Det var redan i maj som HRF efter nästan ett års förhandlingar skickade ett förslag på kollektivavtal till den danska juicekedjan Joe & The Juice.
Sedan gick sommaren och inget hände. Företaget, som expanderat kraftigt i både Sverige och resten av världen den senaste tiden, hörde inte av sig, och vägrade samtidigt svara på fackets upprepade mejl.
Enligt HRF har dock företaget tidigare uppgett att de varit beredda att förhandla fram ett kollektivavtal, men med vissa undantag. Exempelvis har de sagt att de inte är beredda att betala ut någon övertidsersättning, utan menar i stället att de kompenserar de anställda genom att erbjuda gratis måltider under rasterna.
Den kontroversiella juicekedjan, som har ett trettiotal barer runt om i Sverige, har redan tidigare skapat stora rubriker, då de bland annat nästan uteslutande valt att anställda ”unga snygga män”. På glättiga reklamfilmer som spridits på nätet syns hur typiskt hippa män i bara överkroppar tar sina skateboards till jobbet och tävlar i vem som gör den bästa juicen.
Nu har de ju haft tid att fundera så jag räknar inte med något annat än att de går med på våra krav
Per Persson, avtalssekreterare, Hotell- och restaurangfacket
Företaget beskriver arbetet hos dem som en livsstil och har kritiserats hårt för sin marknadsföring i flera debattartiklar ibland annat Dagens Nyheter. De har också utmärkt sig genom att kalla till anställningsintervjuer via castings där de intresserade får visa upp sig framför arbetsköparna. Något som facket också ställer sig kritiska till.
– Visst är det här något andra företag i branschen också använt sig av. Och vill man ha utseende och attityd så visst. Men vill man ha kunskap och kvalitet så kanske man borde satsa på en annan form av anställningsintervju, säger Per Persson, avtalssekreterare på Hotell- och restaurangfacket, till Arbetaren.
Samtidigt bekräftar han att företaget så sent som i måndags hörde av sig och sade sig villiga att sätta sig ner vid förhandlingsbordet i mitten av november.
– Då ska vi väl teckna kollektivavtal. Nu har de ju haft tid att fundera så jag räknar inte med något annat än att de går med på våra krav, säger Per Persson.
Just det här med castings och att företaget försöker framställa sig själva som så hippa. Är det något nytt på arbetsmarknaden vi ser?
– Choice Hotel har ju hållit på med det där regelbundet under några år. Och den typen av rekryteringsträffar gör nog att det bara är en viss typ av människor som anställs, säger Per Persson, och tillägger att risken är stor att utseende går före kompetens och tidigare erfarenhet.
Enligt tidningen Arbetet ligger lönen på Joe & The Juice idag mellan fem och tio kronor under den genomsnittliga kollektivavtalslönen på 119 kronor i timmen.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr