Väg- och trafikforskningsinstitutets, VTI, nya rapport ”Säkerhet och arbetsmiljö vid väg- och spårarbeten” visar att Trafikverkets lösa krav på säkerhet ger entreprenörer fria tyglar att tumma på säkerheten, ofta till förmån för priset.
De regler och föreskrifter för vägarbete som började gälla 2013 granskas i studien, som konstaterar att reglerna blivit flexiblare för att kunna finna fler lösningar, men samtidigt lösare.
Många gånger väljer upphandlaren att endast ta med de minimikrav på säkerhet som finns i kravdokumenten, konstaterar forskarna, som rekommenderar att information gällande säkerhet implementeras i flera led.
Rapporten riktar hård kritik mot Trafikverkets upphandlingar av vägarbeten och menar att entreprenörer som prioriterar säkerheten i dag är chanslösa på marknaden. Kvalitets- och säkerhetskrav behöver specificeras så att kvalitet och inte prislapp avgör vem som får uppdraget, anser VTI. Man rekommenderar också att antalet underleverantörer minskas för att underlätta kontroller då entreprenörer som slarvar lätt kommer undan utan böter eller skadestånd från Trafikverket.
Det handlar om ett nytt arbetssätt och det har tagit sin tid för både Trafikverket som beställare av rapporten och entreprenörerna som arbetar för oss att hitta sina nya roller.
Monica Näslund, pressansvarig på Trafikverket
Monica Näslund är pressansvarig på Trafikverket och säger att de brister som IVO pekar på i rapporten delvis stämmer med verkets egen uppfattning.
– Det handlar om ett nytt arbetssätt och det har tagit sin tid för både Trafikverket som beställare av rapporten och entreprenörerna som arbetar för oss att hitta sina nya roller, säger hon till Arbetaren.
Så många som varannan vägarbetare uppger att olyckor inträffat på arbetsplatsen under det senaste året, enligt en Novus-undersökning som Seko beställt. Undersökningen visar på en stadig ökning olyckor vid vägarbete de senaste åren.
– Det beror på flera faktorer, dels att trafiken och hastigheten öka i takt med bättre kvalitet på vägarna. I takt med det behövs mer vägarbete vilket i sig skapar fler olyckstillfällen, säger Björn-Inge Björnberg, ansvarig ombudsman på Seko, till Arbetaren.
Vi på Seko ser att man från Trafikverkets sida luckrat upp kraven vid upphandlingar och uppföljning av dessa, man köper grisen i säcken.
Björn-Inge Björnberg, ombudsman på fackförbundet Seko
För att minska antalet olyckor behöver fler skarpa åtgärder vidtas, menar han.
– Vi på Seko ser att man från Trafikverkets sida luckrat upp kraven vid upphandlingar och uppföljning av dessa, man köper grisen i säcken. Vad är poängen med att införa säkerhetskrav om dessa inte följs upp?
Seko har framfört två konkreta förslag till Trafikverket för att komma åt säkerhetsproblematiken: följ upp de krav som ställs och led bort trafik i större utsträckning.
– Dessa tekniker används i flera länder och jag förstår inte varför Trafikverket inte tar efter. Det är oroväckande att de inte redovisar den statistik de är tvungna att föra på uppdrag av regeringen, bland annat olycksstatistik. Man blundar för att kunna visa upp fina siffror och låga prislappar, säger Björn-Inge Björnberg.
När det gäller säkerheten vid vägarbeten så behöver vi bli ännu tydligare i vårt uppföljnings- och kontrollarbete gentemot entreprenörerna.
Monica Näslund, Trafikverket
Monica Näslund säger att olyckor och tillbud alltid följs upp av genomgångar vid byggmöten, men att säkerheten vid vägarbete är ett område som behöver ses över.
– När det gäller säkerheten vid vägarbeten så behöver vi bli ännu tydligare i vårt uppföljnings- och kontrollarbete gentemot entreprenörerna, samt se över om vi även kan öka tydligheten och kraven i upphandlingarna. Vi har infört kontrollprogram och anställt en kvalitets- och säkerhetsamordnare.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.