Strejken i Göteborgs containerhamn har pågått under en knapp vecka, men är andra ronden i en strid från tidigare i år. Mitt under brinnande konflikt publicerar Transport ett uttalande på sin hemsida där ordföranden tar avstånd från Hamnarbetarförbundets syn på situationen.
– Fackföreningar ska inte hålla på och fajtas med varandra. Att kriga emot och bekämpa andra fackföreningar är ju bara idiotiskt. Vi har ju samma intressen, säger Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet.
Inför denna veckas strejk har Hamnarbetarförbundet efterfrågat stöd och sympati för konflikten med APM Terminals från världens hamnarbetare. De har skickat meddelanden till inte bara sin egen fackförbundsinternational IDC, utan även till fackförbund som tillhör den internationella transportfederationen ITF.
I Transports uttalande, skriver Transports ordförande, Lars Lindgren, på engelska, att ”vad Hamnarbetarförbundet hävdar i sitt uttalande till ITF-facken är inget vi stödjer”.
Riktigt så här lågt trodde jag inte att de kunde sjunka. Det har väckt en otrolig ilska.
Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet
Att inte ta sida för arbetsköparen i en pågående konflikt är något av en helig facklig princip. Tidigare har både Unionen och Transport vittnat om de missförhållanden som Hamnarbetarförbundet velat rätta till. Men i sitt uttalande skriver ordföranden:
”APM Terminals Göteborg följer svensk lag och följer reglerna i sin relation med sin juridiska motpart vilket är Transportarbetarförbundet. APM Terminals är varken bättre eller sämre än andra hamnoperatörer i Sverige.”
– Riktigt så här lågt trodde jag inte att de kunde sjunka. Det har väckt en otrolig ilska. Det har fått precis motsatt effekt än vad Lars Lingren och ITF har velat. Vi har istället fått ett väldigt starkt stöd, säger Eskil Rönér.
I uttalandet skriver Lars Lindgren vidare att Hamnarbetarförbundet kräver att APM Terminals tecknar ett kollektivavtal med förbundet. Enligt ordföranden finns det bara ett fack som har nationellt kollektivavtal för hamnarbetare ”det är och kommer att fortsätta vara Transport”.
Han skriver dock lite senare att: ”Men jag tror egentligen inte att de vill teckna något kollektivavtal eftersom det innebär en regel mot strejk. Jag tror att de vill få tillgång till betald arbetstid för fackliga ombud och tillgång till lokaler inom hamnområdet och en rad andra saker som normalt är avsett för kollektivavtalsbärande fack.”
I Hamnarbetarförbundets varsel anges att kravet är ett kollektivavtal i frågor som inte regleras av Transports avtal.
Förbundet har sedan flera år sagt sig villigt att ingå ett trepartsavtal där båda facken är representerade med hänvisning till att förbundet organiserar runt hälften av Sveriges hamnarbetare. I hamnen i Göteborg är Hamnarbetarförbundet majoritetsfack med 85 procent av de anställda.
– Det är väl klart att man vill ha kollektivavtal som reglerar villkoren och vi backar inte för ett trepartsavtal. Men i stället skrattar man åt oss och säger att vi inte vill ha kollektivavtal. Men vi har haft avlönade förtroendemän i en herrans massa år. Det är först nu som arbetsgivaren börjat försöka tränga undan Hamnarbetarförbundet, säger Eskil Rönér.
Arbetaren har sökt Lars Lindgren, men fått beskedet att han gått på semester strax efter uttalandets publicering. På förbundskontoret säger att man att ingen annan i förbundsledningen heller kan uttala sig om uttalandet. Istället hänvisar man till Peter Winsten, ombudsman med ansvar för hamnavtalet. Intervjun med honom kan du läsa här.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr