Ett av FN:s nya hållbara utvecklingsmål handlar om att människor som lever med funktionsnedsättningar ska få tillgång till en jämlik och inkluderande skolgång. Men trots denna globala målsättning minskar finansieringen för att detta mål ska kunna uppnås, visar den nya rapporten från organisationen International Disability and Development Consortium, IDDC.
Enligt rapportförfattarna slår den bristande finansieringen särskilt hårt mot barn med funktionsnedsättningar, trots att det leder till att länderna dessutom går miste om stora potentiella inkomster i framtiden.
– I exempelvis Bangladesh innebär bristen på skolgång och arbete för människor som lever med funktionshinder till att landet går miste om flera miljarder i inkomster årligen, säger Nafisa Baboo, som varit med och tagit fram uppgifter till den nya rapporten.
Nafisa Baboo, som själv kommer från Sydafrika och arbetar för organisationen Light for the World, säger att de inkomster Bangladesh kan komma att gå miste om motsvarar drygt 1,7 procent av landets bruttonationalprodukt.
Hon menar att för att uppnå de reformer som krävs för att åstadkomma en jämlik och inkluderande skola för alla räcker det inte att länderna väljer att satsa småsummor.
Den nya rapporten bygger på uppgifter från Bangladesh, Kambodja, Indien, Nepal och Filippinerna, som visar att satsningar på personer med funktionsnedsättningar kan vara mycket kostnadseffektiva.
Nafisa Baboo säger att världens länder bland annat borde satsa på vidareutbildning av lärare och en ökad tillgänglighet på skolorna.
Rapportförfattarna menar att skatteintäkter bör öronmärkas för att sätta fart på utvecklingen mot jämlika och inkluderande skolor. Nafisa Baboo menar att världens stater dessutom måste satsa på att samla in data om situationen för barn som lever med funktionsnedsättningar, i förhållande till skolsystemen, samt om de hinder som finns.
– Många länder saknar den avancerade teknik som behövs för att samla in data, säger hon.
Men hon säger att det även finns andra problem när det gäller insamlingen av uppgifter.
– Många familjer tvekar till att medge att deras barn har ett funktionshinder på grund av rädsla för att stigmatiseras, eller också är de okunniga om vissa funktionshinder, exempelvis autism, som inte är så känt i vissa utvecklingsländer.
Resultatet blir att många av dessa barn aldrig börjar i skolan.
Rapportförfattarna slår fast att internationellt bistånd är av avgörande betydelse för låginkomstländer. Av det skälet uppmanar man till ett ökat bistånd till utbildningssektorn, eftersom den nuvarande utvecklingen med en minskad finansiering leder till att barn som lever med funktionshinder ”hamnar allra längst bak i kön”.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr