Berlin lockar mycket turister från Sverige, framför allt sommartid. Även om många svenskars huvudaktiviteter när de väl är på plats i den tyska huvudstaden består i att dricka öl samt skratta åt – och samtidigt avundas – avspänd berlinsk smaklöshet, gör stadens brokiga historia sig påmind hos de flesta besökarna. Inte minst genom att det, för en europeisk storstad, finns ovanligt många tomma eller odefinierade ytor mitt i staden, där gränsen mellan Öst och Väst en gång gick.
Lika märkt av historiens vindlingar som Berlins stadslandskap är den berlinska museifloran. När kungadömet Preussen under 1700-talet började framträda som den ledande bland de tyska staterna, och Berlin axlade rollen som dess huvudstad, började det också lägga under sig allt fler kulturskatter. Efterhand toppades dessa, som i resten av västvärlden, med rövade artefakter från arkeologiska utgrävningar i främmande länder, av vilka många än i dag kan beskådas på Pergamonmuseum, Altes Museum och Neues Museum i Berlin.
Symbolen för Preußischer Kulturbesitz.
Efter Tysklands nederlag i andra världskriget fick alltsammans en tvär vändning – de allierade pekade ut rikselementet Preussen som ”bärare av militarism och reaktion” och förklarade statsbildningen upplöst för gott. Tyskland delades; i den västra delen grundades 1957 Stiftung Preußischer Kulturbesitz för att förvalta alla de gamla preussiska kulturskatter som riskerat att skingras för vinden. Efter Tysklands återföring 1990 har även många av de östtyska statliga museerna och artefakterna införlivats i stiftelsen. Så kommer det sig alltså att de statliga museerna i Berlin i dag drivs av en stiftelse med en stiliserad örn med högervänt huvud i logotypen, och att den kan sägas vara det enda som återstår av det en gång så mäktiga Preussen.
Så kommer det sig alltså att de statliga museerna i Berlin i dag drivs av en stiftelse med en stiliserad örn med högervänt huvud i logotypen, och att den kan sägas vara det enda som återstår av det en gång så mäktiga Preussen.
Sommarens och höstens kanske intressantaste historiska museiattraktion i Berlin finns dock inte att beskåda på något av de statliga museerna, utan i stads- och regionmuseianläggningen Märkisches Museum (också den tillkommen på 1800-talet som ett utslag av preussisk nationalromantik, men det är en annan historia). Här visas nu den tillfälliga utställningen ”Berlin 1937 – Im Schatten von morgen”, med fakta, filmer och föremål från året 1937, när nazisterna hade suttit vid makten i fyra år.
Det är faktiskt ett smått genialt grepp – precis som utställningstiteln gör gällande (”I skuggan av morgondagen”) går det ju i dag knappt av föreställa sig det nazistiska samhället utan att tänka på kriget och förintelsen. Men 1937 var ett för Nazityskland ganska odramatiskt år – nazistpartiets makt var konsoliderad, samtidigt hade varken novemberpogromerna (”kristallnatten”) eller Münchenöverenskommelsen ännu ägt rum, och krig var – trots rustningshetsen – ännu för de flesta något som hörde det förgångna till.
Halvsömning vardag under auktoritärt styre för de som hade möjlighet att blunda, alltså – samtidigt som de politiska utrensningarna och vardagslivsinskränkningarna för judar och avvikare var en pågående realitet.
Utställningen på Märkisches Museum fångar allt detta – där blandas somriga kolonilottsfotografier (med skylten ”Judar ej välkomna” fullt synlig) med dokument från de påkostade festligheterna i samband med fascistdiktatorn Benito Mussolinos vänskapliga Berlinbesök och med diverse bruksföremål som får besökaren att känna 1937 års vingslag – som den sobert utformade skrivmaskinen där användaren har möjlighet att skriva ”SS” med sigrunor genom trycka SHIFT + 5.
Mitt uppe i allt tornar en frapperande grotesk tecknad tablå, återfunnen på en husvind för bara några år sedan, upp sig, med de olika tänkta typerna av yrkesarbetande judar karikerade i grovkornig stil, utförd av en av den antisemitiska veckotidningen Der Stürmers ledande tecknare.
Ännu har den politiska situationen i samtidens Europa inte återgått till 1937 års läge. Men att blunda för den auktoritära och människofientliga samhällsutvecklingen runt omkring oss har vi dessvärre inte blivit ett skvatt sämre på.
”Berlin 1937 – Im Schatten von morgen” pågår till den 14 januari 2018. En bild- och faktaspäckad utställningskatalog kan köpas på plats.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr