Alex Schulman är en mediaman av vår tid. För de flesta i sin generation är han nog mest känd för sitt bloggande och sin pod tillsammans med Sigge Eklund, en skamlöst reklampuffande historia där de två gärna berättar till synes helt transparent om personliga triumfer och tillkortakommanden, en kombination som det är lätt att provoceras av.
Glöm mig
Alex Schulman
Bookmark förlag, 2016
Schulman har också mediala anor att referera till så det räcker och blir över: pappa var den på sin tid store tv-mannen Allan Schulman och mamma Lisette Schulman, också under en tid ”känd från tv”. Deras giftermål gjorde i viss mån skandal med en åldersskillnad mellan dem på nästan 40 år. Alex som är mellanbarnet av de tre sönerna har i romanen Skynda att älska berättat något av sin problematik kring att ha en väldigt gammal pappa som säkert inte kommer att vara med i nästa generation särskilt länge.
Mamman, däremot, kan förväntas finnas med för barn och barnbarn, hon är under hans uppväxt fortfarande ung, intellektuellt vital, glittrande när det passar och påhittig som få. Det är bara det att den unga flickan som slipades rakbladsvass av den ”kolossalt” självförhärligande intellektuella giganten Sven Stolpe – reaktionär mediepersonlighet innan begreppet uppfanns – börjar reservera påhittigheterna till att hitta på gömställen för sina allt fler tomma vinflaskor under barnens uppväxt.
Som ett klassiskt medberoendebarn lär sig Alex och hans bröder tidigt att hjälpa till att dölja missbruket.
Som ett klassiskt medberoendebarn lär sig Alex och hans bröder tidigt att hjälpa till att dölja missbruket. Hela familjen lägger större delen av sin energi på att hålla hemligheten för varandra, för fadern – också aktiv i hemlighetsmakeriet – och för en omgivning som förstås ser och vet, förminskar och inget gör.
Alex Schulman beskriver sig själv i Glöm mig som ett barn i fritt fall som gör till sin livsuppgift att låtsas det motsatta. Till att börja med verkar familjens uppslutning bakom det som måste hållas hemligt nästan beskyddande, kanske är det bättre att sopa upp kring de enstaka sidotrampen och den ständiga ”tröttheten” än att bjuda in den öppna katastrofen.
Så småningom radar scenerna upp sig – en fasansfull bilfärd, ”en fastspänd, tillbakalutad mardröm”, då den vuxne sonen hellre låter sig utsättas för livsfara med sin stupfulla mamma vid ratten än att öppna munnen kring hennes missbruk, och till slut en barnvakt som slutar i kaos, blir ändå vändpunkter som får sonen att inse att han måste bryta tystnaden och försöka få tillbaka den mamma som försvann in i alkoholen för 30 år sedan. När han formulerar problemet inför sin mor och ber henne sluta dricka bryter hon kontakten.
Han ser bakåt genom generationerna och konstaterar ett arv som han inte vill föra vidare.
Det är ett ganska unikt vittnesmål kring decennier av hemligheter, skam, skräck och rädsla som sonen lägger upp på bordet till slut. Han ser bakåt genom generationerna och konstaterar ett arv som han inte vill föra vidare, där tystnad, flykt och aggressioner varit strategier för att hantera sårbarheten som ju är oundviklig i en nära relation.
Familjens tystnadskultur är ett stort hinder för att bryta missbruk av olika slag. Glöm mig är nästan chockartad i sin öppenhet, och bara det påminner om hur farligt det kan kännas att avslöja sprickorna. Just därför är detta en viktig bok. För medberoende i alla generationer.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr