen, säger Amalthea Frantz.

My Vingren är Årets frilans 2025

Frilansjournalisten My Vingren tilldelas priset Årets frilans 2025. Hon får priset för sin orädda och uthålliga granskning av våldsbejakande högerextremism.

– Det är extra hedrande att dela årets utmärkelser med frilansen My Vingren som länge granskat den våldsamma ytterhögern, säger Amalthea Frantz.

My Vingren ”driver sitt arbete med ett engagemang som vida överstiger den ersättning hon får, och gör det med både journalistisk skärpa och personlig ödmjukhet”, skriver Frilans Riks i motiveringen, och fortsätter:

”My är inte bara en driven grävande reporter, utan också en kollegial röst i frilanskollektivet – alltid generös med råd, stöd och resurser.”

Arbetarens redaktion, representerad av Tuija Roberntz, Amalthea Frantz och Johan Apel Röstlund tog emot priset Årets redaktör 2025 på Frilans Riks årsmöte måndagen den 7 april 2025.

Integritet, mod och solidaritet

Båda vinnarna visar, enligt Frilans Riks, prov på ”det bästa inom svensk journalistik: integritet, mod och solidaritet”.

Abdullatif Haj Mohammad, som representerar juryn från Frilans Riks, säger att urvalsarbetet har varit både lustfyllt och krävande.

– Vi har lagt stor vikt vid att noggrant läsa och gå igenom varje nominering som kommit in. Det är en ynnest att få ta del av så mycket stark, modig och angelägen journalistik – men det gör också urvalet till en svår och ansvarsfull uppgift, säger Abdullatif Haj Mohammad.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Tidigare nationella säkerhetsrådgivaren Henrik Landerholm kan ha ett nytt arbete i sikte. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT, Christine Olsson / TT. Montage: Arbetaren

Landerholm ny vd för kritiserat hamnbolag


Den före detta nationella säkerhetsrådgivaren Henrik Landerholm, som nyligen fick avgå från sin befattning efter en rad skandaler, kan snart bli ny vd för hamnjätten Gothenburg Roro Terminal. Detta i ett försök från företagets sida att höja anseendet efter skandalen med uppsägningen av fackbasen Erik Helgeson.

Henrik Landerholm, som nyligen fick avgå från sin befattning som nationell säkerhetsrådgivare efter en rad skandaler, kan snart kanske se fram emot ett nytt högprofilerat jobb: Han föreslås bli ny vd för hamnjätten Gothenburg Roro Terminal, som nu vill höja sitt anseende efter skandalen med uppsägningen av fackbasen Erik Helgeson.

Hamnföretaget Gothenburg Roro Terminal har varit i starkt blåsväder på senaste tiden efter att ha sagt upp hamnarbetaren Erik Helgeson, vice ordförande för Hamnarbetarförbundet, från företaget. Som skäl angav de illojalitet, samt att Helgeson skulle ha brutit mot säkerhetsskyddslagen. I bakgrunden ligger turerna som uppstod i samband med Hamnarbetarförbundets varsel av blockad mot krigsmateriel till och från Israel.

Gothenburg Roro Terminal har mötts av stark kritik på grund av uppsägningen, men också för att de i de fackliga förhandlingarna inte kunnat visa på vilket sätt Helgeson som anställd brutit mot säkerhetsskyddslagen. Det har lett till en förtroendekris i opinionen som företaget nu hoppas kunna råda bot på.

– Rekryteringen av Landerholm är inte helt i hamn ännu, men vi ser det som ett väldigt lyft för företaget att den verkar kunna bli verklighet, att vi nu tycks kunna lägga till honom och docka in hans kompetens i bolaget, säger Primo Aprilo, presstalesperson för Gothenburg Roro Terminal. Han fortsätter:

– Vi menar att vi äntligen kan få en chans att visa att vi hanterar de nationella säkerhetsfrågorna med det allvar de förtjänar.

Nytt uppdrag som motsvarar kvalifikationerna

Henrik Landerholm fick efter att ha fått sparken från uppdraget som nationell säkerhetsrådgivare ett nytt uppdrag på Moderaternas riksdagskansli med att hjälpa en av partiets arbetsgrupper. Men den rollen har beskrivits som en tillfällig reträttpost. Som vd för Gothenburg Roro Terminal skulle Landerholm åter få ett uppdrag som motsvarar hans erfarenheter, menar Aprilo.

– Det är ju ett gyllene tillfälle att en person med den kompetens Landerholm besitter finns tillgänglig på arbetsmarknaden, och vi kan se att hans sätt att sköta de nationella säkerhetsfrågorna ligger väl i linje med den grad av professionalitet som präglar vårt företag.

Källor på Gothenburg Roro Terminal som Arbetaren varit i kontakt med kan dock berätta att förslaget att låta Henrik Landerholm bli bolagets nye vd inte kommer som en överraskning. De senaste veckorna ska Landerholm ha utfört flera uppdrag för företaget på konsultbasis.

Primo Aprilo bekräftar efter viss tvekan uppgifterna:

– Det stämmer i någon mån. Han åtog sig faktiskt som fristående konsult uppdraget att hantera det säkerhetsunderlag som ligger till grund för uppsägningen av Erik Helgeson. Tyvärr ledde olyckliga omständigheter till att alla originalhandlingarna i ärendet gick förlorade i samband med en taxiresa som han gjorde till vårt huvudkontor. Det är faktiskt den yttersta orsaken till att vi hittills inte kunnat presentera ett konkret underlag för uppsägningen av Helgeson.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Tingsrätten konstaterar att Kajsa Ekman återfått sin anställning och att ATAB inte har brutit mot semesterlagen. Foto: Johan Nilsson / TT

Tingsrätten avslår i stora delar Kajsa Ekmans yrkande om skadestånd

Stockholms tingsrätt har meddelat dom i målet mellan Kajsa Ekman och Arbetaren Tidnings AB.

Nu har domen efter Kajsa Ekmans nya stämning mot Arbetaren Tidnings AB, ATAB, kommit från tingsrätten. 

Tingsrätten avslår i stort Kajsa Ekmans yrkanden i mål T 19996-23. Hon har yrkat att ATAB ska betala henne skadestånd på sammanlagt 574 456 kronor och ersätta hennes rättegångskostnader. Tingsrätten tilldömer Kajsa Ekman ett skadestånd på 15 000 kronor och att hon får stå för sina egna rättegångskostnader.

Kajsa Ekman anser att ATAB inte efterlevt domen från 2023 där tingsrätten ogiltigförklarade hennes uppsägning. Ekman menar att hon inte återfått anställningen alternativt avstängts från sin tjänst, samt att ATAB brutit mot semesterlagen när ATAB lade ut semester till henne sommaren 2023. Hon valde därför att stämma tidningen igen.

Tingsrätten konstaterar att Kajsa Ekman återfått sin anställning och att ATAB inte har brutit mot semesterlagen. Tingsrätten anser dock att en avstängning skett under en veckas tid och dömer ATAB att betala ett skadestånd på 15 000 kronor. Skadeståndet för avstängningen sätts till 15 000 kronor i stället för Ekmans yrkade på 100 000 kronor eftersom tingsrätten anser att kränkningen varit begränsad. 

Nu har parterna tre veckor på sig att överklaga. Annars gäller domen från och med 18 april 2025.

Tidningen Arbetaren hänvisar till vår ägare SAC för frågor i detta skede. 
[email protected]

Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
Строитель Иван Семенов из Украины входит в правление профсоюза «Солидарные строители»и рассказывает о трудовых правах на русском языке в собственном канале на YouTube и TikTok. Foto: Volodya Vagner 
Foto: Volodya Vagner, Tomas Oneborg/ TT. Montage: Arbetaren

Ivan Semenov:
Синдром лягушки: что мы упускаем на рынке труда?

Игнорирование постепенного ухудшения ситуации на рынке труда заставляет нас осознавать масштабы проблемы только тогда, когда уже слишком поздно что-либо делать, пишет Иван Семенов и считает, что именно из-за этого рабочие должны принять участие в защите своих прав.

Недавно я прочитал статью в газете Arbetaren о том, как молодежное крыло одного из крупнейших профсоюзов резко раскритиковало соглашение между профсоюзом и работодателями. Конфликт касался повышения заработной платы на 3% для строителей.

С точки зрения молодых активистов это соглашение было тихим компромиссом между профсоюзом и крупными компаниями — предательством интересов работников. На первый взгляд, их аргументы кажутся вполне обоснованными. Во время высокой инфляции в 2023 и 2024 годах повышение заработной платы на всего 3% недостаточно для компенсации реальных потерь покупательной способности. Кроме того, на рабочих местах, где нет коллективных договоров, зарплаты могли оставаться неизменными.

Тем не менее, не следует забывать, что многие строители, особенно те, кто работает в частных компаниях без профсоюзной поддержки, были рады даже такому небольшому повышению зарплаты. Для них это было небольшим, но все же шагом вперед.

Эта ситуация заставила меня задуматься о хорошо известной метафоре, называемой синдромом лягушки. Если бросить лягушку в кипящую воду, она сразу попытается выпрыгнуть. Но если вода будет нагреваться постепенно, лягушка останется в воде, пока не станет слишком поздно.

Эта метафора — не только яркая история, но и точное описание того, как мы воспринимаем постепенные изменения. Когда ухудшения происходят медленно, они часто остаются незамеченными, пока ситуация не достигнет критического уровня.

Постепенные изменения, которые мы игнорируем

Маленькие, но постоянные ухудшения условий труда и жизни легко остаются незамеченными, если смотреть на них с краткосрочной перспективы. Например, наши доходы ежедневно обесцениваются из-за инфляции, но мы, возможно, не замечаем этого, пока не столкнемся с внезапным экономическим кризисом.

Вместо того чтобы сосредотачиваться только на номинальных цифрах, мы должны обращать внимание на более конкретные показатели, такие как:

  • соотношение цены квадратного метра жилья и средней месячной зарплаты,
  • рост арендной платы в сравнении с увеличением заработной платы,
  • стоимость обеда в соотношении с часом работы.
    Эти факторы позволяют более объективно оценить, как меняются наши условия жизни на протяжении длительного времени.

Перспектива на десятилетия

Один из важнейших уроков синдрома лягушки заключается в необходимости анализа долгосрочных тенденций. Вместо того чтобы смотреть только на изменения с года в год, следует рассматривать развитие на протяжении 5, 10 или даже 20 лет. Такая перспектива позволяет увидеть не только небольшие колебания, но и большие изменения, которые формируют реальность для будущих поколений.

Например, индекс цен на недвижимость в Стокгольме увеличился с 100 до 494 с 1990 по 2024 год, что означает рост в 4,94 раза. В то же время, согласно данным из Statistikdatabasen SCB, средняя зарплата строителя в 1990 году составляла 17 056 шведских крон. Если бы средняя зарплата росла пропорционально росту цен на недвижимость, она составила бы 84 257 шведских крон в 2024 году.

Риски и решения

Игнорирование постепенных изменений приводит к тому, что мы осознаем масштаб проблемы только тогда, когда уже слишком поздно что-то изменить. Если мы не будем обращать внимание на уменьшение покупательной способности или ухудшение условий труда, в будущем это может создать огромный разрыв между потребностями работников и возможностями экономики.

Чтобы предотвратить это, важно, чтобы работники продолжали бороться за свои права. Это может начинаться с малого: организовываться на рабочих местах, поднимать местные вопросы и требовать решений.

Коллективное сознание и действия

Синдром лягушки учит нас быть внимательными к деталям и анализировать изменения в более широком контексте. Работники, профсоюзы и общество в целом должны постоянно задаваться вопросом: действительно ли улучшения, которые мы видим, являются реальными, или мы просто привыкаем к постепенному ухудшению ситуации?

Если мы научимся измерять «температуру воды» не только в настоящем, но и будем смотреть на то, как она менялась за десятилетия, у нас будет шанс выпрыгнуть из кипящей воды вовремя и начать действовать.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
I filmen I’m still here skildras Eunice Paivas kamp för sin försvunne make under militärregimen. Foto: Triart film

Diktaturmotstånd i en familj som andra

Den brasilianska regissören Walter Salles film har väckt uppmärksamhet världen över, och inte minst i Brasilien rusar människor till biograferna. I’m still here är en mörk berättelse, men den ger en bild av ett segt motstånd och är en tro på förändring.

Svenskar med lite allmän politisk historiekunskap om latinamerikansk efterkrigstid borde ha hygglig koll på den våldsamma militärkuppen i Chile den 11 september 1973, varifrån omkring 8 000 flyktingar kom till Sverige. Kanske har man någon kunskap om att Argentina levde under en oerhört brutal militärdiktatur 1976–1983, och att många uruguayaner kom som flyktingar till Sverige efter att militären fått allt större inflytande från slutet av 1960-talet och militärjuntan styrde landet skoningslöst fram till 1985.

Finalen av den brasilianska politiska böljegången under 1950–1960-talen, grovt beskrivet mellan en strängt konservativ, polis- och militärstödd höger å ena sidan och försök till reformistisk socialdemokrati å den andra, med starka marxistiska strömningar, är mindre känt. Den vänsterradikale fackföreningsledaren och presidenten João Goulart (Partido Trabalhista Brasileiro) försökte ta tyglarna, genomföra reformer och utöka rösträtten till analfabeter och egendomslösa. Facken ökade sin aktivism och vänstergrupper började beväpna sig.

De nya militärledarna vid flygplatsen Santos Dumont i Rio de Janeiro den April 3, 1964, i väntan på att den nya presidente, Ranieri Mazzilli, ska anlända från från Brasilia. Foto: Joao Gucho/TT

Militärkuppen kom i månadsskiftet mars–april 1964; regeringsbyggnaderna i Brasilia och Rio de Janeiro besattes. Politiker, fackförenings- och bondeledare och vänstersympatisörer arresterades, förhördes under tortyr och försvann. 

Sambamusik och sport

Detta var en tid då svenskar reste till landet och spelade in film, hittade till sambamusiken och kom hem och gav en närmast romantisk bild av fattigdom och prostitution på stranden nedanför favelorna uppe på berget. Och så fotbollsresorna förstås!

Den brasilianska regissören Walter Salles film I’m still here börjar med en kvinna som under en simtur blickar upp mot himlen och ser en helikopter som hovrar över stranden – en oroväckande inledningsbild för den som skaffat sig bilder av hur militären i de olika diktaturerna gjorde sig av med (i bästa fall) neddrogade fångar från hög höjd.

Filmen, som har premiär i Sverige den 21 mars, berättar om medelklassfamiljen Paiva som lever i en bullrig och kärleksfylld tillvaro i ett trevligt hus i den bekväma stadsdelen Leblon nära stranden med samma namn, i Rio de Janeiro. Året är 1971 och de fem barnen håller på att växa upp och hitta kärlek och inriktning, de yngre leker på stranden och hittar en hund. Föräldrarna planerar att bygga ut huset. Men små händelser antyder militärens närvaro; en konvoj militära lastbilar passerar stranden.

Under en biltur blir de äldre tonåringarna stoppade i en poliskontroll när de är ute en kväll – vänstergerillagrupper har utför ett attentat och bankrån, och den amerikanske ambassadören har kidnappats. Snart tas pappa Rubens till förhör, och han försvinner för gott. Också mamma Eunice och en äldre dotter förs med ögonbindel till dagar av traumatiserande utfrågningar. Snart står det klart att familjen kan glömma sin tillvaro bortom politiken, de har dragits in i en skrämmande verklighet där allt handlar om att hålla ihop, knipa igen och hålla sig undan vidare misstankar och repressioner.

Vänsterdemonstration i Brasilien i april 1964. Foto: TT

I’m still here är baserad på den sanna historien om hur den tidigare vänsterpolitikern Rubens Paiva fördes bort från sitt hem och om hur familjens liv förändrades i grunden.  Liksom Walter Stilles film Dagbok från en motorcykel (2004), som berättar om den unge Che Guevaras rund- och bildningsresa i genom Latinamerika innan han träffade Fidel Castro och de tillsammans drog igång den kubanska revolutionen 1959, är I’m still here en politisk berättelse som förstärker sitt budskap genom att sätta människan, hennes engagemang, tvivel, och konsekvenserna av hennes upplevelser i centrum. 

Porträttet av Che var romantiserat och svårigheten för oss, 60 år senare i ett land långt borta, att bedöma autenticiteten i familjen Paivas öde är uppenbar. Trots att filmen är baserad på sonen Marcelo Rubens Paivas självbiografiska bok som utgår från hans forskningar i dokument från militärregimen. 

Men just filmatiseringen av ett för många relativt okänt militärstyre i allmänhet och detta fall i synnerhet, ger att berättelsens allmängiltiga – och aktuella – inslag blir tydliga. 

Normaliseringen till underkastelse

Människor i stora delar av världen, också svenskar, lever på ett sätt under våldets och gränslöshetens lagar, och försöker leva som om vi inte gjorde det. Eunice Paiva vädjar till militärpolisen som intar familjens hus, för bort hennes man, hennes dotter och henne själv, att de inte ska skrämma barnen. Hon bjuder dem på kaffe och följer med i bilen när hon uppmanas att göra det. Hon hjälper sin dotter på med den svarta huvan som de blir tilldelade. ”Det blir bra”, är det enda hon kan upprepa när hon kort får tala med sitt barn. Filmen skildrar varje steg på vägen in i normaliseringen av underkastelsen. 

Brasilianska kavalleriet med dragna sablar attackerar unga studenter vid en kyrka i Rio de Janeiro i april 1968, efter en mässa för en demonstrant som dödats en vecka tidigare. Foto: TT

Är det inte vad de flesta av oss har att komma med? Det blir bra. Det ordnar sig. Vi kanske föreställer oss att vi inte har något val, eller att vi utför en strategisk handling. Att vi kanske har en styrka som vi döljer för de som begår övergreppen, så att de inte är beredda när vi tar fram den.

Människor i länder där filmen haft premiär har uppenbart känt igen sig och Fernanda Torres nominerades till en Oscar för sitt intensiva porträtt av Eunice Paiva. När filmen fick en Oscarsstatyett för bästa utländska film jublade publiken på galan, och medier världen över. De kände igen motstånd och glimten av ljus i en mer än dyster global verklighet som präglar samtiden.

Waler Stilles film berättar en mörk historia, men den visar också på sätt att förhålla sig när gränserna för det anständiga överskrids. Sammanhållning och uppehållande av tro på mänsklighet är det som ger den personliga kraften till att utföra motstånd. Eunice Paiva underkastade sig inte, hon utbildade sig till advokat och blev en stridbar kraft mot brott begångna under diktaturen. Rubens Paiva kom aldrig hem igen, ”kanske kastades han från en helikopter”, som en av hans vänner säger.

Fernanda Torres som Eunice Paiva. Skådespelerskans egna föräldrar tillhörde de som arresterades och genomgick hårda förhör under militärregimen. Foto: Triart film

Det är förstås lätt att dra paralleller till vår tid. Varieties of Democracy-institutet (V-Dem) vid Göteborgs universitet konstaterar i årets demokratirapport att 72 procent av världens befolkning lever i diktaturer, samtidigt som demokratin backar i allt fler länder. Ändå är utvecklingen inte en naturlag, vilket Walter Salles film påminner om.

När känslan av hopplöshet lägger sig över allt kan det ändå vara en tanke att det finns människor mitt i våldet som sparar bilder och andra bevis. Det i en övertygelse att det finns ett slut på förtrycket, och att mänskligheten tar vid. 

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Jodie Stephen, CGT, H&M Barcelona
Jodie Stephen arbetar på H&M:s kundtjänst i Barcelona. Hon är även ordförande för syndikalistiska CGT:s företagsråd på H&M i Barcelona. Foto: Julia Lindblom, Volodya Vagner

H&M varslar fackligt förtroendevald i Barcelona

I dag ska H&M:s kundtjänstanställda i Barcelona rösta fram fackliga representanter till företagsrådet på arbetsplatsen. Det syndikalistiska facket CGT, som vuxit rejält på arbetsplatsen, anklagar H&M för facklig repression i och med att klädjätten varslat CGT-medlemmen och rådets ordförande bara dagar innan valet.

Förra året gick ett hundratal anställda på H&M:s kundtjänst i Barcelona ut i en flera månader lång strejk med krav på bättre arbetsvillkor och löner. Strejken som organiserades av den syndikalistiska fackföreningen Confederación General del Trabajo, CGT, riktades även mot en tilltagande digitalisering och alltmer minutiös övervakning av de anställdas prestation.

När de inte fick gehör för deras krav från H&M:s lokala ledning i Barcelona tog CGT-klubben med sig kraven till huvudkontoret i Stockholm i en protestaktion samordnad med systerfacket SAC Syndikalisterna.

Veckan efter Stockholmsaktionen avslutades strejken med en kompromiss som bland annat innebar en löneförhöjning på 160 euro (motsvarande drygt 1 800 kronor) i månaden, en extra semesterdag, samt bättre sjukförsäkring.

Stor del av personalen har har gått med i CGT

CGT har haft en fackklubb på H&M:s kundtjänst i Barcelona sedan 2019. De anställda representeras där i ett företagsråd med plats för nio fackliga representanter. 2019 hade CGT ingen av platserna, men bara två år efter att klubben startade var 5 av representanterna från CGT, resterande representanter har tillhört facket Comisiones Obreras. 

CGT-medlemmen Jodie Stephen är ordförande för rådet och eftersom det gått fyra år sedan det förra valet är det val igen den 19 mars. Hon berättar att Comisiones Obreras inte fått till en lista med kandidater till valet, vilket innebär att alla platser kommer att gå till CGT. 

– Det här är resultatet av det arbete CGT gjort under de senaste åren. På H&M i Barcelona har vi ökat medlemsantalet med 300 procent sedan 2019, säger hon.

Men att en stridbar fackförening vuxit sig stark på arbetsplatsen är inget H&M uppskattar, menar Jodie Stephen som i söndags mottog ett varsel om uppsägning. Enligt henne har arbetsköparen angett bland annat ”illojalitet mot kollegorna” och ”missbruk av förtroende” som anledning.

CGT fördömer H&M

I ett pressmeddelande den 17 mars skriver facket “CGT är den enda fackföreningen som H&M fruktar eftersom vi inte säljer ut oss, inte håller tyst och inte backar.”

Jodie Stephen tror att varslet är ett sätt för H&M att sätta ett exempel, sprida rädsla inom företaget och signalera att ”det här händer om du kämpar för dina rättigheter”. 

– Jag tror att de vill göra mig till syndabock eftersom jag är både CGT-medlem och ordförande i företagsrådet, säger hon. 

”Vi i Confederación General del Trabajo, CGT, fördömer bestämt det fackliga förtryck som H&M utövar mot CGT, och följaktligen mot hela arbetsstyrkan”, skriver CGT i pressmeddelandet.

Enligt en ny spansk lag har en anställd 48 timmar på sig att motbevisa anklagelserna om de varslas av “disciplinära skäl”, berättar hon. Går H&M vidare med varslet väntar protester.

–  Beroende på vad som händer nu kommer facket agera genom direkt aktion, säger hon.

När Arbetaren ringer chefen för kundtjänsten i Barcelona hänvisar hon alla frågor till H&M:s centrala presstjänst.

“Tyvärr kommer vi inte att kunna ställa upp på en intervju i detta ärende. Att vara en rättvis arbetsgivare och respektera rättigheterna för arbetstagarrepresentanter är grundläggande för oss som företag. Däremot avstår vi från att kommentera enskilda fall som rör våra kollegor”, skriver H&M:s presstjänst i ett mejlsvar till Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Olga, Natalia, Alena och Victoria vittnar om arbetsförhållandena på restaurangen där de jobbat.  Foto: Johan Apel Röstlund

Facklig blockad pressar sushi­restaurang till för­handling

Förhandlingar har återupptagits mellan facket Stockholms LS och en sushirestaurang som anklagas för att ha utnyttjat ukrainska arbetare. – Vi tror vi närmar oss en lösning på konflikten, säger Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS.

Arbetaren har tidigare skrivit om hur fyra ukrainska krigsflyktingar vittnat om trakasserier och utebliven övertidsersättning på en välbesökt sushirestaurang i centrala Stockholm. Förra veckan satte facket Stockholms LS, som de fyra ukrainska restaurangarbetarna är medlemmar i, sushirestaurangen i blockad. Detta efter att förhandlingarna mellan fack och restaurangägaren strandat.

Blockaden utvidgades snart till att även omfatta en restaurang med samma ägare i Kungens kurva. Utöver medlemmarna som arbetat på restaurangen i centrala Stockholm har även två andra av fackets medlemmar, som arbetat på restaurangen i Kungens kurva, inte heller fått ut den lön de har rätt till, enligt facket.

Förhandling återupptas med sushirestaurangen

Under fredagsförmiddagen uppgav Stockholms LS att att dagens blockad är inställd.

Emil Boss frimärke 2022
Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS. Foto: Axel Green

– Bolaget har visat god vilja och vi tror att vi närmar oss en lösning på konflikten. Förhandlingarna har återupptagits, säger Emil Boss, förhandlare på Stockholms LS.

Besked om huruvida konflikten får en lösning eller om blockaden återupptas väntas i början på nästa vecka.

Emil Boss är glad för den positiva respons facket fått, både från de medlemmar som deltagit i blockaderna men också i mejl från restaurangens kunder.

– Personer som brukar luncha på de här restaurangerna tackar för informationen.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Alexandra Sundberg på Röda korset och Anna Jirstrand Sandlund på Sara kulturhus kommenterar konkursbeskedet från Northvolt. Foto: Johan Seger, Magnus Lejhall/TT, Patrick Degerman

Röster från Skellefteå efter konkurs­beskedet: ”Vi ska inte lägga oss platt”

Hur påverkas Skellefteå av Northvolts konkurs? Arbetaren ringde upp Röda korset, Sara kulturhus och en lunchrestaurang för att höra vad de tänker om beskedet.

Röda korsets second hand-butik och mötesplats ligger centralt i Skellefteå och är öppen dagligen. Det har gått två dagar sedan Northvolts konkursbesked, och här är batterifabriken ett stående samtalsämne.

– Det är något alla pratar och funderar kring, på olika sätt. Jag upplever att Skelleftebor över lag är ganska lugna: Skellefte fanns här innan och Skellefte kommer finnas efter, men det är klart att det finns en uppgivenhet, säger Alexandera Sundberg, verksamhetschef på Röda korset i Skellefteå, när Arbetaren ringer upp henne under torsdagen.

Northvolts batterifabrik i Skellefteå under onsdagen. Foto: Jonas Westling/ TT

Hon träffar också de som drabbas mer direkt. Personer som är medborgare utanför EU och beroende av arbetet för att få stanna i Sverige.

– Där är det mycket oro, ångest och sorg.

Röda korset stärker upp med extra insatser

Efter pandemin startade Röda korset upp Mötesplats “Vän i Skellefteå”, en plats öppen för alla. Hit har bland annat människor som varit anställda vid Northvolt kommit.

Alexandra Sundberg, verksamhetschef på Röda korset i Skellefteå. Foto: Johan Seger

– Vi har haft flera av de som jobbar, eller är familj till de som jobbar, här. Vi har följt dem genom resan och följt dem när det var mycket oro kring vem som får stanna och vem som ska få gå. Vi förlorade en del av våra vänner då. Och nu står vi där igen.

Arbetaren har tidigare rapporterat om hur 1 600 anställda på Northvolt sades upp i september, vilket följdes av ytterligare uppsägningar i oktober.

– Vi kommer att fortsätta ha “Vän i Skellefteå” öppet. Och vi stärker upp ikväll (torsdag kväll, reds. anm) med extra insatser om det är många som kommer.

Dels kommer volontärer från “Vän i Skellefteå” vara på plats men även utbildade krisstödjare för dem som behöver ett djupare samtal.

– Vi kan inte lösa situationen, men vi kan lyssna och finnas där som medmänniskor och kanske ge lite perspektiv i det första kaoset och sorgen, säger Alexandra Sundberg.

Eftersom uppehållstillståndet är beroende av att ha ett arbete, så kan konsekvensen bli att många blir av med sina uppehållstillstånd.

– Nu pratar man om att man ska försöka driva Northvolts verksamhet vidare. Men alla blir uppsagda och sedan kommer man att återanställa där det behövs. Risken är ju att den sortens återanställningar inte kvalificerar för ett uppehållstillstånd för arbete. 

Sara kulturhus om ökat behov av att samlas kring kultur

Åsa Pettersson arbetar på restaurang Truckgatan. Hon tror att konkursen kommer att påverka Skellefteå mycket.

– Om de ska lägga ner kommer det påverka massor. Lediga bostäder och villor, priser som sjunker. Ja, jag tror det har en stor effekt, säger hon när Arbetaren ringer upp strax efter lunchtid.

Sara Kulturhus i Skellefteå. Foto: Pontus Lundahl/ TT

Anna Jirstrand Sandlund är vd på Sara kulturhus. Kulturhuset i trä som är döpt efter författaren Sara Lidman invigdes 2021 och rymmer såväl konsthall och spaavdelning.

– Jag tänker att det är ett oerhört tråkigt besked. Både för Skellefteå och länet, men framför allt för Sverige och hela Europa eftersom man vet att den här elektrifieringen är så central i den gröna omställningen. Det handlar ju om också om Europas konkurrenskraft, säger hon och fortsätter:

Anna Jirstrand Sandlund, vd på Sara Kulturhus. Foto: Patrick Degerman

– Det är många av våra invånare som kommer känna oro och vara ledsna över det här beskedet. Jag delar verkligen deras känslor.

Hon pekar på att det är 3 000 personer som jobbar på Northvolt och att alla har någon relation till Northvolt.

– Jag känner mig samtidigt stolt över det arbete som gjorts, alla som har jobbat stenhårt med det här. Även vår kommunledning som jobbat för att skapa goda förutsättningar, säger hon. 

Skellefteå kommun ställer krav på staten

I ett pressmeddelande skriver Skellefteå kommun att ”det är viktigare än någonsin att nationella aktörer sätter in avgörande insatser för att säkerställa att kompetens och batteriproduktion blir kvar i Sverige, att nya ägare kommer på plats så fort som möjligt och att produktionen kan upprätthållas under den tiden.”

Anna Jirstrand Sandlund hoppas att kunna kraftsamla så att fabriken kan fortsätta leverera batterier.

– Vi har ju 3 000 människor här på plats som kan göra batterier. Vi är den enda platsen i Europa som har den möjligheten. Vi ska inte lägga oss platt utan jobbar för att det blir på det sättet, säger Anna Jirstrand Sandlund.

När omvärlden känns osäker ser hon även att kulturhuset kan spela en roll.

– Oavsett om det blir en ekonomisk nedgång på kort eller lång sikt, tror vi att behovet av att samlas kring kultur kommer att vara fortsatt stark. I sådana här tider tänker jag att vi som Sara kulturhus kan vara en viktig plats för gemenskap och framtidstro. Att samlas kring något så tidlöst som musik, teater och konst, påminna sig om glädjeämnena och ta en stunds paus från vardagen för att uppleva kultur.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Martin Berg på Hamnarbetarförbundet
Martin Berg är hoppfull inför nästa veckas förhandlingar med Sveriges hamnar. Foto: Thomas Johansson/TT och Adam Ihse/TT

Hamnarbetarnas krav: Stärk skyddet för förtroende­valda

Hamnarbetarförbundet presenterar nu sina krav inför nästa veckas avtalsförhandlingar med arbetsköparsidan. Högst på listan står frågan om förstärkt skydd för fackets förtroendevalda. Det här i skuggan av det uppmärksammade varslet av förbundets vice ordförande Erik Helgeson.

– Det är inte rimligt att våra storföretag skiter i föreningsfriheten för att kunna köpa ut våra förtroendevalda för småsummor, säger Martin Berg som är Hamnarbetarförbundets ordförande, till Arbetaren.

Det är i en video på sociala medier som de första kraven framställs. Det här eftersom arbetsköparen Sveriges hamnar än så länge förklarat att de inte haft tid att ses för ett första möte. Men på onsdag nästa vecka, den 19 mars, ska parterna träffas. Förutom en höjning av grundlönen på 2 000 kronor kräver facket bland annat att skyddet för de förtroendevalda ute på kajerna stärks.

– Det handlar om sättet företagen agerar mot de förtroendevalda som ju representerar alla våra medlemmar. Det ska inte gå att köpa ut dem för skitsummor som man nu försöker göra med Erik, säger Martin Berg.

Sedan varslet av Erik Helgeson har Hamnarbetarförbundet fått stor uppmärksamhet. Både i Sverige och internationellt och stöduttalanden från andra fack runt om i världen fortsätter att strömma in till förbundet.

Martin Berg tror därför på möjligheten att få till ett stärkt skydd för de fackligt aktiva.

– Det hoppas jag verkligen att vi får till och det är en väldigt viktig fråga och vår fulla rätt att kräva. Så det ska vi lägga fram på onsdag när vi ses för en första förhandling.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Många anställda på Northvolts batterifabrik i Skellefteå vet fortfarande inte om de får behålla sina jobb
Under onsdagen kom beskedet: Northvolt har ansökt om konkurs. Foto: Pontus Lundahl/TT

Northvolt i konkurs: ”Priset betalas av våra medlemmar”

Under onsdagsmorgonen kom beskedet. Batteritillverkaren Northvolt har gått i konkurs, ett besked som kastar ut tusentals anställda i en osäker framtid.

“Det är uppenbarligen mycket som har gått fel, och priset betalas nu av våra medlemmar. Ansvaret för detta behöver klarläggas”, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson i ett pressmeddelande.

Det krisdrabbade elbatteribolaget Northvolt har inte lyckats säkra de ekonomiska medel som behövts för att rädda företaget. Varken planerna på rekonstruktion i USA, som syftat till att skydda bolaget från konkurs, och ytterligare likviditetsstöd från bolagets långivare har inte varit tillräckliga. 

I ett pressmeddelande skriver bolaget:

”Som många företag i batterisektorn har Northvolt upplevt en rad svåra utmaningar de senaste månaderna som urholkat dess finansiella ställning, inklusive stigande kapitalkostnader, geopolitisk instabilitet, efterföljande störningar i leveranskedjan och förändringar i efterfrågan på marknaden.”

Under onsdagsmorgonen lämnades ansökan om konkurs in till Stockholms tingsrätt. Enligt Svt jobbar 5 000 personer i dagsläget på Northvolt, de flesta i Skellefteå. Konkursen drabbar även anställda i Västerås och Stockholm.

”I slutändan, med begränsad tid och tillgängliga ekonomiska resurser, kunde företaget inte nå de avtal som krävts för att säkra sin framtid”, skriver Northvolt i pressmeddelandet. 

Konkursbeskedet berör cirka 1 800 av IF Metalls medlemmar. 

“När den akuta fasen i det arbetet är avklarat finns det många frågor kring händelseutvecklingen som kommer att kräva svar”, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson i pressmeddelandet.

Även många av Unionens medlemmar drabbas. Facket har strax under 1 300 medlemmar på bolaget.

“Det är såklart ett tungt besked och en väldigt mörk dag för alla oss som varje dag jobbat hårt och hoppats att bolaget ska ta sig igenom denna tuffa tid”, säger Shaneika Jeffrey, vice ordförande för Unionen-klubben på Northvolt Ett i Skellefteå.

Sveriges Ingenjörer har cirka 650 medlemmar på företaget i Stockholm, Västerås och Skellefteå.

“Det här är ett oerhört tufft besked för våra medlemmar, som slitit hårt för att rädda företaget. För den gröna omställningen och för svensk konkurrenskraft skulle det vara förödande om de investeringar och den kompetens som förvärvats inte togs till vara. Europa behöver en batteritillverkning i världsklass”, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer i ett pressmeddelande.

Största konkursen i modern svensk historia

Konkursen är den största i modern svensk historia, och en av de största historiskt sett. 

Härnäst kommer en konkursförvaltare, utsedd av domstol, se över processen inklusive försäljning av verksamheten och dess tillgångar. 

I samband med en konkurs kan konkursförvaltaren besluta om statlig lönegaranti, för att säkerherställa att de anställda får lön.

Publicerad Uppdaterad