Nästan 30 procent av utbetalningarna till nystartsjobb inom taxibranschen är felaktiga. Fack och arbetsköpare larmade tidigare i år om bidragsfusk, vilket fick Arbetsförmedlingen att undersöka saken närmare. En kontroll av 283 slumpvis utvalda utbetalningar visar att 100 av dem kan riskera att klassas som felaktiga utbetalningar.
Rekvisitionerna har inte stämt med det bidrag man ansökt om. Det handlar säkert om att man vill få ut mer pengar.
Holger Hammar, utredare på Arbetsförmedlingen
Nu kan taxiföretag runt om i landet komma att krävas på 1,4 miljoner kronor i återbetalning. Holger Hammar, utredare på Arbetsförmedlingen, tror att det i många fall rör sig om rent bidragsfusk.
– Rekvisitionerna har inte stämt med det bidrag man ansökt om. Det handlar säkert om att man vill få ut mer pengar, säger han till SVT Nyheter.
FAKTA: BIDRAG TILL TAXIBOLAG
– Fler än 1 300 av landets 6 800 taxiföretag har en eller flera anställda med lönesubvention.
– Ofta handlar det om nystartsjobb – där arbetsköparen kan få nästan halva lönekostnaden i bidrag om de anställer en långtidsarbetslös person.
Arbetaren har tidigare rapporterat om den utsatta situationen för taxiförare och de mycket låga löner förarna i många fall kunnat få ut. Arbetsförmedlingens granskning visade på inrapporterade månadslöner på närmare 50 000 kronor innan skatt. Taxiförare SVT talat med berättar att lönen en bra månad ligger på maximalt 27 000 kronor – och att man då fått slita hårt. De förare Arbetaren talade med uppger att de kör 12–13 timmar per dag, och ändå inte klarar av att betala sina sociala avgifter. Arbetaren ställde redan vid det tillfället frågor om de omfattande subventioner som branschens stora aktörer åtnjöt.
Arbetsförmedlingen kommer med en sådan här rapport samtidigt som de förmedlar nystartsjobb. I en bransch som inte fungerar bidrar ju detta enormt till problembilden.
Emil Burman, utredare på Transportarbetareförbundet
Emil Burman är utredare på Transportarbetareförbundet och tycker att Arbetsförmedlingen signalerar dubbelt.
– Arbetsförmedlingen kommer med en sådan här rapport samtidigt som de förmedlar nystartsjobb. I en bransch som inte fungerar bidrar ju detta enormt till problembilden, säger han till Arbetaren.
Regeringens har beslutat om att införa ett lönetak på 22 900 kronor som ett sätt att komma tillrätta med bidragsfusket. Emil Burman tror att det är en god idé, men att det krävs mer för att komma åt den problematik som finns.
– Många taxiväxlar har inga avtal utan är bara intresserade av hur många bilar som är ute och kör samtidigt. Det leder till en överetablering och konkurrerar ut de bolag som faktiskt har schyssta villkor. Bidragsfusk spär ju på problemet ytterligare.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr