Den feministiska teatergruppen Gruppen bestående av Bianca Kronlöf, Elin Söderquist och Nina Haber är tillbaka med en ny föreställning som i onsdags hade premiär på Kilen på Stockholms stadsteater. Föreställningen Gruppen köper sig fri kan liknas vid en klassisk komediföreställning – men utan det komiska innehållet.
Replikerna är rappa och stundvis skämtsamma, men samhällskritiken övervägande. Temat är kapitalismen – ett system som sägs vara det enda som fungerat långsiktigt, ett system som är det hittills beprövade mest rättvisa och hållbara. För vissa människor, i en viss tidsålder.
Här är det skamligare att inte kunna konsumera än att vara arbetslös. Att vara människa är att vara och tänka som en ekonom; vi gör som vi gör för att vi tjänar på det.
[SCEN] Gruppen köper sig fri
Manus och regi: Gruppen
Medverkande på scen: Bianca Kronlöf, Elin Söderquist, Nina Haber, och teckenspråkstolkaren Mina Lilja Zwedberg
Varje samhälle har ett särskilt sätt att vara mänsklig på för att inkluderas, ett sätt att vara trovärdig för att bli betrodd av andra medborgare i sin roll som människa. I vår del av världen där varken tid eller rum längre är ett hinder för våra möjligheter kallas det konsument. Här är det skamligare att inte kunna konsumera än att vara arbetslös. Att vara människa är att vara och tänka som en ekonom; vi gör som vi gör för att vi tjänar på det. Inte den mest smickrande bilden av människan, men den sanningsenliga, säger Gruppen.
De ställer frågor som vad ett ekonomiskt system egentligen innebär, hur man ska definiera det vaga begreppet rättvisa, varför Robin Hood anses vara en hjälte när han har anställda underhuggare och om ett fantasifoster verkligen är värt kostnaden av ett helt jordklot. Är det de fattigas fel att de är fattiga? Är de mellanmänskliga relationerna som oftast organiseras hierarkiskt en del av rättvisebegreppet? Och stämmer det att social uteslutning inte alls är en negativ bieffekt av kapitalismen, utan faktiskt en viktig del av systemets uppbyggnad och därför inte särskilt attraktiv för makthavare i vår post-demokratiska verklighet att reparera?
Rätten till ägande tar också ifrån oss alla andra rättigheter då den som äger mest plötsligt tagit över dessa.
Gruppen gräver djupt i kapitalismens historia och dess ideologiska ställningstaganden som aldrig varit mänskligt rotade. Rätten till liv, är det enda kapitalismen utgår ifrån gällande människan som varelse. Och med rätten till liv kommer rätten till ägande. Och rätten till ägande förutsätter en marknad som är beredd att sälja saker till oss. Rätten till ägande tar också ifrån oss alla andra rättigheter då den som äger mest plötsligt tagit över dessa. Du som inte kan konsumera är ensam, där ensamheten slutar börjar marknaden, fastslog Fredrich Nietzsche, en självutnämnd revolutionerande tänkare.
Historiskt får vi följa med tillbaka till när konsumtionssamhället startade; inbyte av guld och kvitton hos smeder som snart öppnade börser som fungerar likadant än i dag. Dess enda villkor är en aldrig avstannande känsla av otillräcklighet hos medborgarna som själva är konsumtionsvaror. De konsumeras för att kunna konsumera och känner en aldrig sinande olycka över sin otillräcklighet. En nöjd människa är helt enkelt en dålig konsument, och en dålig konsument är en otillräcklig människa.
Att hålla otillräcklighetskänslor vid liv görs i ett konsumtionssamhälle genom att upprätthålla den liberala idén om valet att själv kunna välja sin konsumtion. Och att alltid vara beredd på att profitera för egen vinning. Utom när det ett par gånger om året är välgörenhetsgalor då forskning visat att dopaminnivåerna stiger lika mycket av att ge som av att få. Och att vi faktiskt inte kan bli lyckligare efter 40 000 kronor i månaden. Det hjälper också att äta fett om du skulle få syn på ett ledset ansikte, din känslostämning sjunker inte lika mycket då. Men i det stora hela handlar det om mental inställning, att inte ha en positiv inställning till sin tillvaro är lika farligt som att röka. Det visar väl betalda forskningsresultat.
Vad skulle hända om vi alla hämtade ut våra pengar från banken, som ju faktiskt är en affär precis som alla andra affärer?
Gruppen redogör under en och en halv timme för den kapitalistiska tankevärlden med kalla fakta, utifrån dess egen retorik och med motståndares argument. Till och från hånar de idén om att vanligt folk inte begriper sig på ekonomiska system, och kontrar med knivskarpa repliker om sin förståelse av den kapitalistiska världsordningen. Till detta en imponerande, välspelad koreografi som är öppen för alla då både syn- och hörseltolkning finns att tillgå.
Föreställningen avslutas med ledande frågor om vad som skulle kunna göras åt det obehagliga system vi just fått redogjort för oss; vad skulle hända om vi alla hämtade ut våra pengar från banken, som ju faktiskt är en affär precis som alla andra affärer? Vad skulle hända om vi slutade tro på pengar och i stället organiserade oss?
Gruppen vet inte, men hoppas att dessa ledande frågor från en trio som (kunnat) tagit god tid på sig att bygga upp imponerande analyser av kapitalismen kan få personer som är ”smartare än de själva” att kanske tänka till. Kanske till och med finna en lösning på det enda hållbara system som förutspås bli allas vår död.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr