Det var i augusti förra året som drygt 1 000 personer samlades utanför Östermalmstorgs tunnelbanestation i centrala Stockholm för att protestera mot Sverigedemokraternas uppmärksammade reklamsatsning i kollektivtrafiken. På stora utrymmen ovanför rulltrapporna ned mot perrongen syntes den hårt kritiserade reklamen som riktade sig mot tiggeri och EU-migranter.
SL anklagades för att sprida rasism i det offentliga rummet och deras beslut att upplåta utrymme till det rasistiska partiet väckte starka reaktioner och under protesterna revs reklamen ner och polis tillkallades. Tre personer greps och nu, drygt ett år senare, påbörjas rättegången i Stockholms tingsrätt där de tre gripna står åtalade för skadegörelse och våldsamt motstånd. S
Steven Cuzner är en av de åtalade. Han säger till Arbetaren att stödet från antirasister runt om i Sverige har varit stort sedan det blev klart att det kommer att bli rättegång.
– Reklamkampanjen upptog allt tänkbart utrymme genom en av stadens längsta rulltrappor. Samtidigt pågick våldsbrott och attentat mot romer runt om i hela landet. Jag tror att Sverigedemokraterna genom sina extrema skadeståndskrav vill skrämma allt motstånd till tystnad.
Att polisen väljer att peka ut tre personer och ge Sverigedemokraterna chansen att stämma och skrämma, det säger en del om vilket politiskt klimat vi befinner oss i just nu.
Steven Cuzner, åtalad för att påstås ha rivit ned SD-reklam
Hur känns det inför rättegången?
– Det känns jobbigt naturligtvis. Själva handlingen var en triumf med så många människor som slöt upp i en antifascistisk mobilisering. Men att polisen väljer att peka ut tre personer och ge Sverigedemokraterna chansen att stämma och skrämma, det säger en del om vilket politiskt klimat vi befinner oss i just nu.
Sverigedemokraterna krävde till en början 300 000 kronor i skadestånd av Steven Cuzner, men anspråket har nu sänkts något. Den senaste tiden har flera solidaritetshälsningar strömmat in till de åtalade och en manifestation kommer även att hållas utanför tingsrättens lokaler under dagen.
– Det känns otroligt bra att det finns en stor folklig back up och en rörelse som inte tvivlar på sin solidaritet, säger Steven Cuzner.
Under de dagar som Sverigedemokraternas reklamkampanj pågick tog SL:s kundtjänst emot drygt 900 telefonsamtal och över 4300 mejl med protester. Även justitiekanslern fick motta 87 anmälningar och fler än 1000 personer samlades alltså till protesten utanför tunnelbanestation på Östermalm innan dess att reklamen revs ned.
Även en person som arbetar som spärrexpeditör protesterade mot reklamen och skrev bland annat en trafikhändelserapport till sin arbetsköpare MTR som sköter trafiken i tunnelbanan. I rapporten riktades hård kritik mot SL som han menade bidrog till att sprida rasistisk propaganda, något han inte vill att varken han eller hans arbetskamrater skulle utsättas för.
När Arbetaren ringer SL hänvisar presskommunikatör Claes Keisu till ett tjänsteutlåtande som lämnades in som underlag till en politisk diskussion i Trafiknämnden med anledning av SD-reklamen i tunnelbanan. I det förklaras bland annat att all politisk reklam var förbjuden i SL-trafiken fram till augusti 1998 men att det sedan ändrades.
SL menar sedan dess att alla politiska partier har rätt att köpa reklamplats så länge budskapet inte anses strida mot lagen och att varken SL eller trafikförvaltningen ska eller får censurera vad som står på reklamaffischerna.