Visas på Millesgården i Stockholm t o m 14 maj 2017
Det sjuder av färg, erotik och femininitet. Men det är ingen spröd och ljuv femininitet som möter besökaren på Millesgården. Konstnären Gerda Wegener (1885-1940) gick från suggestiva kvinnoporträtt och illustrationer som starkt påminner om Aubrey Beardsley i det tidiga 1900-talet, till 1920-talets kortklippta la garçonne-typ av kvinna. Bland de tongivande för art déco-stilen i Paris målade Wegener sensuella och självmedvetna kvinnor, men hade kanske inte varit speciellt uppmärksammad i dag om det inte vore för filmen The Danish girl (2015). Filmen, som handlar om konstnärsparet Wegener, har skapat ett intresse för Gerdas konstnärskap, som nu tycks ligga rätt i tiden.
Gerda Wegener (född Gottlieb) var en dansk prästdotter och konstnärlig begåvning som tidigt i livet fick gå på konstskola. Hon gifte sig ung med landskapsmålaren Einar Wegener som sedermera blev transkvinnan Lili Elbe. Sägas bör att filmen inte helt överensstämmer med verkligheten och att det florerar en del myter om Lili. Något som däremot stämmer överens med verkligheten är att Lili var en av de första transpersonerna i världen att genomgå könsbekräftande operationer.
Gerda Wegener var till en början verksam som porträttmålare i Danmark, men slog igenom först i Paris. På hemmaplan skapade hon skandal och gav med sitt Porträtt av Ellen von Kohl (1906) upphov till en konstdebatt som gått till dansk konsthistoria som ”Bondemålarstriden”. En förtätad och dunkelt erotisk stämning dväljs i porträttet av den i svarta spetsar klädda dansk-judiska societetsdamen med halvslutna ögonlock. Tavlan var försvunnen under nästan 100 år, men skickades lagom till Gerda Wegener-utställningen på Arken från en anonym privatperson i New York och visas först nu även restaurerad från en skada.
Från 1912 levde paret Wegener i Paris. Gerda Wegener var där en oerhört produktiv konstnär och försörjde paret. Hon gjorde otaliga illustrationer – hit hörde mode såväl som traditionell fransk satir – och franska staten köpte tre av hennes tavlor. Vidare hade hon många beställningsuppdrag, hon målade porträtt och formgav glasmosaikfönster åt dem som hade råd.
Det är en bildvärld av begär, lekfullhet och sexualitet som inte är till för att i första hand behaga en utomstående åskådare.
Skapandet tycks ha varit lika livligt som parets övriga tillvaro. De förde ett utsvävande liv med en sexuell frigjordhet helt i mellankrigstidens anda. Att exempelvis ikläda sig det motsatta könets kläder hade sin plats i Paris festliv [årligen hölls en karneval i en nöjespark som Gerda och Lili besökte), men var hos Lili också något betydligt djupare.
Gerda Wegener träffade privat både kvinnor och män, i konstverken riktas begäret mot det ultrafeminina. Unikt är att Wegener var kvinna och konstnär som så ohöljt såg med erotiskt begär på kvinnor. Men viktigt att framhålla är också att konstnären deltog själv, inte bara med sin blick. Hon syns själv i målningarna likväl som i samspelet med modellerna. Inte minst i målningarna föreställande Lili får man känslan av att både konstnär och modell utforskade och skapade sin egna version av feminitet och identitet (förvisso väldigt tidstypiska!).
Kläder och kvinnligt kodade attribut är också viktiga ingredienser i de feminina uttryck som förekommer på tavlorna. Det är en bildvärld av begär, lekfullhet och sexualitet som inte är till för att i första hand behaga en utomstående åskådare. Som betraktare kan jag därför inte känna mig riktigt som en voyeur ens för de illustrationer Wegener gjorde som beställningsuppdrag för erotisk litteratur.
De homoerotiska motiven går i omisskännelig art décostil, ofta är scenerna humoristiska. Vi ser förklädda par, någonstans rider en kvinna en satyr, som också den har något feminint över sig, under slingrande vinrankor. På en annan illustration tillfredsställer en kvinna sig själv, samtidigt som hon med andra handen håller upp och ser in i vad som ser ut att vara en liten spegel framför sitt kön. Wegeners namn återfinns dock aldrig på dessa erotiska illustrationer. På samtliga målade hon dit en svart maskeradmask i stället för signatur som sitt kännetecken.
Mot slutet av 30-talet återvände konstnären till ett helt annat Europa än det hon upplevt tillsammans med Lili.
Mellan 1930 och 1931 skedde förändringar i parets liv. Einar hade levt parallellt med Lili och paret Einar och Gerda ställde ut konst tillsammans i Köpenhamn så sent som 1931 innan Einar tillkännagav att han gav upp sin egen existens till förmån för Lili. Sedan Lili 1930 lagligt blivit kvinna efter de könsbekräftande operationerna annullerades äktenskapet av den danske kungen.
1931 avled Lili efter en komplikation som uppges ha varit en infektion. Gerda Wegener gifte samma år om sig med den tio år yngre italienske flygofficeren Fernando Porta som, under de år på 1930-talet som paret var bosatt i Marocko, hann göra av med hennes pengar.
Mot slutet av 30-talet återvände konstnären till ett helt annat Europa än det hon upplevt tillsammans med Lili. I det sena trettiotalet var hennes konststil passé, art déco hade nu fått ge vika för funktionalismen. Men även den sexuella friheten från 20-talet var borta, därtill hade nazismen brett ut sig.
När Gerda Wegener dog 1940 var hon utfattig, ensam och så gott som bortglömd som konstnär. Jag är glad att hon återupptäckts.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr