Tidningen Hem & Hyra har granskat festkulturen i de kommunala bostadsbolagen. De fann att de skånska kommunala bolagen festar för mångmiljonbelopp varje år.
Hyresgästernas pengar läggs delvis på de kommunala bostadsbolagens representanters lyxaktiviteter, visar Hem & Hyras granskning.
Nästan 10 miljoner fick hyresgästerna i Skåne betala förra året för utlägg som gjorts av de skånska kommunala bostadsbolagen – möten, konferenser, studiebesök, middagar och andra representationsevenemang. Resor ingår också här, till New York, Cannes och Berlin, och därutöver lyxhotellvistelser.
En resa till Berlin som 15 personer från det kommunägda Hyresbostäders styrelse fick åka på i september förra året gick till exempel på uppemot 170 000 kronor. Och på en enstaka middag som bostadsbolaget Hässlehem unnade sig gick bara alkoholen på 4 960 kronor.
Av Hem & Hyras granskning framgår det att köp av alkohol är ett stående inslag på möten och konferenser. Summan och mängden varierar dock en del mellan bolagen. Men det tillhör inte ovanligheten att en alkoholnota hamnar på omkring 500–600 kronor per person och kväll.
Man kan ställa högre krav på både kommunala och statliga bostadsbolag, då de i grunden finansieras av kommunernas invånare eller staten.
Erik Elmgren, förhandlingschef, Hyresgästföreningen, till Hem & Hyra
Erik Elmgren, förhandlingschef vid Hyresgästföreningen, en organisation som för egen del har nolltolerans för köp av alkohol för medlemmarnas pengar, tycker att de kommunala bolagens alkoholkonsumtion och användning av pengar är förvånande.
– Man kan ställa högre krav på både kommunala och statliga bostadsbolag, då de i grunden finansieras av kommunernas invånare eller staten. Därmed ska man ställa högre krav på hur de tillhandahåller sina resurser i vad gäller frågor om representation, säger Erik Elmgren till Hem & Hyra.
Granskningen som Hem & Hyra gjorde visar att Skånes 31 kommunala bostadsbolag lade hela 9,7 miljoner kronor på representation förra året. Inte minst är man frikostig med utlandsresorna. I granskningen framgår det att hotellnätterna utmärker sig. Man väljer inte sällan hotell i prisklassen 2 000–3 000 kronor per natt och person.
Pia Jönsson, vd för Trelleborgshem, ett av de bostadsbolag som spenderat mycket på just hotellnätter menar, att det handlar om bekvämlighet.
– Det är klart att 2 395 kronor ligger på den högre skalan. Normalt sett när vi åker tittar man på detta, nu fick vi räkna in att om vi inte bott där så kanske vi skulle behöva ett annat hotell där vi behövt transportera oss från och till. Nu var vi på plats på Clarion hotell där stämman hölls, säger Pia Jönsson.
Annars är det de större bolagen som lägger ut mest pengar på resor och representation. Toppar listan gör MKB i Malmö, som spenderade friskt på affärs- och inspirationsresor förra året. Två personer åkte till fastighetsmässan MIPIM i Cannes, något som kostade bolaget 44 189 svenska kronor.
Wien blev resmålet för fem andra anställda – den trippen gick på 61 681 kronor. En annan anställd fick besöka New York för 49 593 kronor.
Fler summor i den här klassen framkommer i granskningen, men den största notan för enskild resa betalades även den av MKB. Förra året åkte 271 anställda till Berlin på arbets- och studieresa. 1,2 miljoner kronor landade det på, varav över 32 000 var för alkohol.
En uppmärksammad granskning i TV4 tidigare i sommar i år visade hur Sveriges största kommunala bostadsbolag, Svenska bostäder, ägt av Stockholms stad, spenderade sina vinstpengar. Mycket av deras arbetstid tycks av allt att döma ha tillbringats på slott och svenska herrgårdar. I ett reportage berättar de två journalister som gjort granskningen om det allmännyttiga bostadsbolagets fest- och konferensvanor.
– Ständiga restaurangbesök, övernattningskonferensen och svindyra chefsutbildningar. 800 000 kronor i månaden kostar det kalaset och det motsvarar 80 procent av hela 2016 års generella hyreshöjning, säger journalisten Ulla Danné i inslaget.
Hade vi inte offensivt satsat på personalutveckling, personalutbildning, utveckling av företaget då hade inte vi uppnått de mål vi har satt upp för oss.
Svenska bostäders vd Pelle Björklund till TV4
Vd:n för Svenska bostäder Pelle Björklund svarar med att bolaget måste satsa på kompetensutveckling i branschen.
– Hade vi inte offensivt satsat på personalutveckling, personalutbildning, utveckling av företaget då hade inte vi uppnått de mål vi har satt upp för oss, säger han till TV4.
Trots kvitton på att kostnaderna främst handlade om fester och konferenser så vill han inte kännas vid detta och kallar i inslaget det för en ”infam beskyllning”. Inte heller det faktum att han är med i samma herrklubb som en av de ”kompetensutvecklare” de anlitat kommenteras i inslaget.