För tredje året i rad är det arbetet i Transportbranschen som kostat flest liv. Var fjärde av de 43 personer som omkom i arbetet förra året var lastbilschaufför, vilket Arbetaren rapporterade förra veckan.
– Vi har en nollvision att ingen ska dö på sin arbetsplats och varje dödsfall är ett för mycket i det moderna arbetslivet, säger Martin Miljeteig, ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor på Transportarbetarförbundet.
Upphandlingshysterin och den sociala dumpningen är en stor del.
Martin Miljeteig, ombudsman på Transportarbetarförbundet
2014 kunde Transport dystert konstatera att de nu, med 16 döda, låg i topp i den mörka statistiken. Året därpå var branschen fortfarande hårdast drabbad, men dödstalet sjönk till sju, bara för att 2016 åter bli tvåsiffrigt.
![Martin Miljeteig.](https://media.arbetaren.se/wp-content/uploads/2017/01/29013536/MartinMiljeteig-HD.jpeg?class=medium)
Enligt Arbetsmiljöverkets preliminära statistik, dog förra året elva personer inom godstrafiken, varav tio var lastbilschaufförer. Martin Miljeteig menar att branschens dödsstatistik sammanfaller med allt mer pressade villkor för chaufförerna, villkor som ytterligare försämras i konkurrensen med utländska chaufförers än sämre villkor.
– Färre personer gör mer och mer jobb. Stressen ökar och möjligheten för återhämtning minskar, vilket inverkar negativt på både arbetsmiljö och trafiksäkerhet. Oförutsedda viltolyckor kan självklart alltid ske, men upphandlingshysterin och den sociala dumpningen är en stor del, säger han.
Redan när Arbetaren rapporterade om katastrofsiffrorna för 2014 krävde facket att ett ”beställaransvar” skulle skrivas in i arbetsmiljölagen och reglerna för upphandling. Tre år senare har ännu inget sådant förslag presenterats.
Transportstyrelsen, som utrett frågan och skulle lägga fram förslag i mars förra året, har ännu inte gjort det. Till Arbetaren uttrycker LO-utredaren Sten Gellerstedt sin besvikelse över att den översyn av arbetsmiljölagen som regeringen tillsatt inte ens låtit beställaransvaret ingå.
– Tyvärr är arbetsmarknadsdepartementet inte så intresserade av att beställarens makt tas in i utredningen eftersom man inte skrivit in att man ska titta på det, säger han.
Men oavsett politisk situation vilar redan i dag det juridiska ansvaret för arbetsmiljön på arbetsköparna och där finns mycket kvar att göra, enligt Martin Miljeteig.
Tidigare i år kunde Arbetarens läsare ta del av att skyddsombuden i transportbranschen, mer än i andra branscher, upplevde sig hindrade av cheferna. Att råda bot på den situationen vore, säger Miljeteig, ett steg i rätt riktning.
– Arbetsgivarna behöver ta det systematiska arbetsmiljöarbetet på större allvar och samarbeta med skyddsombuden. Inte bara bygga fasad utan på riktigt ta tag i de psykosociala frågorna, stressen och trafiksäkerheten, säger han.
Det finns definitivt inget som säger att cabotaget avspeglats i olyckor hos svenska åkerier.
Anders Norberg, vice vd i Transportföretagen
Men hos arbetsköparna har man en helt annan bild av det rådande läget i branschen. Enligt Anders Norberg, vice vd i Transportföretagen, har inte stressen ökat. Inte heller har den utländska konkurrensen, cabotaget, påverkat varken svenska chaufförer eller företag nämnvärt, hävdar han.
– Nej, det kan få till följd att man tappar en körning, det blir hela effekten av cabotaget. Att det skulle stressa de svenska förarna finns det inte belägg för. Det finns definitivt inget som säger att cabotaget avspeglats i olyckor hos svenska åkerier, säger han.
Anders Norberg säger att arbetsköparna har en ständig strävan att få ned siffran över omkomna och att det inte finns anledning att nöja sig med dagens situation. Han inskärper att arbetsköparorganisationen årligen betalar mellan 60 och 70 miljoner till den partsgemensamma arbetsmiljöorganisationen TYA.
Enligt honom behövs det satsningar på bättre vägar och att få chaufförerna att i högre utsträckning använda bilbälte. Han är dock inte säker på att utökade satsningar på arbetsmiljöarbetet skulle kunna få effekt på antalet omkomna.
– Det beror på. Arbetsgivarna har arbetsmiljöansvaret och det är det ingen som ifrågasätter, men tittar man på varje enskild olycka är jag inte säker på att det hade hjälpt. Sju är direkt kopplade till trafiksituationen. Men det är förstås inget som motsäger att man ska arbeta aktivt med arbetsmiljöfrågor, säger han.
Vore det, som Transport anser, ett steg i rätt riktning att motverka att skyddsombuden hindras?
– LO:s utredning kring skyddsombuden hade en väldigt låg svarsfrekvens och det statistiska underlaget är för litet för att dra några slutsatser av. Vad den frågan har med dödsolyckorna att göra har jag svårt att förstå.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr