Bröderna Luc och Jean-Pierre Dardenne är regissörsduon som hyllats på filmfestivaler världen över och satt Belgien som filmland på kartan. Sedan genombrottet har deras filmografi präglats av berättelser om arbetarklassen och människor i samhällets utkant. Arbetaren träffade dem i samband med besöket på Göteborgs filmfestival där de tilldelades årets hederspris.
Jean-Pierre och Luc Dardenne påbörjade sin karriär som dokumentärfilmare, men bytte snabbt spår för att ägna sig åt fiktion. Det var längtan efter att arbeta med skådespelare, att själva berätta historier och ha kontroll som ledde till skiftet.
Fastän deras bildberättande ser annorlunda ut i dag är subjekten detsamma och brödernas filmer kopplas ofta ihop med socialrealism. Lornas tystnad (2008) handlar om två albanska invandrares tuffa tillvaro i Belgien, Barnet (2005) följer ett par som försöker rädda sin ekonomiska situation genom att sälja sitt nyblivna barn och Två nätter och en dag (2014) berättar om en fabriksarbetare som kämpar för att behålla sitt jobb genom att försöka övertyga kollegorna om att ge upp sina avgångsbonusar.
– Även i dokumentärerna vi gjorde berättade vi om arbetarhistoria i vår region. Människor som vi mötte och hade med i dokumentärerna var aldrig protest- eller fackledare, de var människor i utkanten, i marginalen, säger Jean-Pierre Dardenne.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.