Regi: Paul Verhoeven
Svensk premiär den 13 januari
Den franska skådespelerskan Isabelle Huppert är alltid bra. Hennes val av filmroller (som nog är fullständigt fritt) visar att hon är intresserad av komplexa kvinnogestalter, och att hon besitter ett stort mod i att undersöka karaktärer som minst sagt går sin egen väg.
Hupperts cred gör att rollgestaltningen i Michael Hanekes Pianisten (2001) efter Elfriede Jelineks roman gavs så många chanser till analys och diskussion att porträttet av pianolärarinnan med ordentliga självskadetendenser fick passera som nyanserat. Till en del bidrog förstås att även regissören och författaren hade enorm kredibilitet.
Med regissören till Hupperts nya film Elle, med premiär i veckan, är det en annan sak. Paul Verhoeven har visat att han gillar Hitchcockdoftande thrillers med inslag av sex i bemärkelsen kvinnor som gillar hårda tag i traditionellt uppslitsade klänningar. Ofta är de chefer, dominanta och onda.
Verhoeven gjorde sin lycka med Basic Instinct (1992), om en kallhamrad kvinnlig författare som gav sig själv sexuell njutning genom att ta livet av män med ispikar under samlagen. Världens feminister var inte roade. Själv tyckte jag att den var påhittig och spännande, och hade inga problem med en rollkaraktär som skrattade åt korkade poliser som låstes fast i utredningen av sina föreställningar om kvinnor och därmed misslyckades i sin jakt på mördaren.
Hon skaffar vapen, som hon inte tvekar att använda mot misstänkta män.
Med detta i ryggen förlåter man mycket redan från början i historien om Michèle Leblanc, den tuffa chefen på ett spelutvecklingsföretag som blir brutalt överfallen och våldtagen av en maskerad man. Hon är en kvinna som hetsar sina manliga medarbetare att göra allt råare bilder till spelen där kvinnor våldtas och misshandlas av monsterlika figurer.
Hennes sarkastiska repliker mot den som säger emot gör henne inte populär bland de unga spelutvecklarna. Förnedrande filmer med hennes eget ansikte börjar dyka upp på jobbet. Efter överfallet fortsätter hoten och blir allt grövre.
Michèle är inte en kvinna som reagerar som vi är vana vid att våldtagna kvinnor gör på film. Hon tar saken i egna händer och försöker bland annat med hjälp av olagliga metoder spåra förövaren. Hon skaffar vapen, som hon inte tvekar att använda mot misstänkta män.
Hon är tuff och egoistisk mot män och andra kvinnor som hon kanske borde vara mer lojal gentemot. Och värst av allt: hon inleder ett sadomasochistiskt förhållande med en gift granne.
Elle är en film som innehåller enormt mycket och otäckt våld, inte minst sexuellt, mot kvinnor – som i vissa fall gillar det. En film som man mår ganska dåligt av, alldeles särskilt eftersom våldet är förpackat så elegant.
Michèle har själv ett barndomstrauma som kanske är en nyckel till hennes för de flesta irrationella reaktioner på livets övergrepp och njutningar. Detta knyter ihop historien – men skapar också en logik som något förtar intresset för denna skönt ociviliserade karaktär.
Det är en film att stå ambivalent inför. Ambivalensen innefattar dock inte Hupperts gestaltning som är 100 procent gastkramande. Som alltid.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr