Det var efter ett larm om allvarliga skador på rälsen som Trafikverkets bantekniker skickades ut på den oerhört hårt trafikerade sträckan mellan Södra Station och Centralbron mitt i Stockholm. Enligt uppgifter som SVT Nyheter tagit del av var rälsen då på ett ställe helt av, samtidigt som tågtrafiken fortsatte att gå. En film från platsen visar mycket riktigt hur rälsen spruckit.
En av banteknikerna som SVT pratat med säger att han blev förskräckt och att tåg riskerade att köra rakt in i tunnelväggen om de gick för full fart. Andra bantekniker beskriver skicket på den svenska järnvägen som uselt och att underhållet blivit betydligt sämre de senaste tio åren.
Nu har Trafikverket beslutat att sänka hastigheterna på minst 69 sträckor runt om i landet, något som med största sannolikhet kommer att förlänga restiderna för både gods- och persontrafik.
Enligt rapporter från Trafikverket som SVT tagit del av kommer hastigheten sänkas från och med nästa år. Upp emot 16 järnvägsbroar beskrivs också vara i så pass dåligt skick att det finns risk för både nedsatt hastighet och lägre viktgräns.
Men Gustaf Engstrand på branschföreningen Tågoperatörerna säger till Arbetaren att de påstådda 69 nedsättningarna bygger på en missuppfattning.
– Det är risker som presenteras och Trafikverket tillsammans Tågoperatörerna arbetar gemensamt med att eliminera eventuella nedsättningar som om de föll ut skulle få stora konsekvenser. Detta är ett nytt arbetssätt som vi är glada över, säger han.
Han efterlyser samtidigt medel för järnvägsunderhåll på minst tre till fyra år, i stället som i dag i den ettåriga budgeten.
Det är bra att man sänker farten för det är gamla anläggningar som är väldigt hårt belastade och det behövs betydligt mer resurser. Pengarna måste hamna i stålet.
Martin Alnebring, lokförare och vice klubbordförande vid Seko Järnvägsklubben i Hallsberg
Bengt Olsson som är presschef på Trafikverket bekräftar dock för SVT att hastigheten nästa år kommer att sänkas på betydligt fler sträckor än förr och säger till kanalen att anledningen är en mer intensiv trafik, vilket medfört ökat slitage på rälsen. Något som även lokföraren och vice klubbordföranden vid Seko Järnvägsklubben i Hallsberg, Martin Alnebring, håller med om.
– Det är bra att man sänker farten för det är gamla anläggningar som är väldigt hårt belastade och det behövs betydligt mer resurser. Pengarna måste hamna i stålet, säger Martin Alnebring som arbetat som lokförare sedan 2007.
Bland de 69 sträckor som Trafikverket, enligt rapporten Trafikverkets Järnvägsnätsbesiktning 2017 som SVT tagit del av, planerar att sänka hastigheten på finns Boden-Gällivare, Katrineholm- Hallsberg och den väldigt hårt trafikerade Uppsala-Gävle.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr