De spanska hamnarbetarna valde att skjuta upp sin strejk och Hamnarbetarförbundet följde i fotspåren. Men nu läggs nya varsel om sympatiåtgärder, i 14 svenska hamnar och världen över, för spanjorernas kamp mot förändrad bemanning.
– Vi varslar om nya aktioner till den 23 mars. Det kommer att vara massiva aktioner över hela världen. Spanjorerna lägger ned i tre timmar. I Sverige kommer det vara mellan klockan 12 och 14, säger Eskil Rönér, Hamnarbetarförbundets ordförande.
Strejken var först planerad till den 10 mars, men sköts upp efter ett beslut av den internationella hamnarbetarfederationen IDC. Det innebar också att arbetsköparorganisationen Sveriges Hamnar drog tillbaka sin stämning mot Hamnarbetarförbundet för otillåten stridsåtgärd.
Enligt arbetsköparna skulle strejken vara olovlig på grund av att den är av ”politisk” natur och inte rör relationen mellan svenska arbetare och arbetsköpare.
Politiska strejker hör inte till vanligheterna men har ägt rum även i Sverige, bland annat 2006 när SAC Syndikalisterna genomförde landsomfattande strejk mot a-kasseförändringarna, och i samband med internationella kvinnodagen den 8 mars i år. Arbetsdomstolen har tidigare slagit fast att sådana strejker är lovliga, men att omfattning och effekt måste vara begränsade. Enligt Eskil Rönér förkortas därför nu den svenska strejken med en timme för att matcha ett tidigare prejudikat i domstolen.
– Rättsläget är solklart. Arbetsköparna försöker hela tiden få Arbetsdomstolen att deklarera att det inte finns stöd i lagen, denna gång för politiska strejker. Men vi har full rätt att strejka. De är ute och cyklar, säger Eskil Rönér.
Vi har full rätt att strejka. De är ute och cyklar.
Eskil Rönér, ordförande, Hamnarbetarförbundet
Att det kan komma en ny stämning är något som Jan Bergman, chefsjurist på Transportföretagen, tidigare öppnat för. Men när Arbetaren når honom hänvisar han till Sveriges Hamnars vd Joakim Ärlund, som dock inte svarar när tidningen försöker kontakta honom.
Ni hävdade i er stämning att politisk strejk är förbjudet, men stämmer det verkligen?
– I det fallet menar vi att det inte var tillåtet, säger Jan Bergman.
Strejken den 23 mars sker till stöd för det spanska hamnarbetarförbundet Coordinadoras protest mot den spanska regeringens planer på att riva upp alla avtal och göra om bemanningsystemet i grunden. Enligt facket kan planerna göra tusentals hamnarbetare arbetslösa.
I det fallet menar vi att det inte var tillåtet.
Jan Bergman, chefsjurist, Transportföretagen
Samtidigt som Hamnarbetarförbundet lade varsel om ny sympatistrejk tackade deras avdelning 4 i Göteborgs nej till ett medlarbud i konflikten med APM Terminals, som vi tidigare rapporterat om i Arbetaren.
– I det nya förslaget anges till exempel uttryckligen att Hamnfyran skulle avtala bort centrala regler i Medbestämmandelagen. Någon klarlagd rätt för Hamnfyran att utse skyddsombud finns inte heller i avtalstexten och en sådan central fråga som arbetsmiljön lämnas fortsatt helt öppen för motsättningar och bråk, säger avdelningens ordförande Peter Annerback i ett pressmeddelande.
En öppning är dock att arbetsköparna nu säger sig villiga att teckna ett trepartsavtal där Hamnarbetarförbundet ges samma status som Transport. Det ska dock, enligt pressmeddelandet, ha avvisats av Transport.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr