Det var i fredags som de 75 deltagarna vid LO Västsveriges ledningskonferens antog uttalandet om stöd för ”den svenska modellen” och mot Hamnarbetarförbundets konflikt i Göteborgs containerhamn – detta bara några dagar efter att arbetsmarknadsminister Ylva Johansson gick ut och informerade om regeringens kommande utredning kring begränsningar i strejkrätten med anledning av konflikten.
Bakgrunden är den infekterade pågående konflikten vid containerterminalen i Göteborgs hamn. Hamnarbetarförbundet, som alltså inte är LO-anknutet, strider sedan en lång tid tillbaka för rätten att få agera som facklig motpart till arbetsköparen APM Terminals på samma villkor som tidigare. Hamnarbetarförbundet är majoritetsfack på arbetsplatsen men det är LO-anslutna Transportarbetareförbundet, med betydligt färre medlemmar, som har kollektivavtal.
Gör om, gör rätt, dra tillbaka detta uttalande och stå upp för demokrati, föreningsrätt och solidaritet istället.
En av kommentarerna på LO Västsveriges facebooksida
LO Västsveriges ledning anser att konflikten hotar både den svenska modellen och ”svensk exportindustri”. Men bland de vanliga medlemmarna ser uppfattningarna inte sällan annorlunda ut, och nu hånas förbundet på sina egna sociala medier.
”Skamligt”, ”Pinsamt” och ”Gör om, gör rätt, dra tillbaka detta uttalande och stå upp för demokrati, föreningsrätt och solidaritet istället” är bara några av kommentarer som strömmat in på LO Västsveriges facebooksida under helgen. LO själva menar i ett svar i facebooktråden att de vill stötta Transports medlemmar i hamnen, som de anser kommit i kläm mellan Hamnarbetarförbundet och APMT, men att det inte tar ställning i själva konflikten.
Hamnarbetarförbundets ordförande i Göteborg, Peter Annerback, har läst LO-distriktets uttalande och lagt märke till ilskan det skapat.
Samtidigt lägger sig även LO-anslutna Seko Stockholms styrelse i debatten. I Sekotidningen varnar de för utvecklingen med regeringens initiativ till begränsningar i strejkrätten och förklarar att de ställer sig mycket kritiska till regeringens utredningsplaner. I debattartikeln skriver de bland annat: ”Oavsett vad man anser om Hamnarbetarförbundets metoder i kampen för att få motparten att respektera grundläggande fackliga rättigheter så är det uppenbart att en lagstiftning innebär ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt. Att tro att detta skulle gynna kollektivavtalsmodellen är att bedra sig.”
Bertil Hallén är vice ordförande i LO Västsverige. Han säger sig inte ha märkt av den hårda kritiken sedan deras uttalande antogs. I stället förklarar han för Arbetaren att frågan kring hamnkonflikten är besvärlig.
– Det handlar om hur vi ser på den svenska arbetsmarknaden. Jag ställer mig frågan varför Hamnarbetarförbundet inte vill skriva på ett hängavtal, är det så att de faktiskt inte vill ha något avtal?
Alltså, vi har spelregler på den svenska arbetsmarknaden och dem ska vi följa.
Bertil Hallén, vice ordförande i LO Västsverige
Men vad säger du om att många tycks mena att ni går arbetsköparens ärenden och inte visar konflikt för ett annat fackförbund i en konflikt?
– Men alltså, vi har spelregler på den svenska arbetsmarknaden och dem ska vi följa, säger Bengt Hallén.
Längre ned i den pågående debattråden på LO Västsveriges facebooksida skriver en annan användare att frågan inte alls är svår. ”En rederijätte vill mosa ett hamnkollektiv. Allt annat är bisaker. Det är det vi har att ta ställning till. Hur kan man ens gå så här vilse? Diskvalicerande är bara förnamnet.”
Många menar också att uttalandet gynnar arbetsköparna, då de anser att LO Västsveriges initiativ är ett försök att splittra arbetarna i Göteborgs hamn – medan andra besvikna LO-medlemmar skriver att de skäms över sitt förbund.