[UTSTÄLLNING] Patti Smith – Eighteen stations
Kulturhuset, Stockholm
Till 19 februari 2017
[BOK] Horses
Philip Shaw
Lindelöws bokförlag, 2016
Svenskarna har sedan tidigt 1970-tal haft ett gott öga till Patti Smith. Allt kändes rätt kring en rebellisk poet och musiker där karisman exponerades i partnern Robert Mappletorpes androgyna porträtt på skivomslagen till skivorna Horses (1973) och storsäljaren Easter (1978). En artist med djup och stil som kunde mäta sig med Bob Dylan, men med tillägget att hon talade också till den kvinnliga unga sökaren så att det kändes på djupet.
Med åren har Smiths integritet också framstått som genuinare än Dylans, måhända en illusion eftersom hennes synlighet varit sparsammare än hans ständigt pågående turné (och Chrysler- och IBM-reklam). 2010 kom hennes Just Kids, en överraskande tillgänglig och välskriven självbiografi, efter en lång rad ganska okända bokutgivningar, som var första delen i den trestegsraket som kändisskapet fått på senare år.
Polarpriset 2011 gjorde henne folklig utan att hon förlorade sin cred. Tårarna i tv vid First Aid Kits framförande av hennes ”Dancing Barefoot” vid prisgalan satte spiken – hon älskar oss och vi älskar henne.
Statusen hon nu uppnått som en subkulturens renässanspersonlighet som verkar behärska snart sagt varenda kreativt uttrycksmedel och som dessutom vid snart 70 års ålder fortfarande ser ofattbart cool ut är något förvirrande för en som upptäckte en ordentligt kontroversiell rebell med sina fula ord och allt utom insmickrande stil. Hon som öppet och rått skrek ut texter om synd, sex, kroppslighet och dödsromantik långt innan någon annan gjorde det.
Effekten är ett slags drömska fragmentariska verk som signalerar tidigt 1900-tal. Att gå runt bland dem ger absolut en känsla av att vara inbjuden till Smiths rötter och inspirationskällor.
Patti Smith visar sig nu inte direkt överraskande ha gjort ”tidiga utforskningar på bildkonstens område” (enligt Kulturhusets presentation) och ger nu sin första fotoutställning i Stockholm. De flesta fotografier är från 2000-talet och många föreställer gravstenar eller artefakter tillhörande kända och beundrade döda konstnärer, som Frida Kahlos kryckor, Herman Hesses skrivmaskin, Virginia Woolfs käpp och Margot Fonteyns balettskor.
Tekniken är polaroidkamerabilder som gjorts om till svartvita silvergelatinprintar. Effekten är ett slags drömska fragmentariska verk som signalerar tidigt 1900-tal. Att gå runt bland dem ger absolut en känsla av att vara inbjuden till Smiths rötter och inspirationskällor, men samtidigt intrycket av skönhet utan eget tillägg. Man vill gärna ha en eller flera att hänga på väggen, liksom man vill ha något annat vackert som säljs i en inredningsaffär kanske.
Som en annan bit i den stora Smith-tårtan tillägnas första boken i Lindelöws bokserie 33 1/3 om ikoniska LP-skivor Smiths debut Horses, om dess bakgrund och efterspel. En välkommen och rolig bok (även om jag var besviken över att själva skivan inte ingick) med många roliga detaljer.
Det är en nästan oavbrutet intressant liten bok. Insikten om hennes starka målmedvetenhet och det hårda arbetet bakom verken tillhör det mest givande att åter påminnas om. Då kan man till slut förlåta den mediala cirkusen som då och då bråkar lite med bilden av rebellen mot allt. Så länge hon inte börjar sälja sin musik till tv-reklam för bilar och datorer.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr