På torsdagmorgonen började skandalen kring transportbasen Lars Lindgren rulla i medierna. Dagen efter meddelade ordföranden att han avgår med omedelbar verkan. Att fortsätta utan ”att känna förbundsstyrelsens fulla stöd” var omöjligt.
Men under helgen kom han på andra tankar och på måndagen meddelade han att tänker ställa upp för omval till posten inför förbundets kongress i sommar.
– Ni som känner mig vet att jag är en fighter, skriver Lars Lindgren i ett mejl till Aftonbladet.
Ni som känner mig vet att jag är en fighter.
Lars Lindgren, nyss avgången ordförande för Transport, om sin återupptagna kandidatur
Aftonbladets avslöjande samma morgon om spritnotor, privata resor med tjänstebilen och medbjudna vänner på tjänsteresa utlöste en kritikstorm i sociala medier. Transportmedlemmar har uttryckt sin besvikelse över toppens vidlyftiga hantering av medlemmarnas pengar.
Men å andra sidan har Lars Lindgren fått stöd av förtroendevalda och anställda i förbundet. Det är också något han själv hänvisar till i tidningen Transportarbetaren.
– Det här är det yttersta av demokrati. Jag har fått många samtal från människor som vill att jag ska ställa upp – men vill inte medlemmarna att jag ska bli ordförande så blir jag inte vald till det, säger han till tidningen.
Själv kommenterar han skandalrapporteringen med att den mest handlat om småsaker. Han säger att han inte ångrar något av vad han gjort under sin tid som ordförande. Hans kandidatur verkar ha tagit många på sängen, även förbundets egen valberedning, som räknade ut honom efter hans avgång.
– För oss i valberedningen innebär det så klart att då faller alternativet Lasse som ordförande, sade valberedningens ordförande Dag Leander till Arbetet om basens avgång.
Markus Pettersson som sedan i fredags varit tillförordnad förbundsordförande kallar Lars Lindgrens plötsliga comeback ”bisarrt”.
– Vi har under tre dagar hanterat alla medlemmar som var besvikna. Nu undergräver Lars Lindgren möjligheterna att bygga upp ett starkt förbund igen. Det är uppenbart att han inte sätter förbundets medlemmar i första rummet, säger han till Transportarbetaren.
Enligt uppgifter till samma tidning har medlemmar efter Lars Lindgrens besked om att han tänker återvända börjat ringa in för att säga upp sitt medlemskap.
– De är arga, ledsna och besvikna. Efter beskedet att Lars Lindgren vill bli ordförande igen har de varit riktigt förbannade, säger Viktor Hage, som arbetar med organisering på förbundets medlemscenter, till tidningen.
Efter beskedet att Lars Lindgren vill bli ordförande igen har de varit riktigt förbannade
Viktor Hage, Transports medlemscenter
I den offentliga debatt som uppstått i sociala medier och i facktidningarnas kommentarsfält har flera gånger framförts att avslöjandena är resultatet av en maktkamp inom förbundet. Att det rör sig om en ”falangstrid där han själv stod för kollektivavtalslinjen” är också den bild som Lars Lindgren gett till Transportarbetaren.
– Någon har gått in på min sekreterares kontor och kopierat kvitton. Det finns folk som vill skada mig, tyvärr. Jag inser att det är en kampanj där starten tidsmässigt tycks sammanfalla med mitt besked att jag ställer upp för ännu en mandatperiod som förbundsordförande, säger han till tidningen.
Tidningen Arbetet gav Markus Pettersson frågan om det stämmer och vad kollektivavtalslinjen skulle kunna betyda.
– Det har jag väldigt svårt att uttala mig om. Jag vet inte riktigt. Det man kan konstatera är att Lasse ville ställa upp och kandidera en mandatperiod till. Styrelsen har tolkat det som att det inte går, men det har funnits motioner om att ändra det inför kongressen. Det är väl den möjliga maktstrid jag ser huruvida man ska ändra de regelverken, svarar han till tidningen.
Arbetaren har sökt både Markus Pettersson och Lars Lindgren utan resultat.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.