”Könskamp eller klasskamp”

Margit Lövgren-Manus (1909–1971; sedermera Manus-Arvidsson), född i Skåne och dotter till Emil Manus, välkänd expeditör för Brand under många år, är en av tidningen Arbetarens historiska gestalter. Lövgren-Manus var under en period redaktör för Arbetarens kvinnosida. Hon gjorde sig även känd som aktiv i Syndikalistiska ungdomsförbundet.

Nedan återpublicerar vi Lövgren-Manus skrift Könskamp eller klasskamp från 1936.

Som ni märker är skriften en till kvinnor riktad plädering mot klassamhället i allmänhet och för syndikalismen som lösning i synnerhet.

 

Vissa formuleringar i skriften andas onekligen en tidsepok där det inte riktigt fanns utrymme att erkänna både klassamhällets krassa villkor och den fulla omfattningen av ojämlikheten mellan könen, i alla samhällsklasser. Till exempel skriver Margit Lövgren-Manus:

“Om arbetarkvinnans ställning i alla tider kan man säga, att hon verkligen varit sin mans jämlike, därför att hon haft samma skyldigheter och varit lika tvungen som han att sälja sin arbetskraft till arbetsköparna för en ringa penning. Att hon sedan i egenskap av moder blivit pålagd en dubbel börda och på så sätt oftast blivit slavens slav i stället för hans kamrat, förändrar inte detta faktum.”

Moderskapet som implicit grund för ojämlikheten, alltså…

Här är Margit Lövgren-Manus text, utgiven på Storms förlag, Stockholm, 1936, i dess helhet:

 

Könskamp eller klasskamp

 

Kvinnan i klasskampen.

Kvinnans ställning har genom tiderna påverkats av att hon i förhållande till mannen varit den svagare och sålunda måst underkasta sig hans lagar. Liksom den segrande krigaren tillfångatog slavar för att låta dem arbeta åt sig, underhöll han en skara kvinnor, som många gånger inte behövde arbeta, men som i stället måste tillbakatränga sina egna önskningar och sin egen personlighet för att behaga honom. Kvarlevor från den tid, då krig verkligen betydde slagsmål och då segraren drog hem sitt byte i näven, fortlevde länge i länder som Turkiet o. a. Haremskvinnorna voro inte fria, utan sina herrars egendom. I Europa och Amerika däremot har kvinnan aldrig haft en så långt gående beroendeställning, fastän hon även här har intagit en mindervärdig ställning. Kristendomen med dess accepterande av bibelns ord att “kvinnan tige i församlingen” har ej för ro skull varit den förhärskande.
Diverse rörelser för kvinnans emancipation, d. v. s. frigörelse, ha sett dagens ljus. Men om man tänker riktigt efter så skall man finna att dessa organisationer för kvinnornas frigörelsesträvanden alltid ha funnits endast för de välsituerade kvinnorna. Den arbetande kvinnan har alltid varit förtryckt och är det ännu, men inte enbart i egenskap av kvinna utan mera i egenskap av löneslav. Om arbetarkvinnans ställning i alla tider kan man säga, att hon verkligen varit sin mans jämlike, därför att hon haft samma skyldigheter och varit lika tvungen som han att sälja sin arbetskraft till arbetsköparna för en ringa penning. Att hon sedan i egenskap av moder blivit pålagd en dubbel börda och på så sätt oftast blivit slavens slav i stället för hans kamrat, förändrar inte detta faktum.

Henrik Ibsens skådespel “Ett dukkehjem” åstadkom på sin tid ett förfärligt rabalder. Det skrevs inlagor för och mot, diskussionens vågor gingo höga. För den som nu sätter sig ner och läser boken, kan detta synas ganska underligt. För oss tycks den ganska tam, och man måste sätta sig in i edn tidens förhållanden för att kunna förstå, varför boken åstadkom så mycket väsen. Ibsen ville med detta skådespel slå ett slag för kvinnans rätt att hävda sin egen personlighet, att inte bli betraktad som ett barn och en leksak av sin man. Men hjältinnan i boken tillhör den övre medelklassen, en klass som visserligen kan ha trassliga affärer, men som hur utfattig den än blir aldrig erkänner detta, för att inte “sjunka” ner till arbetarklassens nivå. Om “Ett dukkehjem” utspelats i arbetarmiljö hade Nora, den unga hustrun i skådepelet, aldrig gett sig iväg från hemmet och barnen, därför att hon kände sig nödd och tvungen att ensam utveckla sin personlighet, utan i stället gett sig ut att skura trappor åt andra för att skaffa mat åt barnen. Ty en arbetarhustrus storhet ligger just i att hon först och främst tänker på sina barn, och för deras skull inte skyr det smutsigaste och mest föraktade av alla slags arbeten. Och trots att hon på så sätt äventyrar sin personlighet.

Kvinnoemancipationen har alltid varit en överklasskvinnornas frigörelsesträvan för att komma in på de finaste och bäst betalda, av överklassens och medelklassens män monopoliserade yrkena. Det har aldrig behövts någon speciell frigörelsesträvan från arbetarkvinnornas sida för att få lov att utföra exempelvis tvättgummans, skurtantens och sömmerskans ansträngande yrken. Ej heller har det behövts att småböndernas och torparnas hustrur blivit “rödstrumpor” för att tvinga sig till arbete på åker och äng. Småbönderna och torpare äro löneslavar och ha inte råd att hålla sig med mänskliga “leksaker” för sitt höga nöjens skull. Ej heller har det behövts någon kvinnoemancipation för att få rätt att slava i fabrikerna. Samma män, som i egenskap av sin hustrus “ägare” hindrar denna att ha ett behagligt yrke utom hemmet, därför att de vilja ha henne som sin personliga egendom i hemmets sköte, ta i egenskap av direktörer med öppna arnar emot arbetarnas hustrur och döttrar. Då ha de intet principiellt att anmärka emot kvinnans inträngande på arbetsmarknaden. Ty då rör det deras personliga profitmöjligheter. Och under förevändning att kvinnan icke är “familjeförsörjare” (ty om hon har minderåriga barn att dra försorg om, räknas hon dock aldrig som sådan på arbetsmarknaden) så kunna de anställa henne för en mycket lägre timpenning än vad degivit männen.

Margit Lövgren-Manus.
Margit Lövgren-Manus. Foto: Arbetaren

Kvinnosakskvinnorna peka alltid på att det är männen, som göra lagarna och att de skriva lagar, som riktas mot kvinnan och förtrycka henne. Men om man granskar de lagar, som äro speciellt riktade mot kvinnorna, så skall man finna, att det är de fattiga kvinnorna som drabbas hårdast och mest utav dem. De aktuellaste av dessa lagar är fosterfördrivningslagen, en lag, som ju altid har aktualitet och alltid diskuteras. Överklassens kvinnor kunna skaffa sig upplysning i sexuella spörsmål, trots lagstiftningsförbudet, och de kunna också erhålla sakkunnig hjälp vid aborter. Det är däremot arbetarkvinnan, som drabbas av denna föråldrade lag och som genom denna hålles nere i okunnighet. Om kvinnosakskvinnorna kunde få jämkat på lagarna så, att de blevo mera “humana” mot kvinnorna, bli de förmodligen nöjda. En tänkande arbetarkvinna bör däremot inte låta sig nöja med sådana små reformer. Inte ens om de till synes medföra en del små fördelar. Ingen lag kan avskaffa nöden och fattigdomen i det kapitalistiska samhället, fattigdomen avskaffas endast genom att man avskaffar det kapitalistiska samhällssystemet självt med alla dess lagar.

Det kapitalistiska samhällets lagar äro alla riktade mot den arbetande och förtryckta klassen, både dess kvinnor och män. Man vill göra gällande att lagen är lika emot hög och låg. I den heliga lagboken göres ingen som helst åtskillnad på fattig och rik. Alla dömes utan åtskillnad till den sociala rangskalan. Men var och en, som vaket följer med dagshändelserna vet, att så inte är fallet. En arbetslös, som stulit en kaka bröd får i förhållande till sitt brott oftast ett strängare straff än den högt uppsatte samhällsmedlem, som förskingrat en massa pengar och på så sätt gjort många familjer brödlösa. Dessutom är det stor skillnad på hur en fattig brottsling och en rik behandlas. De som ha pengar att skaffa egen mat, lektyr och dylikt in i fängelset, ha naturligtvis en mycket behagligare strafftid än den fattiglapp, som måste nöja sig med fängelsets magra kost. Det är för övrigt allmänt bekant att förhållandena på Långholmen ha blivit mycket bättre nu, sedan så mycket storgubbar börjat åka fast för diverse förseelser.

Det är visserligen sant att lagen förbjuder alla utan åtskillnad att stjäla. Men det blir dock den fattige som drabbas av lagens arm, ty det är han som, när han blir utsvulten stjäl i ren desperation. Den rike behöver aldrig begå några uppenbara stölder, därför att han har pengar att skaffa sig allt han behöver. Och han har pengar att skaffa sig en duglig advokat, om han begår någon handling som beskrives såsom olaglig i lagparagraferna. Ty en advokats utbildning består dock inte i någonting annat än att försöka fundera ut kryphål i lagboken.

Arbetarklassens enda räddning undan dessa vidrigheter är kamp, kamp och återigen kamp.

Det är den parasiterande överklassen som på grund av sin maktställning dikterar alla lagar. Beviset för att dessa lagar äro omänskliga ligger just i det faktum, att de inte skulle bli efterlevda, om inte de maktägande hade polis, militär och fängelser till sitt förfogande. Man behöver ingalunda vara brottsling för att komma i kontakt med lagens arm. Men man behöver heller inte vara “hederlig” därför, att man aldrig suttit i fängelse. De flesta “brott” ske av ekonomiska skäl, därför att människorna inte kunna erhålla arbete och leva på ett människovärdigt sätt. Samhället själv, som tillåter en liten grupp att “äga” alla produktionsmedel för att på så sätt godtyckligt ge folk arbete, när det passar dem, och kasta ut dem i svält, när de så behaga, skapar “brottslingar”. Dessa “brott” komma att bortfalla i ett samhälle, där alla människor ha rätten till livet, lika rätt att arbeta och njuta av civilisationens frukter och där ingen får leva på andras bekostnad. En frisk människa bör arbeta för sitt uppehälle, endast barn, åldringar och sjuka ha rätt att få sina behov tilgodosedda ändå.

Vad det gäller övriga brott, så har man ju mer och mer kommit till insikt om att de begås av på ett eller annat sätt sjuka personer, som behöva läkarvård istället för fängelsestraff. Och antalet mord kommer säkerligen också att minska, när den dubbelmoral som nu finnes, har försvunnit. Nämligen att den enskilde förbjudes mörda, men ändock på statens befallning måste gå ut och mörda klassbröder i ett annat land.

Det kapitalistiska samhällets vanvett.

För dig, unga arbetarkvinna, vare sig du vistas i hemmet eller arbetar utom detsamma, bör det minst av allt vara likgiltigt under vilka samhällsförhållanden, vi leva. Arbetslöshet, krig, diktatur äro spöken, som hota hela arbetarklassen. Du får dock inte slå dig till ro med den föreställningen, att det är oundvikliga katastrofer, som då och då hemsöka oss. De äro oundvikliga endast om arbetarna ingenting göra för att förhindra dem. Arbetarklassens enda räddning undan dessa vidrigheter är kamp, kamp och återigen kamp. Och denna kamp kan aldrig leda till några som heslt resultat, om inte du, arbetarkvinna, lär dig förstå dess nödvändighet och sluter upp i den.

De reaktionära rörelser, som segrat ute i skilda europeiska länder, ha visat sitt förakt för kvinnan genom att degradera henne till ett avelsdjur. De nazistiska och fascistiska regimerna ha kvävt alla frihetliga strävanden. Arbetarklassens män, kvinnor och barn ha förvandlats till lydiga trälar och statshjon. De, som ej böjt sig under knutpiskan, ha sänts i koncentrationsläger, såvida de inte föredragit att frivilligt gå i döden eller lyckats fly. Hitlers och Mussolinis blodiga välden äro uppbyggda på kvinnors tårar och blod och på deras söners, mäns och bröders lik. Oss väntar måhända samma öde, såvida inte du sluter upp i kampen för att annat samhällssystem, där fascism och nazism ej ha någon jordmån.

Reaktionen är oftast dubbelt så kännbar för arbetarkvinnan som för hennes manlige kamrat. I arbetslöshetstider är det arbetarhustrun, som måste dra det tyngsta lasset. Det är hon, som måste förstå sig på konststycket att få det lilla understödet att räcka till för familjens mest pockande behov. Oftast unnar hon sig själv ingen mat för att mannen och barnen skola kunna äta sig mätta.

Krigsfaran är i dag mera hotande än någonsin. Hur länge skall all världens arbetarmödrar med händerna i knäet låta sina män och söner sändas ut till skyttegravarna, varifrån de i bästa fall återkomma som krymplingar, och där de i de allra flesta fall stanna kvar? Mödrar ha dock en oerhörd makt i sin hand för att hindra kriget. Om de blott förstode nödvändigheten av att uppfostra barnen till avsky för kriget, och inte enbart lärde dem förakta och hata utan även gav dem impulser att aktivt bekämpa varje krig, skulle det se annorlunda ut. Ingen arbetare vill kriget, säger du kanske. Nej, det är sant. Krigshetsarna finnas alltid bland dem, som direkt förtjäna på kriget, nämligen vapenfabrikanter, börsjobbare, militärer o. d. Men det räcker inte att arbetarklassen har en medveten ovilja för kriget, ty det kommer i alla fall att tvingas på oss. Staten har maktmedel i sin hand att tvinga ut sina underlydande. För att hindra kriget måste arbetarklassen organisera en medveten kamp, och bryta udden av statens maktmedel. Och i denna kamp har du, arbetarhustru eller arbetarflicka, din givna plats. Utan dig kan ingen effektiv kamp föras mot kriget.

I skolan fingo vi lära oss att se upp till de makthavande och att beundra och försöka efterlikna de rika. Och man varnade oss mycket strängt för att försöka tänka några upproriska tankar, tankar om att inte allt är rätt, som det är. Men har då det nu bestående samhällssystemet alltid funnits? Svaret på denna fråga måste bli nej. Så länge det funnits människor på jorden, ha formerna för samlevnad människorna emellan växlat, likaväl som samhällsförhållandena. Och lika väl som forna tiders samhällssystem ha ramlat och ersatts av nya, så kommer det vi nu leva i att förändras. Om det skall bli till det bättre eller sämre beror uteslutande på oss arbetare själva.

Alla födas vi nakna till jorden och skrika precis lika mycket när vi komma till. Det är endast slumpen som avgör om vi hamna hos rika eller fattiga föräldrar. Men hur har då rikedomen tillkommit? Genom ärligt arbete? Knappast. De som arbeta i fabriker, verkstäder, på jordbruken eller kontoren skap sig aldrig någon förmögenhet. Därtill äro deras löner för små. Det blir ingenting över att spara, allt går åt för de närmaste dagarnas behov. De som äga fabrikerna, verkstäderna, godsen, alltså alla arbetsredskap, de kunna spara. Därför att de äga produktionsmedlen och arbetarna ingenting äga annat än sina händer att arbeta med, kunna de tvinga arbetarna att utföra arbetet för den lön de bestämma. På så sätt utöka de sin rikedom på arbetarnas bekostnad, de stjäla alltså arbetsresultatet från dem som arbeta.

Rikedomen går i arv från föräldrarna till barnen och dessa efterlämna den i sin tur till sina barn. Men någonstans har det ju börjat, och om man går tillbaka till rikedomens uppkomst så skall man finna, att om den förökat sig genom stöld, så har den även uppkommit genom stöld och rofferi, alltid och utan undantag. Fast man har naturligtvis legaliserat denna stöld och ansett den vara mycket hederlig. Det är exempelvis ingen hemlighet hur de stora skogsbolagen uppe i Norrland tillkommit. Med en brännvinsliter och ett kontrakt, som de små självägande bönderna inte kunde läsa ens, lurade man ifrån dem deras skog. Nu ge dessa bolag, som roffade åt sig skogen, en stor utdelning årligen åt folk, som köpt aktier för pengar, som de på andra “lagliga” sätt roffat åt sig. Och de som fötts däruppe i dessa skogar få gå och slava för en timpenning, som knappast ger dem salt till brödet.

Det kapitalistiska samhällets kriser äro företeelser så dåraktiga, att varje sunt tänkande arbetare måste inse det utan förstoringsglas. Skofabrikernas arbetare producera skor, livsmedelsindustrins arbetare matvaror, byggnadsarbetarna bygga hus o. s. v. så länge som ägarna till produktionsmedlen äro intresserade av att det produceras något. När det sedan finns så mycket varor av alla slag, att det föreligger en fara för att priserna skola sjunka, då slås fabrikerna och verkstäderna igen och inga nya hus byggas. Arbetarna bli arbetslösa och tidningarna skriva om att det råder överproduktion. För att göra det ännu mera invecklat kallar man det för en kris, som samhället genomgår, och som arbetare och företagare med jämnmod måste hjälpa varandra bära. Men kan man säga att det föreligger överproduktion, när samtidigt dessa arbetare, som på grund av krisen blivit arbetslösa, sakna alla medel att köpa livsnödvändigheter, bränsle och kläder, utan måste hungra och frysa fastän de alldeles nyss stått inne på fabrikerna och producerat så att det blivit för mycket av allting? Det kan inte bevisas att det föreligger någon överproduktion förrän alla arbetande fått alla sina behov tillfredsställda. Hellre förstör man varorna än man låter priserna sjunka, så att de arbetande kunna äta sig mätta och få varma kläder och sunda bostäder. Det är alltså endast profitintresset, som driver de som äga kapitalet till att låta fabrikerna gå, när det passar dem och att kasta ut miljontals arbetare i svält och nöd, när härvan tillkrånglats riktigt. Med vad rätt förbehåller sig en liten klick att bestämma över de arbetandes liv och lem? Endast med den självtagnes rätt, och det är denna rätt som arbetarklassen genom sin organiserade kamp måste fråntaga dem.

 

Behöva vi kvinnliga riksdagsmän?

De olika politiska partierna – och icke minst arbetarpartierna – vädja alltid under valkampanjerna till arbetarkvinnornas röster. Det klagas högljutt över att arbetarkvinnan ådagalägger ett bristande politiskt intresse. Och med politik menar man då partipolitik. Men är då denna partipolitik och det intresse, som nedlägges för densamma, verkligen till nytta för arbetarklassen. Och gagnar den det mål som den revolutionära delen av arbetarklassen satt upp för sig: det socialistiska samhällssystemet? Det är en fråga som tål att tänka på, och som varje arbetarkvinna bör noga begrunda, innan hon lägger sin röst för något visst parti.

Det är numera inte tillräckligt att de politiska partierna för den röstande allmänheten talar om sitt program och sitt mål. Valkampanjerna ha blivit offentliga auktioner, där de olika partierna bjuda högre och högre för att komma åt de begärliga rösterna. Varje tänkande människa förstår att det på så sätt gives en massa löften, som man inte ens från början ämnar hålla. Och det är heller inte alltid så, att de kandidater, som fara runt och hålla föredrag för att övertyga folk om nödvändigheten av att man röstar på dem, äro så vederhäftiga, som de vid det offentliga uppträdandet ge sig sken av att vara. G. B. Shaws något elaka ord om att “Fru Var och En tror sig rösta på fru Någon ocg finner sig ha valt fru Tomt Prat”, blir ofta med sanningen överensstämmande.

Men även om man nu är välvillig och antar att vallöftena åtminstone äro ärligt menade, kunna de förverkligas i riksdagen? Avgöres verkligen de stora samhällsfrågorna i riksdagen? De, som fått “folkets förtroende” och blivit invalda, måste naturligtvis göra gällande att så är fallet. Men den, som vaket studerar händelserna, skall komma till det överraskande resultatet, att riksdagen aldrig fattar radikala beslut annat än när det övats påtryckningar utifrån, då den allmänna opinionen redan kastat respekten för den gamla lagen och praktiskt taget satt den ur funktion. Det är nämligen utanför och bakom riksdagen, som avgörandet i viktigare frågor sker. Politisk makt är endast skenbar, såvida man inte har ekonomisk makt att sätta bakom.

Arbetarpartierna skylla alltid sina misslyckanden på, att de ännu ej fått majoritet. Men när de sedan få denna majoritet, så visar det sig att de på grund av att de valts in i ett kapitalistiskt samhälles riksdag och bildat regering i ett kapitalistiskt land också måste ta mera hänsyn till kapitalisterna, därför att dessa inneha den ekonomiska makten. Man måste ta mera hänsyn till kapitalet än till arbetarna, som valt dem och vars intressen man skulle tillvarata. Man vet att kapitaliterna skulle inom en kort tidsrymd kunna lamslå hela landets näringsliv och ställa arbetarna utanför fabrikerna med lockout eller exempelvis genom kapitalflykt ur landet. Så skedde under den s. k. folkfrontens seger i Spanien. Även i ett flertal andra länder har detta ägt rum, när en arbetarregering velat handla socialistiskt. På så sätt ha kapitalsterna tvingat den socialistiska regeringen att avgå, trots att den valts av folkets majoritet. Och kapitalisterna kunna också genom denna sin makt tillse att statens våldsmedel: polis, fängelser och militär användas emot arbetarklassen och för att skydda arbetsköparna. Vi behöva bara erinra oss händelserna i Ådalen, då den folkfrisinnade regeringen kommenderade ut militär mot strejkande arbetare, som gått ut i strid för sina mänskliga rättigheter. Vilken som helst regering, som suttit vid detta tillfälle, hade blivit tvungen att handla likadant, såvida den inte föredragit att avgå. Och då kunde den lika gärna erkänna i förväg, att den står maktlös under en avgörande drabbning mellan kapitalister och arbetare.

Ett annat exempel. Det är ett allmänt erkänt faktum att de svenska lantarbetarna äro bland de sämst lottade av alla arbetargrupper, både vad det gäller löneförmåner och bostäder. Vi ha ju nu en arbetarregering och man skulle väl då kunna fordra, att denna gjorde någonting för denna arbetargrupp. Men lantarbetarna ha det lika dåligt ställt i dag, som de hade, innan den socialdemokratiska regeringen kom till makten. Lantarbetarna ha t. ex ej fått åttatimmars arbetsdag genomförd, trots att den är lagligt stadgad. Detta beror helt enkelt på att lantarbetarna äro mestadels oorganiserade. De kunna således inte själva genom sin organisatoriska styrka tillse att de få de förmåner, de enligt lagen borde ha rätt till och ännu mindre få några nya. På andra områden är det arbetarna själva, som genom sina ekonomiska organisationer tillkämpat sig sina förbättrade löner och arbetsförhållanden. Åttatimmarsdagen tillkämpade sig arbetarna själva genom strejker, demonstrationer och alla den direkta aktionens kampmedel. Först sedan den praktiskt taget var genomförd på de flesta verkstäder och fabriker, lagfästes den i riksdagen. Och detta skedde därför att man inte kunde förneka en sak, som redan var ett faktum. De arbetargrupper, som i likhet med lantarbetarna ej kunnat sätta sin organisatoriska styrka bakom kravet på åttatimmarsdagen, ha således ännu ej fått den. Både skogsarbetare, kontorister, hembiträden m. fl. yrken tillhöra samma kategori.

Har du, unga kamrat, som arbetar som hembiträde, någonsin hoppats på att du skulle kunna få ordnade arbetsförhållanden genom riksdagsherrarnas och -damernas omtanke om dig? I så fall kommer du att få vänta så länge att du både fått gråa hår och blivit orkeslös, innan de ens kommit så långt att de börjat diskutera om du skall arbeta tio eller tolv timmar eller som nu på obegränsad tid, beroende på “herrskapets” välvilja. Vill du ha mänskligare behandling, så måste du tillsammans med dina arbetskamrater organisera dig för att kämpa dig till ditt människovärde. Lita inte på att du, genom att rösta på den eller den arbetarrepresentanten, skall få det bättre. Lita endast på dig själv och dina kamrater och du skall tillsammans med dem kunna kämpa dig till ordnade arbetsförhållanden. Ty inget hembiträde är nöjt med att som nu få arbeta så gott som dygnet runt, och dessutom få be om lov att få gå ut under den tid, hon är ledig. Ej heller är någon nöjd med de låga löner, som betalas för ett så ansträngande och krävande arbete. Likaväl som övriga arbetargrupper genom sina ekonomiska organisationer tillkämpat sig bättre betalt och kortare arbetstid, måste hembiträdena slå in på denna väg och organisera sig.

Arbetarklassen måste således sätta in sin styrka på det område, där den verkligen kan genomföra någonting. Att använda tid och krafter på att få in representanter i riksdagen för att sedan konstatera att de vid alla viktiga tillfällen ingenting kunna göra för arbetarklassens intressen, är att slösa med tid och krafter. Det är som arbetare vi besitta makt att göra vår vilja gällande, och det är denna makt vi böra använda oss utav. Allting i ett samhällsmaskineri vilar på arbetet. De rika ha sina pengar, d. v. s. kapital, som det heter på nationalekonomiskt språk. Men pengar kunna inte ätas, ej heller skydda de mot köld och hetta. För att de skola kunna vara till glädje måste det finnas mat, kläder och bostäder att köpa för dem. Dessa och andra förnödenheter är det arbetarna som framskapar. Arbetaren har bara sin arbetskraft att tillgå. Men genom att sammansluta sig i organisationer kunna arbetarna tillkämpa sig bättre villkor, därför att samhället är beroende av att det produceras livsmedel och alla andra för det mänskliga livet nödvändiga varor.

Vi se dagligdags bevis för att statens största uppgift är att försvara överklassens egendom och hålla arbetarna nere i fattigdom.

På samma sätt som de politiska partierna äro oförmögna att tillvarataga arbetarnas intressen i det nuvarande samhället, är det naturligtvis ännu omöjligare för dem att genom riksdag och regering ändra om det kapitalistiska samhället till ett socialistisk. Ha kapitalisterna möjligheter att förhindra en socialistisk regering att genomföra reformer, som äro till förmån för arbetarklassen, så ha de naturligtvis ännu större möjligheter att förhindra att hela samhällssystemet förändras. Och man skall aldrig inbilla sig, att överklassen godvilligt släpper ifån sig sina privilegier. Man skall inte inbilla sig något så naivt, som att kapitalisterna, därför att arbetarna få majoritet i riksadagen, godvilligt gå med på att släppa ifrån sig sina självtagna rättigheter att utsuga arbetarna. Kapitalisterna ha själva tagit sig rätten att utsuga arbetarna. De ha stulit produktionsmedlen från arbetarna som måste taga tillbaka dem, för att göra dem till allas egendom. Detta är den sociala revolutionen. Inga reformer eller små ändringar i lagarna kan göra ett kaptalistiskt samhälle till ett socialistiskt. Det bllir endast ett lappverk. Så länge en liten klick äger produktionsmedeln och det stora flertalet äro offer för kapitalisternas profitbegär, så länge består det kapitalistiska samhället, alla reformer till trots. När arbetarna genom sina ekonomiska organisationer, med generalstrejkens hjälp återtagit fabriker och verkstäder, och gjort dem till gemensam egendom, så att alla få rätt att arbeta och leva, då först kunna vi tala om ett socialistiskt samhällssystem.

Statssocialism eller syndikalism?

De olika socialistiska riktningarna ha delade meningar både vad det gäller sättet att uppnå det socialistiska samhället och om hur det socialistiska samhället skall gestaltas. De partipolitiska organisationerna, som visserligen slåss på kniven inbördes, ha dock det gemensamt, att de äro anhängare av statssocialismen. Den syndikalistiska rörelsen däremot kämpar för ett socialistiskt samhällssystem utan någon som helst statsapparat.
Vi se dagligdags bevis för att statens största uppgift är att försvara överklassens egendom och hålla arbetarna nere i fattigdom. Ett socialistiskt samhälle, som vill göra skäl för namnet, måste byggas upp på grundval av alla arbetsföra individers arbete. I ett samhälle där det inte längre finnes över- och underklass, har staten ingen mission att fylla.

Ett socialistiskt samhälle uppbyggt på statens herravälde, kommer förr eller senare att utkristallisera en ny överklass. Både socialdemokrater, socialister och kommunister äro förespråkare för det egna partiets erövrande av statsapparaten. Det segrande partiet skall efter revolutionen lyckliggöra mänskligheten genom att ovanifrån tvinga på den socialismen. Andra frihetliga socilalistiska åsiktsriktningar skola med våld tvingas att tiga. Detta som tack för att de hjälpt till under revolutionen med att störta det gamla systemet. Vi ha sett hur kommunisterna i Ryssland som tack förgod hjälp fängslat anarkister och syndikalister. Och hur proletariatets diktatur aldrig kan bli annat än en partiklicks diktatur över proletariatet. Statens makt användes efter revolutionen till att påtvinga arbetarklassen partiets vilja. Och med statsapparaten följer byråkrati och ledarvälde, raka motsatsen till frihet och socialism. När arbetarklassen en gång tillåtit ett parti att tillvälla sig statsmakten, så har den inga garantier för att detta parti ej missbrukar denna makt och så småningom leder allt tillbaka i de gamla spåren igen. Ty det parti som behärskar statsapparaten, behärskar också dess maktmedel och kan i socialismens missbrukade namn använda dem mot alla frihetliga strävanden.

Om arbetarklassen genom en revolution fråntar kapitalisterna produktionsmedeln och gör dem till allas gemensamma egendom, så kan detta ej kallas för diktatur. Kapitalisterna ha så länge de berövat arbetarna frukterna av deras arbete utövat ekonomisk diktatur över arbetarna. Men när arbetarna erövra produktionsmedlen och befria sig från slavoket, utöva de därmed ingen diktatur, utan riva istället ner den ekonomiska diktaturen.

Syndikalismen arbetar för ett klasslöst socialistiskt samhällssystem. Vi vilja inte endast bröd utan också frihet åt mänskligheten. Endast genom arbetarnas eget övertagande av produktionen och ett förnuftigt organiserande av produktion och distribution kan detta förverkligas. Men om arbetarklassen lyckas frigöra sig från det ena slaveriet i form av kapitalisternas utsugning, så finns det inga rimliga skäl varför den skulle skaffa sig andra herrar i form av en politisk partidiktatur. De, som byggt upp samhället genom sina armars kraft, kunna också lära sig att sköta dess maskineri utan några förmyndare. Om alla den moderna teknikens hjälpmedel användas så kunna människorna producera oändligt mera än vad som göres nu. Särskilt om man betänker hur många som ofrivilligt måste gå arbetslösa och hur många som inte bidraga med något produktivt arbete, utan leva ett luxuöst liv på bekostnad av andras arbete. Jorden är inte överbefolkad, utan kan mycket väl ge en tryggad existens åt alla, om blott den sysslolösa delen av mänskligheten får tillgång till maskiner och arbetsredskap och all den jord, som ligger för fäfot, brukas och bebygges.

Det socialistiska samhället måste byggas nedifrån och upp, genom inbördes hjälp och solidaritet. Det socialistiska samhället kan aldrig påtvingas mänskligheten genom några dekret från ett parti, som tillbällat sig makten. Arbetarna skola själva genom sina organisationer ordna det ekonomiska livet. Arbetarna äro på samma gång producenter och konsumenter, de äro således intresserade av att både produktionen och distributionen av livsförnödenheter ordnas på ett för alla bästa möjliga sätt. Ingen byråkratisk statsapparat kan ordna näringslivet bättre än arbetarna själva, om de samarbeta på dessa punkter. När arbetarna genom sina organisationer äga produktionsmedlen och fördela produkterna rättvist, så att ingen behöver lida nöd eller är den andres slav, då är grunden lagd för det socialistiska samhället. Ty det är självklart att ett socialistiskt samhälle inte bygges upp dagen efter revolutionen. Oändligt många svårigheter finnas kvar att övervinna. Den oordning, som det kapitalistiska samhällssystemets dåraktiga hushållning åstadkommit, kan naturligtvis inte så lätt bringas ur världen. Det kommer exempelvis att ta en viss tid, innan man hunnit organisera upp alla industrier, som man nu inte brytt sig om att bygga ut, därför att de inte gett tillräcklig profit åt kapitalisterna. För närvarande är det ju endast inom krigsindustrien man arbetar för fullt, därför att den är den mest vinstgivande. Tusentals andra avårigheter komma att hopa sig för arbetarna dagen efter revolutionen. Ingen kan på förhand sätta sig ner och arbeta ut en noggrann plan för samhällsmaskineriet, som skall beräknas hålla streck. Livet självt låter sig aldrig ledas efter skrivbordsteorier.

 

Syndikalismen – vägen till frihet.

Vill du vara med och avskaffa det kapitalistiska samhällssystemet, med dess kriser, arbetslöshet, krig och utsugning? Vill du vara med om att avskaffa det samhällssystem, som låter barnen dö i massor av undernäring, därför att en liten grupp människor har möjlighet att utestänga deras föräldrar från arbetsplatserna? Vill du vara med om att avskaffa det äganderättssystem, som ger ett fåtal människor rätt att leva ett liv i lyx och överflöd på bekostnad av den övriga arbetande mänskligheten? Vill du detta systems avskaffande, så ansluter du dig till Syndikalistiska Ungdomsförbundet.
Inom det Syndikalistiska Ungdomsförbundet samlas alla målmedvetna revolutionära ungdomar, som vill kämpa för ett socialistiskt samhälle, grundat på frihet och självansvar. Inom det Syndikalistiska Ungdomsförbundet finnas inga ledare, som vill utge sig för att vara proletariatets enda rätta vägvisare fram not det nya samhället. Den syndikalistiska rörelsen erkänner inga ledare när det gäller att föra den fackligt-ekonomiska kampen för att höja arbetarklassens levnadsstandard. Denna kamp kan endast arbetarklassen själv föra, med egna krafter och samlade i klasskampsorganisationer, där arbetarna själva ha bestämmanderätten. Ännu mera förnekar den syndikalistiska rörelsen behovet av några ledare när det gäller att föra den avgörande revolutionära kampen för att störta det kapitalistiska samhällssystemet och bygga upp det socialistiska. Den syndikalistiska rörelsen är den enda, som hävdar att arbetarklassens befrielse skall vara dess eget verk. Inga politiker, hur etterröda de än säga sig vara, kunna servera det socialistiska samhället på ett fat åt oss, fixt och färdigt att njuta. Endast genom den ihärdigaste kamp kan den revolutionära arbetarklassen nå sitt mål. De som locka med mondism, samarbete mellan kapitalister och arbetare, äro sådana som för sin personliga del löst den sociala frågan. De ha själva genom den politiska korruptionen lyckats kravla sig upp några pinnhål över arbetarklassen och sålunda lyckats besätta de otaliga byråkratiska inrättningarna. De ha intet intresse av någon social revolution. Därför vilja de gärna leda arbetarklassen. Men inte mot socialismen utan genom kompromisser vilja de försöka bibehålla allt vid det gamla. Frågan gäller inte att få nya ledare istället för de som korrumperats. Det är till sig själv arbetarklassen bör sätta sin lit. Endast genom sin solidaritet och sin samlade styrka kan arbetarklassen krossa kapitalismen. Och för att kunna göra denna styrka gällande, måste arbetarna samlas i klasskampsorganisationer utan ledare, som förråda dem i de avgörande ögonblicken.

Du, som insett vart ledarvälde och politisk korruption fört arbetarklassen har din givna plats inom det Syndikalistiska Ungdomsförbundet.

Även när det gäller kampen mot kriget, så har arbetarklassen intet annat val än att själv föra den kampen. Nationernas Förbund har visat sin oförmåga att vara ett värn för freden. Och trots alla fredstraktater som undertecknats, kapprusta dock nationerna allt vad de kunna och få. Arbetarklassen kan genom ekonomiska aktioner hindra kriget. Men kriget är så intimt sammanbundet med det kapitialistiska samhället att någon evig fred ej kan nås förrän detta samhällssystem är krossat. För kapitalisterna är kriget en god affär, som de inte gärna avstå ifrån. För arbetarklassen är kriget däremot en blodig verklighet, som kräver livet som insats. De s. k. fosterlandsälskande, som alltid ha det så ställt att de kunna sätta sig i säkerhet vid ett eventuellt krig, tala vitt och brett om storheten i att försvara fosterlandet. För arbetarklassen är det emellertid svårare att upptäcka det stora i att värna “vårt land” som äges av storkapitalister med aktier i krigsindustrin.

Vill du fred, vill du ett bättre samhällstillstånd med frihet och rätt att leva åt alla producerande människor, så måste du också deltaga i kampen mot kapitalismen. Inom det Syndikalistiska Ungdomsförbundet har du möjligheter att deltaga i propagandan för de syndikalistiska idéerna och diskutera alla de frågor, som har samband med arbetarklassens kamp. Ingen vaken arbetarflicka får ställa sig likgiltig inför de frågor, som beröra henne själv och hennes klass. I den sociala kampen finnes endast antingen – eller. Den som ställer sig likgiltig för arbetarklassens revolutionära kamp, tager i och med detta ställning mot denna kamp och ställer sig omedvetet på kapitalisternas – utsugarnas sida.

Unga arbetarkvinna, din plats är i det Syndikalistiska Ungdomsförbundet!

Publicerad Uppdaterad
4 days sedan
Emil Boss, poet och facklig organisatör på Stockholms LS. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT, Axel Green. Montage: Arbetaren

Emil Boss:
Svindlande vinster

Byggnads har lyckats kämpa sig till ett av Sveriges bästa kollektivavtal och säkrat en hög avtalstäckning i en bransch med oerhört stora pengaflöden. Det gör det häpnadsväckande lukrativt för kriminella att fuska med just kollektivavtal, skriver Emil Boss.

I dag förhandlade jag med ett Stockholmsbaserat byggbolag som haft kollektivavtal. Arbetskraften har hämtats från Litauen och inhysts i små hemmasnickrade bås i bolagsägarens sommarstuga. Hyran har betalats till ägaren personligen i en ”helt privat hyresuppgörelse”.

Från detta boende har byggarna sedan skickats ut till byggen i Strängnäs, Norrköping och andra städer, utan traktamente. Det enda som har betalats ut, vilket syns på lönespecifikationerna år för år, är ren timlön.

Lön timme för timme

237 timmars arbete ena månaden, 229 timmars arbete andra månaden, 219 timmar tredje månaden och så vidare. Som en jämförelse innebär 240 timmar att du arbetar åtta timmar om dagen varje dag hela månaden. 

Vissa perioder har bolaget saknat arbete. Då har de anställda blivit tillsagda att sitta hemma utan lön och vänta. Detta bolag bygger bland annat i Barkarbystaden och på andra stora projekt där det krävs kollektivavtal för att få komma in. 

Låt oss räkna lite. På en anställd som arbetar i snitt 40 övertidstimmar i månaden, men luras på kollektivavtalets övertidsersättning, sparar bolaget på ett år säg 90 000 kronor. Utebliven ATF (arbetstidsförkortning) och helglön blir sammanlagt över 20 000 kronor. Uteblivet traktamente för ett halvt års arbete i andra städer blir cirka 40 000 kronor. Utebliven semesterersättning blir cirka 50 000 kronor.

Med bara tio anställda, ett ganska litet bolag, ger detta räkneexempel två miljoner kronor om året i framfuskade sänkta personalkostnader. Ovanpå detta får bolagsägaren in de ”helt privata” hyresintäkterna.

Arbetskraften blir (alldeles otillåtet) flexibel, arbetar obegränsat med övertid, skickas lite varsomhelst för att arbeta, tvingas att sitta hemma utan lön när det passar bolaget. Hur ska någonsin ett seriöst byggbolag kunna konkurrera med detta?

Stora pengaflöden i byggbranschen

Uppdragsgivarna betalar oftast bra för snickare, plattsättare och håltagare som omfattas av kollektivavtal. Pengaflödena i byggbranschen är i en storleksordning som städbolag och vårdbolag bara kan drömma om.

Detta drar naturligtvis till sig människor intresserade av snabba cash. Nyligen dömdes en bygg-vd till sex månaders fängelse för övergrepp i rättssak. Bakgrunden var att syndikalister hade krävt ut lön och försvarat Byggavtalet för ett tjugotal av bolagets anställda golvläggare och plattsättare från Nicaragua och Uzbekistan.

Bolaget åkte i denna process ut från allmännyttan och, som det tycks, från hela Stockholmsområdet. Några av fallen hamnade i domstol och på själva trappan till Arbetsdomstolen hotade bygg-vd:n fackets ombud grovt för att försöka få ombudet att lägga ner rättsprocessen.

Kollektivavtalen – redskap för kriminella

Om byggbranschen inte lyckas reglera sig själv, om branschen inte lyckas med att få bort några tusen arbetslivskriminella bolag, så riskerar de bolag som struntar i avtalet att konkurrera ut de som följer det. Redan nu ser vi hur kollektivavtalen har blivit ett redskap för kriminella, en sorts substanslös certifiering som öppnar grindarna till de stora pengarna. Det är ett problem för hela samhället.  

Därför är det oerhört bra att Byggnads och Sveriges byggindustrier nyligen har inrättat Svensk byggkontroll som jagar fuskare. Det är också oerhört bra att Solidariska byggare städar upp branschen underifrån genom att försvara byggavtalet för tusentals migrantarbetare. 

Så här kan det låta när jag som facklig förhandlare försöker få ett byggbolag med kollektivavtal till en vanlig MBL-förhandling:

Ägaren: – Why are you sneaking around my office? 

Jag: – That is not me. That is the ”auktoriserad delgivningsman”. 

Ägaren: – Then he is your colleague. You are going to stay out of my office! 

Jag: – Delgivning is a service used for sending juridical documents to people who are very hard to reach.

Ägaren: – Listen to me now. I will never ever come to a negotiation. And I will never ever in my life pay anything. How would you feel if I came to your place? You know what? I am going to send a guy to visit you. Let’s see how you feel about that!

Upp med handen alla som vill att våra sjukhus och bostäder byggs av sådana bolag.

Publicerad
6 days sedan
Sandra Pandevski har skrivit boken abort 50 år av fri abort 50 berättelser utgiven på Kaunitz-Olsson
I samband med att svensk abortlagstiftning fyller 50 år släpper Sandra Pandevski och Malin Clausson en bok om abort. Foto: Foto: Per Englund och Johan Nilsson/TT

Aborträtten 50 år: ”Viktigt att våga prata om egna erfarenheter”


I Sverige genomförs ungefär 100 aborter om dagen. Trots det talar få kvinnor högt om sina erfarenheter av abort. Detta är något som Sandra Pandevski vill ändra på. I samband med att svensk abortlagstifting i år fyller 50 år kommer hennes och Malin Claussons bok Abort: 50 år av fri abort 50 berättelser. Arbetaren har mött Sandra Pandevski för ett personligt samtal om det egna valet och den rättighet många tar för givet men som ständigt tycks vara under attack.

– Jag var 30 år och kvinna och visste inte ens hur det i praktiken skulle gå till, säger Sandra Pandevski när vi ses.

Den internationella abortkartan ritas ständigt om. Rättigheter vi här Sverige länge tagit för givet kommer och försvinner i land efter land och frågan om kvinnors beslut över sina egna kroppar har på många håll hamnat högt upp på den politiska dagordningen. Inte minst i och med det så kallade kulturkriget där högerkonservativa krafter på frammarsch allt mer börjat ifrågasätta och på många håll även förbjudit flickor och kvinnor att avbryta sina egna graviditeter.

I Sverige genomförs i runda slängar omkring 36 000 aborter per år. Rent statistiskt väljer därmed varannan kvinna runt om i landet att någon gång i livet avbryta sin graviditet. 

När den svenska abortlagstiftningen nu fyller ett halvt sekel uppmärksammas det tidigare och till viss del fortfarande så tabubelagda ämnet med en lika upplysande som livsviktig bok, Abort: 50 år av fri abort 50 berättelser.

När jag såg plustecknet på stickan började jag gråta. Jag hade länge haft barnlängtan så det var en blandning av lycka och rädsla som rörde sig inom mig.

Journalisten och yogaläraren Sandra Pandevski inleder den långa raden av personliga berättelser, där unga tjejer och kvinnor i alla åldrar, men även några män, delar med sig av av sina upplevelser kring hur det är att avbryta en graviditet alldeles oavsett orsak. Det är hon, tillsammans med vännen och medförfattaren Malin Clausson, som är redaktör för antologin Abort: 50 år av fri abort 50 berättelser, och som under en skogspromenad för fem år sedan kom med idén.

– Jag var 30 år och kvinna och visste inte ens hur det i praktiken skulle gå till utan satt där och googlade och det är ju väldigt konstigt…

Sandra Pandevski förklarar hur hon och hennes sambo gemensamt tog beslutet. De hade just hittat tillbaka till varandra efter några års uppehåll och använde sig inte av preventivmedel. Jag visste, berättar hon i sitt kapitel, att det var med honom jag vill ha barn. Men inte nu.

Hon valde att inte prata om beslutet att göra abort med någon annan än just sin partner.

– Antagligen för att jag inte ville bli påverkad eller ifrågasatt, säger Sandra Pandevski och häller upp bubbelvattnet i ett isfyllt glas längts inne i den dovt mörka restaurangen på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm.

Abort : 50 år av fri abort 50 berättelser visar hur viktigt det är att prata om upplevelserna kring abort. Foto: Pressbild Kaunitz-Olsson

Hon har just kommit med tåget från Göteborg, där hon bor, och har den nytryckta boken med knallrött omslag i väskan. Det är bara någon vecka sedan Donald Trump installerades som amerikansk president och i stora delar av Europa blåser det högerradikala och nykonservativa vindarna starkare än på mycket länge. Frågan om rätten till abort är långt ifrån lika självklar som för bara tio år sedan.

– Den här boken kommer nog ganska lägligt, säger Sandra Pandevski och ler.

– När vi kontaktade Kristina Gemzell Danielsson (överläkare vid enheten för gynekologi och reproduktionsmedicin på Karolinska Universitetssjukhuset, red. anm.) och frågade om hon ville skriva förord sade hon att ”vi inom vården måste kämpa med aborträtten varje dag”.

Det var trångt och fullt av folk vid releasefesten för boken Abort : 50 år av fri abort 50 berättelser i Göteborg för några veckor sedan. Foto: Privat

Få vågar prata om sin abort

Kort efter att Sandra Pandevski själv genomfört sin abort berättade hon för sin pappa. Plötligt öppnades saker upp och han delade med sig om sina egna erfarenheter han inte tidigare talat om.

– Det visade sig att han varit med om två aborter innan jag kom till världen och det där ledde till ett väldigt fint samtal, säger Sandra Pandevski.

Trajko Pandevski medverkar därför i boken med sin berättelse. Liksom alla andra ställer han upp med bild och personliga reflektioner. Ett både snyggt och effektfullt sätt att hantera ett många gånger tungt och inte helt okomplicerat ämne. För trots att Sverige haft fri abort fram till den 18:e veckan i 50 år och varit ett av pionjärländerna när det gäller kvinnors rättigheter pratas det fortfarande relativt tyst om frågan, menar Sandra Pandevski.

– Jag och Malin funderade på det där. Att så många håller det inom sig trots att det är vår rättighet.

Varför tror du att det är så?

– Kanske för att det anses vara en kvinnofråga? Det blir ofta tystare då. Och för att det fortfarande är ett laddat och polariserat ämne. Sen kan en abort leda till flera olika känslor som kan vara komplexa att förstå, och inte alltid accepterade och därför svåra att dela. Vissa känner en sorg, utan att för den skull ångra sitt beslut. Andra känner en stor lättnad och tacksamhet.

Du berättar väldigt öppet i din del av boken om den egna aborten och alla känslor både före och efter. Hur var det att skriva?

– Det kändes faktiskt väldigt befriande. Men när jag bollade texten med min partner sade han ”Sandra, det här hände faktiskt också”, och det fick mig att inse att jag förträngt vissa saker. Han hjälpte mig att komma ihåg hur jag mådde efteråt. Att det var en lång läkningsprocess för mig rent kroppsligt, säger Sandra Pandevski.

En nästan pinsam grej som slog mig när jag läste boken är att jag som kille nog aldrig riktigt fattat. Trots att många i min närhet gjort att abort har jag liksom tänkt att det väl bara är att ta ett piller och så är allt som vanligt igen. Jag känner mig därför ganska dum när jag läser många av berättelserna här…

Sandra Pandevski nickar över bordet och det ser ut som att hon förstår.

– Du är inte ensam, många killar vet för lite. Jag tror att skolan spelar en viktigt roll där, för att tidigt få ut information om hur man gör en abort. Det går inte att komma ifrån att det är två som bär ansvaret för en graviditet. 

Många berättelser om abort

Boken är som sagt full av berättelser. För vissa har aborten varit ett trauma – en hemlighet de tvingats behålla för sig själva i en tid då samhällets syn på frågan såg radikalt annorlunda ut. Andra har avslutat sin graviditet med en axelryckning.

Allas röster tillåts komma fram utan några som helst moraliska pekpinnar åt något håll. I samband med utgivningen har Sandra Pandevski också pratat med många som hört av sig. Inte minst barnmorskor och andra inom vården som arbetar med frågan.

”Det viktiga är att inte ifrågasätta någons beslut om abort”, säger Sandra Pandevski. Foto: Privat

– Jag både tror och hoppas att de ska få användning av boken. För det här är ju historier de själva sällan får höra. De är främst med innan och ibland under aborten, men inte efteråt. Så det vore fantastiskt om boken skulle kunna förbättra abortvården, säger Sandra Pandevski.

Hon poängterar flera gånger att det viktiga är att inte ifrågasätta någons beslut om abort, framförallt inte bland vårdpersonalen.

– Under de samtal vi haft med personer som gjort abort har det blivit tydligt att när man väl bestämt sig är man säker på sitt val. Då vill man känna stöd, inte bli ifrågasatt. 

Sandra Pandevski berättar om ett mejl hon nyligen fick från en kvinna. På internationella kvinnodagen, den 8 mars, ska Tjejjouren i Eslöv få nya lokaler och kvinnan undrar om Sandra vill komma och berätta om boken på öppningen.

– Det är exakt sådant som jag vill göra. Komma ut och prata, för vi måste bli bättre på det.

I vissa latinamerikanska länder, där de tidigare haft några av världens hårdaste abortlagstiftningar, har det under de senaste åren skett en liberalisering av lagen. På andra håll, som i stora delar av USA och i Polen, har det skett en kraftig tillbakagång. Och överallt seglar abortfrågan upp som politiskt slagträ när partier på den yttersta högerkanten vill positionera sig.

Är aborträtten i Sverige under attack?

– Kanske inte just nu, men inget lands abortlag är säkrare än dess sittande regering, vilket visat sig på många håll i världen, senast i USA. Och vi brukar ta efter mycket som kommer därifrån. Just därför känns det viktigt att boken kommer nu och att vi hörs, säger Sandra Pandevski innan hon avslutar:

– Statistiskt gör varannan kvinna abort någon gång i livet så vi är många som vet värdet av den fria aborträtten. Om alla delar sina berättelser överröstar vi dem som vill se strängare lagar och inte tror på kvinnans rätt att själv få bestämma över sin egen kropp. 

Publicerad Uppdaterad
6 days sedan
Trumpregeringens angrepp på USA:s myndigheter följs av attacker mot alla demokratiska institutioner. Foto: Evan Vucci/TT, Jan-Åke Eriksson. Montage: Arbetaren

Per-Anders Svärd:
Teknikoligarkerna har en antidemokratisk agenda

Med Trumpregeringen och hans följeslagare – teknikoligarkerna – har polariseringen på nätet gått över i en öppen fascistisering av institutionerna och tänkandet, skriver Per-Anders Svärd och menar att hoppet nu står till den gryende mobiliseringen av en motrörelse i USA – och, om den misslyckas, till oss själva. För snart kommer samma utveckling hit.

Den nya Trumpregeringens angrepp på USA:s myndigheter har i dagarna ofta beskrivits som en ”självkupp”. Med det avses ett lagligt maktövertagande som följs av attacker mot alla demokratiska institutioner som skulle kunna begränsa ledarens makt. Syftet är att kringgå de etablerade politiska processerna och neutralisera allt motstånd mot regimen. 

Det är uppenbart att det är ett sådant kuppförsök vi bevittnar just nu. Men i ett längre perspektiv bör kuppen ses som ett uttryck för en mer djupgående historisk spänning i samhället – nämligen motsättningen mellan revolution och kontrarevolution.

USA föddes ur en revolution. Samtidigt är det uppenbart att revolutionens frihetssträvanden aldrig fördes till sin fullbordan. Landet förblev ett land för de rika och vita. Republiken infekterades av pengaintressen, och arbetar- och folkrörelser underifrån har regelbundet mötts med repression och våld. 

Den amerikanska revolutionen nådde så att säga bara halvvägs innan den blockerades av kontrarevolutionära krafter. Den politiska revolten lyckades installera liberaldemokratiska spelregler och konstitutionellt skydd för vissa friheter, men den blev aldrig till en social revolution som förändrade samhällets grundstrukturer. 

Följden blev en skör balans mellan djupt motstridiga intressen. Precis som på många andra håll i världen har de kontrarevolutionära krafterna levt kvar och väntat på en möjlighet att rulla tillbaka den påbörjade demokratiseringen. Nu tar de sin chans.

Kontrarevolutionära rörelser

I boken Counterrevolution: The Global Rise of the Far Right (2019) skiljer sociologen Walden Bello mellan två typer av kontrarevolutionära rörelser. Den första typen är den klassiska klassbaserade motreaktionen mot en rebellisk underklass som vill förändra det system som gynnar eliterna.

Den andra typen kännetecknas av ett mer genomgripande motstånd mot samtidens politiska och ideologiska ramverk i dess helhet. Paradexemplet är mellankrigstidens fascism som helt förkastade den liberala modernitetens fundament i upplysning, demokrati och individuella rättigheter.

Det som oroar mest med utvecklingen i USA är just att ledande samhällsaktörer öppet förkastar de liberaldemokratiska normer som hittills skänkt legitimitet åt samhällsordningen. Vi har redan vant oss vid att se den attityden personifierad i landets president, en narcissist som ser sig själv som en kung snarare än som en president. Men ännu värre än Trump själv är det stöd han fått av landets ekonomiska härskare, det vill säga de stora teknikföretagen och deras ledare.

Att Elon Musk, Mark Zuckerberg, Jeff Bezos, Peter Thiel och de andra teknikoligarkerna sluter upp bakom en revanschlysten Donald Trump är förstås delvis ekonomiskt motiverat. De hoppas byta sitt stöd mot större anslag från staten och bättre villkor för sina företag.

Samtidigt blir vidden av deras egen antidemokratiska agenda nu tydlig. Med stöd av Trumps administration och hans fanatiska fotsoldater hoppas de kunna undanröja de sista hindren för sitt eget herravälde över teknologin, politiken och ekonomin.

Algoritmerna underblåser hat

Så har det inte alltid sett ut. Under Obamas tid som president försökte vissa av dem, som Zuckerberg, framställa sig som goda liberaler. Hans Facebook, ursprungligen en hö-hö-grabbig hemsida där collegekillar kunde betygsätta kvinnliga studenters utseende, brandades om till ett forum för kontakt och kommunikation mellan människor. Tidvis sattes likhetstecken mellan den fria kommunikationen på de sociala medierna och själva demokratins idé.

Snart blev det dock tydligt att algoritmerna bakom sajterna hade en antisocial effekt. De underblåste hat och underlättade politisk manipulation. Engagemanget för yttrandefrihet visade sig ofta bottna i en önskan att få diskriminera fritt.

Men då var det för sent. Silicon Valley-miljardärernas viktigaste seger vanns i det ögonblick de fick samhället i stort att se den digitala revolutionen som en lösning på alla våra problem. Det främsta uttrycket för deras ideologiska dominans är just det likhetstecken vi har börjat sätta mellan sociala framsteg och att låta teknikbranschen få som de vill.

Teknikoligarkerna ser sig som övermänniskor

Nu, under Trump 2.0, har den demokratiska masken fallit. Efter Elon Musks offentliga Hitlerhälsningar, hans stöd till fascister och hans huvudroll i angreppet på de federala myndigheterna genom det halvofficiella ”effektiviseringsministeriet”, går det inte att ha några illusioner om den saken. 

Teknikoligarkerna framträder nu som de auktoritärer de alltid har varit, marinerade i Silicon Valleys cyberlibertarianism och övermänniskotänkande. De är den dominerande eliten nu, och de tänker inte acceptera några inskränkningar av sin makt.

”Move fast and break things” lär länge ha varit ett internt motto på Facebook. Tanken var att teknikbranschens målsättningar var så viktiga att företagen inte behövde vänta på tillstånd från den tröga demokratin.

Nu förverkligas slagordet på nationell nivå genom att Musks hantlangare drar ur sladdarna för landets myndigheter samtidigt som Trump rullar ut röda mattan för Putin.

De kontrarevolutionära tendenser som alltid varit närvarande i USA och resten av västvärlden slår igenom igen. Men det handlar inte bara om fördelningen mellan rika och fattiga. Det handlar om en uppgörelse med den demokratiska idén som sådan. Polariseringen på nätet har gått över i sitt nästa stadium, den öppna fascistiseringen av institutionerna och tänkandet.

Hoppet står nu till den gryende mobiliseringen av en motrörelse i USA – och, om den misslyckas, till oss själva. För snart kommer samma utveckling hit.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Hjärta
I över 20 år har Karin Schenck-Gustafsson arbetat för att uppmärksamma kvinnors hjärtan. Bild: Arbetaren

Kamp för kvinnors hjärtan

Alla hjärtans dag. Men hur väl mår egentligen våra hjärtan? Tidigare sågs hjärtinfarkt som mannens sjukdom, men i dag vet vi att arbetarkvinnor har en ökad risk att drabbas, säger Karin Schenck-Gustafsson, professor emeritus i kardiologi vid institutionen för medicin på Karolinska institutet i Solna och pionjär inom området hjärtan och könsskillnader.

Hjärtat är den muskel som får blodet att röra sig genom kroppen. Hjärtat drar sig samman, och ur den vänstra kammaren pumpas syrerikt blod ut i kroppen. Hjärtat vidgar sig och blod flödar in i höger kammare. I vila pumpar hjärtat ut runt fem liter blod till kroppens alla vävnader och organ, skriver Hjärt- och lungfonden på sin hemsida.

Det är en livsviktig process och det är också sjukdomar i detta system som är den vanligaste dödsorsaken Sverige.

Statistik från Socialstyrelsen visar att cirkulationssystemets sjukdomar, dit hjärt- och kärlsjukdomar hör, stod för nästan 30 procent av dödsorsakerna bland både kvinnor och män 2023. Samtidigt har dödstalen minskat: 1969 avled 932 kvinnor per 100 000 av denna orsak och 2023 var det nästan 213 kvinnor som avled. Dödstalen bland män har minskat från nästan 1 230 fall per 100 000 år 1969 till 324 män som avlidit per 100 000 år 2023.

Riskfaktorer för hjärtat i arbetslivet

I arbetslivet finns många riskfaktorer för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. När statens beredning för medicinsk och social utvärdering sammanställer forskningen om samband mellan arbetsmiljö och hjärt- och kärlsjukdomar syns samband mellan faktorer som låg kontroll, obalans mellan ansträngning och belöning, osäkerhet i anställning, nattarbete och buller. Bara för att nämna några. 

Karin Schenck-Gustafsson, som är professor emeritus i kardiologi vid institutionen för medicin på Karolinska institutet i Solna och prisbelönad expert på hjärtsjukdomar och könsskillnader, har intresserat sig för hur hjärtinfarkt tar sig uttryck hos kvinnor.

– Vi har gjort studier med kvinnor som har haft hjärtinfarkt, då har vi sett att psykosocial stress både i äktenskapsproblem och på arbetet innebär en ökad risk för hjärtinfarkt. Det värsta är om man har stress både hemma och på jobbet, säger hon.

Hjärtinfarkt skiljer sig åt mellan kvinnor och män

2001 bildade Karin Schenck-Gustafsson Centrum för genusmedicin och anledningen var just insikten om hur hjärtinfarkt kan skilja sig åt hos män och kvinnor.

– När jag var chef för hjärtintensiven på Karolinska universitetssjukhuset i Solna upptäckte jag att jag hade kvinnliga patienter som uppfyllde alla kriterier för hjärtinfarkt, men när vi gjorde den så kallade kranskärlsröntgen såg vi inte att de hade någon förträngning. Då behandlades kvinnorna som simulanter och skickades till psyk eller ut till öppenvården, säger Karin Schenck-Gustafsson.

I dag, berättar hon, vet man att förträngningarna hos kvinnor i stället för att sitta vid de centrala kärlen på hjärtat ofta sitter längre ut. Dessutom känner man numera till att kranskärlen kan brista, vilket är en form av hjärtinfarkt som framförallt drabbar kvinnor.

Karin Schenck-Gustafsson, adjungerad professor och läkare, pionjär inom området hjärtan och kvinnor i Sverige. Foto: Madeleine Svärd

Centrum för genusmedicin

Bildandet av Centrum för genusmedicin kom till efter att Karin Schenck-Gustafsson besökte olika hälsocenter för kvinnor i USA. 

– Jag började fundera över att även i andra specialiteter var det dålig könsrepresentation. I stora studier tittade man inte på om det var skillnader mellan kvinnor och män när det gällde resultaten, säger hon.

Men i USA hade det börjat komma ett antal artiklar som tittade på skillnader.

– Bland annat såg man att kvinnor insjuknade tio år senare i hjärtinfarkt, och då tänkte man att det hade att göra med östrogenet. Vilket vi fortfarande tror, men detta resulterade i att man testade att ge östrogen till män, berättar Karin Schenck-Gustafsson.

Experimentet gav inga goda resultat, då flera män dog.

– De dog i proppar och allt möjligt. Jag tyckte det var fruktansvärt, fortsätter hon.

Tillbaka i Sverige gick Karin Schenck-Gustafsson upp till rektor Harriet Wallberg på Karolinska institutet och sade att hon tyckte att Sverige behövde ett Centrum för genusmedicin. Något som Harriet Wallberg tyckte var en bra idé.

Brustet hjärta

Sedan dess har forskning bedrivits och Karin Schenck-Gustafsson själv har skrivit flera böcker. Bland annat Kvinnohjärtan: hjärt- och kärlsjukdomar hos kvinnor, som har kommit i flera upplagor, där hon skildrar vad som hänt inom forskningsområdet.

Hon har även skrivit boken Det brustna kvinnohjärtat där hon bland annat lyfter fram brustet hjärta, även kallat takotsubo, vilket huvudsakligen drabbar kvinnor över femtio år som varit med om en chockartad händelse som exempelvis dödsfall eller skilsmässa. 

Hjärtinfarkt vanligaste dödsorsaken för kvinnor

Karin Schenck-Gustafsson berättar att en sak som har skett sedan de startade Centrum för genusmedicin är att riktlinjerna för hur man ska behandla hjärt- och kärlsjukdomar har ändrats. Numera hör kvinnor inte längre till kategorin ”specialgrupper”.

– Förut stod det först hur man behandlade män och sedan stod det ”speciella grupper”, där kvinnor, utlandsfödda, äldre med flera ingick. Men hjärtinfarkt är i dag den vanligaste dödsorsaken även för kvinnor, säger Karin Schenck-Gustafsson.

Inte längre ”mannens sjukdom”

Bilden av hjärtinfarkt som männens sjukdom menar hon håller på att försvinna.

– Förr trodde man att hjärtinfarkt var mannens sjukdom och att det var direktörer som drabbades. Men nu ser vi att arbetarkvinnor har en ökad risk, säger Karin Schenck-Gustafsson.

Arbetaren har tidigare skrivit om hur mödrar mellan 30 till 39 år är värst drabbade när det gäller sjukfrånvaro för stressrelaterad psykisk ohälsa. De har mer än dubbelt så hög risk jämfört med män.

Att många kvinnor arbetar i riskyrken inom välfärdssektorn som vård, skola och omsorg, där arbetsmiljöns brister förstärker könsskillnaderna, framkommer i en rapport från Försäkringskassan. 

Karin Schenck-Gustafsson pekar även på att utrikesfödda kvinnor är extra hårt drabbade då ärftligheten är vanligare i vissa delar av världen.

– Många utlandsfödda kvinnor jobbar hårt när de kommer till Sverige och har många jobb, det kan ju också ha betydelse, säger hon.

Karin Schenck-Gustafsson tycker också att man behöver prata mer om vad som händer för kvinnor under de reproduktiva åren.

– Havandeskapsförgiftning och diabetes under graviditeten kan innebära ökad risk för hjärt-och kärlsjukdom. Vi är dåliga på att följa upp vad som händer med de här kvinnorna. Även endometrios och PCO som innebär att man har blåsor på äggstockarna och mer testosteron, kan innebära en ökad risk för kvinnor, säger hon.

Karin Schenck-Gustafsson önskar att fler skulle forska på området och hon lägger ner stort engagemang för att få med sig fler kollegor. Den 10 mars är hon därför med och delar ut stipendier på den årliga galan Women in red. Stipendierna på 100 000 kronor går varje år till fyra yngre kvinnliga forskare som forskar med ett genusperspektiv.



Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan

Lyssna på första avsnittet av podden Norra situationen

Norra situationen är en ny podd från skrivarkollektivet Mismar. Första avsnittet handlar om den ”gröna omställningens” stora skyltfönster mot världen – Northvolt.

Vad hände, vad händer, vad kommer att hända?

Och vem tjänar på eländet?

För att se det här innehållet måste du godkänna cookies från shows.acast.com genom att klicka här.

Skrivarkollektivet Mismar skrev även texten ”Inhemsk syndikal­ism mellan fjäll och älv”, som Arbetaren publicerade i samband med granskningen av den gröna omställning.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Manifestation med tända ljus
Manifestation på Gustav Adolfs torg i Malmö. Foto: Johan Nilsson/TT

Rasismen i svenska medier – en viktig insikt om Örebroskjutningen

Mitt i chocken och sorgen efter den fruktansvärda masskjutningen i Örebro förra veckan framträdde också rasismen i media och i samhällsdebatten, skriver den svensk-kurdiska journalisten Shamm Shamayi Salih.

Den 5 februari 2025 chockades Sverige av en tragisk skjutning i Örebro. Mitt i denna sorg framträder en oroande verklighet: rasismens närvaro i vår media och samhällsdebatt. När gärningspersonen har svenskt ursprung, framhäver medierna berättelser präglade av empati och förståelse, med “psykisk ohälsa” som förklaring.

Men är gärningsmannen i stället av utländsk bakgrund, då stämplas han omedelbart som terrorist, och hans handlingar blir representativa för en hel kultur av våld och kriminalitet. Vad ligger bakom denna snedvridna verklighet? 

Djupt rotad rasism

Det handlar om mer än bara nyhetsrapportering. Det blottlägger en djupt rotad strukturell rasism som utkristalliserar sig i vårt samhälle. Varför, när en vit man begår ett brott, betraktas han som en individ med personliga problem? Och varför dras vi i stället till att skuldbelägga en hel grupp utifrån några få individuella handlingar när det handlar om någon med annan etnicitet?

Detta handlar inte bara om fördomar – det är en systematisk nedvärdering av våra medmänniskors värde! 

Svenska medier besitter kraften att forma berättelser och därmed påverka våra uppfattningar. Vad sker när medierna ständigt betonar en gärningspersons etniska bakgrund?

Ofta leder det till att vi ser ”den andre” som en hotfull fiende snarare än som en människa. Detta förstärker inte bara rasistiska generaliseringar utan cementerar också hat och rädsla i vårt samhälle. Det är skamligt! 

Ingen föds brottsling

Är vi verkligen blinda för de underliggande orsakerna till våld och brott? Ingen föds till brottsling. Vi måste ställa oss själva dessa frågor och utmana våra fördomar: Varför är det så lätt att brandmärka en invandrare, men så svårt att förstå den svenska mannens agerande som mer än en gärning? 

Sverige, vi har en brådskande uppgift framför oss. Vi måste erkänna dessa skillnader och agera. Ingen kultur är problemfri, och att betrakta en handling i isolering är att blunda för den komplexa verklighet vi lever i. Vi behöver omfamna en medvetenhet som alltid sätter mänskligheten i första rummet. 

Vi behöver ett mer empatiskt samhälle

Det är dags att revolutionera vårt sätt att diskutera sådana här händelser. Låt empati, förståelse och nyansering bli ledord i våra samtal. Tiden är mogen för en gemensam insats där vi oförtrutet ifrågasätter normer och berättelser som leder till fördomar, hat och splittring.

Låt oss skapa en debatt som verkligen gör skillnad – där vi ser varandra som de individer vi är, bortom färg och bakgrund. 

Tillsammans har vi kraften att bekämpa oförståndet.

Vi kan gemensamt kräva en rättvisare media och ett mer empatiskt samhälle. Tänk på en framtid där vi bygger broar istället för murar. Tillsammans kan vi stå upp och säga: Vi accepterar inte rasismens plats i våra medier! Är du med oss? Låt oss forma en historia som vår nästa generation kan vara stolta över!

Shamm Shamayi Salih, svensk-kurdisk journalist 

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Slottskogen LS stöd Hamnarbetarförbundet
Forskare i Borås, Sekoklubben Pågatågen, Seko Tunnelbana och Palestinagrupperna Göteborg har en sak gemensamt: De vill att Erik Helgeson ska få tillbaka jobbet. Foto: Adan Ihse/TT

Många uttalar stöd för Helgeson, men inte LO

Flera fackföreningar uttalar sitt stöd för Erik Helgeson och kräver att uppsägningen dras tillbaka. ”Vi kräver att varsel om uppsägning ska dras tillbaka och att Gothenburg Roro Terminals ber Hamnarbetarförbundet och Erik Helgeson om ursäkt”, skriver Sekoklubben Pågatågen.

Arbetaren har tidigare rapporterat om att Arbetsdomstolen gav grönt ljus till att genomföra blockad i hamnen i Göteborg. Samtidigt ska anledningen till att företaget Gothenburg Roro Terminals (GRT) polisanmälde Hamnarbetarförbundets vice ordförande Erik Helgeson varit att han listade försvarsföretag som skulle påverkas av blockaden, vilket SR rapporterat om.

Polisen och Justitiekanslern, JK, har valt att inte inleda någon förundersökning mot Erik Helgeson och krav på att varslet om uppsägning ska dras tillbaka har de senaste dagarna kommit från flera håll.

Sekoklubben Pågatåg: ”Attack mot våra fackföreningar”

”Vi kräver att varsel om uppsägning ska dras tillbaka och att Gothenburg Roro Terminals ber Hamnarbetarförbundet och Erik Helgeson om ursäkt”, skriver Seko klubb Pågatåg i ett uttalande och kopplar situationen till egna erfarenheter.

”Vi på Pågatågen har färska erfarenheter av att förtroendevalda sägs upp och attackeras på lösa grunder och vi ser detta som en direkt attack mot våra fackföreningar.”

Det anser även en grupp av fackligt anslutna forskare och lärare på institutionen för arbetsliv och välfärd på högskolan i Borås.

”Vi ser konflikten i Göteborg som ett angrepp på en facklig företrädare. Därmed är konflikten – oavsett meningsskiljaktigheter kring Hamnarbetarförbundet, Helgeson och krigsmaterielblockader – ett angrepp på den svenska fackföreningsrörelsen som helhet”, skriver de.

Varslet tecken på negativ utveckling

Den syndikalistiska fackföreningen Slottsskogen LS pekar också på uppsägningsvarslet som en del av en bredare utveckling. 

”Det är ett angrepp på föreningsfriheten och mot den internationella solidaritet som blockaden är ett uttryck för. Att det är ett i raden av angrepp mot civilsamhället, där fredliga aktivister stämplas som säkerhetshot och repressionen ökar, gör inte saken bättre.”

Palestinagruppen Göteborg är inne på en liknande linje i sitt stöduttalande och lyfter hur även internationella institutioner och människorättsorganisationer också ifrågasätts.

”När blev det olagligt och skäl till uppsägning att protestera och agera mot att mänskliga rättigheter helt ignoreras när en civilbefolkning dagligen utsätts för brutala angrepp?”, skriver de.

Styrelsen för Seko Tunnelbana påpekar i ett uttalande till stöd för Helgeson att:

”Det är helt uppenbart att varslet och uppsägningen hänger samman med vice ordförandens (Erik Helgesons red. anm.) inställning vid genomförandet av det beslut som fattats av medlemmarna i Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarnas inställning att rikta ett avgörande slag mot förbundet, som inte tillhör LO utan är oberoende och mer radikalt än de andra förbund som predikar arbetsfred och social dialog.”

LO, TCO och Saco vill inte kommentera

Fackförbunden LO, TCO och Saco vill däremot inte kommentera.

”Saco kommenterar inte uppsägningar av enskilda personer. Vi gör inget undantag i det här fallet. Jag har ingen ytterligare motivering till det”, skriver Saco:s kommunikationschef Emma Nilsson i ett mejl till tidningen Arbetsvärlden.

TCO:s presschef Tora Heckscher hänvisar till LO: 

”Vi har tyvärr inte möjlighet att kommentera detta nu, LO kan säkert turerna bättre”, skriver hon till Arbetsvärlden.

När tidningen söker LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä får de följande svar:

”Generellt ska förtroendevalda och andra anställda i Sverige inte kunna sparkas lättvindigt. Jag tänker dock inte kommentera det här enskilda fallet. Jag kan inte detaljerna i det alls och det handlar inte om ett LO-förbund”, skriver han i ett sms till Arbetsvärlden.

”Arbetsdomstolens beslut är bekymmersamt”

Att Arbetsdomstolen i ett interimistiskt beslut gett Hamnarbetarförbundet rätt att genomföra blockaden är något som förvånar Transportföretagens och Sveriges Hamnars vd Marcus Dahlsten. Till Tidningen Näringslivet säger han att beslutet skapar problem i svenska hamnar.

− Arbetsdomstolens beslut är bekymmersamt, framför allt utifrån ett säkerhetsperspektiv, säger Marcus Dahlsten.

Han menar att den identifiering av godsflöden som blockaden skulle innebära är viktiga för det svenska försvaret och beredskapen.

− Det är information som främmande makt kan ha stort intresse av. Dessutom riskerar stridsåtgärderna att få omfattande ekonomiska verkningar för hamnarna. Bara risken för blockad påverkar vilka handelsvägar hamnarnas kunder väljer för sina transporter, säger Marcus Dahlsten till Tidningen Näringslivet.

Samtidigt bedömer Arbetsdomstolen att blockaden kunde tillåtas eftersom verkningarna skulle vara så pass ringa för arbetsköparen.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Skolskutningen i Örebro är det värsta våldsdået i Sveriges moderna historia
De senaste årens skoldåd i Sverige följer alla samma rasistiska mönster, skriver Johan Apel Röstlund. Foto: Kicki Nilsson/TT, Axel Gren

Vi måste prata om Tidö­partiernas retorik när ord förvandlas till handling

Så dödades minst 10 oskyldiga människor och polisen fortsätter att mata ut ”utan ideologiska motiv”. Även om inget naturligtvis är hugget i sten än så är det svårt att inte se ett mönster. Mycket av det väldiga utredningsarbetet kvarstår och dödssiffran kan fortfarande komma att stiga. Tragedin är enorm.

Skolskjutningen i Örebro – terrordåd bör vi enligt så kallade experter på området av oklar anledning inte kalla det – var en ren massaker. Den värsta i modern svensk historia.

Vi har naturligtvis alla haft våra aningar om motivet. Men i ett direkt och inledande skede gäller det att sitta stilla i båten. Nu har det dock gått några dygn och bilden börjar allt mer klarna. Det tycks, föga förvånande, finnas ett tydligt mönster. En man (givetvis), ensam och socialt isolerad. En hel del dataspel och en av allt att döma rubbad verklighetsuppfattning. Och så: högerradikalisering och rasism.

Det var under onsdagseftermiddagen som TV4, efter att med hjälp av ljudtekniker och avancerad specialutrustning låtit analysera ljudet från en av många filmer som cirkulerat från brottsplatsen, sände ett ljudklipp.

”Ni ska ut ur Europa”, hörs enligt många bedömare skrikas strax innan två snabba skottsalvor.

”Utan ideologiska motiv”, hör jag nyhetsuppläsarna rapportera morgonen efter.

Polis och media tonar ner ideologi

I januari 2022, dagarna efter skolattacken på NTI-gymnasiet i Kristianstad, pratade jag med Christer Mattsson vid Segerstedtinstitutet i Göteborg som länge forskat om unga som radikaliserats genom högerextrema ideologier.

Han påpekade då att de flesta svenska skolattacker följt samma mönster och var kritisk till att just ideologin ofta tonas ner av polis och i media.

– Tvärtom är den väldigt central i de här sammanhangen, sade Christer Mattsson och berättade att attackerna inte sällan begås av personer som i kombination med sina rasistiska motiv även lider av psykisk ohälsa.

Antisemitiska och rasistiska motiv i flera dåd

På nätet, den misstänkte Örebro-mördaren Rickard Andersson tycks som sagt ha tillbringat rätt mycket tid framför sin dator, är det lätt att hitta likasinnade. Inom både delar av gamingvärlden och på mer eller mindre obskyra forum sprids antisemitiska konspirationsidéer med den Sverigedemokratiska paradgrenen om påstått ”folkutbyte”.

Vi har som sagt inte hela bilden klar ännu men om vi tar en kort blick i backspegeln.

Trollhättan 2015: Den misstänkta högerradikala gärningsmannen Anton Lundin Pettersson kliver in på grundskolan Kronan beväpnad med kniv och svärd utklädd i tysk arméhjälm från andra världskriget. Tre personer dödas och i det manifest som polisen hittar efteråt skyllde Lundin Pettersson terrordådet på Sveriges invandringspolitik och motiverade attacken mot just Kronan med att den var ”invandrartät”.

Eslöv 2021: En 15-årig pojke går till attack mot en lärare på Källebergsskolan. Han filmade själv händelsen och enligt polisen ska han vid upprepade gånger innan dådet gett uttryck för nazistiska och rasistiska åsikter. Strax efter attacken hittade polisen även ett manifest i pojkens dator med tydliga rasistiska och antimuslimska motiv till dådet.

Kristianstad 2022: En knivbeväpnad 16-åring attackerar en elev och lärare på NTI-gymnasiet. Den jämngamla eleven skadas allvarligt och läraren, som var i 50-årsåldern, får föras till sjukhus på grund av sina skador. Även här var motiven rasistiska och antisemitiska.

Högerextremt våld ökar

Ett dystert axplock ur en nattsvart verklighet där unga män, stärkta av den kraftiga högersvängen i samhällsdebatten, känner vind i seglen när allt fler partier anammat Sverigedemokraternas politik.

Listan av högerextremt våld i Sverige de senaste åren kan tyvärr göras betydligt längre och finns för den intresserade en googling bort. 

I dag sörjer stora delar av landet det fruktansvärda som skedde i Örebro. Chocken har fortfarande inte lagt sig och ljusen brinner ännu för de döda.

Men trots att sorgen måste få ta sin tid går det inte längre att vänta. Vi måste prata om det högerextrema våldet och vilka som bär ansvar. Den Trumpifierade Tidöregeringens anpassning till rasisterna i SD är förutom vidrig också direkt livsfarlig. Ord spelar roll och hätska budskap förvandlas inte sällan till dödlig kamp. 

Och dessutom: Det är inte en dag för tidigt att ta tag i den destruktiva mansrollen som tycks växa sig allt starkare. Och rusta för allt i världen även upp psykvården!

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
0,1 procent av Sveriges fackföreningsmedlemmar stod under 2024 för 55 procent av alla fall i Arbetsdomstolen.  Foto: Volodya Vagner, Johan Apel Röstlund, Julia Lindblom, Mika Kastner Johnson, Kollage: Arbetaren

Är det en svart svan vi ser i klasskampen?

Antalet domar i Arbetsdomstolen ökade dramatiskt förra året. Från 77 domar 2023 till 105 domar 2024. Och det är en fackförening som sticker ut i statistiken – SAC Syndikalisterna. De var part i hela 55 procent av fallen i AD. Håkan Gustafsson har grävt ner sig i den smått galna statistiken för att försöka förstå vad det är som håller på att hända.

”Syndikalisterna har tagit över Arbetsdomstolen” skriver den ansedda tidningen Lag & Avtal i juni 2024. Och när vi summerar antalet domar från 2024 så måste vi ge dem rätt. Syndikalisterna stod för en majoritet av domarna. Men hur är det möjligt att en så liten fackförening som SAC kan dominera statistiken så stort?

Den galna statistiken från Solidariska byggare

Föreställ dig att Sveriges alla cirka 3,5 miljoner fackföreningsmedlemmar skulle rymmas tillsammans på en enorm fotbollsplan och att vi sedan skulle gruppera in dem efter respektive centralorganisation eller fackförening.

Då skulle fördelningen se ut så här: LO 1 362 525 medlemmar (december 2024), TCO 1 000 988 medlemmar (2023), Saco 955 737 medlemmar (2023) och Ledarna 100 000 medlemmar (mars 2024).

Längst ute vid ena hörnflaggan skulle SAC Syndikalisterna med sina 3 543 medlemmar (oktober 2024) trängas tillsammans med Hamnarbetarförbundet, Svenska pilotföreningen, Brandmännens riksförbund och Säljarnas riksförbund.

Utslaget i procent representerar SAC:s 3 543 medlemmar bara 0,1 procent av Sveriges alla cirka 3,5 miljoner fackföreningsmedlemmar.

Föreställ dig sedan att vi nu i stället skriver ut alla 105 domar från Arbetsdomstolen (AD) under 2024 och sorterar dem i prydliga högar och lägger ut på vår fotbollsplan. Då skulle fördelningen se helt annorlunda ut.

Då skulle LO, TCO och Saco tillsammans vara part i 33 domar, medan SAC var part i hela 57 domar. Med andra ord, den lilla fackliga organisationen SAC, som i antalet medlemmar bara täckte en liten liten del av planen, skulle nu täcka mer än hälften.

0,1 procent av Sveriges fackföreningsmedlemmar stod under 2024 för 55 procent av alla fall i Arbetsdomstolen. 

Den absolut största delen av SAC:s domar i AD stod fackföreningen Solidariska byggare för. De var part i hela 50 fall under 2024. Av dessa vann fackföreningen samtliga fall, eller uppnådde förlikning. Ja, du läste rätt – inte en enda förlust.

Under verksamhetsåret 2024 hjälpte Solidariska byggare 318 medlemmar att få ut sammanlagt 12 161 000 kronor i stulna löner och skadestånd, enligt fackföreningen själva.

Den absolut största delen av alla de här miljonerna kom inte från överläggningar i AD – utan från blockader och vanliga förhandlingar mellan fack och arbetsköpare.

Är det en svart svan vi ser?

När man tänker på den här sortens siffror får man nästan svindel. För vad är det vi ser och hur kan vi förstå det?

Filosofen, matematikern och den före detta börshandlaren Nassim Nicholas Taleb beskriver i boken The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable från 2007 hur sällsynta händelser kan få extremt stor betydelse.

Fenomenet kallar han för ”svarta svanar” och de har alla gemensamt att de har ansetts näst intill omöjliga att förutse innan de inträffat (för den som observerar), de får stora konsekvenser för samhället, och de går bara att förklara i efterhand. Några sådana händelser menar han till exempel är första världskriget, upplösningen av Sovjetunionen eller uppkomsten av internet.

För att beskriva fenomenet använder sig Taleb av begreppen Mediocristan och Extremistan – två mentala platser.

Om vi nu använder oss av de begreppen för att försöka beskriva vad det är som händer med våra fackföreningar och domarna i AD, så skulle det se ut så här:

I Mediocristan är det ingen enskildhet som dramatiskt påverkar helheten. I vårt fall: SAC:s cirka 3 500 medlemmar utgör ”bara” 0,1 procent av Sveriges alla fackföreningsmedlemmar.

På den andra mentala platsen, Extremistan, kan variationerna vara så stora att en enskildhet kan få en extrem effekt på helheten. I vårt fall lägger vi till antalet domar i AD och då står plötsligt 0,1 procent av Sveriges fackföreningsmedlemmar för 55 procent av alla fall i AD. En enskildhet påverkar nu helheten dramatiskt.

Eller för att låna den ansedda tidningen Lag & Avtals rubrik: ”Syndikalisterna har tagit över Arbetsdomstolen.”

Receptet för framgång

Att fackföreningen Solidariska byggare, och därmed SAC, har fortsatt att växa under 2024 är med andra ord inte speciellt förvånande. 2023 hjälpte Solidariska byggare 280 medlemmar att få ut 11 miljoner kronor i skadestånd och löner. Samtidigt var de part i ett tjugotal mål i AD under 2023.

Under 2024 var Solidariska byggare alltså part i mer än dubbelt så många fall i AD än året innan. Under 2024 växte SAC med 500 medlemmar, varav de allra flesta nya medlemmarna är organiserade i byggfacket.

Receptet för framgång verkar vara lika enkelt som genialt. Varje månad håller man basdemokratiska medlemsmöten – på ryska, spanska och svenska. Man har flerspråkiga tolkar, organisatörer och förhandlare. Man håller kurser i arbetsmiljö på flera språk. Man kallar bolagen till förhandling.

Och i de fallen när bolagen vägrar att förhandla kallar man till blockad på gatan eller kallar skurkarna inför skranket hos AD. 

Utöver det håller man också flera sociala aktiviteter med mat och musik, där medlemmarna själva tar med sig instrumenten och maten.

Flera gånger de senaste åren har Solidariska byggare behövt byta till större och större möteslokaler. När Arbetaren i februari 2024 följde med på ett av Solidariska byggares medlemsmöten så bildades köer för att få skriva in sig som medlem i facket.

På Solidariska byggares banderoll, som används vid blockader, står receptet utskrivet: ”Många språk – en kamp”. Enkelt och genialt, som sagt.

Går det att skala upp?

Men vad som också kännetecknar Nassim Talebs svarta svanar i Extremistan är att de kan växa i en oproportionerlig skala. Sett till mängden fall i AD, indrivna löner och medlemsökning så kan man redan nu konstatera att det finns en oproportionerlig skalbarhet. Men en svart svan i Talebs bemärkelse åstadkommer inte bara konsekvenser på en ort eller i en bransch – den skapar stora konsekvenser för hela samhället. 

Föreställ dig nu vår fotbollsplan med Solidariska byggare. De växer i antal. De dominerar i AD. Och på ett år driver de in 12 miljoner kronor i skadestånd och återbördade löner, i framförallt Stockholm. Vad händer om, låt oss säga, städare börjar organisera sig på samma sätt? (Vilket just nu händer!) Vad händer om jordbruksarbetare, restaurangarbetare, fastighetsskötare och lastbilschaufförer med flera börjar att organisera sig på samma sätt – på flera orter samtidigt?

Det krävs varken att man är filosof eller matematiker för att förstå vad som skulle hända då. Vi skulle få se en svart svan som inom ett år skulle kunna se till att arbetslivskriminaliteten och den människofientliga exploateringen av migrantarbetare blev rent olönsam för de små skurkarna och de stora bolagen.

Det är bara genom facklig organisering som vi kan ta tillbaka människovärdet.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Gabriel Kuhn, generalsekreterare SAC Syndikalisterna, Foto: Annie Hellquist och Adam Ihse/TT

Klasskamp uppifrån måste bemötas

”Vi visste att kartan för facklig kamp i Sverige har ritats om, men vi var väl få som trodde att det var så pass illa”, skriver Gabriel Kuhn, generalsekreterare SAC Syndikalisterna, apropå att Hamnarbetarförbundets vice ordförande, Erik Helgeson, har sagts upp i samband med en blockad mot israeliskt krigsmateriel.

I dag börjar Hamnarbetarförbundets blockad mot transport av krigsmateriel till och från Israel. Arbetsköparorganisationen Sveriges Hamnar lyckades inte med att förhindra blockaden genom juridiska spetsfyndigheter.

Den 3 februari fastslog Arbetsdomstolen att blockaden var laglig. Men det brydde sig inte Gothenburg Roro Terminal (GRT) om. Redan innan Arbetsdomstolens besked varslade GRT om att Hamnarbetarförbundets vice ordförande Erik Helgeson, som har jobbat i Göteborgs hamn i tjugo år, ska sägas upp.

Anledningen? GRT anser att ”den anställde inte längre kan antas vara lojal mot de intressen som skyddas i säkerhetsskyddslagen och i övrigt pålitlig ur säkerhetssynpunkt”. Hur en blockad mot transport av krigsmateriel till en region där tiotusentals civila massakreras kan vara en större säkerhetsrisk än att leverera krigsmaterialet dit får förbli GRT:s hemlighet.

För Helgeson förklarade GRT att det handlade om hans ”uttalande och agerande”. Men vad betyder det? Helgeson har ett förtroendeuppdrag i sin fackförening. 68 procent av dess medlemmar hade röstat ja till en blockad av krigsmateriel till och från Israel.

Klasskamp uppifrån

Om en förtroendevald ska vara rädd för att bli uppsagd när hen uttrycker fackets majoritetsvilja kommer det överhuvudtaget inte vara möjligt att agera som facklig representant i Sverige längre. Åtminstone inte om facket vågar sticka ut hakan – en stolt tradition som tyvärr lätt glöms i den svenska modellen.

Vad vi bevittnar är inget annat än klasskamp uppifrån. Det är klart att den politiska situationen uppmuntrar arbetsköparna. De vet att makthavarna inte godtar Hamnarbetarförbundets hållning gentemot Israel och att de aldrig skulle försvara fackliga aktivister.

Det är lätt att skylla på Tidöregeringen och SD och den globala politiska högervågen. Men det är för enkelt. Vad vi ser nu har förberetts under lång tid, också av andra aktörer. Inskränkningen av strejkrätten år 2019 får socialdemokratin stå för.

Hamnarbetarförbundets ordförande Martin Berg säger sig vara ”i chock” över GRT:s avsikt att säga upp Erik Helgeson. Det är inte konstigt. Vi visste att kartan för facklig kamp i Sverige har ritats om, men vi var väl få som trodde att det var så pass illa.

Om de stora fackförbunden håller tyst nu tydliggör det deras syn på facklig verksamhet. Den som inte bemöter klasskampen uppifrån stöttar den, särskilt om det egentligen var hens uppgift att göra precis tvärtom. Men motståndet kan organiseras även på andra sätt och någon ska göra det.

Gabriel Kuhn
Generalsekreterare SAC Syndikalisterna

Publicerad Uppdaterad