Marabouparken, Sundbyberg
Pågår fram till och med den 4 december
Medverkande konstnärer: Maria Adlercreutz, Elsa Agélii, Zandra Ahl, Olle Baertling, Helene Billgren, Ann Böttcher, ”Moki” Cherry, Shabnam Faraee, Johanna Friedman, Josefin Gäfvert, Margareta Hallek, Leif Holmstrand, Charlotte Johannesson, Anna Nordström, Paola Torres Núñez del Prado, Veronica Nygren, Kaisa Melanton, Claes Oldenburg, Lennart Rodhe, Hanna Ryggen, Pia Sandström, Rickard Sollman, Elin Strand & the New Beauty Council, Bella Rune, Jennie Sundén & Åsa Norberg.
I Textila Undertexter som visas på Marabouparken konsthall i Sundbyberg under hösten har Bella Rune, konstnär och professor i textil vid konstfack, tillsammans med Helena Selder, curator vid Marabouparkens konsthall, som en del i ett forskningsprojekt samlat verk av uppemot trettiotalet konstnärer verksamma under 1900-talet fram till i dag.
Projektet undersöker textilens betydelse för konstverk och konstnärskap. Framför allt är det den politiserade konsten fokus vilar på. Valet av textil som konstnärligt material hade en viktig betydelse under 1900-talet, inte minst för de, inte alltid men till övervägande delen, kvinnliga textilkonstnärerna.
Bella Rune och Helena Selder framhåller också hur materialet, textilen som tillhörande hemmet och vardagen, fick en feministiskt betonad innebörd i konsten.
Greppet de tagit att med utgångspunkt från 1960-talet, blicka framåt och bakåt gör det möjligt att som besökare få en helhetsbild av hur hur konstnärerna uttryckt det politiska genom sin konst. Exempelvis visas Maria Adlercreutz (1936-2014) skisser till väven I hennes ögon bevaras folkets ljus (1972), som byggde på tidningsbilder från Vietnamkriget. (Se även Arbetaren 2016-10-12, om Adlercreutz ).
Jag hade en förhoppning om att få se någon av de vävar antifascisten Hannah Ryggen (1894-1970) gjorde under 1930-talet med motiv från spanska inbördeskriget, också för att få in mer av spännvidden över flera decennier i utställningen. Ryggen representeras av väven Min far (1968).
Ann Böttcher, som vanligen inte använder textila material, anknyter med Ryamatta (2008), till det granmotiv hon återkommer till i sin konst när hon undersöker granen i förhållande till nationalistiska idéer. Förlaga till Ryamatta är ett ett vykort som gavs ut av Nationalsocialistiska blocket på 1930-talet. Väven är framtagen med hjälp av handarbetets vänner.
Det verk som mest slår emot mig är den flera meter breda tygapplikationen av ”Moki” Cherry (1943-2009), Utan titel (1980), som ett färgsprakande tidsdokument från gröna vågen-eran. I centrum finns en cirkelform som påminner om en sol likväl som yin- och yangsymbolen.
På varsin sida finns stad och land. I staden närmast cirkeln kommer en bil formad som en dödskalle farande mot betraktaren, i bakgrunden syns höga byggnader kring vilka en asfalterad väg formar sig som ett evighetstecken. Ett par som omfamnar varandra finns i förgrunden, tittande ut ur ett fönster ur en tegelmönstrad byggnad prydd med en klocka.
På motsatt sida om cirkeln från dödskallebilen avbildas en kvinna med fladdrande hår mot ett landskap med ett träd omslingrat av en orm, i bakgrunden skymtar en regnbåge och rosa moln. Där finns också en fågel, en blomma och ett leopardprickigt kattdjur. Mellan kvinnans nakna bröst, lika röda som hennes hår, läppar och handflata, klättrar ett spädbarn. Jag får intrycket av att kvinnan nyss framfött barnet och lagt det ovanpå sig.
Bland de yngre medverkande konstnärerna finns bland annat Johanna Friedman (född 1982) med Pappa vill inte gå en jämställdhetskurs (2016). Uppdelat på tre höga bomullstyg efter fotografisk förlaga, ett snapshot som togs under en diskussion i hemmet, visas tre generationer av kvinnor ur familjen.
Textila undertexter är vad som utlovas. En utställning med textilkonst och med ett tydligt uttalat tema, vilket precis som projektet säger sig vilja visa, löper mellan verken som en röd tråd.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr