[BOK] 1968
Jan Guillou
Piratförlaget, 2017
Jan Guillou har nu kommit fram till sjunde delen i sin historia om ett 1900-tal. Skam till sägandes har jag inte läst alla de föregående, inför denna recension införskaffade jag tre pocketupplagor av de tidigare för en tjuga styck på Stockholms stadsmission där de redan blivit stapelvara. Men det var 1968 jag var nyfiken på.
Guillou har en förkärlek för att skriva in hjälteroller, som en fördomsfull publik (jag skäms inte för att tillhöra den) gärna vill läsa in författaren själv i (i en något uppdaterad upplaga), och under 1960-talet gjorde journalisten Guillou sig ett namn i de kretsar som dominerade tonläget – vänstern.
Hjälten här är Erik Letang, en man som är skrytsamt väluppfostrad (vilket är en ordentlig motsägelse författaren missat) – han kan inte låta bli att kommentera bords- eller skoskick hos sina romanfigurer (inte inför dem förstås, det tillhör inte god uppfostran), och har liksom James Bond och luftballongflygaren Salomon Andrée alltid en passande festmiddagsklädsel i packningen. Men han har också ett fett vänsterhjärta som klappar för de förtryckta.
Efter att ha sökt arbete hos den legendariske flyktingadvokaten Hans Göran Franck (här heter han Banck) hamnar Erik Letang hos juristen Henning Sjöstrand – och mitt i verklighetens stora neurosedynmål som den verklige Henning Sjöström vann mot läkemedelsfirman Astra. Ja, det är ju svårt att föreställa sig att romanhjälten skulle vara på fel sida. Här får vi en god lektion i bakgrunden till målet och till skandalen på väldigt många sidor.
När det varken blir pålitliga fakta eller gestaltning får man verkligen kämpa sig igenom romanen.
Guillous stil, att låta en Woody Allensk Zeligfigur hoppa in i historien och berätta fakta utifrån en samtid, är så fartblind att man – som vanligt i Guillous romaner – blir matt bara av att försöka hålla sin beundran över hjälten i någorlunda schack. För balansens skull är det lätt att ta till irritationen över densammes självgodhet.
Så håller det på ganska mycket; fakta, irritation och fakta igen som lite för ofta känns nästan på riktigt för att bli riktigt intressant. De löjeväckande näraliggande pseudonymerna på historiska personer – vad är poängen med det?
Guillou skriver så bra reportage och jag skulle gärna läsa en lika tjock bok om just neurosedynmålet, eller någon av de andra brännande politiska frågorna som han ”gestaltar” här. Men när det varken blir pålitliga fakta eller gestaltning (och då menar jag inte beskrivningar av hjältens snobbande med sina kunskaper om vin, förmåga att göra ett fantastiskt dyk bara lite sådär, eller ”dråpliga” mål och absurda vänstermöten som han hamnar på) får man verkligen kämpa sig igenom romanen.
Vill man läsa om Jan Guillous 1968 rekommenderas i stället hans reportageböcker från tiden, som den oförtäckta Reporter (utan ambitioner att vara gestaltande) från 1979, en bok jag också den hittade på Stockholms Stadsmission.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr